Нивото на играчите, които пишат тук, изглежда общо взето доста над средното. Затова и досега не се е появила тема с въпроси "как да си подобря играта".
Обаче все пак мисля, че ще е интересна една дискусия кой как играе за да печели повече от средното. Аз съм писал нещо доста дългичко, ама е на ингилиз и в момента не ми се превежда, но ще го подхвана лека полека. В момента съм на работа и не мога да пиша повече, но вие можете.
.................................................. .................................................. .................................................. ................
Статистики
Започнахме със статистиките и кое било важно и кое не. Има много спорове по темата, поне на амер. форуми.
Истината е, че има една единствена важна статистика - % победи. Различните танкове и играчи могат да печелят по различни начини и съответно останалите статистики може да са показателни за това, как точно печели съответния играч, или обратното - защо не печели, но в крайна сметка единственото съществено е дали печели или не. Все пак ще разгледам статистиките, които играта дава, и ще дам своето мнение за това кое какво означава. Разните вторични формули за ефективност няма да разглеждам, понеже там се задълбава в математика и не съм ги анализирал в детайли.
Общите статистики за всеки играч са следните:
(аз си ги превеждам, не знам как са в БГ превода на играта)
Общо игри - показва колко е опитен даденият играч, или по-точно - колко възможност е имал, за да натрупа игрален опит (имам предвид самият играч, а не точките опит в играта). За съжаление големият брой игри не винаги води до добра игра.
Победи % / Загуби % - както казах вече, това е най-важният показател. По-долу ще има повече детайли.
Оцеляване % - това е един от по-важните показатели за мен. Много нисък % на оцеляване често върви ръка за ръка с ниско средно поражение. Такъв играч не знае как да се пази и как да стои жив по-дълго, а колкото по-бързо загиваш в една битка толкова по-малко възможност имаш да нанесеш поражение. Това обикновено са тия, които като започне битката просто търчат напред до контакт с врага, при което или биват разстреляни още докато летят, или просто спират по средата на празно поле и докато се прицелят в някой биват разстреляни. Моят в момента е 43%, по едно време беше 45% - с една дума аз съм много методичен играч, който не рискува прекалено много и яко се пази (коментар накрая). Това помага и за много високото ми средно поражение понеже редовно съм от последните оцелели и стрелям докрай. На пръв поглед висок % на оцеляване се постига с криене - аха! кампер!!! Да ама не. Камперите се скриват зад някоя скала в базата и висят там през цялата битка - съответно не стрелят по нищо и не громят врази. Така не се печелят игри. Хроничните кампери имат нисък % победи, отборите им губят по-често, съответно измират по-често и самите кампери си биват затрити като останат сами накрая, и това води и до относително по-нисък % оцеляване. Висок среден % на оцеляване се постига само с методично агресивна игра, където играчът много внимава да не поема ненужни удари като същевременно нанася максимално поражение.
Унищожени врази - аз лично не обръщам особено внимание на този показател. Той просто показва на колко танка си вкарал довършителния изстрел, но нищо повече.
Открити врази - също няма значение. Предполага се, че това показва колко добре скаутва играчът - само че този показател следи само танковете, които играчът е открил за пръв път от вражеския отбор, а това е просто безсмислено. Един лек може в началото на играта да изхвърчи към вразите, да ги засвети за 5с преди да загине и пак да му се брои, че е открил 10 танка, въпреки че с това не е допринесъл въобще за победа. Виж, ако общите статистики включваха "спомагателно поражение" (т.е. поражението, нанесено от съотборници на цел, засветена от играча), това вече е истинския показател за добрия скаут. Добрият скаут живее дълго и засветява вразите възможно най-дълго.
Точност (% попадения) - второстепенен показател, макар че все пак показва в някаква степен колко добре стреля играчът. Просто показва колко често снарядите ти удрят целите си - само че може да си 100% точен и да не си пробил нито веднъж - от такава точност полза няма никаква. При артилеристите си е нисък. Ако нанасяш редовно много щети, дали точността ти е 65 или 80% за мен няма никакво значение. Мисля, че 75% е общо взето нормалната точност на един добър играч. Моята е 73%, често стрелям на големи дистанции при много ниска вероятност за попадение и това се отразява.
