Съобщение

Collapse
No announcement yet.

Богомилите- молба за помощ!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Време
  • Show
new posts

    #16
    Буквичките са на глаголица(създадена от братята Кирил и Метоий)- тя се използва в Хърватско и региона до 14 век мисля, ако не беше и по-късно. Иначе за самата картинка не мога да различа много добре, но мисля, че това са някави зооморфни фигури- приличат на елени или нещо подобно. Интересно.....

    THE LABARUM


    sevot yhtils eht dna ,gillirb sawT`
    ebaw eht ni elbmig dna eryg diD
    ,sevogorob eht erew ysmim llA
    .ebargtuo shtar emom eht dnA

    Бе сгладне и честлинните комбурси
    тарляха се и сврецваха във плите;
    съвсем окласни бяха тук щурпите
    и отма равапсатваха прасурси.

    Comment


      #17
      byzantiner написа
      Буквичките са на глаголица(създадена от братята Кирил и Метоий)- тя се използва в Хърватско и региона до 14 век мисля, ако не беше и по-късно. Иначе за самата картинка не мога да различа много добре, но мисля, че това са някави зооморфни фигури- приличат на елени или нещо подобно. Интересно.....
      Агх, а това нашата глаголица ли е или хърватската (двете са различни по чупките) не се знае... Доколкото знам в Хърватско дълго време глаголицата се е ползвала като тайнопис, а хърватите твърдят, че богомилството е възникнало в Хърватска (верно 200-300 години по-късно, ама кой ти гледа)

      -------

      Току що се образовах! Цитирам Педията: ''... Според проф. Васил Йончев глаголицата произлиза от т.нар. „руни“ или „неизвестни знаци“ от прабългарските надписи от Преслав, Плиска, Мадара, Муфтарлар, Равна и др., и се подчиняват на една и съща фигура-модул, като спазват един основен принцип на изграждане, с тази разлика, че „руните“ са сричкова азбука.

      Глаголицата е съставена само от един вид букви – няма главни и малки букви. Според графическото си представяне, азбуката се развива в две форми: българска (обла глаголица) и хърватска (ъглеста глаголица).''
      Last edited by ; 12-12-2005, 20:45. Причина: аха

      Comment


        #18
        Интересно ми стана , тази снимка какво общо има с богомилството? На какъв език са надписите (много ми приличат на онези 'букви' от древните български надписи, колкото съм ги виждал де)?
        За езика не знам - откъсите са много малки. А знаците ми приличат на глатолица или на подражание на глаголицата. Глаголицата си е азбука - с нея са написани Асемановото и Реймското евангелие. Имаше цал сайт за глаголицата. Тъй като във връзка с нея видях и за богомилите го сложих и това. От където го взех имаше и други богомилски паметници. С богомилите не съм много запознат. Едно време бе от темичкити за които или трябва да дрънкаш глупости (как се напъвали да напишат "Капитала" и "Що е социализъмЪ и има ли той почва у нас?" ама не успели), или да си траеш.

        Comment


          #19
          Отделните букви на глаголицата със сложната си конструкция от кръгчета, и чертички, не са се писали, а по-скоро са се рисували с множество ситни махове. Това я прави изключително трудна за възпроизвеждане. Тя обаче с течение на вековете се променяла, опростени били някои очертания. Така се и превърнала в по-удобно писмо, разпространявано за богослужебни нужди в Хърватско и Далмация. Независимо от малкия брой български паметници на глаголица, които ние познаваме, те на са еднакви по написание. Някои закръглят ъглрите и така се създава впечатлението за плавно свързване на елементите на буквата - кръгчета и дъги. Това се нарича обла глаголица(Асеманиево, Зографско, Мирииско Евангелие и Рилските глаголически листове). Другата глаголица е т.нар. ъглеста глаголица- изостря се и се подчертава ъгловата форма на буквата(Синайския псалтир). А пък има и ръкописи, в които има и заоблени и ъглести букви.

          THE LABARUM


          sevot yhtils eht dna ,gillirb sawT`
          ebaw eht ni elbmig dna eryg diD
          ,sevogorob eht erew ysmim llA
          .ebargtuo shtar emom eht dnA

          Бе сгладне и честлинните комбурси
          тарляха се и сврецваха във плите;
          съвсем окласни бяха тук щурпите
          и отма равапсатваха прасурси.

          Comment


            #20
            Кръста си е изображение на човешкото тяло в дадена позиция. Не трябва да се асоциира само с разпъването на кръст или с Исуса.

            За Богомилсвтото много се спориоткъде е произлязло. Някои казват, че е от павликяните, други, че е възникнало в България, трети, че основателя му е Боян Магът (син на Симеон). Той е учил в Магнаурската школа, която е била дом на много езотерични източни учения в които са посвешавани само най-добрите ученици. Интересен е линка богомилство-дъновизъм-бяло братство Последното разбира се се простира от Близкия Изток до Индия с различните му там местни клони.
            Contra la estupidez, hasta los dioses luchan en vano.

