Съобщение

Collapse
No announcement yet.

Хайдутите

Collapse
X
 
  • Filter
  • Време
  • Show
new posts

    #76
    Кухулин написа Виж мнение
    KIZIL DELI, благодаря ти много за текста. По диагонал ми се струва, че ранните датирани документи се отнасят предимно за Балканите, или греша? Ако е така, това е аргумент в потвърждение на горната статия.
    Статията си я бива, ми май действително по-ранните се отнасят за Балканите (на килограм мерено де), та авторът може да е действително прав.

    Comment


      #77
      jordani_vt написа Виж мнение
      Не знам защо по-горе се повдигна въпросът защо и как се променя значението на думата хайдутин.

      Всъщност има значителен брой хайдути (разбойници), които в някакъв момент се включват в освободителната борба.
      Въпроса е дали има хайдути, които за българското население не са били разбойници, т.е. не са ограбвали българи.
      Следващия въпрос е, ако са съществували такива, доколко и кога осъзнават действията си като антиосманска съпротива.

      Тъй като по първия въпрос изворите се броят на пръсти, привличам и малко лингвистика.

      Comment


        #78
        Кухулин написа Виж мнение
        Да де, то това е идеята - защо българите употребяват именно тази дума. Ето, Къзъл Дели пише, че вероятно тя е най-слабо употребяваната от османските думи за "разбойник". В българския пък тя се употребява най-често, а например харамия се среща много по-рядко.

        Иначе е имало и по-съвестни айдуци: Марко (хайдутин)
        Причините за налагането на думата "хайдутин", може да са много. Трябва да се види от кога битува в българския език - когато е навлязла, може другите османски думи за разбойник да не са се били появили още, може, да не са толкова разпространени в турска среда, или сред диалектите на турците в българските земи. Може също така това да е следствие от факта, че в основата на свременния български стоят североизточните диалекти и там да е била масово разпространена. Как е примерно в Македония?

        За Марко, както казах, при добро желание може да се намерят всякакви примери. На базата на няколко е напълно погрешно да се правят фундаментални закрлючения.

        Comment


          #79
          Stan написа Виж мнение
          Причините за налагането на думата "хайдутин", може да са много. Трябва да се види от кога битува в българския език - когато е навлязла, може другите османски думи за разбойник да не са се били появили още, може, да не са толкова разпространени в турска среда, или сред диалектите на турците в българските земи. Може също така това да е следствие от факта, че в основата на свременния български стоят североизточните диалекти и там да е била масово разпространена. Как е примерно в Македония?
          Или, както се вижда от схемата в пост #68, може да е заета в българския език от сръбския, а турското влияние да е вторично

          Comment


            #80
            Дели, естествено, че хайдутите, освен че отмъщават за сторени неправди, са преди всичко "обирджии" , чиято цел е придобиването на пари, накити, скъпи оръжия и пр. за чиято цел завардват пътища, бастисват къщи и чифлици нощно време, слагат нажежени пиростии по главите, но това се прави не само по отношение на агите, чиито бради мажели със сланина, но и наред...като минеш през различни фази и до късни времена. Хайдутите, наистина закрилят местното население , а в по-късен етап се включват към национално-освободителните борби , но главно под вторичното влияние на литературата, революционната пропаганда и пр. думата постепенно придобива по-ново значение. За произхода на самото понятие, за същността на хайдутина като митологичен образ, за различните езически мотиви, иманярски легенди, посветителни практики и пр. доколкото си е чист фолклор и митология, не знам дали му е мястото в този форум.
            Last edited by pehotinec; 28-01-2013, 23:41.
            "Какво ли толкова се е зачела тази свиня? - зачуди се докторът - Кое ли тъй яростно подчертава с молива?"

            Comment


              #81
              Хайдутите са били доста опитни бойци. Обикновено са нападали от засада, нощем и в гръб. Така е понеже са били малко срещу много. Ф. Тотю е върхът в хайдутската тактика. Избирал е винаги да е на закрито, да има път за бягство и врагът да е на открито и ги е попилявал потерите. Според мене даже малко е прекалявал.
              Ето някой хайдушки закони.
              - никакви жени докато си в четата.
              - никакво пиене.
              Клетвата им е била с два кръстосани ножа върху евангелие и съответно поп да освети процеса.

