Съобщение

Collapse
No announcement yet.

Кой е Константин от Апамея?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Време
  • Show
new posts

    #16
    resavsky написа
    Ги според тебе е абсолютна случайност преселението на население от Апамея в Несебър и речта на този Константин?Трудно ми е да повярвам подобно нещо.И защо пък точно той говори / при това два пъти/ за византийските неуспехи във войната.
    Чакай, това преселване на население от Апамея в Несебър е недоказано! Наистина според едни договор между арабите и Юстиниан II исаврите (известни със своята войнственост) от пограничните сирийски територии са изселени от там, а присъствието на бъдещия пръв император- иконоборец Леон (Лъв) III Исавър (Сириец) (той може би е бил нещо като водач на исаврите във Византия) в Месемврия през 705 год., както и по-късната практика на империята в такива случаи, показва, че те са били заселени в Тракия. Но според картата, постната от Хана, те идват не от "Сирия Секунда", а от "Келесирия" или "Едеса", където е и родният град на Леон III - Германикия. Трудно е да се говори за някакво по-значимо преселение на населението по на юг, пък и не е било необходимо, защото първите халифи са се отнасяли толерантно с местните християни. По случая можеш да си припомниш историята на Йоан Дамаскин примерно. Едва ли е имало рационална причина апамейският презвитер да напусне своето паство и да се пресели в Тракия- това би означавало напълно излишно да се откаже от върховната църковна власт над всички християни по долината на Оронт (Апамея е главният митрополитски център за "Сирия Секунда"), които по това време са многобройни и разполагат с големи икономически възможности.
    Освен това мисля, че има доста примери за всякакви представители на източното християнство, които живеят под властта на чужда религия и (може би поради това) продължават да гледат на Византия като на своя страна и да се интересуват живо от успехите и неудачите й
    A strong toun Rodez hit is,
    The Castell is strong and fair I wis...


    блог за средновековна балканска история

    Comment


      #17
      Ами ако има доказателства за това преселване?Ги какво правим тогава?Виж сайта който съм цитирал по горе.

      Comment


        #18
        Хмм, това в сайта, който си цитирал по-горе е почти директен цитат от прекрасното издание на "Български средновековни градове и крепости т.I" С. 1981., статията за Несебър на проф. Васил Гюзелев, стр. 327. За съжаление в случая авторът не е указал откъде черпи сведенията си за това преселване от Апамея "в края на VII век", та засега не мога да кажа нищо повече.
        A strong toun Rodez hit is,
        The Castell is strong and fair I wis...


        блог за средновековна балканска история

        Comment


          #19
          Дори и да има доказателства за такова преселване, няма никакви доказателства, че се е преселил там и Константин от Апамея, който не знам защо се представя в изказването си като Константин от Апамея, провинция Сирия Секунда, а на като Константин от Месемврия.
          Човекът ясно казва, че "Презвитер съм на светата божия църква, която се намира в Апамея, провинция Сирия Секунда", а не "която се намира в Месемврия". Освен да е живял в Несебър, пък да е работил в Апамея

          Ето малко инфо за Шестия вселенски събор:
          За да тури край на конфликта с Рим Константин IV решил да изостави политиката на своите предшественици, които покровителствували монотелизма, и да възстанови отново догмите на Никейския и на Халкедонския събор. Към това го подтиквало и обстоятелството, че (източните провинции (Сирия и Египет), където монотелизмът имал по-силна почва, били вече загубени за империята, За да осъществи авоя проект и в съгласие с папа Агатон, той свикал на 7 ноември 680 г. голям църковен събор в дворцовата зала Трул в Цариград. На него присъствували около 150 духовници. Учението на монотелизма било отхвърлено и неговите ревностни привърженици, като Сергии, Пир и др., били предадени на проклятие. Решенията на събора предизвикали силно недоволство сред някои среди и антиохийският патриарх Макарий отказал да ги признае. Той бил отлъчен от църквата и заточен в Рим. Протестите на недоволните били за императора без значение. По-важно за него било да се постигне примирие с папата и с православно ориентираната сенаторска аристокрация в столицата, която играела голяма роля в управлението.


          А ето и за самия Константин Апамейски:

          Константин Апамейский на Шестом Вселенском соборе

          На XVI заседании Шестого Вселенского собора 9 августа 681 г. разыгрался весьма неожиданный и примечательный эпизод. Собор был близок к завершению работы и уже успел осудить монофелитов, когда перед отцами Собора смог, наконец, выступить некий сириец из Апамеи по имени Константин. Он пытался прорваться к трибуне с самого начала собора, но удалось ему это только в самом конце, когда в его пользу сложились обстоятельства происходившей одновременно войны империи со славянами-язычниками. ...
          Осуждение монофелитов, казалось, только прибавило энтузиазма Константину. Он никоим образом не отождествлял свое учение с только что осужденным монофелитством. Пожалуй, только в этом ему и удалось убедить отцов Собора. Поэтому они анафематствовали его отдельно, не как монофелита, а как «нового манихея». С этой анафемой его и изгнали с собора.
          Учение Константина было таково, что вполне позволяло его приверженцу видеть в нем компромисс между моно- и диофелитством. Оно было достаточно подробно запротоколировано на обоих языках, греческом и латинском. Констанин говорил по-гречески, но латинский перевод его речи сохранился в чуть более исправном виде. Греческий язык не был для него родным, и он объяснялся на нем с трудом, однако, не настолько плохо, чтобы подозревать неадекватность изложения им своей собственной догматической позиции...
          Понятно, почему после таких ответов Константин был анафематствован как «новый манихей»: ведь он учил, с точки зрения отцов Собора (хотя и не с его собственной точки зрения) о развоплощении Христа. Видно также, что отцы Собора ничего не знали о подобной доктрине прежде столкновения с ее живым носителем. Конечно, из последнего обстоятельства нельзя не заключить, что доктрина была маргинальной и периферийной, но это нисколько не отменяет ее важности: бывает, что некоторые доктрины хранятся до поры до времени как бы в спорах — до тех пор, пока, после какого-то внешнего толчка, не начинается бурное развитие бактерий из спор, за которым следует настоящая эпидемия.
          Где же «хранилась» та доктрина, носителем которой стал сириец из Апамеи? — Ответ на это дает сирийская монофизитская историография, помещающая источник учения Константина в Палестину, в среду тамошних оригенистов...География распространения монофелитского оригенизма в VII столетии остается неизвестной, однако, можно не сомневаться, что он представлял собой довольно известное учение в Сирии — откуда происходил и Константин Апамейский, и Симеон Кеннешринский, и те сирийцы-марониты, в среде которых создавались пропагандистские мифы, связывавшие св. Максима Исповедника именно с этой традицией.
          В.М.Лурье "История Византийской философии"

