Преди известно попаднах на този материал от село Тръстеник:
"- Какво правите, когато някой умре?
- Викаме ходжата, а ако го няма, вика се човек, който може да свърши същата работа - да чете молитва. След това той отива в джамията, качва се на минарето, обикаля в кръг и съобщава високо за смъртта на починалия. В дома на починалия отиват жени и мъже, за да го видят и да се простят е него.
Вечерта, както е гол, го поставят на дюшек, където престоява през нощта. При него стоят близките му.
На другия ден сутринта, починалият се изнася от къщи и се полага на специална дъска с две дупки, след което го изкъпват е топла вода и сапун. Къпането извършват трима души. Мъжете къпят мъже, жените - жени. След това го обличат в широка и дълга риза, ушита и приготвена за целта. Пъхат памук във всички отвори на тялото, връзват му краката. Накрая всички близки се прощават за последно, минавайки един след друг покрай него.
- Оставят ли се някакви предмети или цветя при починалия?
- Нищо не оставяме. Както е дошъл гол и без нищо, така и си отива. После мъжете тръгват към гробището, там жени не ходят. А починалия носят на ръце. На гробището го слагат върху един плосък камък за последно приготовление и прощаване, преди да бъде спуснат в гроба.
Мъжкият гроб се изкопава в дълбочина до кръста, а женският - до гърдите, така е, защото жената била по-грешна. От вътрешната страна се изкопава странично една ниша. Развързват краката на починалия и го тьркулват към отвора на нишата. Затварят нишата с един ред дъски, за да не може след това пръстта да го затрупа. Една от тия дъски излиза чак над гроба. Според поверието, това го знам от дядо си, ако някой мъртвец се съживи, да може с помощта на тази дъска да излезе от гроба. Когато се изнася от къщата, мъртвецът се носи с краката напред, а в гроба се поставя с краката на изток, „за да може да вижда", когато слънцето изгрява.
Имате ли някакви идеи за неговия произход, по точно защо погребването се извършва в ниша ?
Иначе този погребален ритуал е интересен (погребение в ниши). Използва се в Хорезм от времето на късните сармати (от Кангюйската епоха), до Средновековната епоха (мюсюлманска такава) - при мюсюлманските погребения. От Хорезм прониква (заедно с исляма) във Волжска България, а от Волжска (Казанска) България или от Хорезм: прониква при татарите-мюсюлмани..Днес тези погребения (в ниши) присъстват при татарите-мюсюлмани от село Тръстеник
Ибн-Фадлан в "Рисаля" също описва такива погребения за тези волжски българи, които са женени за хоремзийски жени.
"- Какво правите, когато някой умре?
- Викаме ходжата, а ако го няма, вика се човек, който може да свърши същата работа - да чете молитва. След това той отива в джамията, качва се на минарето, обикаля в кръг и съобщава високо за смъртта на починалия. В дома на починалия отиват жени и мъже, за да го видят и да се простят е него.
Вечерта, както е гол, го поставят на дюшек, където престоява през нощта. При него стоят близките му.
На другия ден сутринта, починалият се изнася от къщи и се полага на специална дъска с две дупки, след което го изкъпват е топла вода и сапун. Къпането извършват трима души. Мъжете къпят мъже, жените - жени. След това го обличат в широка и дълга риза, ушита и приготвена за целта. Пъхат памук във всички отвори на тялото, връзват му краката. Накрая всички близки се прощават за последно, минавайки един след друг покрай него.
- Оставят ли се някакви предмети или цветя при починалия?
- Нищо не оставяме. Както е дошъл гол и без нищо, така и си отива. После мъжете тръгват към гробището, там жени не ходят. А починалия носят на ръце. На гробището го слагат върху един плосък камък за последно приготовление и прощаване, преди да бъде спуснат в гроба.
Мъжкият гроб се изкопава в дълбочина до кръста, а женският - до гърдите, така е, защото жената била по-грешна. От вътрешната страна се изкопава странично една ниша. Развързват краката на починалия и го тьркулват към отвора на нишата. Затварят нишата с един ред дъски, за да не може след това пръстта да го затрупа. Една от тия дъски излиза чак над гроба. Според поверието, това го знам от дядо си, ако някой мъртвец се съживи, да може с помощта на тази дъска да излезе от гроба. Когато се изнася от къщата, мъртвецът се носи с краката напред, а в гроба се поставя с краката на изток, „за да може да вижда", когато слънцето изгрява.
Имате ли някакви идеи за неговия произход, по точно защо погребването се извършва в ниша ?
Иначе този погребален ритуал е интересен (погребение в ниши). Използва се в Хорезм от времето на късните сармати (от Кангюйската епоха), до Средновековната епоха (мюсюлманска такава) - при мюсюлманските погребения. От Хорезм прониква (заедно с исляма) във Волжска България, а от Волжска (Казанска) България или от Хорезм: прониква при татарите-мюсюлмани..Днес тези погребения (в ниши) присъстват при татарите-мюсюлмани от село Тръстеник
Ибн-Фадлан в "Рисаля" също описва такива погребения за тези волжски българи, които са женени за хоремзийски жени.
Comment