Съобщение

Collapse
No announcement yet.

С(по)лучването и нес(по)лучването в дискусията около Батак

Collapse
X
 
  • Filter
  • Време
  • Show
new posts

    #31
    След обстойно разглеждане на картината на Пьотровски, реших да споделя видяното и дано това помогне с нещо на знаещите.

    Кратка биография:
    Родил се е през 1853 в Нетулиско, тогава част от Русияв в семейството на леяри -баща му се занимавал с валцоване на желязо.
    От 1869 година учи живопис при професор Войчех Герсон. От 1875 до 1877 година учи при професор Линденшмидт в Мюнхен, а от 1877 до 1879 г. - при Ян Матейко в Краковската художествена академия. За неосведомените ще отбележа, че последните две имена са едни от най-добрите преподаватели за времето си, а самия Ян Матейко е подобно Мърквичка за България. Тук ще отбележа, за да не се подвеждате, че изкуството в католическа Полша не може да се съизмерва с българското. Ако вземем картините само на един от полските баталисти-художници, можем да запълним цялата ни Национална галерия.
    През 1879 година Антони Пьотровски пристига в новоосвободена България като кореспондент на английските списания „График“ и „Илюстрейтед Лондон нюз“ и на френските „Илюстрасион“ и „Монд илюстре“. Заминава за Париж, за да се върне в България през 1885 година. По време на Сръбско-българската война през 1885 година е доброволец на фронта. Дори е награден с кръст за храброст
    Отразява в картини Сливнишкото сражение, атаката на Цариброд и влизането на българските войски в Пирот - общо 9 платна, закупени от българската държава и съхранявани днес в Националния военноисторически музей.
    През 1889 година Пьотровски отново идва в България, отива в Батак и рисува епичното си платно „Баташкото клане“. Картината печели награда на Пловдивското изложение през 1892 година.
    Умира във Варшава през 1924 година.
    Толкова за живота му.

    За картината!
    Разгледах обстойно платното. Голяма, монументална живопис, сякаш размерът трябва да подкрепи значимостта на събитието. От личен опит ще споделя, че когато художник реши да опише подобна сцена, най-напред се съобразява с възможностите си. Премисля всички възможни действия - в близък план/дали обаче няма да загуби мащабноста на действието?/, в далечен план/ дали тогава пък ще се получи ярък център, който емоционално да въздейства и да оправдае всичко незначително наоколо?/....Дилемата е голяма. В крайна сметка Пьотровски е заложил на второто. Какво предприема той!? Взема фотограф и прави снимки. Такива са правени и от Ярослав Вешин, като военен художник, а и от почти всички след изобретяване на фотографията. Пьотровски обаче, не е имал за цел да копира групи от фотографията. Това ясно се разбира, ако се направи сравнение - в случая аз бях с копие на снимката в ръка. Предполагам, че за несъответствието има поне две причини: той прави снимките с цел да заимства някои добре получили се групи - би му свършило работа, но само във случай, че имал намерение да рисува картина от вътрешността на събитието. Втората вероятност -несполучил със снимките, той се отказва от намерението си да ги използва и тръгва по различен път. Има и трета причина: художникът е искал да пренесе със себе си емоционалната инжекция - фотографския материал, за да му служи за подкрепа в процеса на работа. Едва ли се е ползвал само от това. Със сигурност е разпитвал за всичко възможните очевидци. Създава се впечатлението, че той бил подведен или насъскан от трети лица, но уверявам ви, художник от неговия ранг, с толкова опит зад гърба си не би се оставил да бъде лесно манипулиран. Най-вече поради това, че самият той не е рисувач на натюрморти или пейзажи, а баталист. Всеки занимавал се с тази дейност проверява до последната брънка верността на сюжета защото само едно изкривяване би срутило и обрекло на неуспех цялата му работа. А той искал да се прочуе! Няма да го съдя, но постижението не е особено. В каталога му има далеч по-значими творби от тази.
    Според мен, той приема това за крайно решение на композицията за да не сгреши в конкретни детайли, които неминуемо трябвало да покаже при сцена в близък план от центъра на събитието. Избраната гледна точка прехвърля у зрителя чувството за пространство и епичност на сцената. Работата се улеснява и с това, че фигурите са обгърнати в мрак, а емоционалния център е някъде там, в пламъците - там стават страшните неща, без да се налага да ги описва.

