Съобщение

Collapse
No announcement yet.

Деспотското достойнство в България и генеалогията на Шишманите

Collapse
X
 
  • Filter
  • Време
  • Show
new posts

    Деспотското достойнство в България и генеалогията на Шишманите

    Проблемите свързани с титлата деспот в България никак не са малко и поставят редица въпроси, като започнем от това кой български цар и кога налага деспотската инвеститура, кои и колко са личностите получили деспотско достойнство в България и въз основа на какви критерии, от кого точно получават титлата и т. н. и т. н. За разлика от Ромейската империя и Душанова Сърбия в публичното пространство на България обикновено битува един деспот, но наличието на данни за едва ли не синхронни български деспоти също поставя някои въпроси. Анализа на изворовия материал позволява да се изкаже предположението, че деспота е основния претедент за трона след царя и прекия му наследник.
    Нека започнем с известните ни деспоти и да видим какво знаем за тях.
    Liberte, egalite, fraternite
    Viva la revolution
    Zalmoxis написа
    Имайте предвид, че влизането в Бойна Слава за средния българин е значителен културен шок.
    http://hristoen4ev.blogspot.com/
    dibo написа
    Преценил съм като модератор, че езикът Ви е неподходящ и толкова.
    - това се случва, когато се докладват богопомазани като Тора.

    #2
    Яков Светослав

    Първия известен деспот в българската история е Яков Светослав, който е баджанак на Константин Тих. Има вероятност деспотското си достойнство да е получил от своя тъст Теодор II Ласкарис (такова предположение изказва Георги Атанасов, или от шурея си Йоан IV Ласкарис - според Пламен Павлов, на мен ми се струва малко вероятно поради следните съображения: за пръв път Яков Светослав е споменат като деспот и при това български в преписа на Кърмчая книга от 1262 г., както годината, след свалянето на Ласкарисите от власт, така и самата приписка, която го определя като "деспот български" прави най-вероятно предположението, че е получил титлата от българския цар). Към 1275 г. Яков Светослав умира, според Пахимер отровен от българската царица, която желаела да подсигури престола за сина си.
    Last edited by boilad; 01-12-2014, 21:18.
    Liberte, egalite, fraternite
    Viva la revolution
    Zalmoxis написа
    Имайте предвид, че влизането в Бойна Слава за средния българин е значителен културен шок.
    http://hristoen4ev.blogspot.com/
    dibo написа
    Преценил съм като модератор, че езикът Ви е неподходящ и толкова.
    - това се случва, когато се докладват богопомазани като Тора.

    Comment


      #3
      Георги Тертер

      В изпълнените с превратности събития около бунта на Иваил изпъква една личност с кумански произход - Георги Тертер (според Георги Атанасов това е първия деспот удостоен с титлата от български цар). Пахимер го нарича "стратега Тертер", което вероятно е отражение на функцията му на пълководец. Ромеите явно са впечатлени от способностите му и решават да го привлекат на страната на новия цар Йоан III Асен, син на Мицо Асен.
      Под давлението на василевса Михаил VIII, царя жени Тертер за сестра си и го провъзгласява за деспот, но има един малък проблем, който е решен преди това, бившата съпруга на Тертер и сина му са изпратени в Никея. Така той става основен претендент за българската корона, но пък лоялността му към царското семейство (към онова време все още бездетно) и към василевса изглежда подсигурена. Обаче настъпва неочакван обрат Иваил се появява пред стените на Търново и междувременно разгромява една ромейска армия. Младата царствена двойка решава, че трябва да се спасява. Новоизпечения деспот съумява да се възползва от високото си положение и е коронясан за български цар.
      Last edited by boilad; 01-12-2014, 21:19.
      Liberte, egalite, fraternite
      Viva la revolution
      Zalmoxis написа
      Имайте предвид, че влизането в Бойна Слава за средния българин е значителен културен шок.
      http://hristoen4ev.blogspot.com/
      dibo написа
      Преценил съм като модератор, че езикът Ви е неподходящ и толкова.
      - това се случва, когато се докладват богопомазани като Тора.

