Съобщение

Collapse
No announcement yet.

имената на първите български владетели?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Време
  • Show
new posts

    имената на първите български владетели?

    чудя се имат ли някакво значение, в смисъл, чела съм, че Авитохол означава "син на сърна"

    та...дали знаете за някакво предполагаемо значение на имената Кубрат, Аспарух, Тервел, Телериг, Кардам, Крум, Омуртаг, Маламир?

    да допълня, сега докато се ровех из форума открих теорията, че Аспарух означава "белоконник"
    Last edited by анна; 24-02-2006, 19:56.

    #2
    Преди време имаше док.филм за Аспарух. Трима професори назоваваха оригиналното звучене на името му по три начина: Аспарух, Исперих, Еспер-рюк.
    А иди се оправи

    Ако е Исперих, първата аналогия, която ми иде е с Теодорих или другите готски, ако не бъркам "рихове".
    В някои от източниците пишеше: "..Испор-цар.."

    Comment


      #3
      чудя се имат ли някакво значение, в смисъл, чела съм, че Авитохол означава "син на сърна"
      Според други е вариант на Атила - тещо като Иван, Йоан, Джон, Жан, Хуан....

      Comment


        #4
        Galahad написа
        Според други е вариант на Атила - тещо като Иван, Йоан, Джон, Жан, Хуан....
        Атила друг път. Галахадчо, все си знаех че познанията ти по история са от ученическите ти години, но друго е все пак като го потвърдиш лично. С помоща на тохарския език Авитохол се превежда много лесно в смисъла на Прародител.

        Comment


          #5
          С помоща на тохарския език Авитохол се превежда много лесно в смисъла на Прародител.
          А много трудно в смисъл на какво се превежда?

          Comment


            #6
            Galahad написа
            А много трудно в смисъл на какво се превежда?
            То не е за умници като тебе.

            Comment


              #7
              Много добре знаем, че името Аспар идва от аланските племена.Знаем, че е имало един Аспар, който е бил командир на елитна ромейска войска още преди създаването на България на Дунав.Прабългарската култура е силно повлияна от аланската и съм почти сигурен, че от там идва и името Аспарух.Незнам как би трябвало да се преведе, на този въпрос трябва да отговорят историците!

              Comment


                #8
                Прозвището „Кубрат” , според една древноиранска интерпретация означава „слънце” или „красив”, а според друга „обединител”.

                Comment


                  #9
                  Grifona написа
                  Атила друг път. Галахадчо, все си знаех че познанията ти по история са от ученическите ти години, но друго е все пак като го потвърдиш лично. С помоща на тохарския език Авитохол се превежда много лесно в смисъла на Прародител.
                  Цък- цък- цък, ти освен специалист по хералдика се оказа и академик по общо езикознание или нещо подобно май, а????? :not:

                  THE LABARUM


                  sevot yhtils eht dna ,gillirb sawT`
                  ebaw eht ni elbmig dna eryg diD
                  ,sevogorob eht erew ysmim llA
                  .ebargtuo shtar emom eht dnA

                  Бе сгладне и честлинните комбурси
                  тарляха се и сврецваха във плите;
                  съвсем окласни бяха тук щурпите
                  и отма равапсатваха прасурси.

                  Comment


                    #10
                    Прозвището „Кубрат” , според една древноиранска интерпретация означава „слънце” или „красив”, а според друга „обединител”.
                    По именника е Курт. "Бат" навярно е само титла. Курт-Бат, Бат-Баян, Аспарух също се среща като Батоя.

                    Comment


                      #11
                      Дали е нормално "Бат" един път да е преди името, а друг път - зад него?

                      Comment


                        #12
                        Дали е нормално "Бат" един път да е преди името, а друг път - зад него?
                        Ами нещо като цар Симеон ²² и Симеон ²² - цар на българите.

                        Comment


                          #13
                          byzantiner написа
                          Цък- цък- цък,
                          Цъкай си колкото искаш. Не сам филолог, но ето ти и подробна справка за Авитохол. Не емое творение, но все пак за разлика от вас се интересувам от последните новости по прабългарската тема.Не чета само П.Добрев или Гюзелев.

