Съобщение

Collapse
No announcement yet.

Български велможа? опустошава Испания през Х век?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Време
  • Show
new posts

    #16
    От твоя линк три поста по-горе:

    По мнению специалистов, первая венгерская хроника была написана перед 1060 или около 1066/7 г. [7. 88, 89. l.]. Впоследствии эти «Деяния» неоднократно дополнялись и редактировались.
    .

    Comment


      #17
      Вярно, че на много места Ахтум го пишат внук на Глад, но, както подчерта Кухулин, той е буквално потомък. В средата на Х век Константин Багренородни описва покръстването на трима унгарски вождове, чиито обиталища са източно от Тиса. Ромейското влияние в този район обяснява и сведението от житието на Герхард, че Ахтум е приел властта от гърците, както и желанието на Ищван да наложи властта си над метежните вождове от района.
      Liberte, egalite, fraternite
      Viva la revolution
      Zalmoxis написа
      Имайте предвид, че влизането в Бойна Слава за средния българин е значителен културен шок.
      http://hristoen4ev.blogspot.com/
      dibo написа
      Преценил съм като модератор, че езикът Ви е неподходящ и толкова.
      - това се случва, когато се докладват богопомазани като Тора.

      Comment


        #18
        Не ми е ясно "ромейското влияние" в Банат през 10 (!) век. До началото на 11 век и Видин, и Белград и Срем са български. И цялата втора половина на века България и империята воюват жестоко.


        thorn

        Средновековните църкви в България

        Comment


          #19


          Карта на похода от уикипедия.


          thorn

          Средновековните църкви в България

          Comment


            #20
            Възможно ли е "приел властта от гърците", да е израз, аналогичен на "приел властта от папата" (императора на Свещената Римска империя първо трябвало да бъде коронован от папата - до 1508 г.) и да означава просто, че е православен? В житието след този израз пише как направил манастир и повикал гръцки монаси да служат.
            "Мисля, че видът на изпотени мъже им въздействаше." - дан Глокта

            Comment


              #21
              За религията е възможно и даже много вероятно, да отъждествяват източно православно с "гръцко". Ама за властта?


              thorn

              Средновековните църкви в България

              Comment


                #22
                Thorn написа Виж мнение
                Не ми е ясно "ромейското влияние" в Банат през 10 (!) век. До началото на 11 век и Видин, и Белград и Срем са български. И цялата втора половина на века България и империята воюват жестоко.
                Доколкото разбирам, става дума за територията на север от Видин и Белград. Тя може да не е българска. А ако е унгарска, логично е Ахтум да "приеме властта от гърците", нали е скаран с унгарския крал.

                Плюс там в житието кой знае какви гръкофили са мазали.

                Comment


                  #23
                  Thorn написа Виж мнение
                  Не ми е ясно "ромейското влияние" в Банат през 10 (!) век. До началото на 11 век и Видин, и Белград и Срем са български.
                  Този аргумент как да го разбираме? Че понеже българите държат десния бряг на Дунав маджарите не могат да стигнат до Цариград, или ромеите до Северински Банат ли? Някои изследователи отбелязват концентрация на ромейски монети от периода именно в устието на Муреш - източен приток на Тиса и една от реките за които Багренородния пише, че минават през земите на покръстените по неговото време.
                  Thorn написа Виж мнение
                  И цялата втора половина на века България и империята воюват жестоко.
                  Ако приемем тезата, че българи и маджари при Петър са съюзници, а дори и да не са, напълно логично е, за да се спасят от опустошаващите набези, ромеите да се опитат да наложат свое протеже в Унгария, или най-малкото да всеят раздор сред нашествениците. Освен Багренородния, за покръстването на същите вождове пише и Скилица, но на кого се опира не ми е много ясно. Според Христо Димитров опитите на ромеите за сближаване с унгарците в средата на Х в. имат и антигерманска насоченост.
                  Liberte, egalite, fraternite
                  Viva la revolution
                  Zalmoxis написа
                  Имайте предвид, че влизането в Бойна Слава за средния българин е значителен културен шок.
                  http://hristoen4ev.blogspot.com/
                  dibo написа
                  Преценил съм като модератор, че езикът Ви е неподходящ и толкова.
                  - това се случва, когато се докладват богопомазани като Тора.

                  Comment


                    #24
                    Обърках се, мислех си за Глад, за когото ми се струва да е невъзможно да е приел властта от гърците. За Ахтум е напълно възможно, даже и буквално. Примерно в мътния период след завоеванието на Йоан Цимисхи, като нищо може да формално да се подчинил на ромейския император или пък да е утвърдил властта си в Банат с негова помощ или поне благословия.


