Съобщение

Collapse
No announcement yet.

Бил ли е болярин Гордю войвода и кой е Каракулас.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Време
  • Show
new posts

    #31
    Темата е дискусионна и ми е интересно тези, които се съмняват че е съществувала личност наричана Гордю войвода,какво смятат по-въпросите:Имало ли е Троянска война и съществувал ли е човек с името Исус Христос, защото ако следвам тяхната логика мога да кажа , че няма достоверни писмени доказателства нито за Троянска война ,нито за човек с името Христос, но съм сигурен, че никой не гледа с насмешка на хората ,които вярват в Исус Христос и хората които вярват, че е имало Троянска война.Освен това,ако няма достоверни писмени доказателства за съществуването на пра-пра-пра-бабата на някой човек ,това не значи че той не е имал пра-пра-прабаба.

    Comment


      #32
      Не може да се разчита само на легенди. Те са, както се казва, бошлаф работа Така че за да докажем съществуването на Гордю определено ни трябва нещо по-солидно.
      A strong toun Rodez hit is,
      The Castell is strong and fair I wis...


      блог за средновековна балканска история

      Comment


        #33
        Stan написа Виж мнение
        а според една друга легенда прабългарите са излезли от Хиндукуш и след 60 дневен преход в пустинята са стигнали до Византия, където император Маврикий им позволил да се заселят като федерати. Ама ние на легенди много много невярваме. Все пак истирията е критично настроена наука.
        Това за Хиндукуш не е легенда, а най-долнопробно-вмирисана счетоводителска клевета измислица, която великата ви "истерия" така сладко засмука, че няма да се откъсне от нея поне още сто години!
        Last edited by ; 19-12-2011, 00:12.

        Comment


          #34
          Да , Ги , не мога да докажа съществуването на Гордю войвода и не искам да убеждавам който и да е , че такъв човек е съществувал и пак казвам , че на мен ми е интересна темата, като дискусионна, но донякъде съжалявам че спорим за неща , за които е излишно да се спори.Аз признавам, че нямам достоверни писмени доказателства за съществуването на Гордю войвода, но независимо от това не смятам , че темата е несериозна.

          Comment


            #35
            проф. Добрев написа Виж мнение
            Това за Хиндукуш не е легенда, а най-долнопробно-вмирисана счетоводителска измислица, която великата ви "истирия" така сладко захапа, че няма да се откъсне от нея поне още сто години!
            Великата ни "истирия" не е захапала счетоводителската измислица. А иначе сте прав - сред професионалните историци и археолози през следващите сто години едва ще се появи някой, който да извади от нафталина тюркската теза.

            Но да не разваляме хубавата тема с изливане на кофи с помия.

            Comment


              #36
              Темата наистина е интригуваща, още повече, че Steelman е от точно този район. Моля, на който не му е интересно, да не спами.
              Last edited by Henry Sinclair; 18-12-2011, 21:16.
              Войната е лека за зрителите...

              Comment


                #37
                Steelman написа Виж мнение
                Темата е дискусионна и ми е интересно тези, които се съмняват че е съществувала личност наричана Гордю войвода,какво смятат по-въпросите:Имало ли е Троянска война и съществувал ли е човек с името Исус Христос, защото ако следвам тяхната логика мога да кажа , че няма достоверни писмени доказателства нито за Троянска война ,нито за човек с името Христос, но съм сигурен, че никой не гледа с насмешка на хората ,които вярват в Исус Христос и хората които вярват, че е имало Троянска война.Освен това,ако няма достоверни писмени доказателства за съществуването на пра-пра-пра-бабата на някой човек ,това не значи че той не е имал пра-пра-прабаба.
                Е ако се опираме само на легенди, трябва да повярваме в съществуването също на самовили, дракуси, вампири, върколаци и тем подобни персонажи от родопския фолклор.

                Най-точният отговор на въпроса за Гордю е .... мба ли го. Лично аз първонално дори бил изразил съмнение дали такава легенда въобще е съществувала. Като нищо може да се окаже литературна измислица примерно от 30-те г. на ХХ в. която да възприета от народонаселението като истина и да започнало да се въпроизвежда. Ще ти дам един пример - село Драгойново, Първомайско, се намира под един издаден връх на Родопите - Драгойна. Местните селяни съвсем убедено разправят легендата за царица Драгойна, която била владетелка на славянското племе драгувити и се биела с византийците. Тъй като дворецът й е бил на въпросния връх, след смъртта й, върхът бил кръстен на нейно име. Разбира, се това са абсолютни глупости, които някакъв местен патриот написал през 20-30-те г. на ХХ в., че дори и пиеса направили в читалището ... и сега местните баби и дядовци я разказват като легенда на която вярват. Въобще няма да се изненадам, ако историята с Гордю е подобна. Между другото името "Гордю" не се среща сред личните имена в района, пък и където и другаде да е в българските земи, което още повече ме навежда на мисълта, че това вероятно е съвременна "легенда", примерно дело на някой активист на дружество Родина. В тази връзка още повече е показателен фактът, че Беден е помашко село.

                Comment


                  #38
                  Stan написа Виж мнение
                  Е ако се опираме само на легенди, трябва да повярваме в съществуването също на самовили, дракуси, вампири, върколаци и тем подобни персонажи от родопския фолклор.

