Е, извинявам се, ако звуча надменно, но на Балканите съществува ясно забележим дисконтюнюитет (демек няма приемственост) между късноримската култура и културата на новообразуваните варварски държави като България и до голяма степен липсата на приемственост се дължи на хуни и авари. За това обаче трябва да се четат не само Ценов и сие.
Съобщение
Collapse
No announcement yet.
Произход на глаголицата
Collapse
X
-
Liberte, egalite, fraternite
Viva la revolution
Zalmoxis написаИмайте предвид, че влизането в Бойна Слава за средния българин е значителен културен шок.
dibo написаПреценил съм като модератор, че езикът Ви е неподходящ и толкова.
-
Thorn, връзката, която аз си въобръзявам е следната: По-горе споменах за превода на библията от Орфила /Вулфила/ на готски /гетски?/. Споменах и за попадналите ми податки в цитати, че /обобщавам/ "..Тези готи са някогашните гети." Знам /аз - може би погрешно/, че е имало стъкновения българи - готи /гети?/ в запдната част на балканите, по-късно кралство на Теодорих /май в Равена/. Та ми се стори, че виждам улика в съществуване на предглаголица или ранна глаголица /Готската библия/ и в съответствие с доминацията на готите в западните балкани и преминаването им в Италийския полуостров, а също и трайното навлизане и оставане на глаголицата именно в този район... да има някаква връзка.
Може би греша.
Comment
-
nomadsl написа Виж мнениеОтделно - попадал съм на материали за смайващото сходство, посочено по-горе, на глаголицата с Линеар А/Б. Но нямам компетенция да коментирам.
Comment
-
Връзка може да се намери, само трябват: 1. нищо повече от начално образование по история (по-високата образованост е противопоказна); 2. пренебрегваме факта за липсата на графична система сходна с глаголицата, която на всичкото отгоре да е използвана от готи (респ. гети); 3. зачертаваме три века (между Теодорих и Борис) на политически и демографски промени. И воала Фоменко е прав, покрай него и Ценов.Liberte, egalite, fraternite
Viva la revolution
Zalmoxis написаИмайте предвид, че влизането в Бойна Слава за средния българин е значителен културен шок.
dibo написаПреценил съм като модератор, че езикът Ви е неподходящ и толкова.
Comment
-
По въпроса Филипи / Филипопол:
В текстовете изрично е казано, че посетеният от апостол Павел Филипи е град в Македония. Става дума за римската провинция Македония, създадена през II век пр. Хр. На територията на тази провинция се намира Филипи (Кренидес), докато Филипопол (Пловдив) е в Тракия и никога не е бил част от провинция Македония.
От друга страна, след сраженията от 42г. пр. Хр. Филипи получава специален статут и дълго време е главен град в тази част на провинцията, заедно с Амфиполис. Той е достатъчно значим и многолюден в средата на I в. сл. Хр., за да бъде посетен от ап. Павел.
Освен това в текста се казва, че във Филипи апостолът пристига по море от Азия. Филипи е на 15-тина км от егейския бряг и има пристанище, а Филипопол е на 250 км навътре в сушата.
Comment
-
nomadsl написа Виж мнениеStan, благодаря за отговора. Означава ли това, че между средата на 6-ти век до 864-та година християнските общини са изчезнали /унищожени/, или просто няма паметници.
Разбира се нещата са малко по-сложни и няма как в рамките на няколко реда да се обяснята.
Comment
-
nomadsl написа Виж мнениеThorn, връзката, която аз си въобръзявам е следната: По-горе споменах за превода на библията от Орфила /Вулфила/ на готски /гетски?/. Споменах и за попадналите ми податки в цитати, че /обобщавам/ "..Тези готи са някогашните гети." Знам /аз - може би погрешно/, че е имало стъкновения българи - готи /гети?/ в запдната част на балканите, по-късно кралство на Теодорих /май в Равена/. Та ми се стори, че виждам улика в съществуване на предглаголица или ранна глаголица /Готската библия/ и в съответствие с доминацията на готите в западните балкани и преминаването им в Италийския полуостров, а също и трайното навлизане и оставане на глаголицата именно в този район... да има някаква връзка.
Може би греша.
Comment
-
Stan, още веднъж благодаря за отговорите.
Ако позволиш, още един въпрос, не пряко свързан с глаголицата:
След покръстването, което извършва Борис, отвъддунавските територии на България сякаш изчезват от вниманието. Българите, намиращи се отвъд Дунав успяват ли да се консолидират, като нехристияни и да формират някакъв център и позиция?
Благодаря предварително.
Comment
-
nomadsl написа Виж мнениеStan, още веднъж благодаря за отговорите.
Ако позволиш, още един въпрос, не пряко свързан с глаголицата:
След покръстването, което извършва Борис, отвъддунавските територии на България сякаш изчезват от вниманието. Българите, намиращи се отвъд Дунав успяват ли да се консолидират, като нехристияни и да формират някакъв център и позиция?
