Съобщение

Collapse
No announcement yet.

Take Command: 2nd Manassas

Collapse
X
 
  • Filter
  • Време
  • Show
new posts

    Take Command: 2nd Manassas

    Тъй, понеже уууж се смята форума за сериозен военно-исторически, една сериозна военна игра
    Онзи ден се сдобих с тази джиткалка и след изпълнен с кютек вчерашен ден мисля, че е време за първи впечатления.

    1. Gameplay - насоката на играта и тактическа симулация на битка (или по-точно операция, защото битката се простира в няколко дена и цяла поредица от сблъсъци и сражения) от Гражданската война в САЩ. Играчът поема командването в различните сценарии върху различни подчасти от съответните армии, от бригада, през дивизия, корпус до армия като най-високо ниво (сценариите, където се командва армия са само два май), обикновено паралелно с голям брой компютърно командвани приятелски части според армейската йерархия. Съответно предизвикателствата според това какво точно се командва в този сценарий доста се различават - на бригадно ниво например, от играчът се иска микроигра, с внимателно позициониране на всяка единица и тн. На това ниво, с няколко единици за командване това е и възможно. Съответно заповедите към играча се получават в хода на играта (от висшестоящия) и обикновено са особено директни (пази туй и туй място, завладей еди коя си горичка) и не позволяват особена импровизация от страна на играча. На по-високите нива вече обаче играчът има значително повече възможности по това, как точно да изиграе сражението (на корпусно ниво например разполагам с три дивизии (идващи една след друга на бойното поле) и задачата да отхвърля авагарда на противника от предварително подготвените му позиции. Самият план на сражението е задача на играча. Съответно на тези по-високи нива се свършва с микро играта - частите са толкова много, че практически е невъзможно да се командват всичките. Освен това е невъзможно да се наглежда цялото бойно поле непрекъснато и оставени сами на себе си подкомандващите могат по-адекватно да реагират на собствената си ситуация (като пример - ако поема командването на всяка единица в една от дивизиите ми, мога да ги хвърля всичките в тотална атака, с резултата, че при неуспех всички са тотално разбити и цялата дивизия се разбягва неудържимо. Оставена на командира и, който има задачата да атакува, той ще се старае да оставя резерви и да запазва доколкото е възможно боеспособността на командването си).
    Самото симулиране на боя е доста добър и реалистичен, поне засега не съм намерил големи дразнещи моменти (освен този, че моите имат тенденцията прекалено лесно да се разбягват... но може би се дължи на това, че атакуваха сам самички батарея от поне 50тина оръдия).
    Като цяло от геймплея съм доволен, недостатъците са на нивото на "кампанията" - такава липсва реално. Има поредица от сценарии, някои от който са свързани, сиреч с каквито сили завършиш предишния сценарий, с тези минаваш в следващия. Но това е единствения "кампаниен" елемент. Иначе сценариите са нахвърляни произволно (е, следващи реалното развитие на събитията де, с няколко "вариантни сценария"). За жалост (или за щастие), няма и кариера - още първия ден играчът може да играе сценарии с командване от бригада до корпус, няма някакво постоянно изкачване. Също е леко досадно, че доста сценарии са двойни - един път от южняците, втори път същата битка от северняците.
    ИИто само за себе си се справя относително добре. Разбира се, компютърните командващи допускат частите си да изпаднат в пълна бъркотия (което за мен като строеви перфекционист е ааадски дразнещо), но като цяло реагират адекватно на подадените им заповеди. Е, проблема е, че не използват силите си максимално ефективно (ще забие артилерията в някоя дупка да си чеше ..., макар че на 50 метра има супер подходящо баирче с прекрасно огнево поле.), пехотата ще напада разбъркано един през друг, като половината ще си пречат да стрелят, често се отклоняват в някаква безумна посока вместо да следват целта си (половин дивизия ми е преследвала един регимент кавалерия из половината карта, който си отстъпваше с лекота, щото шефа на дивизията беше със заповед "атака", а тая смотана кавалерия се появи от някъде и беше прихваната като "цел" от моите), позиционира пехотата на окритото да им се кефят противниковите артилеристи макар че на 20 метра има прекрасна горичка за криене, въобще нормалното. Но като цяло косурите се преживяват.

