KIZIL DELI написа
Виж мнение
Съобщение
Collapse
No announcement yet.
Селим ² и първия опит за масово помохамеданчване на българи
Collapse
X
-
Last edited by Thorn; 21-06-2012, 18:10.
-
Честно казано мисля, че избяга от въпроса ми
И какво общо има тук политическата коректност? Със същата убеденост защитавам и тезата, че примерно трябва да се пише за дербенджии (пазачи на проходи) а не за дервенджии, щото вече било "наложен в науката термин".
В крайна сметка мисля, че с горното доста точно очерта и разделението между хората, които използват помохамеданчване за сметка на обръщенство в исляма или ислямизация. За първите явно това е процес, който тече с насилие и принуда и ако да е имало случайно някой, който доброволно да е преминал в исляма, то е станало или "доброзорно" или пък в пренебрежимо малък брой случаи.
Comment
-
Е, от моя гледна точка, доброволното преминаване във вярата на пророка не е било пренебрежимо малък процент. Даже май излиза и доста съществен процент.
Но се надявам, че никой няма да твърди, че и доброзорното, че и пряко насилственото конвертиране /тази дума има ли я в българския?/ също не е пренебрежимо малък процент.
И едно оффче:
Тези дни в София ли си да пием бира?
Comment
-
А "помюсюлманчване", защото това е синоним на "помохамеданчване"? Между другото "покръстване" е дума със същата представка "по"; значи ли това, че "покръстване" винаги съдържа конотация за насилие?A strong toun Rodez hit is,
The Castell is strong and fair I wis...
блог за средновековна балканска история
Comment
-
Thorn написа Виж мнениеНо се надявам, че никой няма да твърди, че и доброзорното, че и пряко насилственото конвертиране /тази дума има ли я в българския?/ също не е пренебрежимо малък процент.A strong toun Rodez hit is,
The Castell is strong and fair I wis...
блог за средновековна балканска история
Comment
-
KIZIL DELI написа Виж мнениеВсъщност ще станат сложни щом намериш жив мюсюлманин, който да си вика мохамеданин , всичко друго са хентелектулни упражнения
Ако пък имаш предвид конкретния етимологичен път (как се появява думата в българския език), бих могъл да потърся, но какво общо има това с "правилната употреба"...
Comment
-
Кухулин написа Виж мнениеНе разбирам, откъде произлиза това изискване? Думата е жива в българския език, употребявала се е и се употребява масово, присъства във всички речници, следователно... не виждам къде е проблема. Може би имаш предвид някакви съображения по политическата коректност, но това само по себе си не е проблем на езика, нито на лингвистиката, а на някакви други работи.
Ако пък имаш предвид конкретния етимологичен път (как се появява думата в българския език), бих могъл да потърся, но какво общо има това с "правилната употреба"...A strong toun Rodez hit is,
The Castell is strong and fair I wis...
блог за средновековна балканска история
Comment
-
Гост
boilad написа Виж мнениеВ името на Аллах,милостивия и милосърдния,нещо по поставените от мен въпроси няма ли?
Ф А Т И Х А
Тази сура е спусната в свещения град Мека, състои се от 7 аета.
Това е първата сура на Свещения Коран и затова е наречена Фатиха, т. е. отваряща, въвеждаща.
В името на Всемилостивия и Милосърден Аллах(1)
Слава на Аллах, Господаря на Световете(2),
Всемилостивия, Милосърдния(3),
Повелителя на Съдния Ден(4).
На Тебе ние се молим и към Тебе се обръщаме за помощ(5).
Води ни по Правия Път(6),
По Пътя на тези, върху които е Твоята милост,
А не на онези, върху които е Твоят гняв,
И не на онези, които от Него са се отклонили(7)!
Окончателната завършеност и пределното съвършенство принадлежат единствено на Всевишния,
а на Човека му е даден само стремежът към тази завършеност и това съвършенство.
Впрочем Времето принадлежи и на други, за да направят същото, а и на всички нас заедно,
за да четем и черпим от безкрайната мъдрост на тази вечна Книга.
Но повелява Аллах: А най-близки сред тях в обичта си към тези, които повярвали са в Аллах, са тези, които казват: Ние сме Християни! Защото има сред тях монаси и свещеници и те никога не се възгордяват [Трапезата, 82].
