Съобщение

Collapse
No announcement yet.

I Y I - тамга на тюркското племе кайъ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Време
  • Show
new posts

    #16
    На повечето места, където се е разпростирала България след Аспарух, има рунни знаци - или поне така смятаме, поради факта, че не са разчетени.. За надпис обаче става дума при манастира край Басараб, сега в Румъния (поредица от 60 надписа). Имаме също 7 знака от тронната зала в Плиска, 6 от Бяла, 5 от с. Аспарухово, 5-7 от Яйлата (макар и трудни за различаване) – тия знаци се приемат като надписи. Някаква част от основата на нашите знаци (от общо 70-80) се припокриват с намерените в районите на р. Талас, Енисей и Орхон.

    За рунически надписи става дума също и при Маяцкото градище, градищата Хумара и Каракент. Тези надписи също не са разчетени, защото има прилика само за част от руните. Сега, дали тия надписи имат нещо общо с прабългарите не е ясно. Изглежда обаче да има, защото в тия райони има разкрити не малко погребения. Така че, Маготин, надписи има.

    А идеята за произхода на руните (ху-скрипт) от китайския йероглиф не е много нова. Самият Томсен е намирал връзка между хунските руни и китайските знаци (39 еднакви знака). От друга страна сравнението показва, че хунските руни доста се доближават до тюркските – никой не твърди да са еднакви. Точно затова може да се мисли, че хунското писмо (за което свидетелства Жонганг Юе) е заето от тюрките. Това обаче не изключва възможността за согдийско влияние, въпреки че има знаци, които са съвсем еднакви между хуни и тюрки. А още по-интересното е, че се намират еднакви знаци между хунските и прабългарските рунни знаци, при това знаци, които не са намерени при тюркските (класически период). От това обаче не може да се направи заключение, че ги е нямало.

    Comment


      #17
      _magotin_ написа Виж мнение
      Би ли пояснил какво имаш предвид, защото "Диван лугат ат турк" е писан на арабски език, в него няма и една тамга, а българите въобще не са споменати? В този речник племето "Кай" е споменато само веднъж, в особено непрестижните последни части на работата /5412/, като за него пише единствено, че е "едно от тюркските племена".
      Ха-ха, доста сте категоричен, че и говорите за "престижност", при условие че очевидно нямате и понятие от книгата на Кашгари.

      Не зная как се оправяте с арабския, затова ще Ви насоча към руския превод.

      _magotin_ написа
      в него няма и една тамга
      Тамгите са цели 22 - на 22-те подразделения на огузите. Кашгари още в увода (с. 68 в руския превод) казва, че ще ги посочи. Прави го при думата "огуз" (сс. 92-94 в руския превод).




      _magotin_ написа
      българите въобще не са споменати
      Споменати са, разбира се - та това е книга за тюркските езици!
      Кашгари съобщава сведения за особеностите на езика им и за варианти на думи (вижте напр. сс. 70, 71, 363, 523, 635 в руското издание).











      _magotin_ написа
      племето "Кай" е споменато само веднъж
      Ако се интересувате от племето Кай, то също е споменато многократно - проверете в индексите към руския превод. Ще го видите и в два от приведените по-горе примери за Булгар.

      Comment


        #18
        Astyanax, oгромно благодаря за Кашгари. Цитатът за българите, които говорят тюркски с "отсечени окончания" съм го намирал на много сайтове, но диван лугат ат турк никъде не открих. Изключително ценно доказателство, според което българите поне от 10 век /понеже книгата е от 11 век/ говорят тюркски. Т.е. много е вероятно да са говорели тюркски и през 6-7 век.


        thorn

        Средновековните църкви в България

        Comment


          #19
          Да, наистина, книгата е от края на 11-ти век /запазена в препис от 13-ти век/, следователно "поне от 10-ти век" българите са говорали тюркски, значи е много вероятно да са говорели тюркски още през 6-ти, 7-ми век. Страхотна дедукция Така може да се докаже всичко.

          Според мен пък липсата на старотюркски остатъци в българския език /това се отнася и за литературата от 9-ти, 10-ти век, нали?/ е желязно доказателство, че те не са говорели тюркски и даже други не са ми необходими, за да мисля, че не са били тюрки. Безспорно в този период те са били широко отворени към чужди влияния, благодарение на което и успяват да оцелеят, като се преселват в различни посоки и създават държавни формирования съвместно с друго население.

          Comment


            #20
            случайно прелитащ написа Виж мнение
            Да, наистина, книгата е от края на 11-ти век /запазена в препис от 13-ти век/, следователно "поне от 10-ти век" българите са говорали тюркски, значи е много вероятно да са говорели тюркски още през 6-ти, 7-ми век. Страхотна дедукция Така може да се докаже всичко.

