Съобщение

Collapse
No announcement yet.

Хайдутите

Collapse
X
 
  • Filter
  • Време
  • Show
new posts

    :Книгата на Бистра Цветкова може да се ползва не само в депозитните, но и във всяка по- голяма библиотека, само че в читалня. От там нататък всеки избира дали да преписва на ръка като поп...еди кой си , да прави ксерокопия или да използва някаква съвременна технология и да ти я препрати... Нищо чудно обаче някъде да я има и в някой заемен отдел. Лесно няма
    Last edited by pehotinec; 28-03-2013, 21:59.
    "Какво ли толкова се е зачела тази свиня? - зачуди се докторът - Кое ли тъй яростно подчертава с молива?"

    Comment


      Хайтов е велик писател обаче, бих могъл да споря с всеки, който го отрече.
      A strong toun Rodez hit is,
      The Castell is strong and fair I wis...


      блог за средновековна балканска история

      Comment


        Guy de Mont Ferrand написа Виж мнение
        Хайтов е велик писател обаче, бих могъл да споря с всеки, който го отрече.
        Точно - писател, не и историк. Както впрочем и Захари Стоянов. И у двамата чувството за историцизъм е толкова силно развито, че... се развива в белетристика.
        Прави нещо, докато мислиш какво да правиш!

        Comment


          из в. Свободен глас , 1911,
          "За поведението на българските четници в Македония нееднократно сме чували лоши отзиви. Ний нямаме основание да не вярваме на порядъчни хора, когато ни предават некрасиви работи от страна на четите. Но от известни само некрасиви факти да се вадят заключения против четничеството, като институт, това ний осъждаме с всичкото си възмущения. Осъждаме подобно поведение с всичкото си възмущение, казваме, защото на четничеството гледаме, като на начин най-удачен и най-достоен за борба против непоносимия режим в Турция. .... Да, и ний сме против такова четничество, което схваща своето назначение в разбойничествуването спрямо свои братя.... Това израждане на четничеството е твърде съществен факт, който трябва да се разбере, като последица от недостойното поведение на нашите политикани..."

          Comment


            Всички сме чували че хайдутските дружини освен воевода са имали и байрактар. Левски също е бил байрактар при П. Хитов. Интересно ми е какви ли са били тези хайдутски знамена-байраци ?

            Comment


              Символите сами по себе си нищо не значат. Виж за бойния дух могат да вършат чудеса и за това са изобретени още от древността.Общо взето тия чети ако са без кауза или със но без възможност за сравнитрелно скорошно осъществяване почти сигурно се израждат в мафиотски структури - справка Сицилия и четите на ВМРО. Все пак това са паразитиращи структури от безработни хора. За това и народното значение на хайдут, айдук и т.н. в смисъл на престъпник, изедник. Явно осъзнатите като четниците на Ботев и други са били капка в морето въпреки масираната пропаганда в училищата след освобождението. Мене лично ме интересуват повече турските хайдути и кърджалии защото там мащаба е съвсем различен и битките с централната власт много сериозни.

              Comment


                Според мене благородните хайдути са преобладавали сред българите. Просто такава е била системата на движението. Помагат на хората, а те им се отблагодаряват, като ятаци и помощници.
                Хайдути без ятаци и помощници са за никъде.

                Comment


                  Къде видя движение? Колкото до "системата" тя се е базирала на страха като при терора на мутрите. Естествено са преобладавали престъпните банди най-често от смесен характер както въобще в разбойничеството където повече са се ценяли военните умения и афинитета към престъпен начин на живот отколкото верски или етнически различия.

                  Comment


                    Хан Тупан написа Виж мнение
                    Къде видя движение? Колкото до "системата" тя се е базирала на страха като при терора на мутрите. Естествено са преобладавали престъпните банди най-често от смесен характер както въобще в разбойничеството където повече са се ценяли военните умения и афинитета към престъпен начин на живот отколкото верски или етнически различия.
                    Видях го в нашата история. Пример - Ангел воевода. Според мене са преобладавали защитниците на народа, просто са избивали останалите.
                    Верските различия между българи и турци и албанци са били наистина сериозни.