Благодаря предварително.
През V²² в. това са територии на Аварския каганат или зависими от него славяни. Като особено големи славянски групи има във Влашката равнина. В земите около Тиса има гепиди, които обаче след началото на V²² в. не се споменават в изворите. Неясен е проблемът със съдбата на даките и доколко части от тях може да са оцелели в Карпатите. Друга голяма група са пленени и заселени тук ромеи, които били довлечени по време на аварославянските нашествия на Балканите в края на V² - началото на V²² в. Част от тях са движещата сила във въстанието на Кубер и заедно с него се завръщат във Византия, но без съмнение големи групи са останали. Най-вероятно именно тези ромеи (основно латиноезични), заселени във славянска среда са се смесили с местните славяни и са поставили началото на присъствието на власите тук. Разбира се за оцеляване на някакво християнство и дума не може да става - за това няма никакви данни. Появата на аспаруховите българи размества пластовете. При своето движение, българите опустошават славянските селища във Влашката равнина, свидетелство за което са редица колективни монетни находки с датировка 70 - 80 те години на V²² в. С установяването на българската власт, картината е следната - Молодова и Бесарабия, както и Влашката равнина са български, но явно проблемите с аварите не били напълно решени и поради тази причина е прокарана т.нар. Новакова бразда -ров с вал, подобен на Еркесията, но много по-дълъг, който пресича Влашката равнина в посока изток - запад и е с фронт на север. На юг от него са проучени множество български и славянски селища и некрополи, макар че има съмнение, че те може да са малко по-късни, около края на V²²² - началото на ²Х в. В Трансилвания, която по това време е аварска, е някакъв гмеж - славяни - няколко различни вида, авари и някакви дето никой не ги знае какви са. По времето на Крум българите завладянат Трансилвания и дн. Източна Унгария. Съгласно Унгарския аноним, Крум докарва от старите предели на България славяни и българи - колонисти. Специално българските следи са сигурно регистрирани в района на Алба Юлия, Бландиана и др., като това са отделни групи, които е трябвало да стоят тук и да набиват канчетата на местните в случай, че решат, че в България не им харесва. Освен това тук са били и мините за една стратегическа стока - солта. През 812 - 816 г. българите заселват голяма група ромеи от Тракия в подножиено на Карпатите, най-общо в района на дн. Букорещ. От тези ромеи са открити археологически следи. През 836 г. те възстават, отиват до Дунав и от там с кораби се изнасят към Византия. Следващите данни за Отвъддунавска България са във връзка българо-византийската война 893 - 896 г., когато унгарците като в качеството си на византийски наемници нахлуват и отвличат огромен брой българи. При тези нашествия особено жестоко са пострадали селищата във Влашката равнина, т.е. между Дунав и Карпатите, и данните от археологическите проучвания показват, че напрактика, с малко изключения, животът там не се възтановил.Този катаклизъм е само 30 години след покръстването. В края на ²Х - началото на Х в. унгарцита нападат Великоморавия, установяват се в Панония и от там започват системно да нападат владяната от българите Трансилвания. Тези събития, макар и доста легендарно, са описани в Унгарския аноним, в който като подвластни на българите, в тези земи са дадени следните групи - българи, славяни, власи и т.нар. "козари", като това е много добра илюстрация за етническата пъстрота там. Българската власт е ликвидирана и Трансилвания трайно минава под унгарска власт.- След началото на на Х в. българиге владеят само Влашката равнина, която по това време тъй като практически в резултата на унгарските походи е била обезлюдена, е била предоставена на печенегите, които били български съюзници.
Това е в общи линии историята на Отвъддунавска България, като за съжаление, тази терия не е била обект на сериозно изследване от страна на български учени.
Така че с две думи, по времето на цар Симеон, когато в Преслав и Охрид е кипяла усилена книжовна дейност, във Влашката равнина са виели вълците и печенегите.
Comment
-
Да, тези плочи са напълно автентични. Но са от средата на 19 в. Те са продукт на някаква локална традиция в Родопите в един кратък отрязък от време, при която много често върху плочите на олтарните маси са изписвани дълги безсмислени текстове с български и гръцки букви, като на места ясно се четат имена или думи, но смислен текст няма. Това явление не е изследвано, но за дата на появата им и културана среда, а именно църковното строителство през средата - втората половина на 19 в. неможе и грам съмнение да има. Аз лично съм виждал плочите от Драгойново - върху едната единствените думи, които могат да се прочетат е "село Козлука" (старото турско име на селото) и годината - хиляда осемстотин петдесет и някоя си, а за другата, на която давам и снимка, много ясно се вижда влиянието на ръкописния шрифт, който навлиза от 19 в.
Един съвет - просто не си губи времето да четеш дивотии от типа колко велики са били траките и тем подобни автохтонски помии.