                    Но първоначално темата беше за Глад, а не за Ахтум.


                    thorn

                    Средновековните църкви в България

                    Comment


                      #25
                      А специално за Ахтум, като се има предвид, че той действа по времето на крал Ищван/Стефан, т. е. след 1000 г., отношенията с империята, владееща от 1002 г. Видин са не само възможни, но и неизбежни.


                      thorn

                      Средновековните църкви в България

                      Comment


                        #26
                        Thorn написа Виж мнение
                        Обърках се, мислех си за Глад, за когото ми се струва да е невъзможно да е приел властта от гърците. За Ахтум е напълно възможно, даже и буквално.
                        Но първоначално темата беше за Глад, а не за Ахтум.
                        Там е работата, че са навързани. А известието за Видин, което превода на "Деянията" приписва на Глад може да се отнесе към потомъка му. Може би всичко зависи от това къде ще се поставят препинателните знаци, каквито в оригинал със сигурност няма. Според мен свързването на Глад с Видин се дължи именно на този проблем и известието за Видин в "Деянията" се отнася към Ахтум, още повече, че неговото име определено е свързано с Видин. В житието на Герхард Видин е упоменат и като граница на владението на Ахтум, което е доста по-обширно от това на предшественика му, стигащо само до Оршова.
                        Liberte, egalite, fraternite
                        Viva la revolution
                        Zalmoxis написа
                        Имайте предвид, че влизането в Бойна Слава за средния българин е значителен културен шок.
                        http://hristoen4ev.blogspot.com/
                        dibo написа
                        Преценил съм като модератор, че езикът Ви е неподходящ и толкова.
                        - това се случва, когато се докладват богопомазани като Тора.

                        Comment


                          #27
                          Добре, явно е че по темата няма какво да се добави, така че ще обобщя:

                          Ако приемем, че Gesta hungarorum е права, че срещу Глад унгарците се бият още по времето на Арпад, излиза, че вероятността този същия Глад да е участвал в поход през 942 в Испания отпада. Освен ако е бил много млад - 20-тина годишен по времето на Арпад, а да е опустошавал Испания на възраст около 60 години или даже повече. Не е напълно невъзможно, но малко вероятно.
                          От друга страна, в същата тая геста, непосредствено след атаката на Глад има поход към Византия, като първите известен такъв е през 30-те години. Тогава вероятността Глад от гестата и Глад от ибн Хаян да са едно и също лице нараства, ако приемем, че всъщност унгарците се сблъскват с него през 30-те години, а не в първата петилетка на Х век. Ако е така може да свържем покоряването на Глад от унгарците (или съюзяването му с тях) с хаоса и въстанията, отслабили България в началото на управлението на Петър. Привлекателна хипотеза, но доказателствата и са съвсем ненадеждни.

                          Остават за пълнота още няколко възможности:

                          "Испанският" Глад си е унгарец (или примерно кавар) и няма нищо общо с Глад от Гестата освен името. Или пък и двамата да са примерно авари. Или единият Глад да е син или внук на другия и това да е няккво традиционно име. Или да е родово име. Или титла.

                          Засега друго няма какво да добавим май-


                          П.П. В Ченад/Морисена разкопки са правени, установено е, че слой от 8-11 век има, нищо определено повече. Нито манастира, нито резиденцията са открити, камо ли някакви надписи с имената на Глад или Ахтум.


                          thorn

                          Средновековните църкви в България

                          Comment


                            #28
                            Според мен трябва да се изследва по-задълбочено Gesta Hungarorum. Нещата, които прегледах покрай тази тема, не ми се видяха много убедителни.

                            Comment


                              #29
                              Какво имаш предвид?


                              Между другото, цялата геста, на български и латински, я има тук:

                              Bocoran Result Singapore, Paito Singapore dan Paito Warna Singapore, Live Draw Singapore 4D Tercepat, Paito Warna Terakurat, Paito Warna Singapore Terakurat


                              thorn

                              Средновековните църкви в България

                              Comment


                                #30
                                Трябва да се установи кое в извора е достоверна информация и кое е измислица. С определени вероятности, разбира се. Да предполагаме едно или друго за достоверно не носи никаква полза.

                                За целта трябва да се види вътрешната структура на текста, да се изследва езика, да се определят различните пластове. Трябва да се съпостави с другите извори, с археологията и с генетиката. Изобщо, изследване на съвременно ниво, а не едновремешните локуми.

                                В статията, която пусна уважаемия boilad, има някакъв съвсем бегъл опит да се зачекне една част от въпроса, но като цяло това е правилното направление. Има цитирани и някакви унгарски публикации, ама нали...

                                Comment

                                Working...
                                X