Съобщение

Collapse
No announcement yet.

Склавините- погранични войни. Една интересна хипотеза

Collapse
X
 
  • Filter
  • Време
  • Show
new posts

    #16
    pnp5q написа
    ... от първия до последния ред Ибн Фадлан нарича владетеля на Волжка България - малик ас-сакалиба - цар на славяните.
    Според други тълкувания - цар на робите.

    "oderint, dvm metvant" (Caivs Cæsar Avgvstvs Germanicvs)
    It's so easy to be wise. Just think of something stupid to say - and then don't say it.

    Comment


      #17
      В статията, която цитирах по-горе, авторът споменава "Западното" значение на ас-сакалиба като "гвардия от неверници" (употребявано в испанския халифат) и издига интересна обоснована (и разумна, ИМХО) хипотеза, че названието може да е било прикрепено както към славяни, така и към българи, вследствие добре известната "кабинетност" на повечето арабско-персийски автори.
      "Мисля, че видът на изпотени мъже им въздействаше." - дан Глокта

      Comment


        #18
        Също така пише:
        И все-таки, нельзя сказать, что проблема употребления термина ас-сакалиба Ибн Фадланом совсем выпала из научного обсуждения. И.Г.Коновалова, напутствуюя студентов в коллективном пособии, честно предупреждает: «Арабский этноним ас-саклаб (мн.ч. ас-сакалиба) восходит к греческому – Sklaboi, Sklabhnoi. несмотря на то, что этническое содержание термина ас-сакалиба в некоторых арабо-персидских известиях о народах Восточной и Центральной Европы не всегда поддается однозначной трактовке, этимологически ас-сакалиба – это славяне»
        По-интересно е, че още Йорданес пише за славините. Едва ли е използвал някоя арабска заемка.

        "oderint, dvm metvant" (Caivs Cæsar Avgvstvs Germanicvs)
        It's so easy to be wise. Just think of something stupid to say - and then don't say it.

        Comment


          #19
          IMPERATOR CÆSAR AVGVSTVS написа
          Също така пише:

          По-интересно е, че още Йорданес пише за славините. Едва ли е използвал някоя арабска заемка.
          Не споря. Просто дочетете.
          Дискусията за ас-сакалиба, която тъй и не можах да намеря повторно, разглеждаше тезата, че термина се отнася изцяло за прабългарите. Тази статия е доста по-умерена и балансирана.
          Оставам с извода, че тази дума не може да се използва за доказателство в дискусии, ако не се отчете целия контекст, в който е употребена.
          Last edited by pnp5q; 30-03-2007, 11:56.
          "Мисля, че видът на изпотени мъже им въздействаше." - дан Глокта

          Comment


            #20
            Статията на Прицак за saqaliba (на англ. език) е сканирана и качена на http://www.kroraina.com/slav/op/op_slavs_avars_4.htm.

            Comment

            Working...
            X