Общо поражение - всъщност важният показател е поражение / битка. Това, нормализирано спрямо средния тиър на играча, е като цяло най-важният показател (след победите разбира се) за това колко успешен е един играч. Има много пътища към победата, но всички те зависят от конректната ситуация; в крайна сметка най-сигурният и най-широк път към победата е громенето на вразите, а и това носи най-много опит и кеш. Този показател всъщност показва много неща - не просто колко точно стреляш, а и дали знаеш кога къде да стреляш за да нанасяш консистентно поражение, колко добре четеш битката и се позиционираш спрямо вразите, за да си гарантираш пробиващи изстрели, колко добре се прикриваш/използваш терена/танцуваш околко вразите, все неща които ти позволяват да вкарваш повече пробиващи изстрели. След като видя % победи веднага поглеждам тази статистика. Моето средно поражение е около 1544 в момента при среден тиър 7.4, много рядко виждам играчи с повече.
Точки от капване и де-капване - общо взето показват колко е агресивен или дефанзивен играчът. Има някои хипер агресивни играчи с повече от нормалните точки на капване; мисля, че това показва по-рискова игра. Аз лично съм по-бавен и методичен, предпочитам пътя към вражеската база да е чист и това обикновено значи, че вразите са си смазани - тогава пък предпочитам да търся оцелелите, понеже нанасянето на поражение носи повече опит и кеш, отколкото капването. Капвам само когато победата не е съвсем сигурна.
Общ опит - Опит / битка е важният показател, макар че е проблемен, защото не отчита дали имаш премиум или не. Иначе показва средно колко добре се преставя играчът в битките си, но си е следствие от останалите. Все пак ако ми трябва много бърза преценка и имам идея дали играчът ползва редовно премиум или не - става.
Макс. опит - не е кой знае колко важен. Моят стил на игра е такъв, че имам много висок среден опит (771, на 790то място в амер. сървър), но сравнително нисък максимален (2350). В смисъл рядко изнасям сам игра, но редовно върша много работа в отборите си без значение с какъв танк съм.
Има вече разни допълнителни статистики, но само тези се показват в интернет профила на играча, а в момента не ми се пуска играта. Ще разширявам по-нататък.
В следващия епизод ще има повече анализ на тема дали високото средно поражение и оцеляване гарантират висок % победи или нещата са малко по-комплексни, сега трябва да се вечеря.
.............................
Епизод 2, или доколко второстепенните статистики показват колко ефективен е един играч
Как се побеждава
По-горе разгледах разните статистики и какво ни казват те за това, колко е добър един играч. Само че тези статистики не ни казват достатъчно.
Започнах да мисля по въпроса след като забелязах, че когато срещна в битка играчи с моя еф. рейтинг*, най-често имат по-висок % победи от мен.
* рейтинг на ефективност, доста оспорвана и не напълно обективна мярка, но това се ползва в момента в XVM, а и като цяло върши достатъчно добра работа - http://wot-news.com/stat/calc/en/ru аз съм с 1810, т.е. топ 0.1%
Т.е. ако просто си гледам статистиките, би трябвало да печеля повече, при това доста повече. Следователно много високо средно поражение и оцеляване и среден опит не са достатъчни. Замислих се къде е тайната. Четох писания и гледах риплеи на елитни играчи.
Тайната е много проста. Може би за вас дори да не е тайна - за мен явно беше. Като се абстрахираме от статистиките, един играч е максимално ефективен ако максимално често използва своя танк максимално ефективно на максимално ефективното място в максимално ефективното време. Във всеки един момент на игра добрият играч си мисли
- моят танк има такова въоръжение, такава броня, такава подвижност, толкова здраве, намира се на тази позиция
- моят отбор е разположен така и така, вражеският така и така
- в момента намирам ли се на най-ефективната възможна позиция / движа ли се по най-ефективния възможен вектор за да мога да използвам възможностите на танка си възможно най-ефективно?
- какво мога да направя в момента което да приближи отбора ми към победата?
Добрият играч разбира се познава своя и вражеските танкове, техните характеристики, къде може да ги стреля, как да се завърта за да е оптимално защитен и тн. Това помага при единоборство и въобще при вършене на каквато и да е работа в битката.
Добрият играч също така познава терена, познава картите, знае къде да се укрие, добри позиции за стрелба и тн.
Средностатистическият добър играч в началото на битката си избира някакъв утъпкан път и си го следва до края на играта и се справя адекватно с нанасянето на щети по срещнатите врази.
Истински добрият играч във всеки един момент следи картата и знае, доколкото е възможно, кои приятелски и вражески танкове къде се намират и какво вършат. С опита идва и възможността да се предвижда напред развитието на ситуацията (например, на тази позиция има такива и такива наши и техни танкове, те се държат по такъв и такъв начин, вероятната развръзка ще е такава и такава) и също да се предвижда поведението на невидимите врази. Ако имате и XVM и виждате рейтинга на играчите, може да предвиждате поведението им още по-точно. Всичко това се нарича situational awareness на ингилиз, не знам дали имаме достатъчно добър превод.