    В заключение трябва да кажа в какво греши Балева.
    1. Снимките са факт, но художникът не се е ползвал от тях и според мен, не е имал никакво намерение да ги използва. Това от самосебе си отхвърля каквато и да било възможност за инсцинировка и желание на автора да преиначава истината.
    2. Умишлено съм подчертал по-горе в текста годината, в която той за пръв път идва в новоосвободена България. Това иде да покаже, че не говорим за несведущ човек, а почти съратник на тези събития.
    3. Защо е избрал Батак? Дори да имаше сигурни хипотези, че е бил насочен умишлено, не смятам, че човек от неговия ранг би могъл да бъде така лесно подведен в името на някаква кауза при все, че личната му репутация е заложена на карта. Вероятно младият художник е бил запленен от сюжет, в който едно не съпротивляващо се население било изклано безпричинно. Вижте какво изобразява картината: объркан башибузук, сякаш едва сега съзнава какво е направил и огромно струпване на тела, показващо размерите на зверството. Тези две неща и зловещият пламък в дъното трябвало да доведат картината до завършено триединство, така популярно в романтическата живопис.

    Ако Балева се бе консултирала с художник, нямаше да се дави в собствени митове и щеше да си спести много унижения.
    Дано съм ви помогнал.
    Last edited by Saratok; 10-01-2008, 00:36.

    Comment


      #32
      Благодаря, Saratok, за мен беше интересно. Странно е, че Балева е пропуснала да спомене в статията си тези факти от биографията на Пьотровски.

      Comment


        #33
        Не сме ли на път да създадем нов мит - този за ролята на картината на Пиотровски относно спомена за клането в Батак?Ролята на тази картина за спомена относно клането е нулева и всичко останало са спекулации.Основната теза на Балева /поне както аз я разбирам/ че в периода 1876 г. - 1889 г. никой в България и Европа не е говорил нищо за това клане е абсолютно неиздържана/няма половин доказателство в тази насока/..За Батак и клането там в Учредителното събрание във Велико Търново например става въпрос повече от 10 пъти.Публикувани са достатъчно спомени на оцелели за клането,Вазов пише своето стихотворение,а Захари Стоянов отделя повече от 30 страници в своите "Записки".Всъщност преди Балева да повдигне въпроса някой беше ли чувал за тази картина????

        Comment


          #34
          gollum написа
          Благодаря, Saratok, за мен беше интересно. Странно е, че Балева е пропуснала да спомене в статията си тези факти от биографията на Пьотровски.
          Че защо да ги споменава? Това определено не й върши работа! Тя желае да го представи като поръчков художник на Батенберг и после на Фердинанд. Но не си дава сметка, че тук става въпрос за един ученик на Ян Матейко и намесването му в подобен скандал би могло да раздразни самите поляци, които както ни е известно са твърде честолюбиви хора и с право.

          Comment


            #35
            "Странно" в смисъл за един добронамерено отнасящ се към работата си човек (по определение предполагам всеки за такъв, един вид до доказване на противното , да не говорим, че това е въпрос и на самоуважение ). Както посочих, когато разглеждах статията, някои използвани похвати ми се видяха съмнителни (най-вече връзките между отделните части, при които без нещо да е доказано в едната част в следващата се въвежда като вече доказано в предишната), което ме накара леко да се усъмня. Този пропуск засилва съмненията ми, та съм склонен да се съглася, че каквито и да са причините (не ми се спекулира на тази тема), Балева не подхожда добронамерено към читателите си, което не й прави чест.