            Според мен пък липсата на старотюркски остатъци в българския език /това се отнася и за литературата от 9-ти, 10-ти век, нали?/ е желязно доказателство, че те не са говорели тюркски и даже други не са ми необходими, за да мисля, че не са били тюрки. Безспорно в този период те са били широко отворени към чужди влияния, благодарение на което и успяват да оцелеят, като се преселват в различни посоки и създават държавни формирования съвместно с друго население.
            Липсата на тюркски остатъци в славянската литература на Дунавска България ни говори толкова, колкото липсата на германизми в романската литература на франкската държава.


            thorn

            Средновековните църкви в България

            Comment


              #21
              По повод неколкократното смесване на понятията "тагма" и "тамга" ще направя кратко уточнение:
              тагма - подразделение в ромейската армия;
              тамга - родов знак при тюркските и някои други народи;

              P. S. Това четиво от Ал-Кашгари наистина е много интересно! А за разлика от лингвистичните опити на Рубрук и Бейкън, "Диван Лугат ат-Турк" може би заслужава малко по-голямо доверие, тъй като е съставен от човек, който трябва добре да е познавал тюркските езици.
              Last edited by IMPERATOR CÆSAR AVGVSTVS; 14-09-2008, 15:33.

              "oderint, dvm metvant" (Caivs Cæsar Avgvstvs Germanicvs)
              It's so easy to be wise. Just think of something stupid to say - and then don't say it.

              Comment


                #22
                Арсенaлни клейма от "Одринския арсенал" и "Света Ирина".
                Мога да кача още десетки снимки.Тълкованието на клеймото е свързано с цитат от корана.Има и друго но е много еретично.Почти няма елемент от защитно въоръжение без този печат,без значение дали е шлем,зерцало,протектор за конска глава,наколенник,подбедреник...Краси,от къде докопа това за въпросното читашко племе?
                Пази ме,Боже,от приятели,от враговете сам ще се пазя!
                http://ivan-rendakov.blogspot.com/

                Comment


                  #23
                  първо от някакъв форум за steppe warriors с купища картинки. Там някой беше пуснал картинките на Александър Въчков /нашият Гвардейски полковник/ с прабългарските конници. Някой попита защо на знамето на тежкия конник има тамга на kayi. Пуснах търсачка и картинката излезе в уикипедия на http://en.wikipedia.org/wiki/Tamga


                  thorn

                  Средновековните църкви в България

                  Comment


                    #24
                    Ето какво намерих в нашата Уикипедия - http://bg.wikipedia.org/wiki/%D0%9C%...B3%D0%B0%D1%80

                    В труда си Махмуд от Кашгар е включил и първата известна карта на местата, обитавани от тюркските племена. На нея са отбелязни и други съседни на тях народи: руси, печенези, българи, сувари (чуваши), египтяни.

                    Ето един труд за тамгите на аланите:

                    Last edited by Darkas; 15-09-2008, 22:41.
                    Не 7, а 77 пъти по 7...

                    http://www.mathematicalanthropology.org/

                    Тук неща са такива, каквито са и няма да се променят. - Голъм

                    Comment


                      #25
                      Здравейте!

                      Пухчо, от кой век са тези арсенални клейма ?

                      Comment


                        #26


                        Много интересен линк даден от зиези. Ако някой знае немски би било добре поне накратко да ни преразкаже идеята.



                        thorn

                        Средновековните църкви в България

                        Comment


                          #27
                          линкът е от страницата на Васко Карлуковски

                          http://www.kroraina.com/pb_others.html

                          Comment


                            #28
                            и двата знака, отговарящи на племето кайъ не покриват напълно нашия - IYI

                            Comment


                              #29
                              Но доста прилича. А другите знаци от Ерзерум и Сивас, отговарящи на другите огузки племена как ги обясняваш?


                              thorn

                              Средновековните църкви в България

                              Comment


                                #30
                                Thorn написа Виж мнение
                                http://www.kroraina.com/runic/vary.html

                                Много интересен линк даден от зиези. Ако някой знае немски би било добре поне накратко да ни преразкаже идеята.
                                Много накратко. В тази таблица са съпоставени тамгите: 1) намерени от автора на статията в някаква планина в Ерзурум, 2) дадените от Кашгари и 3) от Рашид ед Дин. След това се описва, че (както е видно) намерените съвпадат с тези на Кашгари, но се различават от тези на ед Дин.
                                След това е направена връзка между знаците на прабългарите и на кайъ, като се твърди, че при прабългарите има аналогия само с кайъ.

                                Нескопосан автоматичен превод, но на някого може би ще свърши работа при липса на друго:

                                Comment

                                Working...
                                X