                    Comment


                      Хан Тупан написа Виж мнение
                      Къде видя движение? Колкото до "системата" тя се е базирала на страха като при терора на мутрите. Естествено са преобладавали престъпните банди най-често от смесен характер както въобще в разбойничеството където повече са се ценяли военните умения и афинитета към престъпен начин на живот отколкото верски или етнически различия.
                      Видях го в нашата история. Пример - Ангел воевода. Според мене са преобладавали защитниците на народа, просто са избивали останалите.
                      Верските различия между българи и турци и албанци са били наистина сериозни.

                      Comment


                        Карам по спомени. През 17 век май беше е заловен някакъв известен хайдутин. Като го питат защо е бил в балкана той отговаря "Вие убивате нас, ние убиваме вас, вие рушите нашите църкви, ние рушим вашите джамии, но нашите попове са свети от вашите ходжи". Демек, имало е осъзнато отричане и противопотавяне на турската власт.

                        Comment


                          Ох тая тема е на ниво 3-ти клас точно

                          Comment


                            KIZIL DELI написа Виж мнение
                            Ох тая тема е на ниво 3-ти клас точно
                            Вярно, но пък има потенциал за оформянето на нещо стойностно. Хайдутството или разбойничеството винаги е имало стабилни корени в България или на Балканите точно заради...балканите Както още Херодот отбелязва, това бил предпочитаният "занаят" на траките, които презирали по-мирните начини за сдобиване със средствата за насъщния, а впоследствие цели етноси като власите и аранутите се сдобиват с такава разбойническа слава. Струва си да се разнищи този исторически проблем Аз смятам, че има реминисценции от него и днес, примерно в нравите на жителите на някои отдалечени селца в планинските райони и др.

                            Но ще е хубаво, разбира се, да го даваме малко по-сериозно в темата. Цитати, издирване на оригинални документи, критичен анализ и прочие.
                            A strong toun Rodez hit is,
                            The Castell is strong and fair I wis...


                            блог за средновековна балканска история

                            Comment


                              "Четиримата другари се качиха на дувара и пръв скочи долу Тотю, след него Станчо, след него Христо и най-после Исмаил. Първите двама скочиха щастливо, но Христо си навехна крака, а Исмаил го строши тъй, щото Христо как да е стана на крака, но Исмаил не можеше да мръдне и за да не отегчава другарите си да рискуват да бъдат уловени според него, молеше да го заколят и да то оставят убит. Нещастията сближават хората. В тази критическа минута другарството надделя в тримата и те грабнаха Исмаил на ръце и го понесоха из улицата, минаха край чешмата и край фурната на..." "Пожалих, наистина, смъртта на този инак юначен и другарит турчин, но като разбрах коя е била причината за убиването му, махнах с ръка върху паметта му и си улових пътя за другаде...."
                              "Какво ли толкова се е зачела тази свиня? - зачуди се докторът - Кое ли тъй яростно подчертава с молива?"

                              Comment


                                pehotinec написа Виж мнение
                                "Четиримата другари се качиха на дувара и пръв скочи долу Тотю, след него Станчо, след него Христо и най-после Исмаил. Първите двама скочиха щастливо, но Христо си навехна крака, а Исмаил го строши тъй, щото Христо как да е стана на крака, но Исмаил не можеше да мръдне и за да не отегчава другарите си да рискуват да бъдат уловени според него, молеше да го заколят и да то оставят убит. Нещастията сближават хората. В тази критическа минута другарството надделя в тримата и те грабнаха Исмаил на ръце и го понесоха из улицата, минаха край чешмата и край фурната на..." "Пожалих, наистина, смъртта на този инак юначен и другарит турчин, но като разбрах коя е била причината за убиването му, махнах с ръка върху паметта му и си улових пътя за другаде...."
                                Това е от книгата за Ф. Тотю и бягството му от търновсият затвор. С този турчин обаче не другаруват и бъдещият велик воевода страни от него.

                                Comment

                                Working...
                                X