                          Авитихол – митичен, пръв владетел на българите. Може да предложим две алтернативан решения: В тох./б/ awe – дядо, прародител. /DA-DT-b/ Думата може да има вероятна връзка с името Авитохол, Ави-Тохол, прародител на тохарите /тохарската земя/ – awe-tohol, awe-tohkem? Интересен факт е че в Македония се среща топоним, селище с името Тохол. Сравни с китайската транскрипция на етно-топонима тохари, Тохаристан – Ту-хо-ло. /АС-БПСР стр.43/ Алтернативно решение? В българските диалекти с частицата –оли, –оля, --оря, също се образува множествено число, напр. турчоля /турци/, гърчоля /гърци/, сърбуля /сърби/, дъртиля /дъртаци/, женоря /жени/. Може да очакваме и закономерна форма тохоли. С общ произход са тохарското appo – баща, кюрдскто apo – чичо, латинското avus, кховарското bap – дядо, avunkulus- вуйчо, хетското huha – дядо, староиндийското avi, авестийското avaiti – благосклонен, защитник, закрилник. Също в авестийски aiwyâxshayeiñti, aiwi-xshi – ръководещ, управляващ. /JP-DCAW http://www.avesta.org/avdict/avdict.htm#dctb / В етруски apa – баща. /EG/ Тракийското Ablon е име на божество, аналогично на гръцкия Аполон – защтитник, закрилник, благосклонен покровител. Името Авитохол е индоевропейско /тохарско или иранско/ по произход и няма нищо общо с хуна Атила, защото нито един източник не е нарекъл Атила – Авитохол и нито един източник не е посочил прабългари сред племената на Атила. Другата версия е популяризирана от П.Добрев значението на Авитохол като “син на сърна”. В чувашки ača – дете, също в български, диалектно /Хасковско/ и чувашки айвъл /yvăl/ означава син, потомък, айвъл е обръщение равнозначно на сине, детето ми. Б.Цонев го обяснява като производна дума от турски “ай, огул” - ей сине, сляло се в една дума. /БЦ-ИБЕ-2 стр.190/ А наличието на подобна дума в осетински, хъаjvъl – синко, гальовно обращение, като в български, sаbi, sыwælоn – дете, ясно показва аланския произход на думата и оспорва изцяло твърдението на Б.Цонев. Сравни също със санскритското apty, apatya, aātmj, лидийското tideimi, тохарското āti – семе, син, дете, потомство. В пехлеви tōhm означава семе, род, племе, семейство. /ИС-ПРС www.avesta.org.ru/ В ингушки tīexьe – потомък, voī - син. /РИС/ Може да търсим и по-далечен угрофински паралел, в марийски ovy, фински vävy, естонски väimas, мордвински ov, вепски väu – син, зет. /VS-ETD/ П.Добрев посочва тафъл като иранска дума – син, потомък. Според него Авитохол означава “син на сърната”. В пущунски, персийски и язгулемски tabor е семейство, а в кюрдски и персийски tīre - племе. В осетински tulfa, кюрдски tifal, law, пущунски tiflak, персийски tefl, гилянски и шугнански tifl, сариколски tēxēl, кховарски tâükur - дете. Също в санскрит takman, древногръцки teknon, древнонемски degan – дете. /VS-ETD/ Също в кховарски dag - момче, tsek – дете, dagan – деца, потомци. От общ корен е осетино-българо-чувашкото /х/айвъл. И.Добрев, оспорва извода на П.Добрев, аргументирайки се че тафъл е арабска дума, вторично заета в иранските езици, след ислямизацията. Авторът се аргументира с “мащабната арабизация на всички ирански езици, с изключения на осетинския”, настъпила по пътя на излямизацията. Според този яростен апологет на тюркския произход, зад Авитохол се крие Яфет-оглани, т.е. потомък на легендарния прародител Япет, Яфет, или “тюркобългарското” авит е форма на общотюркското aba – баща, прародител, т.е. Авит-охол е “син на прародителя”, а охол е тюркобългарската форма на общотюркското ogul – син. /ИД-ПХА www.balkan-bolgnames.hit.bg / И.Добрев явно не е знаел че и в осетински присъства думата tulfa – дете, което автаматически показва погрешността на извода му, както и ностратическия характер на въпросните понятия. Коренът tafl/tefl си е ирански, а арабите са го взаимствали, както впрочем и моного други ирански думи, обогатили езика на стоящите много по-ниско в културно отношение, неграмотни, фанатизирани бедуини. В алтайските езици Старостин посочва протоформата i`uge – дете и съответните форми в тюркски ogul, монголски ö`ele, ö`ala, корейски a`ha. /S-AE www.starling.rinet.ru/ Сравни ностратическата аналогия на i`uge – дете и немското junge – момче, дете. Протоалтайската форма на син, потомък е a`ti, в тюркски `at, монголски ači, корейски at`ar, японски itua. В тюркските езици, в киргизки, казахски, южноалтайски, карачаевобалкарски ulaq, узбекски og'laq, хакаски og'lax, тюркменски og'lag', гагаузки olak, турски ovlak – дете, също в тюркменски, турски ogul, гагаузки, тувински ool, якутски uol, киргизки uul, хакаски oolax, узбекски ůgil, карачаевобалкарски ulan – син, потомък. /VS-ETD/ В угрофинските езици, в манси agi, хантски ögi, коми ov – дъщеря. /VS-ETD/ Друг термин за дете с явни ностратически корени е протоалтайското tole, тюркското döl, японското d` - поколение. /S-AE www.starling.rinet.ru/ Сходно е кетското dη`l, симтското dil, котското dul, duleā, пумпоколското dul – дете. Думата се смята за палеоазиатска заемка от югски. /S-YE www.starling.rinet.ru/ Сравни с балтийското и тракийското dulo, dulos – дете, потомък. В кимвърски teylu – семейство, род. В древногръцки telos – семейство. Например гръцките фамилии завършващи на дуло, дулос, Христодулос – потомък на Христо. Всъщност иранските tulfa, tifl, tefl и хипотетичното прабългарско тохол, тух/ол/, са от същия древен палеолитен корен. Палеолитна предостратическа аналогия. Според П.Добрев името Авитохол се обяснява с искашимското ахви – сърна, пущунското афи, аху – сърна, кошута, откъдето Авитофъл, Авитохол - син на кошутата. Той има право защото се аргументира със съответната легенда фиксирана от източниците. /ПД-ППЕК стр.92/ Аналогично в някои варианти на нартския епос, героят Батраз, притежаващ много от характеристиките на Бога-войн, Бога-гръмовержец, като новороден е бил откърмен от кошута, а в друг вариант, майката на Батраз е родена от бяла кошута. /АД-РГ http://www.darial-online.ru/2005_2/darchiev.shtml / В тох./б/ auw – овца, среща се и като aiyye. /DA-DT-b/ Близко с латинското ovis, арменското hoviv, балтийското avis, келтското oi, немското ou, древногръцкото ois, лувийското hawa и славянската овца, също арменското hovih – овчар. П.Добрев посочва и прабългарското апе – овце. /ИС-МПДБС-1 стр.49/ В санскрит aāvi, aāvika, протоиндоиранското haui, палийското aja, ваханското yobč, yopč, - овца. /L-IAIL/ В манси oš, хантски ač, унгарски juh, удмурски, коми yž, марийски užga, фински uuhi, естонски utt, мордвински uča – овца. /VS-ETD/ В случая виждаме че в основата на памирските понятия стои отново тохарско-иранската дума с ностратически корени auw, aiyye – овца и aineye – антилопа, елен. В осетински хъuaz – кошута. В пехлеви āhūg – газела, сърна. /ИС-ПРС www.avesta.org.ru/ В ингушки žuj – овца. /РИС/
                          :sm100:

