Някъде развалят за жалост,а пък в Свиленград обновяват-,,Старата турска баня е преустроена в информационен център и Арт галерия.,,
Съобщение
Collapse
No announcement yet.
Османски паметници на територията на България
Collapse
X
-
Ей бравос, трябва да идем да хвърлим едно око на тая баня.
Интересно, че значимото журналистическо достижение при определянето на банята като византийска слава богу не е намерило прием в тази статия.
Една руина по-малко, ако някой има път в тази посока и снима, моля да качва да видим какво се е получило.
Comment
-
А то и проектът бил он-лайн, брех. Я да го пуснем тук, докато не се е затрил.
Проект ¹B1.12.01/14.03.2011 “Валоризация и промотиране на стари бани в трансграничния регион” по Програмата за Европейско териториално сътрудничество Гърция-България 2007-2013 г.
Основни цели на проекта:
Основната цел на проекта е защита, промотиране и валоризация на две важни културно-архитектурни забележителности на транс-граничния регион – Турски бани намиращи се на територията на Община Свиленград и Община Димотика. Друга цел на проекта е развитие на региона като атрактивна туристическа дестинация. Предвидените дейности включват: възстановяване на двата паметника, промотирането им чрез издаване на брошури, карта, книга, сувенири, календари, каталози и авто-колажи а също така и официално откриване на двата паметника съчетани с изработване на каталог и две изложби на тема: „Как мост и град са били построени през 1529г. случаят Мустафа паша – Свиленград” и „Пътуване през времето – Димотика от Неолитния период до ХХ век”
Основни дейности по проекта:
Реставрация на два паметника от 14 – 16 век /Турски бани/.
Официално откриване на двата паметника съчетани с изработване на каталог и две изложби на тема: „Как мост и град са били построени през 1529г. случаят Мустафа паша – Свиленград” и „Пътуване през времето – Димотика от Неолитния период до ХХ век”
Виртуална арт изложба в Турската баня в Свиленград на тема „Спомени и минало които не трябва да се забравят”
12 публикации в регионални медии
5000 автоколажа
3000 триезични информационни брошури
2 информационни табели в Свиленград
1600 бр. – Отпечатване на книжка „Турските бани в Гърция и България”
Надграждане на уеб страниците на Община Свиленград и Община Димотика
Организиране на офис в Димотика за създаване на мрежа за работа в областта на Турските бани на Балканите. /Провеждане на проучване за възможностите за създване на мрежа за работа в областта на Турските бани на Балканите.
Организиране и провеждане на 4 екскурзии за ученици с цел посещение на забележителности в региона. Две за България и две за Гърция.
Провеждане на три семинара за представители на туристическия бранш. – 2 в Свиленград и 1 в Димотика.
Отпечатване на 3000 бр. триезични туристически карти
200 сувенира
Отпечатване на 2000 бр. - Триезичен календар
Очаквани резултати от проекта:
1. Валоризация на два паметника в това число опазване, мениджмънт и промотиране
2. Значително увеличаване на туристопотока
3. Успешен обмен на нау-хау на транснационално ниво
4. Реализация на иновативни инициативи в сферата на културата с акцент върху комбинацията - културно-туристическа цел, забравена културна сфера и ролята на паметниците обект на проекта.
5. Възраждане на стари изоставени паметници и използването им като активни „съ-участници” в местния икономически, социален и културен живот в трансграничния регион.
6. Рехабилитация и възстановяване на околната среда по брега на река Марица.
7. Укрепване на местния пазар, и по-конкретно на туристическия бранш.
8. Промотиране на трансграничния регион като атрактивна туристическа дестинация.
Гледам две бани пише, че оправят (една в Свиленград и една в Димотика), значи гърците са се хванали да реставрират Оруч паша хамамъ, който беше и той зле та зле. Ако верно вземат и направят книга, която ще раздават явно и на някого му попадне нека ме има предвид като мераклия. Дай боже да пишем повече за реставрирани архитектурни паметници, а не за лакомия за терен и разрушени с булдозери
Comment
-
1951 написа Виж мнениеЧе защо да е тайна.