      Comment


        #4
        Шишман

        Следващата личност е една от най-загадъчните в българската история. Това е господаря на Видин Шишман. За пръв път името му се споменава във връзка със събития от началото на 90-те години на XIII век. Сръбските извори го величаят като княз, а Бориловия синодик го брои за цар, поставяйки името му между това на Георги Тертер и на Теодор Светослав. Тъй като Михаил Шишман и Теодор Светослав са братовчеди, най-вероятно Георги Тертер и Шишман са близки роднини, ако не братя.
        Твърде проблемен е въпроса с деспотската инвеститура на Видинския владетел. Предположението, че е бил деспот се основава само на свидетелството на Кантакузин за бащата на Михаил Шишман, когото автора бърка с деспот Срацимир. Възниква въпроса: възможно ли е освен за името на бащата да бърка и за титлата, или просто се е заблудил, изписвайки името на един съвременен му и добре известен деспот. Като имаме предвид наследяването на короната от деспоти, преди и след това, както и величаенето на Шишман като цар, с голяма доза увереност можем да допуснем, че все пак той е бил деспот. В такъв случай най-вероятния отговор на въпроса кой цар го дарява с това достойнство би бил Георги Тертер. Изглежда естествено в условията на отсъстващия легитимния наследник Теодор Светослав и претенциите на Смилец ("от най-знатния род между българите" според Пахимер), той да е провъзгласен за цар при това с одобрението на всемогъщите по него време татари, освен това, първата му съпруга е била потомка на Асеневци, а родения от нея син бил Михаил Шишман, но за това може би по-нататък. Вече започваме да стъпваме на хлъзгава почва, тъй като градим предположение върху предположение, макар и с основания. Няма данни Шишман да се е противопоставял на възцаряването на Теодор Светослав. Може би дори го е подкрепял, тъй като впоследствие Теодор Светослав дарява сина му с деспотско достойнство. Затова мисля, че провъзгласяването на Шишман за цар е по-скоро резултат на наложена отвън необходимост, отколкото на лична амбиция. Не така обаче стоят нещата с деспот Елтимир брат на Георги Тертер.
        Last edited by boilad; 02-12-2014, 17:11.
        Liberte, egalite, fraternite
        Viva la revolution
        Zalmoxis написа
        Имайте предвид, че влизането в Бойна Слава за средния българин е значителен културен шок.
        http://hristoen4ev.blogspot.com/
        dibo написа
        Преценил съм като модератор, че езикът Ви е неподходящ и толкова.
        - това се случва, когато се докладват богопомазани като Тора.

        Comment


          #5
          Теодор Светослав

          Преди обаче да продължим, ще разгледаме една хипотеза на Петре Дякону. Известни са монети с надпис "Светослав деспот", които са разпространени из североизточна България и науката обикновено ги свързва с Яков Светослав, но П. Дякону на базата на тяхното разпространение и на метричните им характеристики ги отнася по скоро към края на XIII век и ги свързва със сина на Тертер Теодор Светослав. Такова отъждествяване има своите основания още повече, че изворите свързват другия кандидат със севрозапада на страната. И все пак възможно ли е това отъждествяване, кога и кой издига Теодор Светослав за деспот? Георги Атанасов предполага, че това е станало в края на управлението на баща му Тертер. Проблема тук е, че към онова време Светослав е неоспорим наследник, а прокламирането му за деспот би означавало изпадане надолу в листата за престолонаследие, както и крах на цялата хипотеза, която изградихме относно Шишман, освен това по това време Светослав е заложник при татарите, а Атанасов предполага и още един деспот прокламиран от Тертер - Елтимир. На мен най-просто ми изглежда обяснението, че Шишман е единствения деспот при Тертер, а Елтимир е получил достойнството като зет на Смилец. Остава само да решим загадката повдигната от хипотезата на Дякону. При това състояние на изворите не изглежда невъзможно по някое време след абдикацията на Тертер Теодор Светослав да е бил освободен, а Шишман да го е издигнал за деспот. Промяната в съотношението на силите в Ордата става причина ногаевото протеже да отстъпи пред новия фаворит, който съумява с един ход да спечели благоразположението на Токту. И тук може би се крие ключа към разгадаване на причината за смъртта на патриарх Йоаким, който бил убит от Светослав, защото искал да ги предаде на татарите, т. е. изглежда не е бил съгласен с преориентирането на царя към Токту, а е държал за запазване на отношенията с ногаидите.
          Last edited by boilad; 02-12-2014, 17:26.
          Liberte, egalite, fraternite
          Viva la revolution
          Zalmoxis написа
          Имайте предвид, че влизането в Бойна Слава за средния българин е значителен културен шок.
          http://hristoen4ev.blogspot.com/
          dibo написа
          Преценил съм като модератор, че езикът Ви е неподходящ и толкова.
          - това се случва, когато се докладват богопомазани като Тора.