    2. Техническата страна
    Напълно задоволителна за "военна" игра. Графиката в сравнение с модерните популярни шлагери е доста рудиментарна, но пък кой го интересува това . Човечетата не са модели, а спрайтове и това си проличава, но пък са напълно приемливи за човек, искащ съдържание, а не специални ефекти и нищо друго. Каквото мен ме подразни беше ниската разделителна способност (и няма начин да се зададе друга), която е причина на дистанция единиците са се превърщат в петно от шарени пиксели, което доволно затруднява разпознаването свои/чужди. Ниската разделителна способност също е причина дори знамената на единиците (основния разпознавателен белег) да се размазват и да заприличват прекалено едни на други в далечината. Трябва да се приближи камерата, за да се види какво всъщност става. Но предполагам това лежи на скапания 3Д енджин и като цяло вътрешни алгоритми, които ама ич не са оптимизирани. С резултат, че играта бая бързо претоварва машината и се почва със засичането (на по-големите битки). Но предвид минималните производствени ресурси, на разположение за разработката на такива "жанрови" игри, това е неизбежно.
    Друг един недостатък, който наистина вече е гадост - адски е трудно да си намериш преките подчинени по картата, за да ги кликнеш и да им дадеш заповеди. Щом започне боя, те почват да си шарят напред назад и единствения начин е да се отвори картата и да се дзвериш къде са съответните обозначения дивизионен командващ например. А не дай си боже да го светнат някой от тия - тогава командването получава някой от неговите подчинени, но докато разбереш кой (което става горе доле бързо) и най-вече докато го намериш къде се е сврял..... По принцип като кликнеш на даден генерал и неговите подчинени са обозначени със звездички, обаче ако си корпусен командващ докато откриеш кой от цялата орда генерали, разпиляни по бойното поле е със звездичка (и то за да я видиш трябва отблизо да гледаш - виж по-горе за разд. способност и размазването в далечината).
    Та тъй, това накратко първи впечатления. Но като цяло играта е много свеж полъх, определено за военни ентусиасти е събитие. Лично за мен аз бих предпочел по-скоро Наполеоновата ера (там поне и кавалерия си има), но предвид големите възможности за модване сигурно няма да чакаме дълго за такъв мод.
    XV mile the sea brode is
    From Turkey to the Ile of Rodez...

    #2
    Ами то това е продължението на Take Command: Bull Run, която от своя страна до развива идеята на Сид Майер от Гетисбърг(и съответно продълженията, както и вариациите на тема Наполеонови войни ). Основният недостатък е, че екипа на създателите се състои от цифром и словом 2/два човека(вколючително 1/един програмист), което предопределя техническите проблеми. Те за съжаление са доста и включват огромно количество бъгове в допълнение към изброените от Грей. И все пак не може да се отрече, че постижението е значително. В добавка само ще спомена, че поне в Бул Рън всички части са с достоверна численост и въоражение.
    Eighteen out of twelve apostles are buried in Spain.

    Comment


      #3
      Така като те чета ме хваща супер яд, че са я направили за втория Бул Рън, а не за някоя по-готина и важна битка - напр. 7дневната, Шайло, Чатануга... Това е все едно да направиш страхотна игра за ВСВ ама да разиграваш действия на Кримския полуостров вместо да речем Москва или Курск.
      Въпросче - има ли разлика в качеството на едниците - напр. дали пехотата са новобранци или ветерани от предишни кампании? Или артилерията - лека, нарезни, наполеони, остарели гладкоцевни и т.н.
      Друго: на бригадно ниво имаш ли тактически вариации - позлване на sharpshooters, skirmishers и т.н. действия разграничаващи лека от линейна пехота? Само битки ли разиграваш или и кампанийни действвия м/у битките ( преди и след) - там вече можеш много яко да използваш кавалерията си. На корпусно ниво ти сам ли си масираш артилерията или командирите ти го правят автоматично?
      Recalibrating my lack of faith in humanity...

      https://www.youtube.com/watch?v=MvqjkS6t9Yk

      Comment


        #4
        Бъговете са си проблем, ама няма как . Дори сега продажната версия беше с бъг, който правеше цветът на текстовете светлосин, практически нечетим. Хубавото е, че на форума на играта можеш директно да се навикаш на съответната персона, отговорна за това .

