Съобщение

Collapse
No announcement yet.

Османски паметници на територията на България

Collapse
X
 
  • Filter
  • Време
  • Show
new posts

    Пазарджик - Куршунлу джами

    Единствената оцеляла джамия от османско време в днешен гр. Пазарджик. Куршунлу джами или Куршум джамия, построена от назър Мехмед ага в 1667 г. Мисля, че наскороо точно там представителите на новия и стария (легитимния и нелегитимния и т.н.) мюфтии си спреднаха хубав бой до кръв. Причината естествено не е теологически спор, а кой ще контролира парите .











    Comment


      KIZIL DELI написа Виж мнение
      Единствената оцеляла джамия от османско време в днешен гр. Пазарджик. Куршунлу джами или Куршум джамия, построена от назър Мехмед ага в 1667 г. Мисля, че наскороо точно там представителите на новия и стария (легитимния и нелегитимния и т.н.) мюфтии си спреднаха хубав бой до кръв. Причината естествено не е теологически спор, а кой ще контролира парите .
      За Пазарджик не знам, но миналото лято точно по време най-важната молитва на Байряма в Джумая джамия в Пловдив си спретнаха един хубав въргал, че после две-три седмици имаше постоянно по 20-30 полицая отвън.
      Разбира се, тъй като башибозушката орда от няколко стотин цигани и помаци беше водена от трима депутати на ДПС, които при това били видими пияни, комшиите деликатно пропуснаха да осъдят тази нечувана гавра с вярата на редовите мюсюлмани на най-големия техен празник.

      Comment


        Stan написа Виж мнение
        Пловдив си спретнаха един хубав въргал, че после две-три седмици имаше постоянно по 20-30 полицая отвън.
        Сега го виждам това, пропуснал съм екшъна
        Преди няколко години на входовете на имарет джамия и джумаята, мюфтийството беше закачило една бележка, която като прочетох се смях сигурно половин час. Сега ме е много яд, че не съм я снимал. Беше заповед от районния мюфтия и гласеше горе-долу следното (по памет):

        В съотвествие със свещените предписания на исляма забранявам следните дейности в храмовете:

        - паленето на свещи в джамиите
        - влизането на незабрадени жени, както и с голи рамене, къси поли и прозрачно облекло
        - внасянето на храни и напитки в храмовете, особено алкохолни напитки
        - влизането на оркестри или внасянето на музикални озвучителни системи в храмовете


        Имаше и още култови лафове, които издаваха конгрегацията на пловдивските джамии из далеч Кво да правиш хора разни, зор мюфтийски, който е виждал циганска сватба сигурно знае как изглежда истинският ислямски фундаментализъм у нас

        Comment


          Язък! Загубили сме безценен исторически документ за етнорелигиозната история на съвременния Пловдив
          Това ми напомня, че за османската система хората се делят на мюсюлмани, християни и цигани.

          Иначе покрай тези събития, направо почувствах оживялата история. Както знаеш, точно зад Джумаята е Св. Богородица, в която по време на Възраждането и то точно на Великден българи и гърци са си метнали един як кьотек, та заптиета е трябвало да ги разтървават.

          Comment


            Аз сам на 30 метра от тожа миасто,мога да раскасжам много истории,а как едните крадат убужките на другите,но боиа винаги е са пари

            Comment


              днес пак има полиция пред джамиата.Гадна работа

              Comment


                Simeon efremov написа Виж мнение
                Аз сам на 30 метра от тожа миасто,мога да раскасжам много истории,а как едните крадат убужките на другите,но боиа винаги е са пари
                Искаш да кажеш "Крадът им обувките"? това е много странно.

                Comment


                  Кой ги носи тези обувки после ?
                  И защо като искат да им се уважават паметниците не пишат по-красиво ?
                  Клан, клан, недоклан,
                  дран, дран, недодран,
                  печен, печен, недопечен,
                  яден, яден, недояден!
                  Рогата ми – игличени,
                  зъбите ми – тесличени.
                  Дето бодна – кръв потича,
                  дето хвана – месо късам!

                  Comment


                    Хайде да не се отклонявате от темата....
                    We don't see things as they are, we see them as we are
                    ---Anais Nin----

                    Comment


                      Паметниците са едно, а контрола на в.акавските имоти е друго.Там някаде се касат нештата.Има интереси политика,за това е гадно.