            Злобата крепи човека, а мързела го грози!
            (собствен патент)

            Comment


              #21
              На част от изображенията това, което някои наричат кръст по скоро прилича на забит меч или на котва. Във всеки случай не е познатото ни разпятие с Христос и евангелистите нв 4-те края. А релефите са добре орнаментирани, за да приемем, че се дължи на схематично.

              Интересно какво ли щеше да се получи, ако бях сложил и онези дето по дрехите имаха свастики??

              Comment


                #22
                Това за Боян Магесник не ми звучи много правдоподобно. Той е бил привърженик доколкото знаем на старата вяра и традиции, а богомилството е християнска ерес.

                Comment


                  #23
                  Bagatur-Bagain написа
                  богомилството е християнска ерес.
                  Някои смятат, че е християнска ерес, а други, че си е вид манихейство. Според мен си е второто.
                  На част от изображенията това, което някои наричат кръст по скоро прилича на забит меч или на котва.
                  Верно си е! Особено лозите приличат доста на котви.

                  THE LABARUM


                  sevot yhtils eht dna ,gillirb sawT`
                  ebaw eht ni elbmig dna eryg diD
                  ,sevogorob eht erew ysmim llA
                  .ebargtuo shtar emom eht dnA

                  Бе сгладне и честлинните комбурси
                  тарляха се и сврецваха във плите;
                  съвсем окласни бяха тук щурпите
                  и отма равапсатваха прасурси.

                  Comment


                    #24
                    Може да са котви като символ на надеждата. А може да са и плугове; меч-плуг. Идеята да превърнем мечовете в плугове. Богомилите са имали малко отрицателно отношение към държавата и към войната.

                    А в богомилството има влияние на манихейсквото, но е отделно течение. Ама ми е трудно да определя точно разликите.

                    Като литература - статия от една книга "България 681-1981", С., Изд.ОФ,1981г. - акад. Д. Ангелов - "Богомилите", стр.125-134 Но статията е по-скоро доста общ преглед на богомилството и сродни нему (катари, албигойци) през Средновековието.

                    Comment


                      #25
                      За Боян магесник не може да твърдим, че има нещо общо с богомилството- и двата първични източника от онова време, които го споменават го обвиняват в привързаност към старата българска традиция. В католическата литература се изказва и обвинението в магьосничество и езичество. Повече може да се намери в трудовете на Дюканж, който много добросъвестно обобщава известното му за историята ни, разглеждайки Византийската и Българската история.
                      За богомилството и християнството- несъмнено богомилството е християнска ерес: приема основните тези на Четвероевангелието, основната молитва- единствена писана в евангелието- Отче наш, а дори и съвременните им католически духовници ги обявяват за християнска ерес- дори изрично пишат, че са по-лоши от езичниците и маврите.
                      По-интересно е, че в Италия още има религиозни общини от богомилското учение: когато беше следствието по "случая Антонов", италианската преса поискала отстраняването на съдията, защото майка му принадлежи към такава общност.

                      Comment


                        #26
                        Bagatur-Bagain написа
                        Това за Боян Магесник не ми звучи много правдоподобно. Той е бил привърженик доколкото знаем на старата вяра и традиции, а богомилството е християнска ерес.
                        Не е задължително. Стара вяра и традиции спокойно се прераждат в богомилството. Знаме, че то прилича на доста други стару учения и или е било тяхно копие или "реформирано" (та даже и синтезирано) в богомилския му облик.

                        Има интересн линк между албигойци и тамплиери например. Тамплиерите са им давали подслон и защита в замъцитие си. Смятали са ги за братя по вяра. разликата е, че едните носят знанията си от кръстоносните походи, а другите се падат лкон на нашите богомили. Източника обаче явно е сходен или еднакъв, вероятно видоизменен със времето.
                        Contra la estupidez, hasta los dioses luchan en vano.

                        Злобата крепи човека, а мързела го грози!
                        (собствен патент)

                        Comment


                          #27
                          Златарски говори, че един от последователите на Василий Врач също можел като баян Вениамин да се превръща в звяр.

                          Comment


                            #28
                            Може ли някой да предложи извори и доказатества за миграция на богомили от България в Босна и дали изобщо може да се говори за преселение на българи по тези земи на запад ...

                            Интересно ми е защото разбрах че в Босна и в Далмация има народни песни като "bugarshtica" и "bugar-kabanica" ...

                            Благодаря ви предварително !

                            Comment


                              #29
                              Изтеглих си нещо с Флекса за богомилите: http://kroraina.com/NI/JI/JI-BKL/

                              Й. Иванов - Богомилски книги и легенди.

                              Comment


                                #30
                                byzantiner написа
                                Моля да ми помогнете, ако можете.
                                Не знам дали ще го разглеждаш в този аспект, но единственото, което мога аз да посоча е една статия на Петър Мутафчиев "Иван Рислки и поп Богомил" /или в обратен ред/.

                                Разглежда културното влияние на официалната църква и богомилството върху българската психология. Уви, вече не помня друго, освен, че беше песимистичен извода и за двете влияния...

                                Comment

                                Working...
                                X