Comment
-
Глаголицата е дизайнерско творение на Свети Кирил (Константин Философ)
nomadsl написа Виж мнениеЗдравейте.
Ако мога да задам един въпрос към уважаемите знаещи:
От известно време попадам на най-разнообразни /и противоречиви/ информации за създаването на глаголицата.
Версия 1. Създадена е от Кирил по поръчка на византийския император.
Версия 2. Модифицирана е от Кирил на база съществуващо писмо, което се е използвало от българската християнска църква /преди Борис/, клоняща към арианството.
Версия 3. Съществувала е много преди това, като писменост на гети /готи?/. На тази писменост е преведена библията от Орфил /Вулфила/. Съответно Сребърния кодекс, намиращ се в Упсала е късен средновековен фалшификат.
Моля да ме насочите към достоверна информация.
Благодаря предварително.
Относно Сребърният кодекс. Абсолютно невъзможно е той да е фалшификат, независимо от кое време е запазеният препис (т.е. така нареченият Сребърният кодекс). Това представлява евангелски превод от гръцки на много стар диалект от германската група. Написан е само с гръцки букви, но не на гръцки, а на някакъв език от германската група. В лингвистиката (езикознанието) този език се нарича с терминът готски език и няма сила, която да накара лингвистите да си променят терминологията, дори да имаше факти, ама то факти няма. Така нареченият готски език, т.е. езикът на Сребърният кодекс, е най-старият известен език от германската група и стои в основата на лингвистичните изследвания на индо-европейските езици и на германски езици в частност. Т.е. да се спори за мастила е безпредметно. Дори да се намерят някакви факти (а такива сега няма), които да показват, че известните от историята готи са говорели на някакъв друг език, а не на така нареченият готски език, лингвистиката пак няма да си промени научната терминология, така както и физиката не замества терминът атом, който значи неделим, с някакъв друг термин, например диерет, поради това, че атомът се оказал делим. И мастилото няма значение: езикът на поемите на Омир (Илиадата и Одисеята) е на повече от три хиляди години, независимо че запазените преписи са по-млади.
Относно глаголицата. Тя е дизайнерско творение на Свети Кирил (Константин Философ). Нарочно е направена така, че да не прилича на никоя от известните нему азбуки. Но все пак като фонематика, а не като шрифт, е сътворена по моделът на гръцката азбука, т.е. нямало никакъв проблем да се използва и за гръцкият език. Ромейският цар едва ли му е поръчвал на Свети Кирил (Константин Философ) да сътворява нова азбука. Поръчението е било да се преведе Светото Писание на славянски език. Никой не го е карал да чертае нови букви, и както се оказва в последствие, това е било безсмислено. За нас днес само преводът на Светото Писание има значение, глаголицата няма значение, отдавна е изхвърлена като непотребна. Вместо да чертае нови букви, както няколко века преди това било направено за арменският език и за грузинският език, Светите братя Кирил и Методий можело да постъпят както при евангелските преводи на готски, т.е. да пишат с гръцка азбука, а ако гръцките букви са им недостатъчно, да постъпят така, както са постъпили за коптският език и както други са постъпили за славянският език - да я допълнят гръцката азбука с нови букви.
Относно кирилицата. Така наречената кирилица в оригиналната си форма представлявала точно това: гръцката азбука в състав от 24 букви плюс допълнение от 11 букви. Светите братя Кирил и Методий явно не са знаели, че някой някъде бил пригодил гръцката азбука за славянският език, като я допълнил. И като я допълнил, сложил още една буква за специфичен славянски звук (за звукът Ят), за който Свети Кирил не бил предвидил буква в глаголицата.Last edited by Христо Тамарин; 26-06-2014, 16:01.
Comment
-
Христо Тамарин написа Виж мнениеОтносно глаголицата. Тя е дизайнерско творение на Свети Кирил (Константин Философ). Нарочно е направена така, че да не прилича на никоя от известните му азбуки.
Comment
-
Кухулин написа Виж мнениеИма интересни хипотези за дизайнерския принос на св. Кирил. Слово, например, доста прилича на минускулна Сигма, а Иже прилича на Слово. При Веди и Добро също се наблюдава подобна прилика. Бих се радвал да прочета Вашето мнение за тези сходстваLast edited by Христо Тамарин; 26-06-2014, 15:58.
Comment
-
Да, може би св. Кирил е търсил пълната симетрия в ИС, един вид библейско съвършенство. Нещо подобно се издига като хипотеза за съкращението ДВ, с което в редица православни текстове се представяло името на цар Давид.
И изобщо, в тоя дух има куп интересни предположения, например:
КАРПЕНКО Л.Б.
СЕМИОТИКА ГЛАГОЛИЦЫ
На мен точно тази материя не ми е много ясна, но, честно казано, изпитвам леки съмнения.
Comment
Comment