Супер добрият играч може да обработва всичката тази информация в главата си доста бързо, "вижда" битката на по-друго ниво и може моментално да съзира действието, което в дадения момент ще придвижи неговия отбор към победата. И това действие често може да е неортодоксално - това е защото супер добрият играч не се задоволява с "виждам вражески танк - стрелям" / "стрелят ме - крия се". Супер добрият играч играе два-три-пет хода напред и винаги е готов да извърши рискован, но неочакван ход. И/или ход, който има индиректен ефект - например добре прецено внезапно настъпление с тежък танк, което на пръв поглед изглежда самоубийствено, но всъщност разстройва вражеската отбрана достатъчно и съотборниците използват момента за да я пометат; дори танкът да е загубен, ако това води до спечелена битка си е струвало (въпреки че е донесло относително по-нисък % оцеляване и средно поражение - ето защо статистиките не казват всичко); супер добрият играч може да прецени в кой момент такова действие би довело до победа като следи непрестанно състоянието и действията на двата отбора и същевременно е наясно дори с менталните състояния на играчите. И никога не забравя основната цел - победата. Не позволява на третостепенни цели да му отвличат вниманието дори да са лесна плячка в момента, ако това ще му струва ценно време/темп на действие.
Играч, който може да вижда и преценява битката по този начин, но е относително по-слаб с конкретиката на управляването на танка си, печели повече, от играч, който е отличен танкист, но без поглед отвъд вражеския танк срещу него.
И тук идва и отговорът на въпроса защо при много високи средни статистики победите ми не са достатъчно високи - просто прекалено често съм се пускал по инерция в игрите си, вървял съм в утъпкани коловози без да вземам сериозни рискове и без да търся победата с такава интензивност - и съм пропуснал много възможности за да не взема да си одраскам танка Редовно съм нанасял много поражение, но достатъчно често съм поразявал маловажни цели, защото е било по-лесно, вместо да се фокусирам върху главните. Та от известно време играя доста по-агресивно и интензивно и съответно побеждавам и повече, само дето трябва да си вземам често почивка между игрите, понеже се измарям повече.
Надявам се, че имаше някаква полза от тия бръщолевения, засега толкова. Щеше ми се да дам повече примери за това какво значи да прилагаш танка си с максимален ефект в максимално печелившия момент, но по-нататък.
Обаче все пак мисля, че ще е интересна една дискусия кой как играе за да печели повече от средното. Аз съм писал нещо доста дългичко, ама е на ингилиз и в момента не ми се превежда, но ще го подхвана лека полека. В момента съм на работа и не мога да пиша повече, но вие можете.
.................................................. .................................................. .................................................. ................
Статистики
Започнахме със статистиките и кое било важно и кое не. Има много спорове по темата, поне на амер. форуми.
Истината е, че има една единствена важна статистика - % победи. Различните танкове и играчи могат да печелят по различни начини и съответно останалите статистики може да са показателни за това, как точно печели съответния играч, или обратното - защо не печели, но в крайна сметка единственото съществено е дали печели или не. Все пак ще разгледам статистиките, които играта дава, и ще дам своето мнение за това кое какво означава. Разните вторични формули за ефективност няма да разглеждам, понеже там се задълбава в математика и не съм ги анализирал в детайли.
Общите статистики за всеки играч са следните:
(аз си ги превеждам, не знам как са в БГ превода на играта)
Общо игри - показва колко е опитен даденият играч, или по-точно - колко възможност е имал, за да натрупа игрален опит (имам предвид самият играч, а не точките опит в играта). За съжаление големият брой игри не винаги води до добра игра.
Победи % / Загуби % - както казах вече, това е най-важният показател. По-долу ще има повече детайли.
Оцеляване % - това е един от по-важните показатели за мен. Много нисък % на оцеляване често върви ръка за ръка с ниско средно поражение. Такъв играч не знае как да се пази и как да стои жив по-дълго, а колкото по-бързо загиваш в една битка толкова по-малко възможност имаш да нанесеш поражение. Това обикновено са тия, които като започне битката просто търчат напред до контакт с врага, при което или биват разстреляни още докато летят, или просто спират по средата на празно поле и докато се прицелят в някой биват разстреляни. Моят в момента е 43%, по едно време беше 45% - с една дума аз съм много методичен играч, който не рискува прекалено много и яко се пази (коментар накрая). Това помага и за много високото ми средно поражение понеже редовно съм от последните оцелели и стрелям докрай. На пръв поглед висок % на оцеляване се постига с криене - аха! кампер!!! Да ама не. Камперите се скриват зад някоя скала в базата и висят там през цялата битка - съответно не стрелят по нищо и не громят врази. Така не се печелят игри. Хроничните кампери имат нисък % победи, отборите им губят по-често, съответно измират по-често и самите кампери си биват затрити като останат сами накрая, и това води и до относително по-нисък % оцеляване. Висок среден % на оцеляване се постига само с методично агресивна игра, където играчът много внимава да не поема ненужни удари като същевременно нанася максимално поражение.
