По време на VІ веселенски събор провел през 681 г. в Константинопол един нископопоставен свещеник си позволява да критикува самия император затова,че се е впуснал във война с България.Защо Константин от Апамея - дълбоката сирийска провинция е бил толкова дълбоко възмутен от българо-визнатийската война?Война която би трябвало да се е провела на хиляди километри от неговото паство?Защо два пъти взима по този въпрос който не би трябвало да го вълнува особено много?Все пак не е работа на един свещеник въобще да коментира военнати политика на държавата.
Съобщение
Collapse
No announcement yet.
Кой е Константин от Апамея?
Collapse
X
-
Е, ти направо ме уби с тоя въпрос.
Презвитерът не критикува войната, водена с българите, използва я като полемичен инструмент в рамките на провиденциалистките позиции, характерни за епохата. Той фактически намеква, че липсата на разбирателство в църквата (конфликтът между монофизити и дифизити и - отделно - конфликтът и на двете тези течения с монотелитите) е причина за бедите, които се случват, вкл. за военното поражение. Т.е. той го интерпретира като наказание Божие заради църковните неразбории и пояснява какво според него трябва да се направи, за да се възцари и в църквата и в държавата обичайната и желателна симфония: "да настане мир (има предвид в църквата, а не между българите и империята - бел. Т.Й.), така щото да се извърши нещо, което да обедини двете страни, та нито едните, нито другите да се измъчват, сиреч - нито тия, които изповядват една воля, нито тия, които изповядват две воли."
-
Добре Йончев но към 681 г. Апамея намира ли се в границите на Визнатия?И защо пък точно Константин обръща внимание на войната с България?Какво толково му дреме на Констатин за поражението на една чужда за него държава / Византия/ от някакви си българи за които той в Апамея не би трябвало и да е чувал?Last edited by resavsky; 29-09-2007, 14:55.
Comment
-
resavsky написаДобре Йончев но към 681 г. Апамея намира ли се в границите на Визнатия?И защо пък точно Константин обръща внимание на войната с България?Какво толково му дреме на Констатин за поражението на една чужда за него държава / Византия/ от някакви си българи за които той в Апамея не би трябвало и да е чувал?
1. Завоеванието е било сравнително скорошно.
2. Византийският император е единственият наследник на Рим и върховен покровител и защитник на цялото християнство.A strong toun Rodez hit is,
The Castell is strong and fair I wis...
блог за средновековна балканска история
Comment
-
Завоеванието не е толкова скорошно - приблизително преди половин век.Византийският император не само че не е покровител на монофизитите а техен откровен враг така че едно негово поражение на бойното поле не би ги разочаровало чак толкова много.Не ви ли се струва,че Константин изглежда лично разочорован от войната с България.А и като че ли говори с думите на очевидец на войната.Защо?
Comment
-
Приятелю, ние днес сме трезвомислещи безверници, а Константин от Апамея е бил религиозен човек. За него християнската империя е образ на Небесното царство Божие на земята. Всяка ерес заплашва връзката между двете царства, нарушава симфонията и застрашава спасението на душите. Аз не зная какъв точно е бил този презвитер - монофизит, монотелит, дифизит или друг - както виждаш, той преминава просто като метеор през историята и това изказване е единствената следа, която е оставил в нея. От думите му се разбира единствено, че е привърженик на консенсусните решения, но нищо повече. Не е речено непременно, че е монофизит, понеже е свещеник в Сирия.
Апамея по това време вече е под властта на арабите - да. Но, забележи това, когато се представя пред събора, Константин казва, че е презитер в Апамея, "провинция Сирия Секунда". Тази провинция вече реално не съществува, но за него не е така - християнското царство (империя) за религиозния човек е също тъй вечно, както Божието и всяко негово накърняване се приема като нещо временно: като изпитание, като Божие наказание или изволение.
Може да се каже, че е свидетел на събитията, макар и не непосредствен очевидец (за което данните не достигат). Той е бил в Константинопол от самото начало на събора, т.е. пристигнал е там не по-късно от октомври 680г.