        Така като те чета ме хваща супер яд, че са я направили за втория Бул Рън, а не за някоя по-готина и важна битка - напр. 7дневната, Шайло, Чатануга... Това е все едно да направиш страхотна игра за ВСВ ама да разиграваш действия на Кримския полуостров вместо да речем Москва или Курск.
        Е, ще почакаме, ще видим и сигурно ще дойде нещо в тая посока

        има ли разлика в качеството на едниците - напр. дали пехотата са новобранци или ветерани от предишни кампании?
        Има разбира се. Единиците имаха няколко показателя:
        - сила (численост)
        - морал (вариращ в самата битка през няколко (към 5-6) степени
        - "качество" (пак 5-6 (може и повече да бяха) степени, невариращ обаче. А и не прочетох никъде дали от сценарий към сценарий се променя - сиреч дали трупат опит единиците или стойността е предварително заложена твърдо. Мисля второто, то и не е особено реалистично за 2 дена да направиш от новобранците супер ветерани. Разликата в опита обаче е решаваща - "crack" единица рита гъзове)
        - умора ( ясно, много тичане - лошо стреляне. Хитрото е, че и климатичните условия играят роля - в жегата пичовете каталясват супер бързо)
        Може да имаше още нещо, ама не се сещам сега.
        Или артилерията - лека, нарезни, наполеони, остарели гладкоцевни и т.н.
        Това е към екипировката и способностите. Всяка част първо си има способности (тренировка), колко добре стреля, окопава, реагира на заповеди и тн (зависи от качеството). Съответно всяка част е екипирана с определеното оръжие, което си има собствените характеристики (има си съответното прозорче, където може да се разгледа подробно). За артилерията досега видях само наполеони, със сигурност обаче има и най-различни други типове, аз далеч не съм цъкал на всяка батарея да я разглеждам.

        Друго: на бригадно ниво имаш ли тактически вариации - позлване на sharpshooters, skirmishers и т.н. действия разграничаващи лека от линейна пехота
        На бригадно ниво имаш най-много контрол над отделните подединици. По принцип командването се осъществява като зададеш на цялата бригада формация (линия, маршови колони, линия със скирмишери отпред...). Отделно можеш да хванеш един от подчинените ти регименти и да му кажеш специално на него дали да мине в скирмиши. С груповата команда един от региментите става на скирмишери пред строя, другите са отзад в линия, обаче поотделно можеш цялата бригада да раздробиш в разтворен строй. Обаче качествено (дали по тренинг или екипировка) не видях разлика лека/тежка пехота - всеки регимент може да стане на скирмишери. От дивизионно ниво и нагоре тоя контрол вече го няма - там можеш да кажеш на дивизията каква формация да заеме - чиста линия, линия с централна резерва (една от бригадите бива оставена втора линия), линия с флангови резерви, линии за атака (самите бригади са в линия и построени една зад друга като вълни) и там резерва (където дивизията е в маршови колони и с качена арти, готова за придвижване). Съответно ИИто поне досега не видях по собствен почин да изпрати скирмишери пред строя, поне досега.
        Само битки ли разиграваш или и кампанийни действвия м/у битките ( преди и след) - там вече можеш много яко да използваш кавалерията си.
        Кампанийни действия ниц, само битки. Единственото, което е, че можеш да маневрираш мааалко по бойното поле - кавалерията става единствено да я пратиш на рейд в тила на противника да му гепи снабдителните вагончета. Но няма такава команда на бригадно ниво, та трябва всяка отделно региментче кавалерия да командваш, което е неизпълнимо. Въобще кавалерията е трета глуха, също "оперативния елемент".
        На корпусно ниво ти сам ли си масираш артилерията или командирите ти го правят автоматично?
        Артито е слабото място - ИИто е пълен глупак с нея, слага я на кофти позиции (и повече не я мърда стига да има цел някаква, па макар и на 2км - в атака като мръдне бойната линия напред артилерията остава на майната си назад, предислоциране дрънци. Също има тенденцията да стреля по грешната цел - макар вражеската пехота да напредва през полето и след 5 мин ще е при нас, батареята си пуца по вражеската такава щото онази нали пуца по нас и как така. А концентрация - хе, такова нещо ич не е познато . Въобще на корпусно ниво аз директно детачнах цялата дивизонна артилерия на различните дивизии и я командвам директно (евентуално оставяйки все пак една батарея под див. командване (обикновено има около 3 батареи една див.))
        XV mile the sea brode is
        From Turkey to the Ile of Rodez...