          Comment


            #6
            boilad написа Виж мнение
            Следващата личност е една от най-загадъчните в българската история. Това е господаря на Видин Шишман. За пръв път името му се споменава във връзка със събития от началото на 90-те години на XIII век. Сръбските извори го величаят като княз, а Бориловия синодик го брои за цар, поставяйки името му между това на Георги Тертер и на Тедор Светослав. Тъй като Михаил Шишман и Теодор Светослав са братовчеди, най-вероятно Георги Тертер и Шишман са близки роднини, ако не братя.
            Твърде проблемен е въпроса с деспотската инвеститура на Видинския владетел. Предположението, че е бил деспот се основава само на свидетелството на Кантакузин за бащата на Михаил Шишман, когото автора бърка с деспот Срацимир. Възниква въпроса: възможно ли е освен за името на бащата да бърка и за титлата, или просто се е заблудил, изписвайки името на един съвременен му и добре известен деспот. Като имаме предвид наследяването на короната от деспоти, преди и след това, както и величаенето на Шишман като цар, с голяма доза увереност можем да допуснем, че все пак той е бил деспот. В такъв случай най-вероятния отговор на въпроса кой цар го дарява с това достойнство би бил Георги Тертер. Изглежда естествено в условията на отсъстващия легитимния наследник Теодор Светослав и претенциите на поредното ромейско протеже Смилец, той да е провъзгласен за цар при това с одобрението на всемогъщите по него време татари, освен това, първата му съпруга е била потомка на Асеневци, а родения от нея син бил Михаил Шишман, но за това може би по-нататък. Вече започваме да стъпваме на хлъзгава почва, тъй като градим предположение върху предположение, макар и с основания. Няма данни Шишман да се е противопоставял на възцаряването на Теодор Светослав. Може би дори го е подкрепял, тъй като впоследствие Теодор Светослав дарява сина му с деспотско достойнство. Затова мисля, че провъзгласяването на Шишман за цар е по-скоро резултат на наложена отвън необходимост, отколкото на лична амбиция. Не така обаче стоят нещата с деспот Елтимир брат на Георги Тертер.
            Според мен, ако Михаил Шишман и Тодор (Теодор) Светослав изобщо са роднини, то те не са близки роднини а по-скоро далечни роднини. Освен това при такава хипотеза за роднинство, възможно е те да са роднини по линия на майката на Михаил Шишман.

