Не ме интересува етимологията (даже не знам какво точно означава тази дума) аз говоря от юридическа или ако предпочиташ от международно права точка защото така беше зададена темата. А вече каква е разликата между правното и фактическото състояние на нещата е друг въпрос. А на въпроса на Toshiro отговора е следния, да именно от Рим е тръгнала идеята империята да има двама императори и независимо че до Карл Велики западен император не е имало законовото положение не се променяло . Не напразно толкова лесно източната империя признава западната през 9 век.
Съобщение
Collapse
No announcement yet.
Царство или Империя
Collapse
X
-
Между юридическо и историческо понятие има доста голяма разлика (журналистическия тип информационно възприятие е съвсем отделен въпрос). Как се определя сама себе си една държава е донякъде важен въпрос (т.е., естествено че има значение, когато говорим за нея) - хубаво е да бъдат нещата правилно назовавани съгласно историческия им контекст. Но "назоваването" е само първото ниво на пресъздаване на историческата реалност - описателното. Историческата терминология е създадена, за да се определи мястото на конкретното явление, общо казано, в рамките на исторически изградения системен модел. Т.е., тук "естествените" имена на обектите не са съществени - важно е терминологичното определяне и поставяне в рамките на системния модел, който използва конкретната историческа школа. В този смисъл - България не е империя (както казах и в по-горния си пост).
Comment
-
Кокретния модел е византийскията(късно римския) държавен държавен модел и според него а и според общия християнски България е царство (империя) . Виж например че неаполитанците определят цар Георги Тертер 1 като "императора на Загора". А тогавашншя папа го определя като "сияйния император Георги" и това за един доста слаб цар. Какво по добро доказателство от това дошло от устата на католическия понтифекс може да бъде дадено за царското достойство на българския владетел.На бойно поле България
Comment
-
Едно чисто работно "историческо" определение - или държавна формация, на която са директно подчинени други държавни формации (но които запазват някакво ниво на автономност или дублиране на някои административни функции в рамките на собствениата си територия или организационен домейн), или държава, която притежава колонии от какъвто и да е тип (т.е., отново присъства елементът с подчинените образувания, но с подчиненото условие, че те или нямат никаква административна свобода, базираща се на собствената им идентичност или тя е силно ограничена).
И в двата случая имаме център на властта (културата/цивилизацията) за цулото образувание - Метрополия и съответната Периферия (колонии, подчинени области и държави).
Това определение е достатъчно гъвкаво и използваемо, защото дава възможност да се определя държавното формирование според структурата му, а не според собствената му идеология (което при всички случаи би било неефективно). В този смисъл, империи са и Републиканска Франция до 60-те години и съвременните САЩ и Русия.
Естествено, в рамките на работното определение може да се въвежда допълнителна класификация (но не в това е същността на въпроса, поне според мен).
Comment
-
Брееей голяма дискусия се вихри тук.Нямаше ме няколко дена и виж какво става тук.
Какво представлява империята?
Империя-държава с голяма територия, в която живеят различни народи всеки със свой собствен език.Обяснявам го нарочно по-най глупавият начин за да го разберат всички.
Няма да се намесвам директно в спора, а ще седя от страни и ще правя корекции.Искам тук да се "избистри" едно общо мнение, а не да налагам моето по този въпрос.
Елемаг, цар Симеон НИКОГА не е бил признат за "Цар" от Византия поради простата причина, че е искал престола в Константинопол.
Византия признава царската титла на неговият син Петър-Петър Василевс на БългаритеТо исторически филми в България не се правят, щото няма продуктово позициониране - Симеон Цветков 2012г.
Comment
-
Бреей наистина голяма дискусия...
та за определянето на термините (някой спомена историческо и юридическо значение). До провъзгласяването на Карл Велики за император е било немислимо да се мисли за втори император - една религия, един бог, един император. Всички други са негови духовни чада. След 800г. провъзгласяването на втори император предизвиква немалко проблеми на папата и западните кралства, които са под негово влияние. Византийците отказват да признаят тази титла доста време, но нещата постепенно се променят. Започва да се приема схващането за император на изток и на запад както в старата Римска империя. В същото време византийците говорят за император и на Сасанидска Персия. Твърденията, че Симеон е коронован за император са достойни само за историци като Божидар Димитров :lol: :lol: :lol: . Друг основен проблем на Симеон, че се титулова "василевс на българи и ромеи". Това византийците никога няма да му го признаят и като заговорихме за патриотизъм, не е зле да дадем обективна оценка на способностите и точността за преценка на Симеон според тези негови искания. Признаването на царската титла на Петър е плод на умерените му искания и струва доста от завладените от Симеон територии. Но условието е да се титулова само цар на българи. Това са фактите, а ако някой може да даде точна юридическа терминология и обяснение на средновековната дипломация и порядки ще съм му благодарен. Все пак тогава нищо не е било изчистено и точно както съвременните понятия.
В новата история се говори за империи от друга гледна точка и там няма значение формата на управление и титлата на владетеля. Както точно беше определено по горе се наблюдава метрополия и периферия (колонии). Вземайки предвид мащабността на империите в новото време, обяснимо е защо западните автори назовават империи големите държави като Китай, Етиопия и т.н.
Така че за Българските държави, по което и да е време не може да се говори като за империи (най-малко в периода 1878-1944г.). През средновековието българските владетели не са духовни водачи на другите народи. Ритуалите са доста опростени. Престижа на нашите царе не е малък, но не може да се сравнява с този на константинополските василевси, франкските и германските императори. Това че във Византия са приемали наши пратеници с по-голямо внимание отколкото немските е обяснимо - българите имат географска възможност да воюват по-често с византийците, на германците ще им е доста по трудно. :tup: Все пак това е средновековието, а не днешната мобилна цивилизация. :tup:
Играта на думи при преводите от западни автори (немалко объркваща е и транскрипцията от кирилица на славянските изрази и термини) и елементарното уважение при споменаване на владетели е причината да наричат императори нашите царе.“Никога не е имало война, която по-лесно би могла да бъде
предотвратена от тази, която току-що бе доразрушила
всичко, останало от света при предишната битка.”
Сър Уинстън Чърчил
март 1948г.
Comment
-
Еми организира набързо едно династическо бракосъчетание и управникът на съответната завладяна територия става васал на нашия цар :lol: :lol: :lol:Нека Всевишний укрепи десницата на народа и войската, за да запази честта, правата и славата на Отечеството и на избраний от народа монарх. Да живее България!!!
Comment
Comment