wesko написа
Съобщение
Collapse
No announcement yet.
Хайдутите
Collapse
X
-
То исторически филми в България не се правят, щото няма продуктово позициониране - Симеон Цветков 2012г.
-
Гост
В сборника, който посочих по-горе автобиографията е дадена в автентичния си вид, както войводата я е диктувал на Симидов. Не знаех, че той е издал и своя биография.
Comment
-
KG125 написаВ книгата на Хайтов има и история, и художествена фантазия, и някои заемки от спомените на Ф. Тотю, а подозирам, че и от други.
Книгата на Хайтов, по скоро в сценария на филма 90% от фактическият материал за Кап.Петко войвода е взет/откраднат от Хайтов/ умееше ги тия работи той / от Стою Шишков, който се води нещо като официален биограф на Кап.Петко войвода. Същият се е срещал с него във Варна и е записал спомените му.За съжаление там няма много данни за противоречията му със тогавашната власт, но отлично може да се проследи израстването на Петко Киряков от хайдутин/разбойник/до 1864-та и в последствие до революционер- среща с Гарибалди, участие в Критското възстание,Руско-турската война и пр.
wesko написа.....какво са два човешки живота когато печалбата е за цял народ!?
wesko написа....но неговият огнен дух вмсето да гасне - все повече свети и сгрява сърцатани с благородния си пример, с кристалната си чистота и с щедрата си саможертва пред олтара на България!
извинявай, ама смятам, че смисъла на форума е да "осветляваме" събитията и епохата/кай с каквото може/ , а не да се натягаме на Цензора в стил разработване на кандидат-студентска тема...
Comment
-
Гост
anastas7147 написаСъвършено прав си КG125, другия е Стою Шишков.
Книгата на Хайтов, по скоро в сценария на филма 90% от фактическият материал за Кап.Петко войвода е взет/откраднат от Хайтов/ умееше ги тия работи той / от Стою Шишков, който се води нещо като официален биограф на Кап.Петко войвода. Същият се е срещал с него във Варна и е записал спомените му.За съжаление там няма много данни за противоречията му със тогавашната власт, но отлично може да се проследи израстването на Петко Киряков от хайдутин/разбойник/до 1864-та и в последствие до революционер- среща с Гарибалди, участие в Критското възстание,Руско-турската война и пр.
Знаех си аз, много ги надушвам тия работи
Във филма прави впечатления определена "изкуственост" на частта касаеща след освобожденския период. Докато първите серии са някак "живи", достоверни и български, следващите са обременени (днес знаем това, но тогава не всички факти бяха известни; обаче се усещаше...)
Comment
-
прав си...стига единият от тези животи да не е твоят собствен...
Моя живот принадлежи на България (колкото и смешно да звучи) и не бих се поколебал да го дам за благото на БЪЛГАРИЯ!
, а не да се натягаме на Цензора в стил разработване на кандидат-студентска тема...[/QUOTE]
Това не ми стана много ясно какво искаш да кежеш!?Бъди възторжен идеалист. Смел до безумство, влюбен в България до фанатизъм, честен до самопожертвование.
Comment
-
[QUOTE=wesko]KG125 написаВ книгата на Хайтов има и история, и художествена фантазия, и някои заемки от спомените на Ф. Тотю, а подозирам, че и от други.
Да наистина има елементи на фантазия и взаимстване на образи, но да незабравяме че Хайтов е изледвал житейския път на много други хайдути, и ги е описал в книгата си "Хайдути" . И от къде можем да сме сигурни, че спомените на Ф. Тотю са по достоверни отколкото това което е написал Хайтов, все пек да незабравяме, че Филип Тотю отказва да поведе чета по време на априлско въстание, (и поне ан мен много ми пада в очите с това си действие, да поиска пари за свободата) и съм по склонен да вярвам на Хайтов.
Comment
-
Гост
Бистра Цветкова наистина се е занимавала доста с хайдутите. Но в турските документи сведенията са доста оскъдни що се отнася времето преди Х²Хв. Описани са по-скоро като харсъзи и султански душмани. Самото понятие хайдути наистина е сборно и означава не само "народни закрилници", а разбойници и въобще престъпници. В говоримия език обикновено до скоро думата е имала последните 2 значения, а първото е даскалско-романтично понятие.