            Comment


              #7
              Walker написа Виж мнение
              Според мен, ако Михаил Шишман и Тодор (Теодор) Светослав изобщо са роднини, то те не са близки роднини а по-скоро далечни роднини. Освен това при такава хипотеза за роднинство, възможно е те да са роднини по линия на майката на Михаил Шишман.
              Принципно е възножно, но моите съображения са следните: за Михаил Шишман е известно, че е от български и кумански род и, че е потомък на Асеневци, като оставим настрана лингвистичните доводи свързани с името (слаб аргумент според мен, защото човек може да се казва Петър и въобще да не е грък) ми се струва, че ако Шишман беше потомък на Асеневци, то той самия, или съвременниците му, или по-късни автори не биха пропуснали да отбележат това, и най-вероятно по-рано би изявил претенции към короната, или по-рано биха му я наложили. А това, че Михаил Шишман и Теодор Светослав са близки роднини не може да има съмнение, вероятно възможно най-близки, като изключим престолонаследника, но за това отново по-нататък, пък и в уводния пост посочих, че обикновено деспотите наследяват престола когато няма легитимен наследник, тъй че едва ли са далечни роднини.
              Last edited by boilad; 01-12-2014, 23:06.
              Liberte, egalite, fraternite
              Viva la revolution
              Zalmoxis написа
              Имайте предвид, че влизането в Бойна Слава за средния българин е значителен културен шок.
              http://hristoen4ev.blogspot.com/
              dibo написа
              Преценил съм като модератор, че езикът Ви е неподходящ и толкова.
              - това се случва, когато се докладват богопомазани като Тора.

              Comment


                #8
                Елтимир

                За пръв път виждаме Елтимир като деспот в края на XIII век при управлението на царица Смилцена от името на малолетния й син Йоан, затова най-вероятно Елтимир е удостоен с титлата тогава като съпруг на една от дъщерите на Смилец. Не знаем обаче при какви обстоятелства той е успял да се върне в страната след като през 1292 г. споделя изгнанието на брат си. Макар и дошъл на власт с протекцията на Ногай Смилец бързо се еманципира и се ориентира към съюз със Сърбия, който е уж с антиромейска насоченост, но явно не е бил изгоден и на други сили, това е може би най-вероятното обяснение на загадъчния израз на Пахимер "след Чака Смилец изчезва". Ако е вярна хипотезата на Дякону, то прокламирането на Елтимир за деспот може да е било възприето като предизвикателство към Теодор Светослав и претенциите му, в такъв случай не изглежда невъзможно Теодор Светослав да е получил титлата и североизточните български земи от Смилец под татарско давление.
                По нататъшната съдба и действията на Елтимир са сравнително добре изяснени, изключая загадъчното му изчезване от изворите, дали е бил убит от племенника си, или е споделил изгнанието на съпругата и сина си в Сърбия, където скоро след това да е починал, остава загадка.
                Liberte, egalite, fraternite
                Viva la revolution
                Zalmoxis написа
                Имайте предвид, че влизането в Бойна Слава за средния българин е значителен културен шок.
                http://hristoen4ev.blogspot.com/
                dibo написа
                Преценил съм като модератор, че езикът Ви е неподходящ и толкова.
                - това се случва, когато се докладват богопомазани като Тора.

                Comment


                  #9
                  Михаил Шишман

                  Михаил Шишман е син на видинския управител Шишман. След смъртта на баща си към 1308 г. той е удостоен с деспотско достойнство от братовчед си Теодор Светослав. Известието, че произхождал от български и кумански род и прикачването на фамилното име Асен поражда въпроси за родството му с Тертерите и Асеневци, както и коя е майка му. В историческата наука обикновено се приема, че родството му с Асеневци е по майчина линия, като обикновено се сочи, че тя е неизвестна на изворите дъщеря на севастократор Петър и Ана Теодора (дъщеря на Йоан II Асен и Ирина Комнина). Липсата на каквито и да било известия за деца на севастократор Петър поражда сериозни съмнения за такава връзка с Асеневци, от друга страна привържениците на тази хипотеза се позовават предимно на факта, че брата на Йоан Александър, също Йоан, се кичи с фамилното име Комнин, както ще видим по-нататък възможно е връзката с Комните да е по друга линия и да няма нищо общо с майката на Михаил Шишман и нейните родители. Този ред на мисли поражда съмнения дали родството на Михаил Шишман с Асеневци не е по линия на баща му, но едно такова предположение изглежда малко вероятно на фона на именната традиция в семейството и самото име Шишман, показващо вероятно кумански произход. В такъв случай остава въпроса коя все пак е майката на Михаил Шишман? За разлика от хипотетичната дъщеря на севастократор Петър, на мен ми се струва, че най-подходяща е вдовицата на Яков Светослав.
                  Liberte, egalite, fraternite
                  Viva la revolution
                  Zalmoxis написа
                  Имайте предвид, че влизането в Бойна Слава за средния българин е значителен културен шок.
                  http://hristoen4ev.blogspot.com/
                  dibo написа
                  Преценил съм като модератор, че езикът Ви е неподходящ и толкова.
                  - това се случва, когато се докладват богопомазани като Тора.