          Comment


            #20
            Цялата руска историография е такава - навсякъде виждат и си измислят славяни.Константин говори за "война с България" а не за някакви славяни.Смяната на думата България със славяни не може да да бъде определена по друг начин освен като груба фалшификация.

            Comment


              #21
              resavsky написа
              Цялата руска историография е такава - навсякъде виждат и си измислят славяни.Константин говори за "война с България" а не за някакви славяни.Смяната на думата България със славяни не може да да бъде определена по друг начин освен като груба фалшификация.
              Става дума за обсадата на Солун от славяните 675-679. Константин не говори за нея, но все пак такава война е имало.

              Comment


                #22
                Хана по време на събора 680 - 681 г. няма абсолютно никаква война със славяните.Дори и през 70 те години на V²² век е доста спорно дали славянски обсади на Солун - по скоро няма такива.Константин от Апамея говори за една единствена война - тази с България.Руските автори навсякъде абсолютно произволно вкарват славяните - това е един от многото случаи.

                Comment


                  #23
                  Добре де, не е имало славянски вълнения, а Константин от Апамея е родом от Несебър.

                  Comment


                    #24
                    Ресавски, ти сигурен ли си, че императорът е чул въобще "критиките" на Константин? Това, че въпросният събор е свикан от Константин IV не означава, че е длъжен да присъства на всички заседания,още повече, че е било предватително ясно за него какви решения ще се вземат. Въпросното събитие е точно на края ( по данните от пост на Хана ), когато общо взето работата поприключвала. Тогава един презвитер, явно много дълбого убеден в предимствата на монотелизма, дава в подкрепа на своите виждания "провала" на другите, като се позовава на известно на всички в империята събитие. Данните са достигнали до нас благодарение на съвестността на участниците в Събора при воденето на "документацията".Това изказване е нещо като последен опит да се променят решенията.

                    Comment


                      #25
                      Руските автори навсякъде абсолютно произволно вкарват славяните - това е един от многото случаи.
                      А някои български - прабългарите.

                      Нека не надскачаме за пореден път сянката си- презвитерът повече от явно е разисквал духовни проблеми. Политиката не е била в прерогативите му, а ако се бе произнесъл в смисъла, търсен от Б.Д. и компания, щеше да си изпати много по-лошо, от колкото да бъде анатемосан. Не виждам защо да се е произнесъл като очевидец ?
                      И живеейки в Несебър, има си хас да не е могъл да пише на гръцки. :tdown
                      Quae fuerant vitia, mores sunt.

                      Comment


                        #26
                        Леле, каква люта полемика съм изтървал!

                        Resavsky, щом говориш за преселване на население от Изтока в края на VII век, базирайки се на данните у Гюзелев, имай предвид, че той визира събития, последвали арабско-ромейската война от 692, в която Юстиниан II претърпява поражение, а не по-ранни. Няма как да свързваме това с апамейския Константин.

                        И друго: Исаврия не е в Келесирия (южната част на Сирия). Това е една неголяма, силно планинска област в западна Киликия, опираща на юг до морето. Леон Исавър не е роден там, макар да го наричат исавър.

                        Comment


                          #27
                          Йончев а къде са писмените данни за това преселение?Не е ли възможно да има и по ранно такова?При това Гюзелев категорично говори че преселниците са точно от Апамея.Съвпаденията ми се виждат изключени.

                          Comment


                            #28
                            T.Jonchev написа
                            И друго: Исаврия не е в Келесирия (южната част на Сирия). Това е една неголяма, силно планинска област в западна Киликия, опираща на юг до морето. Леон Исавър не е роден там, макар да го наричат исавър.
                            Jonchev, ако намекваш, че съм допуснал грешката да твърдя, че Исаврия е в Келесирия или че Леон III е роден там, благоволи да прочетеш отново пост N. 16 и да осмислиш отново какво точно съм написал там.
                            Ако е само уточнение за читателите на темата, се извинявам за офтопика .
                            A strong toun Rodez hit is,
                            The Castell is strong and fair I wis...


                            блог за средновековна балканска история

                            Comment


                              #29
                              Ги, mea culpa, моля за извинение :vsad:

                              Comment


                                #30
                                Нп
                                A strong toun Rodez hit is,
                                The Castell is strong and fair I wis...


                                блог за средновековна балканска история

                                Comment

                                Working...
                                X