Тази тема обаче донякъде се припокрива с тази за кърджалиите. Мюсюлманите разбойници често били свързани с представители на местната власт, като подпомагали последните с рушвети (откъде ли ми звучи познато :sm186: ). Християните понякога започвали и се развивали като чиста проба разбойници. Но наистина е имало и такива, които тръгвали за отмъщение, от непокорство - иначе казано тип "Робин Худ". Ролята на народни закрилници била необходима обаче, защото подпомагайки манастири и села ге получава възможност да се укриват, разузнавателна мрежа, а също и за снабдяване. Затова благотворителността не е романтична измислица, а необходимост. Нещо като изборните кьор-софри и концерти устройвани за електоралната маса от политиците. :drink2: :jazzband: :drink: :sm228: :sm228: :sm228: :imprulz:
Comment
-
Galahad написаНо наистина е имало и такива, които тръгвали за отмъщение, от непокорство - иначе казано тип "Робин Худ". Ролята на народни закрилници била необходима обаче, защото подпомагайки манастири и села ге получава възможност да се укриват, разузнавателна мрежа, а също и за снабдяване. Затова благотворителността не е романтична измислица, а необходимост. Нещо като изборните кьор-софри и концерти устройвани за електоралната маса от политиците. :drink2: :jazzband: :drink: :sm228: :sm228: :sm228: :imprulz:Бъди възторжен идеалист. Смел до безумство, влюбен в България до фанатизъм, честен до самопожертвование.
Comment
-
Първото антиосманско въстание на българите избухва в началото на XV в. (1404 или 1408 г.). То е ръководено от престолонаследниците на Видинското и на Търновското царство - Константин, син на цар Иван Срацимир, и Фружин, син на цар Иван Шишман. Въстаническите действия се развиват по течението на р. Темска между Пирот и Ниш. Въстанието е потушено.
Най-масовата съпротива на покорените балкански народи е хайдушкото движение. През XVI в. хайдушките акции зачестяват. Още през първите две десетилетия на следващото столетие източниците сочат Поморавието, Софийско и югозападните български краища като хайдутски огнища.
В края на 80-те и началото на 90-те години на XVII в. хайдушкото движение в Северна и Северозападна България се разраства поради близостта на тази територия с отвъддунавските княжества и Австрия.
Сериозен опит за отхвърляне на османската власт е Първото търновско въстание, последвало Австро-османската война (1593). Търновският османски гарнизон не е в състояние да се справи с няколкото хиляди въоръжени българи, но много скоро голяма османска армия нахлува в града и избива и поробва въстаниците и мирните градски жители. След погрома около 50 000 български семейства търсят спасение на север от р. Дунав.За да запази себе си, народът отделя своите честни и здрави синове в особено братство, от което изисква самоотверженост до смърт.
Б. Дрангов
Comment
-
Гост
wesko написаИзвинявам се за грешката, наистина войводата умира на 07.02.1900, ненавършил още пълни 55 години, преждевременно телесно състарен и сломен от тежките побоища в Ич Кале.
Джуджетата го умъртвяват - наистина, но неговият огнен дух вмсето да гасне - все повече свети и сгрява сърцатани с благородния си пример, с кристалната си чистота и с щедрата си саможертва пред олтара на България!
Не го убива войник, но Войводата е "принуден" да се самоубие от "нашите" мъчители рабира се.
Накрая е започнал да не вижда , слагали са му вар в очите... и какво ли още не!
Но художествения край на Хайтов в сходен.
Comment
-
аз мога да предложа моето мнение по въпроса за разликата между "хайдутин" и "революционер".
по принцип хайдутите са разбойници. самата дума означава това. но в условията на робството това разбойничество придобива други измерения. то се използва за възмездие и отмъщение. турските власти не правят разлика между хайдутите, но за българите има огромна такава. има хайдути, които се борят само срещу турците и закрилят християнското население и други, които са си обикновени разбойници и сред тях често има мюсюлмани. смисъла, който обикновено се влага в тази дума е на закрилник, но не бива да се забравят и другите възможности.
когато четите се разрастнат те могат да придобият политичеко значение. тогава може да се говори за революционери, макар че до 19 век това е малко неправилно.връзката между хайдутите и революцията я прави Раковски. оттам насетне може да има препокриване на понятията. но и тогава не всеки революционер е хайдутин и обратното. Ботев не е хайдутин, макар да е предвождал чета. Панайот Хитов е бил и двете. хайдутите стват революционери, когато започват да се занимават с организирани освободителни действия.
Comment
Comment