Унищожени врази - аз лично не обръщам особено внимание на този показател. Той просто показва на колко танка си вкарал довършителния изстрел, но нищо повече.
Открити врази - също няма значение. Предполага се, че това показва колко добре скаутва играчът - само че този показател следи само танковете, които играчът е открил за пръв път от вражеския отбор, а това е просто безсмислено. Един лек може в началото на играта да изхвърчи към вразите, да ги засвети за 5с преди да загине и пак да му се брои, че е открил 10 танка, въпреки че с това не е допринесъл въобще за победа. Виж, ако общите статистики включваха "спомагателно поражение" (т.е. поражението, нанесено от съотборници на цел, засветена от играча), това вече е истинския показател за добрия скаут. Добрият скаут живее дълго и засветява вразите възможно най-дълго.
Точност (% попадения) - второстепенен показател, макар че все пак показва в някаква степен колко добре стреля играчът. Просто показва колко често снарядите ти удрят целите си - само че може да си 100% точен и да не си пробил нито веднъж - от такава точност полза няма никаква. При артилеристите си е нисък. Ако нанасяш редовно много щети, дали точността ти е 65 или 80% за мен няма никакво значение. Мисля, че 75% е общо взето нормалната точност на един добър играч. Моята е 73%, често стрелям на големи дистанции при много ниска вероятност за попадение и това се отразява.
Общо поражение - всъщност важният показател е поражение / битка. Това, нормализирано спрямо средния тиър на играча, е като цяло най-важният показател (след победите разбира се) за това колко успешен е един играч. Има много пътища към победата, но всички те зависят от конректната ситуация; в крайна сметка най-сигурният и най-широк път към победата е громенето на вразите, а и това носи най-много опит и кеш. Този показател всъщност показва много неща - не просто колко точно стреляш, а и дали знаеш кога къде да стреляш за да нанасяш консистентно поражение, колко добре четеш битката и се позиционираш спрямо вразите, за да си гарантираш пробиващи изстрели, колко добре се прикриваш/използваш терена/танцуваш околко вразите, все неща които ти позволяват да вкарваш повече пробиващи изстрели. След като видя % победи веднага поглеждам тази статистика. Моето средно поражение е около 1544 в момента при среден тиър 7.4, много рядко виждам играчи с повече.
Точки от капване и де-капване - общо взето показват колко е агресивен или дефанзивен играчът. Има някои хипер агресивни играчи с повече от нормалните точки на капване; мисля, че това показва по-рискова игра. Аз лично съм по-бавен и методичен, предпочитам пътя към вражеската база да е чист и това обикновено значи, че вразите са си смазани - тогава пък предпочитам да търся оцелелите, понеже нанасянето на поражение носи повече опит и кеш, отколкото капването. Капвам само когато победата не е съвсем сигурна.
Общ опит - Опит / битка е важният показател, макар че е проблемен, защото не отчита дали имаш премиум или не. Иначе показва средно колко добре се преставя играчът в битките си, но си е следствие от останалите. Все пак ако ми трябва много бърза преценка и имам идея дали играчът ползва редовно премиум или не - става.
Макс. опит - не е кой знае колко важен. Моят стил на игра е такъв, че имам много висок среден опит (771, на 790то място в амер. сървър), но сравнително нисък максимален (2350). В смисъл рядко изнасям сам игра, но редовно върша много работа в отборите си без значение с какъв танк съм.
Има вече разни допълнителни статистики, но само тези се показват в интернет профила на играча, а в момента не ми се пуска играта. Ще разширявам по-нататък.
В следващия епизод ще има повече анализ на тема дали високото средно поражение и оцеляване гарантират висок % победи или нещата са малко по-комплексни, сега трябва да се вечеря.
.............................
Епизод 2, или доколко второстепенните статистики показват колко ефективен е един играч
Как се побеждава
По-горе разгледах разните статистики и какво ни казват те за това, колко е добър един играч. Само че тези статистики не ни казват достатъчно.
Започнах да мисля по въпроса след като забелязах, че когато срещна в битка играчи с моя еф. рейтинг*, най-често имат по-висок % победи от мен.