              Comment


                #82

                В статията са описани 52 - дами отдадени на "четническия занаят"
                А, за пиенето

                Comment


                  #83
                  Движения подобни на хайдутското е имало по същото време и в други страни, но не с този мащаб., Например в Италия и мисля в Испания и Южна Америка са се наричали БРИГАНТЕ. В един филм Ал Пачино играеше бандит на име Карлос Бриганте. Бриганте са били по-скоро разбойници и по начин дела отстъпват много на нашите хайдути и не могат да се мерят с тях. От тези бриганте в някои части на Италия после се пръква и организираната престъпност.

                  Comment


                    #84
                    Mishok, те сигурно италианските и английските хайдути пак срещу турците са се борили, демек анти-османска съпротива са давали

                    Еее тоя Марко хайдутин сега го погледнах:
                    Заловен от властите на процеса срещу него заявява:
                    Вие рушите нашите черкви, ние рушим вашите джамии. Нашите свещеници са по-добри от вашите ходжи.
                    Кой пък изкара протокол от 17 в. за делото на хайдута.

                    Comment


                      #85
                      ДИМИТЪР КАЛЪЧЛИЯТА - Димитър Стоянов Котев, роден в с.Загорци Сливенско. Бил е в четата на Бойчо войвода, после става сам войвода. През Кримската война подпомага руските войски. След Кр. война се обединява с турския хайдутин !!! Солак Мустафа. В 1860 г. в Русе е изпратен специален пълномощник, който установява, че местните власти са виновни за много от беззаконията за които обвиняват хайдутите. Димитър Калъчлията е заловен, пред съда заявява, че не счита да има престъпления, понеже вземал от богатите и давал на бедните. Предложили му амнистия, ако се потурчи, но той отказал. Обесен през зимата на 1861 г. на същото място, където се обесени четници на Филип Тотю, Стефан Караджа и мн. други. Макар , че по същество нарушава закона на Бойчо войвода, е бил изключителна личност и е оставил спомен в много песни и предания.
                      "Какво ли толкова се е зачела тази свиня? - зачуди се докторът - Кое ли тъй яростно подчертава с молива?"

                      Comment


                        #86
                        pehotinec написа Виж мнение
                        Предложили му амнистия, ако се потурчи, но той отказал.
                        През 60-те години на Х²Х в.? Извинявай не знам от къде ги вадиш тези работи, но това са пълни глупости! Има наказателен кодекс по това време.

                        Comment


                          #87
                          pehotinec написа Виж мнение
                          След Кр. война се обединява с турския хайдутин !!! Солак Мустафа.
                          Да, ама Веселин Игнатов е на друго мнение.
                          Liberte, egalite, fraternite
                          Viva la revolution
                          Zalmoxis написа
                          Имайте предвид, че влизането в Бойна Слава за средния българин е значителен културен шок.
                          http://hristoen4ev.blogspot.com/
                          dibo написа
                          Преценил съм като модератор, че езикът Ви е неподходящ и толкова.
                          - това се случва, когато се докладват богопомазани като Тора.

                          Comment


                            #88
                            TypTyp написа
                            Егати източника - уй...ке и педия...
                            Да не мислиш че се намира нещо повече от"Хайдушки песни от Толбухинско" под ред. на Т.И.Живков, "Как станах хайдутин" П.Хитов , бележките съм БНТ, БНПП, откъслечни редове тук- там и някои електронни публикации от съмнително естество .... аз поне не се правя на
                            "Какво ли толкова се е зачела тази свиня? - зачуди се докторът - Кое ли тъй яростно подчертава с молива?"

                            Comment


                              #89
                              KIZIL DELI написа Виж мнение
                              Mishok, те сигурно италианските и английските хайдути пак срещу турците са се борили, демек анти-османска съпротива са давали

                              Еее тоя Марко хайдутин сега го погледнах:

                              Кой пък изкара протокол от 17 в. за делото на хайдута.
                              Борели са се за някой и друг лев - лира. Законите по онова време са били доста жестоки и при глад или епидемия нещата са ставали страшни.

                              Comment


                                #90
                                pehotinec написа Виж мнение
                                .... аз поне не се правя на
                                но за сметка на това често правиш категорични заявления (като горното например), представени като установен факт.

                                @ Mishok а кое те кара да мислиш, че нещата на Балканите имат различно измерение тогава и бандитизмът (като социален феномен) по тези ширини се отличава особено от онзи по други?

                                Comment

                                Working...
                                X