Голъм, тая дискусия май е на път да стане значително по-дълга от онази. :p
Май с всичко написано от теб съм съгласен.
Все пак бих засегнал въпроса за формата на предаване на мита. Напълно съм съгласен, че най-вероятно в началото митът е бил предаван изцяло в устна форма. Това несъмнено е въпро, които би трябвало да се изследва, когато човек е решил да нищи материята.
Дали обаче, това не е бил един локален, местен мит? Каква е вероятността устно предавания мит(разкази, песни, поверия, суеверия и т.н.) самостоятелно да е добил национален мащаб?
От тук биха произлезли въпроси и за трансформацията на самият мит при промяната на мащаба му.
Аз не съм толкова сигурен, че подобно проучване задължително трябва да се извърши в посоката реална случка->мит. Ряаботата със съществуващ вече мит позволява да се очертаят основните му характеристики, които по-късно да бъдат използвани за да се проследи механизма по които митът се е оформил в народното съзнание. Това, разбра се, предполага предварително познаване на реалното събитие, но пък не изисква то непременно да е изходната точка на търсенето.
Аз не съм убеден, че тук изобщо става дума за доказване на наличието на митологизиране. Според мен става дума по-скоро за вече прието за същестуване митологизиране, което да се разгледа като процес и произход, а не като източник. (май не намерих най-подходящите думи?) Не мисля, че се предполага отсъствието на реално събитие в основата на мита, по скоро се предполага едновременно наличието и на реално събитие и на мит. По-пълно би било изследването ако тези неща не се предполагаха, а се доказваха. Но първото предполагам е достатъчно изследвано в историята, поне що се отнася до нуждите на това изследване(което не мисля, че цели откриването на факти от самото събитие и тяхното интерпретиране).
Май с всичко написано от теб съм съгласен.
Все пак бих засегнал въпроса за формата на предаване на мита. Напълно съм съгласен, че най-вероятно в началото митът е бил предаван изцяло в устна форма. Това несъмнено е въпро, които би трябвало да се изследва, когато човек е решил да нищи материята.
Дали обаче, това не е бил един локален, местен мит? Каква е вероятността устно предавания мит(разкази, песни, поверия, суеверия и т.н.) самостоятелно да е добил национален мащаб?
От тук биха произлезли въпроси и за трансформацията на самият мит при промяната на мащаба му.
защото тя се опитва да действа, изхождайки от сферата на собствената си компетенстност и поради това не тръгва да изследва мита от реалната случка, а започва пътя си едва от значително по-късна картина и предполагаема възстановка.
...доказването на митологизирането върви в обратна посока - наличието на очевидно митична картина предполага създаването на мит и едав ли не косвено предполага отсътствието на реално събитие в основата на мита.
Comment