            Comment


              #36
              resavsky написа
              Не сме ли на път да създадем нов мит - този за ролята на картината на Пиотровски относно спомена за клането в Батак?Ролята на тази картина за спомена относно клането е нулева и всичко останало са спекулации.Основната теза на Балева /поне както аз я разбирам/ че в периода 1876 г. - 1889 г. никой в България и Европа не е говорил нищо за това клане е абсолютно неиздържана/няма половин доказателство в тази насока/..За Батак и клането там в Учредителното събрание във Велико Търново например става въпрос повече от 10 пъти.Публикувани са достатъчно спомени на оцелели за клането,Вазов пише своето стихотворение,а Захари Стоянов отделя повече от 30 страници в своите "Записки".Всъщност преди Балева да повдигне въпроса някой беше ли чувал за тази картина????
              Има ли някой, който да не е съгласен с това? Тази дама, която причислих по-горе към "уличните интелигенти" се хваща за това, защо не други места, преживели далеч по-страшно краха на въстанието, а точно Батак е бил издигнат в култ. Пьотровски имал пръст в тази работа, наред с други български подстрекатели - емоционери. Ако аз или ти трябваше да избираме сюжет за картина сред поне 15 възможни събития, трябва ли да носим вина за това, че сме били запленени от 12-тия сюжет? Това е правото на автора - той е разказвачът и се ръководи от своето мислене и емоции. Предлагам на Балева да обвини Херодот, че не е споменал нищо за гайдата, което днес много ни трябва като информация, а е наклонил везните в полза на лирата - грозна манипулация!!! :kill_myse

              Comment


                #37
                resavsky написа
                За кой мит става въпрос?Това че клането в Батак е предизвикало резонанс в Европа за разлика от десетки други подобни случаи не мисля че може да се квалифицира като "мит".

                Ами част от мита за който става въпрос е и фактът, че ти например и много други като теб без проблем вкарват в едно и също изречение Батак и имената на Тургенев и Виктор Юго.

                Що се отнася до резонанса: мисля, че трябва да поставим нещата в перспектива - по това време великите сили са точели зъби за разграбване на парчета от рухващата османска империя и някой би могъл да предположи, че потушаването на въстанието е дало отличен повод на европейските правителства да използват ситуацията за собствените си користни цели. И при това положение обективноста на отразяването на събитията от страна на именно тези велики сили би била поставена под силно съмнение.

                С уважение,
                "Никой народ не е бил победен в собствените си учебници" - Will Durant - американски историк и философ

                Comment


                  #38
                  http://www.dnevnik.bg/show/?storyid=334531&p=2 без коментар

                  Comment


                    #39
                    В предходната тема се аргументирах по тезата, че разработката на Балева защитава основно /за да не кажа - единствено/ политически цели, съобразени с курса на ЕС към Анкара - неприемане в съюза, смекчено с показна толерантност. Защо последната да не е за чужда сметка?
                    Ето го и логичното продължение от днес - атака по линия на петата колона:
                    ...анализът на Франк Щир в списание "Журналист".
                    След като представя накратко темата на несъстоялата се научна конференция за Батак, както и обвиненията срещу докторантката от Берлинския свободен университет Мартина Балева за това, че преиначавала българската история, авторът заключава: "Изминаха няколко дни на национална истерия, докато група интелектуалци се солидализираха с Балева и протестираха срещу ограничаваната свобода на науката."
                    Целият текст
                    П.С. Курсивът е мой - да ти се доплаче просто. :tdown
                    EDIT: resavsky, видях ти постинга след като пуснах този - наистина без коментар. :wo-oh:
                    "Мисля, че видът на изпотени мъже им въздействаше." - дан Глокта