                          Comment


                            #14
                            :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
                            Да, подобни теории искрено са ме забавлявали винаги......и тъй като не знам пущунси, искашимски или не знам си кви още там езици, които ми се цитират,ама пък са убеден, че и тези гениални учени, които цитираш не ги знаят там не бих могъл да кажа, но в този велика сатитя засякох една велика глупост която обаче съм способен да хвана, защото поне старогръцки, пък и онвогръцки съм учил, та....

                            :sm113: :sm113: :sm113: :sm113:
                            В древногръцки telos – семейство. Например гръцките фамилии завършващи на дуло, дулос, Христодулос – потомък на Христо.

                            1. кой те излъга, че τέλος е "семейство"- еми не е- означава, ако думата е в мъжки род- "край, граница", "предел", "резултат", дори "смърт" въобще носи идеята нещо завършено.....ако е в среден род- то тогава е по друго склонение и означева "отряд" или "отделение", "подразделение"- въобще по-военен термин.....


                            2. Аз пътувам почти всяка година в Гърция- еми завършекът на тези фапилни имена се пише "пулоу"- Христопулоу...- хубаво поне, че са отгатнали(не знам как!!!), че означава потомък на Христо....всъщност "пули" и думи от този корен означават "пиле", "пиленце" и оттам.....абе въобще гърците си имат неквви такива сладникави логики.....примерно и до днес си се наричат пом/у си- παιδί μου/ "педи му "- буквално "детето ми") може да ти се случи в автобус некое хлапе да ти каже "Дръпни се да мина, детето ми!!!" при което ти си учуден и ти идва да му изпердашеш един шамар... :twisted: Абе гръцка му работа....

                            Ако нещо не ми вярваш- понеже направим следният опит с разпростанената гръцка фамилия Василопулоу например в Гугъл :



                            А ето какво имаме от Гугъла за твоето "Христодулос" -


                            А ето и какво за Василодулос:


                            Така че с тия простотий който и да ги е писал не може да ме заблуди!!!!!

                            :mike: :sm100: :mhehe: :twisted:

                            THE LABARUM


                            sevot yhtils eht dna ,gillirb sawT`
                            ebaw eht ni elbmig dna eryg diD
                            ,sevogorob eht erew ysmim llA
                            .ebargtuo shtar emom eht dnA

                            Бе сгладне и честлинните комбурси
                            тарляха се и сврецваха във плите;
                            съвсем окласни бяха тук щурпите
                            и отма равапсатваха прасурси.

                            Comment


                              #15
                              Тука нямаше ли списък на готски или вандалски владетели, или бъркам темата?

                              Comment

                              Working...
                              X