Comment
-
Е добре Йончев провинция "Втора Сирия" не съществува но къде е нейното население?Какви сведения имаме за него след втората половина на V²² век?Има ли преселения от него по Черноморието?Всъщност Константин от "Апамея" може да се е оказал точно в епицентъра на събитията от 680 - 681 г.И точно затова да е бил такъв яростен противник на тази война.Last edited by resavsky; 29-09-2007, 16:23.
Comment
-
Очевидно е че през втората половина на V²² век има преселние от Апамея / бившата провинция Втора Сирия/ в .............Несебър / ако не се лъжа данни за това има в гръкоезичната Месамврийска хроника/.Константин от Апамея очевидно е бил Константин от Несебър - това лесно обяснява защо е бил такъм яростен противник на византийско - българската война.Въпреки религиозните противоречия с императора Константин все пак се е притеснявал за сигурността на паството си.
П.П. В момента не съм в състояние да приведа текста на Месамврийската хроника но за това преселавне на население от Апамея в Несебър се говори във всяка история на Несебър.
Comment
-
Мисля, че се увличаш. Константин от Апаменя си е от Апамея, близо до Антиохия, Сирия, и е бил монотелит, каквито са били повечето в Сирия.
Константин ²V, за разлика от предшествениците, е бил противник на монотелизма. Или ако не е бил противник на монотелизма, е искал да бъде в добри отношения с противниците му: папата, константинополската аристокрация и висша църковна власт. Неговият предшественик на престола е бил свален точно за про-монотелитска политика.
Съборът завършва с анатемосване на по-известните монотелити. Т.е. Константин Апамейски е бил, така да се каже, сред губещите на този събор и вероятно това вече му е било ясно към началото на август. Както вече каза Йончев, изказването му не толкова е свързано с държавническите проблеми, колкото с църковните и той най-вероятно се е опитвал да направи черен пиар на императора и с това на анти-монотелитсктата му кауза.
Comment
-
Щом Леон III Сирийски (роден в Германикия, сев. Сирия) е бил в Месемврия през 705 г., нищо чудно и Константин Апамейски да е бил там 20 години по-рано. Месемврийската хроника мисля че дава сведения само за XIII- XV век. Върти ми се нещо из главата за някакъв договор между арабите и византийците за изселването на пограничното население, ама дали не беше сключен от Юстиниан II Ринотмет... :sm186:A strong toun Rodez hit is,
The Castell is strong and fair I wis...
блог за средновековна балканска история
Comment
-
Защо да се увличам Хана?Константин се е назовал презвитер на Апамея но се и нарекъл жител на несъствуващата провинция "Втора Сирия".Нищо не му пречи като е живеел в Месемврия да продължавал да се наричал презвитер на Апамея.В думите намирам по скоро съжаление за състоялата се война а не някакви упреци към императора.Преселването на хора от Апамея в Несебър е факт като вероятно един от тях е въпросният Константин.
Comment
-
Къде е Сирия Секунда:
"Казвам се Константин. Презвитер съм на светата божия църква, която се намира в Апамея, провинция Сирия Секунда. Ръкоположен съм от Авраамий, епископ на Аретуса. Дойдох при вашия свети събор, за да ви поуча, че ако бях изслушан, нямаше да претърпим онова, което претърпяхме тази година, сиреч каквото претърпяхме във войната с България. Защото аз поисках още отначало да дойда на събора и да помоля да стане мир, така щото да се извърши нещо, което да обедини двете страни, та нито едните, нито другите да се измъчват, сиреч нито тия, които изповядват една воля, нито тия, които изповядват две воли. И аз отидох при стратега патриций Теодор и го помолих да говори за мене на събора, та да настане любов и мир, защото Бог от всичко най-много обича мира и любовта. И сега, ако заповядате, нека напиша онова, което Бог ми е внушил за вярата, по сирийски, и нека да се преведе на гръцки."
Comment
-
resavsky написаХана към 681 г. съществува ли византийска провинция Сирия Секунда?
И не е необходимо презвитер Константин да е бил лично засегнат, за да говори с възмущение за пораженията на "всехристиянския" император.A strong toun Rodez hit is,
The Castell is strong and fair I wis...
блог за средновековна балканска история
Comment
Comment