        Comment


          #5
          Демек, можеш да си масираш артилерията сам :tup:
          Обаче хем казваш, че концентрацията е непозната, хем описваш как си налетял на нек'ви 50 оръдия alla grand battery??? :sm186:
          Иначе действията с пехотата са супер, това че няма разлика в качеството м/у лека и линейна пехота се преглътва, а може ид а се преодолее - аз напр. бих си пускал за скирмишери само elite units - така ще бъде макс. реалистично, освен че би трябвало и да е доста ефективно.
          Това за кавалерийските рейдове също е гот (макар че на кампанийни действия м/у битките, щеше да е още по-гот, там как може да ги полазиш в тила - направо не е истина).
          За артилерията - щом е втория Бул Рън, Юга би трябвало да има значително по-слаба артилерия (гладкоцевни мод 1841, тук таме Джеймс и наполеони), май това не е отразено и няма качествено предимство на Севера втова отношение - така ли е?
          Абе въпреки изброените от теб недостатъци като цяло звучи страхотно. Май ще се пробвам да я преслушам тая чудесия.

          P.S. Сега видях какво си писал по-долу за командирите - мн. яко. Окончателно ме зариби обичам подобен реализъм
          Recalibrating my lack of faith in humanity...

          https://www.youtube.com/watch?v=MvqjkS6t9Yk

          Comment


            #6
            Ах, да, лидерите също имат собствени качества и "нагласа" (bold, steady, defensive и тн), според които реагира на командите. Не е особено умно да пратиш "защитник" начело на атаката.
            Между другото много е весело на по-ниските нива, когато с луд зор си удържал левия фланг със собствената бригада да довтара куриер от шефа със съощение от рода "Абе не съм много сигурен, щото е голям хаос, ама май десния фланг вече го няма" и то наистина с почти същите думи. Или пък от съседа - "Сори, ама трябва да отстъпя, левия ти фланг не е покрит вече" и то щото страхливото копеле видяло 2-3 вражески части.
            На по-високите нива пада яко досаждане от подчинените за подкрепления. И разбира се култовия момент, когато вече си подредил перфектната бойна линия срещу която да се разбият вражеските пълчища, някой самонадеян глупак се изюрка с целия център право срещу тях (бях се наредил зад една рекичка, ммм перфектно и говедото му с говедо реши, че трябва да посрещне идващата атака и нагази с цялата дивизия в реката.)

            albireo написа
            Обаче хем казваш, че концентрацията е непозната, хем описваш как си налетял на нек'ви 50 оръдия alla grand battery??? :sm186:
            Тези бяха предварително наредени в сценария, начално положение един вид.

            За артилерията - щом е втория Бул Рън, Юга би трябвало да има значително по-слаба артилерия (гладкоцевни мод 1841, тук таме Джеймс и наполеони), май това не е отразено и няма качествено предимство на Севера втова отношение - така ли е?
            Не знам всъщност точно. Трябва да се поразгледа по-внимателно. Поне както се хвалят по сайтове и мануал, екипировката е максимално достоверна. Обаче засега не съм играл така повечко и от двете страни, с по-стабилно разглеждане на екипировката, че да си създам впечатление. Не вярвам обаче да са пропуснали такъв съществен момент. За пехотата знам, че в единия туториал имаше едни пичове с rifles дето определено бяха пичове . Иначе обикновено май разпространеното чифте, поне сред южняците, е Austrian 40 и някоя година. Наполеоните в артито може просто да съм ги засякъл и цъкнал точно тях.
            Проблемът е, че въоръжението не е директно видимо като се селектира дадена единица, трябва да отвориш допълнително прозорче. Което на корпусно ниво примерно нали се сещаш кога ще тръгна да го правя за всяка единица .
            Last edited by Sir Gray; 05-05-2006, 13:08. Причина: Автоматично сливане на двойно мнение
            XV mile the sea brode is
            From Turkey to the Ile of Rodez...

            Comment

            Working...
            X