Снимката много вероятно или е правена лятото 1925 г., когато се прави една въздушна обиколка на страната и се снима страшно много от въздуха или в края на 20-те, когато с учебна цел авиацията ни снима практически всички градове и по-големи села. От тази последната "фото сесия" са били останали десетки огромни албуми със снимки, но с годините е разграбено. Знам само за два оцелели албума със София и околностите в една библиотека.
Comment
-
KIZIL DELI написа Виж мнениеБрех да му се не види, сефте чувам за тези фотосесии. Тези албуми издавани ли са или просто са били събирани снимките и подвързвани. Конкретно ме интресува Пловдив, ако знаеш нещо. Единствената аеро снимка, която аз имам от този период е правена през 30-те или най-малкото при всяко положение след Чирпанското земетресение (1928). Някаква идея къде може да се намери повече информация, дай боже и снимки?
Честно казано не знам къде може да са се съхранили тези снимки, ако въобще са се съхранили, но със сигурност е имало доста кадри на Пловдив. Даже снимката, която показваш е много вероятно правена точно с цел да се обучават пилотите да разпознават градовете от въздуха.
Аз лично съм виждал един въздушен кадър на Пловдив, който го има тук и там в нета:
Правен е някъде между 1937 и 1940 г.Peace Through Strength -- Victory Through Devastation
Comment
-
1951 написа Виж мнениеАз лично съм виждал един въздушен кадър на Пловдив, който го има тук и там в нета:
Правен е някъде между 1937 и 1940 г.
Comment
-
KIZIL DELI написа Виж мнениеАджеба това на гравюра мяса, не снимка. Нещо малко по-висока резолюция няма ли да се намери, че така нищо се не види. Иначе Алаеддин е първото име на Али бей Михалоглу
много по добре е от гравюрата преди
, Е. Х. Айвери, въз основа на проучване на турски архиви, установява, че в периода от ХV до Х²Х век в Плевен са построени двадесетина джамии, от които една трета от рода Михалоглу.(46) Първите две джамии са построени от Газа Алаедин Али бей. Голямата джамия през 1521 г. построил Сюлейман бей, внук на Гази Али бей, известна като Кадъ джами или Коджа Сюлейман бей – джамия
Д-р Николай Чорбаджиев
РОДЪТ МИХАЛОГЛУ
Comment
-
parijato
А дори когато се твърди, че дадена постройка е направена по заповед на еди кой си султан или везир, пак трябва да се приеме с резерви, защото на строежа са се бъхтили христянската рая и християнски майстори.
Тезата ти ме връща към училище, където един от учителите ни, турчин ( на такъв човек не бих казал българин или мюсюлманин или български мюсюлманин и прочие, негативното му отношение към българското направо извираше ) ни обясняваше как България била построена от турци (за соц. периода ставаше на въпрос). Турците ги пращали в трудови войски и те са тези които работели по сградите и инфраструктурата като цяло. Примерът с който най-много се гордееше " НДК е построен от турци ".
Ето колко ниско може да падне човек. Разбира се след време все пак разбрах защо е имало толкова турци и цигани в трудови войски. Да обобщим че за някои неща си трябва акъл, а за други бачкатори. Не е за всеки да прави изчисления в артилерията например.
Само че той тези и много други неща ги спестяваше. . .
Та да повторя, че не кой е строителя прави архитектурата османска.
Comment
-
Точно наскоро размишлявах по подобен въпрос. Не виждам причина KIZIL DELI да се чувстваш адресат на всички "анти" османски коментари, т.е. не виждам и причина от разчистване.
Наблюдението на ManovBG върху темата е много точно. Макар да се сещам и за някой друг мост, конак и доста по-простовати сгради, включая "възрожденските" ни къщи, чиито елементи се откриват и по други земи от империята, т.е. приемам ги за част от османските архитектурни особености. Баба Вида, Белоградчик и още някое друго защитно съоръжение, а може би трябва да добавя и камъните в джамиите.
