3. Монфератски, Графът не е питал защо Анри нарича Слав (Sclavo, Venceslas) "нашия грък". Просто исках да покажа с какъв набор от екзоними разполагат французите, докато се научат правилно да ги наслагват Под "нашия грък" може да се разбира най-вече "васалът ни, който се черкува по източния обряд" (по тях времена все още нямаме ясно изразен римо-католицизъм и т.нар. източно православие).
Guy de Mont Ferrand написа
Виж мнение
Ясно, че Слав е "местен". На теб, на мен, и на другите след осем века е ясно. Но това не е било ясно на западните благородници ("приятелите" на императора), до които е било адресирано писмото.
Под "гърци" през XI-XII-XIII-XIV-XV век (и т.нат.) западните люде имат предвид на първо място "схизматиците", които са извън юрисдикцията на папския престол (значи тук говорим за конфесия след разкола от 1054 г.), и чак след това самите ромеи ("гърците"). Въобще гърците са по-известните, а не другите. В писмото до неговите приятели от 1212 г. (където императорът споменава и за българите) Анри вече много добре е знаел, че Слав не е грък (по етнос), нито пък влах, а точно българин, но го нарича "грък", или по-точно "нашия грък", за да им помогне да разберат кой (какъв) е Слав, т.е. "много едър благородник от тукашните земи, който макар и да се черкува по източния обряд, е наш човек". Всичко това ти го пиша, защото другият голям "наш грък" в Романия е точно Теодор Врана (с претенции за покровителстване на източните християни под френска власт).
Заради това написах следното:
"Енигмата" от страна на Анри, обаче предстои...
Това ясно показва, че на французите не им е било лесно (отнело им е време) докато разберат кое-какво-как на тези пусти Балкани.
Под "нашия грък" може да се разбира най-вече...
Comment