                  Най-точният отговор на въпроса за Гордю е .... мба ли го. Лично аз първонално дори бил изразил съмнение дали такава легенда въобще е съществувала. Като нищо може да се окаже литературна измислица примерно от 30-те г. на ХХ в. която да възприета от народонаселението като истина и да започнало да се въпроизвежда. Ще ти дам един пример - село Драгойново, Първомайско, се намира под един издаден връх на Родопите - Драгойна. Местните селяни съвсем убедено разправят легендата за царица Драгойна, която била владетелка на славянското племе драгувити и се биела с византийците. Тъй като дворецът й е бил на въпросния връх, след смъртта й, върхът бил кръстен на нейно име. Разбира, се това са абсолютни глупости, които някакъв местен патриот написал през 20-30-те г. на ХХ в., че дори и пиеса направили в читалището ... и сега местните баби и дядовци я разказват като легенда на която вярват. Въобще няма да се изненадам, ако историята с Гордю е подобна. Между другото името "Гордю" не се среща сред личните имена в района, пък и където и другаде да е в българските земи, което още повече ме навежда на мисълта, че това вероятно е съвременна "легенда", примерно дело на някой активист на дружество Родина. В тази връзка още повече е показателен фактът, че Беден е помашко село.
                  Ъхъ, точно за такъв "интерес" намеквах
                  A strong toun Rodez hit is,
                  The Castell is strong and fair I wis...


                  блог за средновековна балканска история

                  Comment


                    #39
                    Като си говорим за помашки села, знаете ли какво е общото и различното между селата Манастир и Давидково.И щом има такива специалисти по помаците ,знаят ли те кой е Мазан Метьо,въпреки че това е съвсем вън от темата.И знаете ли в село Гела християни ли са или помаци.А относно Гордю то някои го произнасят и пишат Гордьо.
                    Last edited by ; 18-12-2011, 21:57.

                    Comment


                      #40
                      Steelman написа Виж мнение
                      Като си говорим за помашки села, знаете ли какво е общото и различното между селата Манастир и Давидково.И щом има такива специалисти по помаците ,знаят ли те кой е Мазан Метьо,въпреки че това е съвсем вън от темата.И знаете ли в село Гела християни ли са или помаци.А относно Гордю то някои го произнасят и пишат Гордьо.
                      Мазен Метьо - това да не е персоналният чевермеджия на Т. Живков

                      Comment


                        #41
                        Да и той казал на Тодор Живков-Другарю Живков, ние с вас много си приличаме, защото ходим непрекъснато от банкет на банкет.

                        Comment


                          #42
                          Похода на Ибрахим Паша в Родопите и обсадата на Беаднос са се състояли през 1372г. - една година след битката при Черномен. В една от последните битки, някъде под село Гьоврен,пада убит султанският зет и предводител — Ибрахим паша. Войниците му погребали своя предводител до пещерата край селото. Край гроба му издигнали малка джамия и оставили двадесет стари войници да я пазят.Джамията е първият мохамедански молебствен дом в покорената с огън и желязо долина на Въча.


                          Гордьо войвода, който след падането на Беденската крепост се укрепил в Бабин град, край Девин.
                          След дългата и тежка обсада на крепостта, той се изтеглил към непристъпните скали на Триградското ждрело. Ордите на Ибрахим паша го преследвали. Последвало сражение. Турския паша, предводител на войската и зет на самия султан бил убит, а Гордьо ранен.
                          Разгневената башибозушка войска тръгнала към двете близки села и подложила на невиждано жестока сеч местното население.
                          Раненият войвода стигнал до връх Свети Илия, където се подслонил в Орловата пещера и по-късно починал от раните си.
                          Това с Орловата пещера е втора версия, първата беше, че е войводата е починал в манастир.
                          Last edited by Henry Sinclair; 19-12-2011, 00:23.
                          Войната е лека за зрителите...

                          Comment


                            #43
                            Между другото в романа на Антон Дончев- Време разделно също се споменава за Гордьо войвода , но казвам този факт не като подкрепа на някаква теза , а просто заради това , че много хора ,които са чели този роман не са обърнали внимание, че и там се пише за Гордьо войвода.Между другото за тези които не знаят какво е каматан-означава хубав,красив.
                            Last edited by ; 18-12-2011, 22:41.

                            Comment


                              #44
                              Темата е интересна, но личното ми мнение е, че е за раздел "Общи приказки". Легендите, преданията и народните песни понякога могат да бъдат използвани като ценен извор, ако бъдат използвани аналитично и критично и най-вече при наличието на сходен/паралелен писмен и археологически изворов материал, който недвусмислено да подкрепя привличането им като допълнителен източник на информация. В случая обаче явно става въпрос преди всичко за фолклор и за краеведски романтизъм.
                              Ако се появят исторически и археологически извори, които да потвърдят тези легенди, мога да приветствам темата не само като интересна, но и като доволно сериозна. Дотогава, единствената историчност, която съзирам в нея е по-скоро по отношение на процесите и моделите на формиране на местната народопсихология и локалния романтизъм/патриотизъм. С цялото ми уважение към създателите и почитателите й.

                              Comment


                                #45
                                Steelman, вярно ли е,че месността Каракулас се нарича още Гордюва чука?
                                Войната е лека за зрителите...

                                Comment

                                Working...
                                X