* рейтинг на ефективност, доста оспорвана и не напълно обективна мярка, но това се ползва в момента в XVM, а и като цяло върши достатъчно добра работа - http://wot-news.com/stat/calc/en/ru аз съм с 1810, т.е. топ 0.1%
Т.е. ако просто си гледам статистиките, би трябвало да печеля повече, при това доста повече. Следователно много високо средно поражение и оцеляване и среден опит не са достатъчни. Замислих се къде е тайната. Четох писания и гледах риплеи на елитни играчи.
Тайната е много проста. Може би за вас дори да не е тайна - за мен явно беше. Като се абстрахираме от статистиките, един играч е максимално ефективен ако максимално често използва своя танк максимално ефективно на максимално ефективното място в максимално ефективното време. Във всеки един момент на игра добрият играч си мисли
- моят танк има такова въоръжение, такава броня, такава подвижност, толкова здраве, намира се на тази позиция
- моят отбор е разположен така и така, вражеският така и така
- в момента намирам ли се на най-ефективната възможна позиция / движа ли се по най-ефективния възможен вектор за да мога да използвам възможностите на танка си възможно най-ефективно?
- какво мога да направя в момента което да приближи отбора ми към победата?
Добрият играч разбира се познава своя и вражеските танкове, техните характеристики, къде може да ги стреля, как да се завърта за да е оптимално защитен и тн. Това помага при единоборство и въобще при вършене на каквато и да е работа в битката.
Добрият играч също така познава терена, познава картите, знае къде да се укрие, добри позиции за стрелба и тн.
Средностатистическият добър играч в началото на битката си избира някакъв утъпкан път и си го следва до края на играта и се справя адекватно с нанасянето на щети по срещнатите врази.
Истински добрият играч във всеки един момент следи картата и знае, доколкото е възможно, кои приятелски и вражески танкове къде се намират и какво вършат. С опита идва и възможността да се предвижда напред развитието на ситуацията (например, на тази позиция има такива и такива наши и техни танкове, те се държат по такъв и такъв начин, вероятната развръзка ще е такава и такава) и също да се предвижда поведението на невидимите врази. Ако имате и XVM и виждате рейтинга на играчите, може да предвиждате поведението им още по-точно. Всичко това се нарича situational awareness на ингилиз, не знам дали имаме достатъчно добър превод.
Супер добрият играч може да обработва всичката тази информация в главата си доста бързо, "вижда" битката на по-друго ниво и може моментално да съзира действието, което в дадения момент ще придвижи неговия отбор към победата. И това действие често може да е неортодоксално - това е защото супер добрият играч не се задоволява с "виждам вражески танк - стрелям" / "стрелят ме - крия се". Супер добрият играч играе два-три-пет хода напред и винаги е готов да извърши рискован, но неочакван ход. И/или ход, който има индиректен ефект - например добре прецено внезапно настъпление с тежък танк, което на пръв поглед изглежда самоубийствено, но всъщност разстройва вражеската отбрана достатъчно и съотборниците използват момента за да я пометат; дори танкът да е загубен, ако това води до спечелена битка си е струвало (въпреки че е донесло относително по-нисък % оцеляване и средно поражение - ето защо статистиките не казват всичко); супер добрият играч може да прецени в кой момент такова действие би довело до победа като следи непрестанно състоянието и действията на двата отбора и същевременно е наясно дори с менталните състояния на играчите. И никога не забравя основната цел - победата. Не позволява на третостепенни цели да му отвличат вниманието дори да са лесна плячка в момента, ако това ще му струва ценно време/темп на действие.
Играч, който може да вижда и преценява битката по този начин, но е относително по-слаб с конкретиката на управляването на танка си, печели повече, от играч, който е отличен танкист, но без поглед отвъд вражеския танк срещу него.
И тук идва и отговорът на въпроса защо при много високи средни статистики победите ми не са достатъчно високи - просто прекалено често съм се пускал по инерция в игрите си, вървял съм в утъпкани коловози без да вземам сериозни рискове и без да търся победата с такава интензивност - и съм пропуснал много възможности за да не взема да си одраскам танка Редовно съм нанасял много поражение, но достатъчно често съм поразявал маловажни цели, защото е било по-лесно, вместо да се фокусирам върху главните. Та от известно време играя доста по-агресивно и интензивно и съответно побеждавам и повече, само дето трябва да си вземам често почивка между игрите, понеже се измарям повече.
Надявам се, че имаше някаква полза от тия бръщолевения, засега толкова. Щеше ми се да дам повече примери за това какво значи да прилагаш танка си с максимален ефект в максимално печелившия момент, но по-нататък.
Comment