Драги Голъм, темата е интересна. Виж какво имам предвид. Спомням си, че в една друга тема за генерал Заимов ти известно време поддържаше тезата, че действията на генерала, осъден на смърт от тогавашните власти и действията на немски офицери – заговорници срещу Хитлер са така да се каже морално едноизмерни – просто всеки се води от своите идеали. Тогава Даниц и Албирео, както и аз се опитвахме да доказваме, че за едното и другото не може да се съди по един и същи начин. Спомням си, че и ти прие това след един откъс от протокол срещу Займов, който Даниц приведе.
Та относно отговорността и причинността, която ти предпочиташ като подход. Струва ми се, че обяснението само чрез причини поддържа, или се поддържа – ти ако искаш кажи – от известен релативизъм. Може би той е реакция на една предишна гледна точка в историята, която непременно търсеше вини и непременно у едни и същи хора \държави\. Но да се отказваме от въпрос за отговорността, според мен означава да се подходи в известен смисъл технизиращо към историята. Тя едва ли е просто сбор от процеси, в които има и отговорност. Водещото във въпроса “Можеше ли да бъде предотвратена?” е питането за отговорност, защото според мен войната се прави от определени хора, живи лица, личности, т.е същества, които могат да отговорят на въпроса “кой?”, а не просто “какво?” “Какво причинява войната?” – много обширно и общо. “Какво причинява миграция на дадени групи животни?”, “Какво причинява обикалянето на частиците около атомното ядро” и т.н. Но войната е главно човешко дело, нали така? А човек е някой, който все пак |може да| отговаря. Човек е преди всичко някой, а не нещо.
В конкретния случай: трудно е да се каже, но погледнато от тази гледна точка Франция все пак изглежда е трябвало да нападне Германия. И всъщност далеч не съм сигурен, че и в чисто военен план щеше да загуби толкова много, колкото ти твърдиш.
Може и да е ставало дума, но ако Франция бе нападнала, според теб:
- щеше ли да се случи пробивът при Седан от следващата година?
- щяха ли немски войски да влязат в Париж само след около месец бойни действия?
- Щеше ли да се стигне до толкова бърза капитулация?
- Щеше ли френският престиж да се срине по безподобен начин?
- И нещо по-далечно: щяха ли да се случат събитиятa от и след 22 юни 1941г?
Та относно отговорността и причинността, която ти предпочиташ като подход. Струва ми се, че обяснението само чрез причини поддържа, или се поддържа – ти ако искаш кажи – от известен релативизъм. Може би той е реакция на една предишна гледна точка в историята, която непременно търсеше вини и непременно у едни и същи хора \държави\. Но да се отказваме от въпрос за отговорността, според мен означава да се подходи в известен смисъл технизиращо към историята. Тя едва ли е просто сбор от процеси, в които има и отговорност. Водещото във въпроса “Можеше ли да бъде предотвратена?” е питането за отговорност, защото според мен войната се прави от определени хора, живи лица, личности, т.е същества, които могат да отговорят на въпроса “кой?”, а не просто “какво?” “Какво причинява войната?” – много обширно и общо. “Какво причинява миграция на дадени групи животни?”, “Какво причинява обикалянето на частиците около атомното ядро” и т.н. Но войната е главно човешко дело, нали така? А човек е някой, който все пак |може да| отговаря. Човек е преди всичко някой, а не нещо.
В конкретния случай: трудно е да се каже, но погледнато от тази гледна точка Франция все пак изглежда е трябвало да нападне Германия. И всъщност далеч не съм сигурен, че и в чисто военен план щеше да загуби толкова много, колкото ти твърдиш.
Може и да е ставало дума, но ако Франция бе нападнала, според теб:
- щеше ли да се случи пробивът при Седан от следващата година?
- щяха ли немски войски да влязат в Париж само след около месец бойни действия?
- Щеше ли да се стигне до толкова бърза капитулация?
- Щеше ли френският престиж да се срине по безподобен начин?
- И нещо по-далечно: щяха ли да се случат събитиятa от и след 22 юни 1941г?
Comment