Съобщение

Collapse
No announcement yet.

Българите и личното оръжие през Турското робство

Collapse
X
 
  • Filter
  • Време
  • Show
new posts

    #16
    И аз имам въпрос, който мисля е по темата. Дори да е имало разпоредби за носенето на оръжие от християните, доколко е било възможно турците да ги налагат на практика? Особено в България с нейните планински села. Предполагам че не във всяко населено място е имало конак, комуникациите са нулеви и вероятно на много места османски крак не е стъпвал с години.
    Мисля си, че извън големите градове и райони, които са стратргически за османлииите, като родопите например, турците едва ли са имали възможност да контролират кой се разхожда с кремъклийка и два пищова в пояса.
    Имаше някъде във форума хубава тема за цените на оръжието в османската империя до към 18 век и те бяха изключително високи. Мисля си, че финансовият фактор, поне до към 19 век е бил по-решеващ за това кой има чифте и кой не, отколкото разпоредбите на "власта". Ами че те в началото данъци не са можели да събират от цели райони, камо ли да претърсват къщите за оръжия.
    Всичко, което съм написал са въпроси а не твърдения. Знанията ми за периода са меко казани "дантела".
    This is my signature. There are many like it but this one is mine.

    Comment


      #17
      Ако разговора се върти около носенето на оръжие от християните и дали са имали проблеми да ходят така въоръжени, може да се даде пример с бегликчиите скитали се из цяла Европейска Турция и са се считали за царски хора. Често пъти те влизали в конфликт с бейовете, които криели стадата си, за да не платят беглик. Всеки от бегликчиите е притежавал добър кон и е яздел отлично. Отличавал се е със смелост, юначност и е бил добре въоръжен. Някои са ходили в турска или арнаутска носия. Много от тях са носили чохени чепкене, везани със сърма. Въоръжени със силях в който затъквали ножове, правени в Прищина, пищови, купувани в Монастир и носели дълги пушки от Арнаутлука.
      Най-влиятелният събирач на беглика е бил чорбаджи Петко Догана от Копривщица. Той е събирал беглика в разни области, между които и Албания. Догана имал свои доверени лица, които водили чети от по четиридесет-петдесет човека. Те пък от своя страна се делили на групи по десетина души с началник.

      Comment


        #18
        dibo написа Виж мнение
        Моля да се въздържате, за да не се правя на модератор.....
        Махнах личните нападки и оставих съдържанието на мненията по темата.
        Noctural, може да погледнеш тази книга:
        http://forum.boinaslava.net/showpost...2&postcount=44
        Книгата определено е интересна. Прехвърлих я на един дъх и като цяло намерих потвърждения на някои моменти в моята теза, че никога не сме били под турско иго, за което доста спорим с приятели.

        Дали някой може да ми посочи съвременни изследвания по въпроса? Благодаря предварително.
        Analog man...

        Comment


          #19
          Друга част от християните които не са имали проблеми да ходят въоръжени са войнуците . Характеризират като междинна прослойка между раята и привилегированата военна класа. Формацията, която играе важна роля във войската, е създадена през XIV в. и е съставена само българи. Войнуците са задължени да участват във военните походи като тилова част, която се грижи за султанските коне. В мирно време те дават дежурства във владетелските конюшни. Войнуците притежават необлагаема земя и са освободени от извънредните данъци. Формацията, видоизменена и намаляла, се запазва до XIX- ти век. Още една не малка група военизирано българско население са дервенджиите, натоварени с охраната на планинските проходи. Те дежурят по пътищата и със звук на тъпан съобщават, че пътят е свободен, а когато се наложи подпомагат с каруци, впрегатни животни и своята сила преминаването на трудните отсечки. Срещу многобройните си задължения имат ограничени облекчения. Не плащат данъци на държавата и са освободени от някои особени тежести като кръвния данък.

          Comment


            #20
            Темата е интересна,но все пак не намерих ясен отговор дали носенето на оръжие от християните в Османската империя е нормативно регламентирано.За хайдутите е ясно,като хора извън закона тях малко ги бърка дали носенето на оръжие е забранено или не,докато за част от така нареченото "превилегировано население" то е служебно задължение,затова и те попадат извън нормата.За обикновените хора оръжието е забранено.
            В един от консулските доклади във връзка с издирването на Левски се споменаваше за задържан българин с шишане,обяснението му било,че купил оръжието за защита на стадото си от зверове.
            Накрая да не забравяме,че тогава християнското население живее в условията на религиозна дискриминация и откритото носене на оръжие би било сметнато от доминиращите мюсюлмани за неподчинение и заявка за бунт.
            Liberte, egalite, fraternite
            Viva la revolution
            Zalmoxis написа
            Имайте предвид, че влизането в Бойна Слава за средния българин е значителен културен шок.
            http://hristoen4ev.blogspot.com/
            dibo написа
            Преценил съм като модератор, че езикът Ви е неподходящ и толкова.
            - това се случва, когато се докладват богопомазани като Тора.