                    Comment


                      #40
                      gollum написа
                      "Странно" в смисъл за един добронамерено отнасящ се към работата си човек (по определение предполагам всеки за такъв, един вид до доказване на противното , да не говорим, че това е въпрос и на самоуважение ). Както посочих, когато разглеждах статията, някои използвани похвати ми се видяха съмнителни (най-вече връзките между отделните части, при които без нещо да е доказано в едната част в следващата се въвежда като вече доказано в предишната), което ме накара леко да се усъмня. Този пропуск засилва съмненията ми, та съм склонен да се съглася, че каквито и да са причините (не ми се спекулира на тази тема), Балева не подхожда добронамерено към читателите си, което не й прави чест.
                      Ама Gollum, защо използваш думата "чест"? Това е определено безчестен човек, дори ми кипи от вътре защо се занимавам с такава персона.!?? :1087: Представи си един човек, който осъзнава добре, че няма друга възможност за изява, ако не мине през скандал. Рекламен трик! Тази "сгодна женица" го прави съзнателно.....и за пари!

                      Comment


                        #41
                        Иво.Станоев написа
                        Ами част от мита за който става въпрос е и фактът, че ти например и много други като теб без проблем вкарват в едно и също изречение Батак и имената на Тургенев и Виктор Юго.

                        Що се отнася до резонанса: мисля, че трябва да поставим нещата в перспектива - по това време великите сили са точели зъби за разграбване на парчета от рухващата османска империя и някой би могъл да предположи, че потушаването на въстанието е дало отличен повод на европейските правителства да използват ситуацията за собствените си користни цели. И при това положение обективноста на отразяването на събитията от страна на именно тези велики сили би била поставена под силно съмнение.

                        С уважение,

                        Станоев, че кога не е било така? Винаги някой вади дивиденти от подобни събития. Аз обаче след като преспах една нощ разбрах колко прав е бил Пьотровски! Умен човек! Той не е представил история, подобна на "Клането на остров Хиос", с много ятагани, озверели турци и съсипан народ, а една далеч по-философска позиция - башибузук, трупове и пламъци. Каква е историческата истина, според краеведа Иван Попов, събрал разказите на помаците - участници в клането? Наистина батачани смятали, че ще им се размине и се затворили в църквата. Башибузукът обаче не се разхождал за едното нищо, а за хилядите овце и едър добитък. Не са пощадили хората защото трябвало да узаконят стоката, а това не става когато тя има жив собственик. Трябва да се знае, че батачани и помаците от Црънча, Барутин и Любча са се познавали добре, тъй като по естествен път са търгували по между си. Размишлявайки така, стигаме до простото заключение, че причините за клането са далеч по дребнави и еснафски. Това обаче съвсем не ги онивинява! Заради овце или добитък - клане е имало!
                        Ето защо Пьотровски е нарисувал башибузука така объркан и гузен.

                        Comment


                          #42
                          така както сте я подкарали скоро ще изкарате балева светица?тя вече се и прави на такава след като поиска политическо убежище в германия.в германската преса малко ли ни нападат:това видите ли бил научен проект защо така реагирали в българия някой среди.добре бе ами защо в австрия и германия ще те тикнат в затвора ако отречеш холокоста.нима един британски професор не бе тикнат в затвора заради съмнения в броя на жертвите на холокоста,и той е учен защо не уважиха неговия научен проект а го осъдиха.

                          Comment


                            #43
                            А вие защо биете негрите?

                            Името на английския "учен" е David Irving, запознай се със случая подробно преди да рецитираш изтъркани глупости. Също се позапознай с Българската граматика.
                            albireo написа
                            ...в този форум... основно е пълно с теоретици, прогнили интелигенти и просто кръчмаро-кибици...

                            Comment


                              #44
                              Печенег, много патетика, но малко смисъл - защо така?
                              Модератор на раздели "Втора световна война" и "Междувоенен период".
                              Проект 22.06.1941 г.
                              "... там можете да попаднете на персонажи като например "честен прокурор" - а това, съгласете се, е същество къде-къде по-фантастично от някакъв си там "тъмен елф"." ©

                              Comment


                                #45
                                ето империал вижте закакво си мечтаят турците
                                кои турци? поименно, моля

                                Comment

                                Working...
                                X