Съобщение
Collapse
No announcement yet.
Съветски автомобили в България през 30-те години
Collapse
X
-
Като се има предвид, че тези модели почти сигурно са от онези по американски лиценз (в момента не ми се търси - ще проверя по-нататък), може да са били добра сделка. Качеството на изработка, разбира се, е било далеч от американското, но пък сигурно и цената е била подобаващо по-ниска, най-малкото са идвали от по-близо.
-
bsb написа Виж мнениеКато се има предвид, че тези модели почти сигурно са от онези по американски лиценз (в момента не ми се търси - ще проверя по-нататък), може да са били добра сделка. Качеството на изработка, разбира се, е било далеч от американското, но пък сигурно и цената е била подобаващо по-ниска, най-малкото са идвали от по-близо.
Тъй като не е имал официални наследници, руснаците си го прибират и през 1989 год. е възстановен и се намира в техническият музей в Москва.
Comment
-
Американски са, най-малкото двигателите, за самите камиони съм почти сигурен, но трябва да се провери. Двигателите обаче са си със сигурност американски. През 20те и 30та СССР масово закупува машини и патенти, във всички класове, като се започне от автомобили, та се стигне до кораби.
P.S. Малко за употребата на двигатели от камиони в бронираните коли и танковете:
- лека бронирана кола ФАИ - двигател ГАЗ-А (практически - ФОРД-АА)
- лека бронирана кола БА-20 (една от най-масовите): ГАЗ-М1 (50 к.с.)
- бронирана кола БА-10 - същия (макар че е имало и други със сходна мощност)
- Т-27 - ФОРД-АА
- Т-37/38 - ГАЗ-АА (практически - ФОРД-АА)
- Т-40 (ГАЗ-11 и Додж Д-5)
- БТ-2 - "Либърти", американскиLast edited by messire Woland; 26-06-2011, 16:48.Модератор на раздели "Втора световна война" и "Междувоенен период".
Проект 22.06.1941 г.
"... там можете да попаднете на персонажи като например "честен прокурор" - а това, съгласете се, е същество къде-къде по-фантастично от някакъв си там "тъмен елф"." ©
Comment
-
Все пак проверих. ЗИС-5 наистина не е произвеждан по директен американски лиценз, а е до голяма степен собствена конструкция. В същото време и конструкцията е развитие на АМО-3 (който пък е изцяло произведен с руски детайли АМО-2, който пък е американски Autocar), и двигателят е - минимално, бих казал - развитие на американския за АМО (между другото, АМО е старото име на ЗИС).
Източници:
Самой массовой моделью начала 30-х гг был ГАЗ-АА, конструкция которого базировалась на Форде-АА образца 1929 г.
и
http://bronetehnika.narod.ru/zis5/zis5.html (където се вижда дословното копиране от първата книга, или поне мисля, че посоката е била тази)
За леките коли ГАЗ това вероятно важи в още по-голяма степен, понеже поради малкото производство на леки автомобили проблемите с тях не са изпъквали толкова остро, но там вече няма да проверявам. Желаещите могат да четат в първата посочена връзка, книгата е интересна.
А най-интересно е дали наистина са се продали съветски камиони у нас. Не видях за ЗИС-5 да пише, че са изнасяни за България, докато пише за Монголия, Турция, Китай, Румъния и разни други държави.
Comment
-
Да, не са лицензирани, но са модификации.
Автомобилът изглежда е ЗИС-101 - модификация на Ленинград-1, от своя страна копие на Бюик-32-90. Дизайна на купето е нов, направен по поръчка от американската Budd Company за половин милион долара. От конструкцията са отстранени по-сложните за производство и по-ненадежните възли, подсилена е рамата и ходовата част.
Comment
Comment