Едно са и нашият Господар, и вашият Господар и
всички ние предоставили сме себе си на волята Негова [Паяжината, 46].
Ето това е моят братски дар и поклон за нашите братя по кръв и съдба Българите Мюсюлмани!
София, 15.07.1996 г. доц. Иван Добрев
http://theholykuran.blogspot.com/2011/03/blog-post.html
Comment
-
Guy de Mont Ferrand написа Виж мнениеДа не би проблемът да е тук в частта Muslim objections to the term? Имат нелоши основания да ви кажа...
Относно ислямизацията, върти ми се нещо за такива действия в Родопите при обсадата на Родос, за да се подсигури логистиката. Май при Мантран го пишеше. Трябва да поровя.
Comment
-
Уф, добре нека да е политическа коректност тогава. То и мангали е доволно разпространено название на циганите (сигурно и по речниците се намира), ама хората пишещи исторически текстове за циганите вероятно няма изберат точно тази дума, нали? Хубаво е като пишем за лица, събития, процеси във времето да избираме термини, които не са пейоративни и не разрешават потенциалната дискусия априори. Не чух някой да каже, че помохамеданчването (използвано по този начин в български контекст) може да е изявление на свободната воля на индивида, обект на обръщенство или пък може (помохамеданчил се)? Относно пейоративността на термина хич не мога да съглася с Кухулин, че е неосъзната, с оглед на това, че най-големите радетели са най-дървените кратуни. Иначе Ги хубаво се сети и за покръстването. И Ги какво си се закискал на конвертирането и конвертитите? Аз ги въртя кат ми омръзне от обръщенци в исляма (хубаво-лошо друго нема). Ха, ето още кат за теб обръщенци в исляма първо поколение може да са ислямски неофити (също чуден термин) . Целта на моите включвания не е да се дръгна с Добрев или друг, а евентуално да покажа, че използването на тези термини (освен проява на лош вкус, по мой вкус) предрешава изхода от всяка една евентуална дискусия. Как да е.
Торн, ми пак ще пропуснем биричката. Нещо съм се разхвърлял насам-натам, вторник – Мать Украина и то на жаль не зарад мачовете.
Ако пък имаш предвид конкретния етимологичен път (как се появява думата в българския език), бих могъл да потърся
Comment
-
KIZIL DELI написа Виж мнениеНе чух някой да каже, че помохамеданчването (използвано по този начин в български контекст) може да е изявление на свободната воля на индивида, обект на обръщенство или пък може (помохамеданчил се)?
KIZIL DELI написа Виж мнениеИ Ги какво си се закискал на конвертирането и конвертитите? Аз ги въртя кат ми омръзне от обръщенци в исляма (хубаво-лошо друго нема). Ха, ето още кат за теб обръщенци в исляма първо поколение може да са ислямски неофити (също чуден термин) .
Целта...евентуално да покажа, че използването на тези термини (освен проява на лош вкус, по мой вкус) предрешава изхода от всяка една евентуална дискусия. Как да е.A strong toun Rodez hit is,
The Castell is strong and fair I wis...
блог за средновековна балканска история
Comment
-
Но като цяло мисля, че не би било зле авторът на темата да каже дали е съгласен да променим заглавието й като прибавим едно "насилствено" между "масово" и "помохамеданчване".A strong toun Rodez hit is,
The Castell is strong and fair I wis...
блог за средновековна балканска история
Comment
-
Guy de Mont Ferrand написа Виж мнениеНо като цяло мисля, че не би било зле авторът на темата да каже дали е съгласен да променим заглавието й като прибавим едно "насилствено" между "масово" и "помохамеданчване".
В "Историческа енциклопедия на България" от Милен Куманов и Колинка Исова (ИК "Труд",2003г.) в статията за Селим ² също се споменава за "първи опит за масово помохамеданчване" по негово време.Обаче за качеството на тази енциклопедия може да се съди дори само от това,че не се посочват източници за отделните статии.Liberte, egalite, fraternite
Viva la revolution
Zalmoxis написаИмайте предвид, че влизането в Бойна Слава за средния българин е значителен културен шок.
dibo написаПреценил съм като модератор, че езикът Ви е неподходящ и толкова.