                  Comment


                    #10
                    Boilad, няма как Михаил Шишман и Теодор Светослав да са братовчеди, защото са били женени за една и съща жена (сестрата на Андроник III), а при близкото родство това би било недопустимо.
                    Иначе - поздравления за темата!

                    Comment


                      #11
                      Определено си заслужава да се помисли върху това, но родство между двамата би трябвало да има. Едва ли третия човек в държавата след царя и престолонаследника му ще е някой страничен човек, показва го това, което знаем със сигурност за деспотите: Яков Светослав - баджанак на царя; Георги Тертер - царев зет; Елтимир - царев зет (макар за него да не е сигурно на сто процента както съм отбелязал по-горе); Михаил - по-малък царев син, или царев брат (за него по-нататък); Йоан Александър - царев племенник; Константин - царев зет.
                      При един такъв вариант, Михаил Шишман и Теодор Светослав да не са близки роднини, остава да търсим косвена връзка като тази, че Светославовата сестра е мащеха (според други майка) на Михаиловата жена. При този вариант удостояването на Михаил с деспотска титла може да се приеме като реверанс към Сърбия, което изглежда логично на фона на безконфликтните отношения със западната съседка въпреки прогонването на Светославовата сестра, дори към 1310 г. Милутин посещава Търново. Този вариант обаче поставя под сериозно съмнение, дали Шишман въобще е бил деспот, и ако е бил, на какво основание/родство?
                      Last edited by boilad; 05-12-2014, 11:10.
                      Liberte, egalite, fraternite
                      Viva la revolution
                      Zalmoxis написа
                      Имайте предвид, че влизането в Бойна Слава за средния българин е значителен културен шок.
                      http://hristoen4ev.blogspot.com/
                      dibo написа
                      Преценил съм като модератор, че езикът Ви е неподходящ и толкова.
                      - това се случва, когато се докладват богопомазани като Тора.

                      Comment


                        #12
                        Нека отново се върнем на личността на Шишман и евентуалното му деспотско достойнство. След като изяснихме, че най-вероятно няма роднинска връзка с Тертер и, че първата му съпруга вероятно е вдовицата на Яков Светослав, то тогава тя и втората жена на Тертер са първи братовчедки - роднинско основание на което можем да предполагаме, че е получил деспотско достойнство от Тертер. Следва да изясним и политическите основания за инветитурата на Шишман, които евентуално бихме могли да търсим в протекцията на Ногай.
                        В такъв случай можем да забележим определена тенденция на даряване с деспотско достойнство на близки до владетелската фамилия лица към запазване на титлата само за членове на семейството, като прецедента е поставен с инвеститурата на Тертер, но ще минат още поне 40 и няколко години преди да се наложи окончателно като практика при Михаил Шишман.
                        Liberte, egalite, fraternite
                        Viva la revolution
                        Zalmoxis написа
                        Имайте предвид, че влизането в Бойна Слава за средния българин е значителен културен шок.
                        http://hristoen4ev.blogspot.com/
                        dibo написа
                        Преценил съм като модератор, че езикът Ви е неподходящ и толкова.
                        - това се случва, когато се докладват богопомазани като Тора.