            Comment


              #21
              boilad написа Виж мнение
              Темата е интересна,но все пак не намерих ясен отговор дали носенето на оръжие от християните в Османската империя е нормативно регламентирано.За хайдутите е ясно,като хора извън закона тях малко ги бърка дали носенето на оръжие е забранено или не,докато за част от така нареченото "превилегировано население" то е служебно задължение,затова и те попадат извън нормата.За обикновените хора оръжието е забранено.
              В един от консулските доклади във връзка с издирването на Левски се споменаваше за задържан българин с шишане,обяснението му било,че купил оръжието за защита на стадото си от зверове.
              Накрая да не забравяме,че тогава християнското население живее в условията на религиозна дискриминация и откритото носене на оръжие би било сметнато от доминиращите мюсюлмани за неподчинение и заявка за бунт.
              Boilad, оставам с впечатлението, че не си прочел книгата спомената по-горе. Ако си направиш труда да я разлистиш ще си отговориш много бързо.

              В резюме: до началото на XIX век, носенето на оръжие е разрешено само на християните, които участват по някакъв начин във военната структура на държавата. След кризата с еничарският корпус и появата на кърджалиите и като следствие от намалелите възможности на държавата да защити населението си (упадък?!?) е разрешено на населението да купува или произвежда и носи оръжие за самозащита.
              Analog man...

              Comment


                #22
                Прав си,не бях обърнал внимание на книжката и ще поправя този пропуск.Но кърджалийските времена са едно изключение и не виждам как опровергават съжденията ми от предния пост.Третата четвърт на 19 век е коренно различна от неговото начало,както кърджалийската епоха от предшестващите я столетия.Ако някой изрови превода на турските закони от Христо Арнаудов направен през 1869г.(ако не бъркам,но със сигурност е от 60-те години на 19 век) ще видим как точно в нормативната база е уредено носенето на оръжие.
                Liberte, egalite, fraternite
                Viva la revolution
                Zalmoxis написа
                Имайте предвид, че влизането в Бойна Слава за средния българин е значителен културен шок.
                http://hristoen4ev.blogspot.com/
                dibo написа
                Преценил съм като модератор, че езикът Ви е неподходящ и толкова.
                - това се случва, когато се докладват богопомазани като Тора.

                Comment


                  #23
                  Ето нещо интересно на което попаднах:

                  Повсеместно началото на въстаническите действия е ознаменувано чрез акта на преобличането - друг е въпросът, че понякога те се и изчерпват с него. Грижливо събирано във времето на подготовката на въстанията, облеклото е важна част - наред с храната, оръжието и медикаментите - от атрибутите на бунтовника - то неизменно е и препоръчвано в особените списъци, съгласувани от централните революционни комитети. Въстаническите дрехи, подобно на сватбените, са необикновени празнични дрехи по две причини: на първо място, защото се набавят с цената на значителна финансова инвестиция, а на второ - защото по правило остават неупотребими извън контекста на повода, за който специално са ушити. Тази еднократност на употребата е симптом за здравата връзка, съществуваща между облекло и събитие, между индивидуалния акт по преобличане и социалното действие, което то маркира.

                  Революционната униформа има колкото утилитарна, толкова и знакова функция - сред основните й цели е и възвестяването на преображението на роба в свободен човек. Ето защо тя е конструирана като цялостно отрицание на ежедневното облекло: въстаниците охотно отстраняват своите делнични дрехи, добавят знакови атрибути като метални левове, паунови пера, китки цветя и пр., а при невъзможност някой от аксесоарите да бъде заменен, той е семантично преобръщан и "обезвреждан" - Христо Силянов по примера на стария четник дядо Яндре навързва кърпа като чалма около феса си (Силянов 1984: 18). Водещият мотив за промяната в стила на обличане в героичното време със сигурност не е избуяването на естетически порив, намерил възможност за проява в условията на падане на нормативните забрани - по споделеното мнение Бенковски обезобразява отстъпените за нуждите на Хвърковатата чета коне, като им подрязва гривите и опашките, за да личи, че са "бунтовнически" (Стоянов 1983: 370).

                  Comment


                    #24
                    Като малък ми викаха че съм "хайта" тогава не разбирах каква е тая дума и откъде идва, но сега като търсих информация за кърджалийте и се оказа, че "хайти" са наричани кърджалиите които са се криели в Родопите

                    Comment


                      #25
                      Ето едни таблички за размисъл. Правени са въз основа на султанските фермани.
                      То исторически филми в България не се правят, щото няма продуктово позициониране - Симеон Цветков 2012г.

                      Comment

                      Working...
                      X