Та, един познат засегна темата за турските бани и се замислих, че въпреки приличният им брой никога не съм възприемал османците като особено чистоплътни. Виж за римляните - картината е доста по-различна. Да не говорим, че и огромната част от минералните ни извори са усвоени още по римско време. Пътища, мостове и т.н. и т.н.
Може би поради моето незнание или особености на използваните строителни методи (т.е. липсата на големите крепостни градежи, защитни стени, валове и пр.), но за мен си е факт - при все 500те години робство по земите ни, градежите от това време бледнеят и от тракийското, римското и българското архитектурно наследство.
Comment
-
Moesia, не се чувствам адресат на всички анти-османски коментари, опазил Бог, но темата си е за разчистване, защото се издрънкаха почти 1 страница празни приказки, а досега си вървеше основно информативно. Това разбира се не означава, че се пазим от анализ в него тема, но как ти кажа, в изявлението:
За 500 години оставили ли са нещо след себе си освен мивки и джамии? Може някъде по темата да е споменато ама ме заболя главата да гледам снимки на минарета и спрях да разлиствам.
А иначе относно твоите бележки, едва ли някой ще седне да спори, че османската архитектура в цялост (ако изобщо подобно разглеждане е допустимо) не би могла да се качи на малкия пръст на римската по отношение на монументалност, строителни техники, материали и т.н. Що се отнася до средновековната българска архитектура по никой начин не бих могъл да се съглася с теб, а за тракийската такава, нямам никаква представа за нея та не бих могъл да кажа нещо определено, но ще се радвам да ми покажеш два-три примера на тракийска архитектура съизмерими с някои от имперските комплекси като Сюлеймание в Истанбул или Селимие в Одрин и т.н. Та по тоя повод хич не мога да се съглася с теб, че мнението на MonovBG видиш ли било точно, а тъкмо напротив мисля да е твърде далеч от действителността. Плюс това аз основно гледам да се занимавам тук със закъсалите османски сгради, от малкото запазени такива в България. Днешното състояние на нещата и степента на съхраненост разбира се едва ли биха могли да са кой знае колко репрезантативни, но по-добро няма.
Comment
-
Надявам се все пак, че наистина не си обиден, нямам за цел да те нападам.
Мислех си, че не съм много убедителен с тракийските остатъци, но може би наистина в случая голямото богатство е от културното наследство като цяло, а не архитектурните останки които май в най-голяма степен се изчерпват с гробниците и светилищата. Сигурен съм че си прав за съпоставката на дворците (които въобще си нямам понятие как изглеждат) и тракийските останки, но те са делени не само от векове, но най-важното и от различен строй.
За мен римската култура е символ на цивилизацията от онези времена, не мисля, че османската е била такъв в своето. Дори би било обидно да се прави такава съпоставка ( обидно за римляните, разбира се ). За българската архитектура данни има достатъчно , разкопки и артефакти също. Стечението на историята обаче не ни е дало възможност да видим изграденото не само на ниво основи. Няма да продължавам, просто не съм съгласен с теб и толкова .Last edited by Moesia; 27-09-2012, 22:16.
Comment
-
Съжалявам за ОТ, но наистина не мисля че в тази тема е подходящо да сравняваме предимствата и недостатъците на римската и османската култура.
Харесва ли ни или не, османския период е част от НАШАТА история. Османските паметници по нашите земи са и НАШЕ наследство. Защо трябва да ги противопоставяме на тракийски, римски, византийски или български строежи? Всички са национално богатство и са ценни защото са стари и са свидетели на епохата си. На това, че не сме се появили от нищото преди 135 години.
Приветствам идеята на темата да се съберат колкото се може повече снимки и данни за османските сгради по нашите земи, както приветствам и теми за събиране на информация за всичко оцеляло от кой и да е период.
Хубаво е че има едно място в мрежата, където е събрана информация за османските паметници, както е хубаво че има теми със средновековните църкви, крепостите, часовниковите кули... , нека не ги затормозяваме с излишни спорове. Който смята че има нужда да се дискутира нещо нека го направи в отделна тема.
Comment
Comment