СИМЕОНОВАТА КОРОНА И ЕПИРИПТАРИЯТ НА НИКОЛАЙ МИСТИК
Във византийските източници в хода на разказа за събитията пред Константинопол през лятото на 913г. се споменава една интересна и много отдавна популяризирана подробност че патриарх Николай Мистик бил поставил на Симеоновата глава вместо корона своя епириптарий. Съчетано с данните за по-късните Симеонови претенции, това известие в науката получава най-разнообразни интерпретации:
1.Златарски на Симеон е дадена титлата кесар ;
2.Острогорски на Симеон е дадена титлата василевс ;
3.Бакалов на Симеон е дадена патриаршеска благословия.
Днес господства схващането на Острогорски, допълнително аргументирано от Иван Божилов разноречие има единствено по въпроса: василевс вулгарон , василевс тон ромеон или василевс тон ромеон ке вулгарон е станал Симеон през 913г. На такава база се градят и твърденията за идеята и стремежа на този владетел да създаде някаква българо-византийска империя .
Така че въпросът за Симеоновата титла в 913г. и по-късно не е никак частен въпрос той стои в основата на научната интерпретация на цялостната му политика. Ако не ставаше дума за най-могъщият и най-блестящият от владетелите на България установяването на истината за това, което е станало през 913г., не би било толкова сложно. Но за Симеон всеки суперлатив ни се струва блед, а всяка възможност да бъде разточително адмириран предпоследна. Поради това мнението на Бакалов отлично аргументирано и балансирано и по всяка вероятност вярно, бе незабавно удавено в истински хор от емоционални несъгласия.
Мисля, че за да разберем какво се е случило през 913г., най-напред трябва да си дадем сметка, че Симеон не се е наричал никога василевс вулгарон . Няма нито един източник, който да го титулува по този начин.
Неговите печати носят легенда василевс тон ромеон и василевс иринопиос , а по-ранните архон Вулгариас . Единствено в едно писмо на Роман Лакапин до Симеон, писано след 920г., се споменава: ти се пишеш василевс на българи и ромеи . С други думи извън титула архон , който Симеон наследява и който ромеите му признават през цялото време, той се явява само с две други титли василевс тон ромеон и василевс тон ромеон ке вулгарон (лично аз мисля, че официално последната титла той не е носил, но това е вече отделен въпрос).
Погледнато от тази позиция, схващането, че Николай Мистик бил коронясал Симеон за български василевс, е очевидно несъстоятелно. Тогава, ако говорим за императорска коронация през 913г., би следвало да смятаме, че патриархът е признал на българския владетел титла василевс тон ромеон . Дали това е реалистично?
Във византийските източници в хода на разказа за събитията пред Константинопол през лятото на 913г. се споменава една интересна и много отдавна популяризирана подробност че патриарх Николай Мистик бил поставил на Симеоновата глава вместо корона своя епириптарий. Съчетано с данните за по-късните Симеонови претенции, това известие в науката получава най-разнообразни интерпретации:
1.Златарски на Симеон е дадена титлата кесар ;
2.Острогорски на Симеон е дадена титлата василевс ;
3.Бакалов на Симеон е дадена патриаршеска благословия.
Днес господства схващането на Острогорски, допълнително аргументирано от Иван Божилов разноречие има единствено по въпроса: василевс вулгарон , василевс тон ромеон или василевс тон ромеон ке вулгарон е станал Симеон през 913г. На такава база се градят и твърденията за идеята и стремежа на този владетел да създаде някаква българо-византийска империя .
Така че въпросът за Симеоновата титла в 913г. и по-късно не е никак частен въпрос той стои в основата на научната интерпретация на цялостната му политика. Ако не ставаше дума за най-могъщият и най-блестящият от владетелите на България установяването на истината за това, което е станало през 913г., не би било толкова сложно. Но за Симеон всеки суперлатив ни се струва блед, а всяка възможност да бъде разточително адмириран предпоследна. Поради това мнението на Бакалов отлично аргументирано и балансирано и по всяка вероятност вярно, бе незабавно удавено в истински хор от емоционални несъгласия.
Мисля, че за да разберем какво се е случило през 913г., най-напред трябва да си дадем сметка, че Симеон не се е наричал никога василевс вулгарон . Няма нито един източник, който да го титулува по този начин.
Неговите печати носят легенда василевс тон ромеон и василевс иринопиос , а по-ранните архон Вулгариас . Единствено в едно писмо на Роман Лакапин до Симеон, писано след 920г., се споменава: ти се пишеш василевс на българи и ромеи . С други думи извън титула архон , който Симеон наследява и който ромеите му признават през цялото време, той се явява само с две други титли василевс тон ромеон и василевс тон ромеон ке вулгарон (лично аз мисля, че официално последната титла той не е носил, но това е вече отделен въпрос).
Погледнато от тази позиция, схващането, че Николай Мистик бил коронясал Симеон за български василевс, е очевидно несъстоятелно. Тогава, ако говорим за императорска коронация през 913г., би следвало да смятаме, че патриархът е признал на българския владетел титла василевс тон ромеон . Дали това е реалистично?
Comment