Предполагам повечето от нас са чели "Похвално слово за Евтимий" на Григорий Цамблак. Смятам, че без преувеличение може да се твърди, че частта на словото отнасяща се до превземането на Търново от османците и съдбата на Евтимий и търновските жители представлява едно от най-драматичните художествени описания в средновековната европейска литература. Описанието на избиването на 110 търновски жители, опитът да бъде екзекутиран Евтимий, прощаването му с жителите на града, изселването на търновчани към Анадола са изключителни епични картини, които са можели да послужат за възникването на мит дори надхвърлящ размерите и претенциите на сръбския мит за Косово и особената богоизбраност на сърбите като "небесен" народ. За моя дълбока почуда обаче нищо такова не се случва, а всичко някак си потъва и изчезва като дим. Почудата ми обаче далеч не свършва с това. Задавам си още няколко въпроса:
1. Защо Евтимий, който живее приблизително още 10 години след описаните събития не е направил нищо за увековечаване паметта на избитите пред очите му 110 търновски първенци, на които самият той е бил духовен наставник. Знаем с какво усърдие патриархът пише похвални слова за светци от български произход или за такива, чийто мощи се намират в Търново?
2. Защо никой от неговите ученици от периода на заточението му, като Андроник или задочния Константин не обелват и дума за тези новомъченици за вярата?
3. Защо Йоасаф Видински, който е пребивавал в Търново малко след заточението на Евтимий и който също доста трагично оплаква българската столица и търновската църква също не споменава нищо за това клане? Впрочем, макар и да подкрепя в някои неща разказа на Цамблак, той дава една коренно различна картина на състоянието в Търново особено що се отнася до верските въпроси, от тази, която описва Цамблак.
4. Защо самият Цамблак, който е дълго време митрополит на Киев и един от най-яростните антиосманско настроени православни инетелектуалници и духовници от края на 14 и началото на 15 в. извън словото също не споменава нищо за тях. А може да се предположи, че сред 110 той е имал и лични познати.
И все пак:
Числото 110 не е свещенно число и едва ли Цамблак е търсил някаква особена символика в него.
По време на археологически разкопки на Трапезица в игуменарната на големия манастир, за който се предполага, че е бил посветен на Иван Рилски, са открити множество скелети очевидно не погребани, а буквално затрупани от руините на сградата? Археолозите твърдят, че вероятно те станали жертва на земетресение някъде през първата половина на 15 в., но защо другаде по Трапезица няма следи от такова земетресение? И изобщо бих се радвал ако чуя стойностни аргументи за и против клането на 110 търновски аристократи, както и предположения за това, какво точно е станало в Търново през първите месеци на османското владичество.
1. Защо Евтимий, който живее приблизително още 10 години след описаните събития не е направил нищо за увековечаване паметта на избитите пред очите му 110 търновски първенци, на които самият той е бил духовен наставник. Знаем с какво усърдие патриархът пише похвални слова за светци от български произход или за такива, чийто мощи се намират в Търново?
2. Защо никой от неговите ученици от периода на заточението му, като Андроник или задочния Константин не обелват и дума за тези новомъченици за вярата?
3. Защо Йоасаф Видински, който е пребивавал в Търново малко след заточението на Евтимий и който също доста трагично оплаква българската столица и търновската църква също не споменава нищо за това клане? Впрочем, макар и да подкрепя в някои неща разказа на Цамблак, той дава една коренно различна картина на състоянието в Търново особено що се отнася до верските въпроси, от тази, която описва Цамблак.
4. Защо самият Цамблак, който е дълго време митрополит на Киев и един от най-яростните антиосманско настроени православни инетелектуалници и духовници от края на 14 и началото на 15 в. извън словото също не споменава нищо за тях. А може да се предположи, че сред 110 той е имал и лични познати.
И все пак:
Числото 110 не е свещенно число и едва ли Цамблак е търсил някаква особена символика в него.
По време на археологически разкопки на Трапезица в игуменарната на големия манастир, за който се предполага, че е бил посветен на Иван Рилски, са открити множество скелети очевидно не погребани, а буквално затрупани от руините на сградата? Археолозите твърдят, че вероятно те станали жертва на земетресение някъде през първата половина на 15 в., но защо другаде по Трапезица няма следи от такова земетресение? И изобщо бих се радвал ако чуя стойностни аргументи за и против клането на 110 търновски аристократи, както и предположения за това, какво точно е станало в Търново през първите месеци на османското владичество.
Comment