                      Comment


                        Мирза Саид паша - Русе

                        През 70-те години на Х²Х в. в Русе имало 30-тина джамии и няколко текета. Саид паша джами, построена през 1839 г. на мястото на по-раншната Хаджъ Бекир джами е ремонтирана основно и придобива сегашния си вид през 1875 г. Май това е единствената действаща джамия в Русе към момента, ако не се лъжа. В двора на джамията е и ислямското духовно училище, построено от същия Саид паша, като девическо училище.











                        Повече информация и план на Русе с култовите обекти от Теодора Бакърджиева и Стоян Йорданов. Русе. Пространство и история.

                        Comment


                          дядо Вазов за преобръщането на Коджа Мехмед паша (Имарет/Черната джамия) в Св. Седмочисленици

                          Една от внушителните предосвобожденски сгради в София - джамията Коджа дервиш Мехмед паша джамия - била изградена в началото на XVI век, к...

                          Comment


                            Джамията и Банята на Исмаил бей Исфендиароглу в с. Марково, Пловдивско. Не знам дали има снимки на сградите, но мисля, че Златю Бояджиев има картина на джамията. Не съм много сигурен дали са построени през 15 в. от самия Исмаил бей или някой от наследниците му, но през 19 в. (1863-1874) тези сгради се издържат от неговия вакъф заедно с медресето и джамията му в Пловдив. Имайки предвид, че вакъфите са вечни и неизменяеми и следват повелята на вакъфсахиба, е вероятно джамията и банята в с. Марково да са построени от самия Исмаил бей през втората половина на 15 в. Обаче тая информация от 19 в. е доста късна.... незнам
                            Last edited by Hayy Ibn Yakzan; 20-07-2011, 21:18.

                            Comment


                              Ми снимки май няма, но не си залагам главата за това . Доколкото знам изгарят към 90-те години на Х²Х в., заедно с конака на Исфендияровци та е малко вероятно да са били снимани. Не съм чувал за такава картина на Златю Бояджиев, а и май са били рушнати преди да е почнал да рисува. От друга страна може да ги е нарисувал по спомени и описания, както някои негови картини на Пловдив. При всяко положение е любопитно и ако се намери такава картина ще ми е много интересно. Знам за случка с Мърквичка от времето когато е даскалувал в Пловдив през 1880-те. Веднъж отишъл да рисува в Марково (какво е рисувал не знам, но конакът или джамията са добри кандидати), но кметът му поискал "патент за рисуване", който Мърквичка естествено нямал и кметът го натирил и изгонил. Дали тази история има развитие или Мърквичка е направил възможно най-логичното, т.е. споменал е всички кметски роднини от женски пол с добро и е отишъл в съседното село да рисува не знам. Може да има поне някакви скици от него, но това трябва сигурно да се търси в галерията за чуждестранно изкуство?
                              Иначе банята и джамията са от различно време. Джамията е построена през 1472 г., от когато е и вакфието й (има едно по-ранно от 1467 г. за джамията му в Пловдив, та всички писали по въпроса ги имат за едно и също, но не са). Банята трябва да е дело на някой от наследниците му, но втората половина-края на ХV в. би било добро предположение. Вакфието от 1472 г. е важно и заради това, че споменава поправката на водопровода захранващ Пловдив и заделянето на част от вакъфските средства за необходимите поправки в бъдеще и поддръжката му. Майтапът е там, че според местната легенда (намерила радушен прием в писанията на разни историци) при обсадата на Пловдив от Лала Шахин, героично пазещият крепостта гарнизон бил принуден да я напусне, защото един от войниците на Исфендияр бей открил водопровода, тръгващ от Марково и го прекъснал, съответно изморили от жажда храбрите бранители. Това е по повод на онези, които твърдят, че във всяка легенда има зрънце истина. Е тази е добра илюстрация за това, има водопровод има и Исфендяр, ама не бил прекъснат ами поправен, но кой се интересува от фактите, ако си има добра теория

                              Comment


                                Много "неудачи" с тия чехи в Пловдивско значи... Мърквичка... 130 години по-късно Давид Черни, все сблъсаци с местната ентелигенция... да вземат да се ограмотят вече и да си изкарат по един патент, тюх.

                                Comment

                                Working...
                                X