Comment
-
KIZIL DELI написа Виж мнениеДобрев, я кажи ми ти религия мохамеданство има ли или май да не се казваше баш така религията, в която се обръща (оставям "налагането" да си се разхожда в твоите мисли) въпросният индивид с еднократен акт? И защо тогава пък да не е поизмаилтянчване или пък поагарянчване, например? Също звучи секси нали?
1. "Помохамеданчване" е разговорна дума навлязла в българският език. Правилният е "ислямизация", но за мен като българин въпросният термин е напълно разбираем, което автоматично го прави валиден. Езиците се развиват. Не всички в този форум сме професионални историци (или опитващи се да бъдат такива).
2. Малкото приключение което България има с Османската Империя е огромна каммена плоча която се чуди накъде да падне и кого да смаже. От едната страна яко я бутат застъпниците на "те ни изклаха и ни съсипаха обещаващата държава" от другата страна напъва отбора на "България, просперираща част от Османската Империя. Османската империя спасява българщината от сърби и гърци. Българите масово се ислямизират, за да станат интергрална(и по данъчно облекчена) част от Империята. Родопите са най-прогресивната част на бившето българско царство и приемат исляма."
Аз лично гледам плочата отстрани и според мен ти яко напъваш от едната страна. До колко мислиш може да продължи успешното заглаждането на ръбове с финна и не толкова финна пиличка за толкова болезнен период от българската история (или по-скоро краят и.)? Някак си цялата епопея с последните теми за османското владичество започва да изглежда нехигиенична а и представените извори са далеч по-редки от постовете с твърда лична позиция подкрепена с нищо повече от свръх-себеуважение. Като обратен пример, в темите за похода на Никифор да речем, или за Анонимната Ватиканска Хроника срещу Теофан, има далеч повече факти и добре цитирани извори, въпреки че идват от сравнително безпросветна епоха.This is my signature. There are many like it but this one is mine.
Comment
-
Много ми е трудно да се съглася с написаното от теб. Историята на Османската империя (точно щото е империя) слава богу отдавна е напуснала полето на националните историографии и е някакъв вид международна дисциплина, точно както са примерно Византинистиката или пък историята на Римската империя и т.н. В този смисъл гледането от пиедестала на националната история в крайна сметка в голяма степен ограничава погледа върху събития и процеси, които дадена национална историография се опитва да анализира. Дали човек е професионален историк (каквото и да значи това) или не тук няма особено значение, по-скоро става въпрос за гонене на определено ниво на комуникация във форума, което (благодарение на наложената традиция и усилия на модераторите) е факт в БС, за разлика от много други места в нета. Онова, което винаги се е ценяло и е имало някакво значение е преследването на определени стандарти на цивилизован диалог (т.е. излагането на тези, които са доволно добре аргументирани, включително понятийният им апарат). Фактът, че един термин е разбираем за аудиторията и е добил популярност не го прави сам по себе си добър, нали така? Мисля, че примерът с мангалите (макар и краен) е достатъчна илюстрация на онова, за което говоря. Никой тук не пише за „мангали” заради очевидната пейоративност на термина, ако и да е популярен. Не виждам как мохамеданство, мохамедани и помохамеданчване се различава по същество, с което смятам да заровя (за мен) темата, доре-долу казах каквото имам за казване по въпроса. Още по-малко мога да се съглася с тезата за „каменната плоча”, крепена от две противостоящи си тенденции (а и с ролята, която ми отреждаш, поне аз не се виждам там) и която в крайна сметка ще се сгромоляса на нечия глава. Да не говорим, че ако дори и в действителност да съществуваше подобно ясно изразено противоборство не мисля, че "България, просперираща част от Османската Империя. Османската империя спасява българщината от сърби и гърци. Българите масово се ислямизират, за да станат интергрална(и по данъчно облекчена) част от Империята. Родопите са най-прогресивната част на бившето българско царство и приемат исляма" отразява дори и приблизително точно тезата на хората, които не приемат националистически лозунги и историографски митове при писането на историята на османската държава.
До колко мислиш може да продължи успешното заглаждането на ръбове с финна и не толкова финна пиличка за толкова болезнен период от българската история
Comment
Comment