                        Comment


                          #13
                          Куман, Михаил и Владислав

                          "Страцимира*цара,
                          неговия брат Владислава*цара,
                          Стефана*цара"
                          Боянски поменик
                          " Страцимира*цара.
                          Деспота*Владислава.
                          брата его.
                          Стефана*цара.*госпо-
                          дина*‘его."
                          Погановски поменик
                          В споменатите паметници се среща и името на друг неизвестен ни от другаде деспот наречен Куман, засега поне съм склонен да се съглася с Георги Атанасов и идентификацията която прави, отъждествявайки деспот Куман с Елтимир, основно опирайки се на това, че името е поставено между имената на Георги Тертер и Теодор Светослав, т. е. налице е синхронност на Куман от двата извора и Елтимир, и предположението, че името Куман е следствие на етническата принадлежност на този деспот (следователно в случая става дума по-скоро за прякор, но пък от други източници знаем, че поне още една личност от епохата носи същото име - един от пълководците на Иваил). Дуйчев и Игнатов предполагат, че става въпрос именно за лично име, а не за прякор на базата на етноидентификация.
                          Следващия неизвестен от другаде деспот е Михаил от църквата в Долна Каменица, син на Михаил цар. Така представен, деспот Михаил изглежда е по-малък син на Михаил Шишман и тъй като няма други известия за него с основание можем да предположим, че е починал рано, може би наскоро след като баща му заема трона, а той е издигнат в деспотско достойнство. Съществува предположение, че деспот Михаил може да е син на Йоаналександровия първороден син Михаил, но то влиза в противоречие с написаното от Григора.
                          Накрая няколко думи за деспот Владислав с цитати за когото започнах. Това, което знаем за него дължим именно на приведените цитати. Той е брат на деспот Срацимир, а титлата си получава от Йоан Стефан. Не е ясно каква е съдбата му след детронирането на сина на Михаил Шишман, но името му отсъства от Бориловия синодик, където са изброени други двама братя на Срацимир.
                          Liberte, egalite, fraternite
                          Viva la revolution
                          Zalmoxis написа
                          Имайте предвид, че влизането в Бойна Слава за средния българин е значителен културен шок.
                          http://hristoen4ev.blogspot.com/
                          dibo написа
                          Преценил съм като модератор, че езикът Ви е неподходящ и толкова.
                          - това се случва, когато се докладват богопомазани като Тора.

                          Comment


                            #14
                            boilad написа Виж мнение
                            Няма данни Шишман да се е противопоставял на възцаряването на Теодор Светослав. Може би дори го е подкрепял, тъй като впоследствие Теодор Светослав дарява сина му с деспотско достойнство. Затова мисля, че провъзгласяването на Шишман за цар е по-скоро резултат на наложена отвън необходимост, отколкото на лична амбиция.
                            Мда, но няма данни и да го е подкрепял. Аз съм като че ли съм все по-склонен да се съглася с Ников, че владенията на Шишман са нямали нищо общо с Търново, дори и формална зависимост. Виж при сина му явно вече е по-различно.
                            A strong toun Rodez hit is,
                            The Castell is strong and fair I wis...


                            блог за средновековна балканска история

                            Comment


                              #15
                              Guy de Mont Ferrand написа Виж мнение
                              Мда, но няма данни и да го е подкрепял.
                              Също е възможно, но аз изтълкувах деспотското достойнство на Михаил като косвено указание за подкрепа, то обаче може да е резултат на изменената политическа обстановка в края на първото десетилетие на 14 век (което е по-вероятно от първосигналното ми мнение) - Светослав е уредил отношенията си с Ордата, с Византия и Сърбия, а това е довело до примиряването на видинския господар с положението и се е стигнало до компромисно решение, като урегулирането на отношенията със Сърбия изглежда част от това решение.
                              Liberte, egalite, fraternite
                              Viva la revolution
                              Zalmoxis написа
                              Имайте предвид, че влизането в Бойна Слава за средния българин е значителен културен шок.
                              http://hristoen4ev.blogspot.com/
                              dibo написа
                              Преценил съм като модератор, че езикът Ви е неподходящ и толкова.
                              - това се случва, когато се докладват богопомазани като Тора.

                              Comment

                              Working...
                              X