Съобщение

Collapse
No announcement yet.

Христо Ботев

Collapse
X
 
  • Filter
  • Време
  • Show
new posts

    Ти за лирически герой чувал ли си? Пропаганда, популизъм? Или мислиш, че целите на Ботев не са политически? Точно такива са и затова нищо политическо не му е чуждо.
    Liberte, egalite, fraternite
    Viva la revolution
    Zalmoxis написа
    Имайте предвид, че влизането в Бойна Слава за средния българин е значителен културен шок.
    http://hristoen4ev.blogspot.com/
    dibo написа
    Преценил съм като модератор, че езикът Ви е неподходящ и толкова.
    - това се случва, когато се докладват богопомазани като Тора.

    Comment


      Тук нещо не се схваща духа на епохата. Ботев бил такъв, пък не бил онакъв, пък левите идеи, пък горните идеи, пък долните идеи...

      Левите идеи през 70-те год. на 19 в. са нещо доста по-различно от това, което повечето хора си представят. И ако има съмнения за "Символ веруюто", има достатъчно публицистични произведения на Ботев, където не може да има съмнение, че са негови, които са много по-радикални.

      Прочетете статиите му, прочетете фейлетоните и мисля, че спорът ще бъде излишен.

      Comment


        Напълно подкрепям горното мнение. Смисълът, вложен през 70-те год. на 19 в. в понятията "социалист" и "комунист" е идентичен с образа на всеки борещ се за справедливост тогава. Такива са именно и парижките комунари. Половин век по-късно и понятията, и ситуацията, и политическите борби са много по-различни...
        Прави нещо, докато мислиш какво да правиш!

        Comment


          Мащабна предателска операция хваща в капан десетки бунтовници през 1876 г. След разгрома на Ботевата чета юнаците се пръскат из планината. Изтерзани от глад, търсят парче хляб за празните си стомаси. По същото време в гората бродят хитроумни селяни. С хлопки и звънци на кръста те дрънчат по чукарите, а поборниците ги вземат за добитък.
          We don't see things as they are, we see them as we are
          ---Anais Nin----

          Comment


            TypTyp написа Виж мнение
            Напълно подкрепям горното мнение. Смисълът, вложен през 70-те год. на 19 в. в понятията "социалист" и "комунист" е идентичен с образа на всеки борещ се за справедливост тогава. Такива са именно и парижките комунари. Половин век по-късно и понятията, и ситуацията, и политическите борби са много по-различни...
            Напълно подкрепям твоето мнение! Единствено неговата (анархо-)комунистическата идеология е идентична с представите за справедливост тогава... и сега.... Защото идеите на Ботев, както и писанията му са актуални и до ден днешен... Или ти смяташ, че Христо Б. ей така си е грабнал една идеологийка, защото била модерна през 19 век и...нали, да мине номер, по Бай Ганьовски, да освободи България да я захвърли като стара дреха и да наложи ред със желязна десница, помазана с божията добродетел от нашего Попа?.

            Демек нали смяташ, че Ботев се е борил за силна и правова държава? ))


            Има един момент, който комунистите ползват умело по времето на своето 45-годишно управление - Ботев пише против османската и... българската власти! В случая визирам чорбаджийството. По-радикално от това да се бориш против властта в България, когато тя самата я няма още като държава здраве му кажи Разбира се, това е пример за една по-крайна идеология от комунистическата.
            Анархист-Диктатор

            Comment


              Макс Щирнер написа Виж мнение
              Или ти смяташ, че Христо Б. ей така си е грабнал една идеологийка, защото била модерна през 19 век и...нали, да мине номер, по Бай Ганьовски, да освободи България да я захвърли като стара дреха и да наложи ред със желязна десница, помазана с божията добродетел от нашего Попа?.
              Из "Народът - вчера, днес и утре":
              Нашият народ има свой особен живот, особен характер, особна физиономия, коя го отлича като народ — дайте му да се развива по народните си начала, и ще видите каква част от обществения живот ще развие той, дайте му или поне не бъркайте му да се освободи от това варварско племе, с кое той няма нищо общо, и ще видите как ще той да се устрои. Или не видите семето, зародиша в неговите общини без всяка централизация, в неговите еснафи, дружества мъжки, женски и детински?
              На мен ми прилича на нещо, което се определя със съвременния термин "анархо-синдикализъм".
              Liberte, egalite, fraternite
              Viva la revolution
              Zalmoxis написа
              Имайте предвид, че влизането в Бойна Слава за средния българин е значителен културен шок.
              http://hristoen4ev.blogspot.com/
              dibo написа
              Преценил съм като модератор, че езикът Ви е неподходящ и толкова.
              - това се случва, когато се докладват богопомазани като Тора.

              Comment


                За Ботев както и за голяма част от тогавашното българско общество социалния въпрос въобще не е стоял на дневен ред
                Чудя се каква мисъл стои зад тази глупост неземна. Предполагам нещо от типа - аз не харесвам лявото, но Ботев е икона, значи трябва да отричаме, че е бил с леви убеждения. Ама той е бил! И е обръщал внимание на "социалния въпрос", който определено е виждал в дневния ред.

                нашиятъ емигрантъ, като правъ и законенъ наследникъ на класическия ни хайдутинъ, е приелъ и упазилъ завещаната борба съ всичкитѣ му социални стремления, които сѫ едни отъ най-хубавитѣ черти на народния ни характеръ.
                българинътъ, напротивъ, каквато омраза храни противъ турчина, такава(може и по-дълбока, като е по-вѣта) и къмъ чорбаджията и духовенството, тази непорината византийска воня, която продаде и съсипа народа, а днесъ носи на шия ключоветѣ на неговитѣ окови.

                Въпросътъ се реши само за духовенството, а за народа ще се реши само когато остане той безъ духовенство. Но до тогава колко ли още време ще се мине?! Колко ли още жертви ще трѣбватъ?
                Но клапитѣ, които сѫ сковали роба отъ страна на духовенството и отъ страна на неговитѣ чорбаджии, му не позволяватъ да се мръдне на никѫде. Той е принуденъ да умира като скотъ, а не като разумно създание, а въ това отношение никакви съвети, никакви окайвания и никакви побуждения сѫ въ несъстояние да го извадятъ изъ това безотрадно и безсмислено положение. За него трѣбва помощь, въодушевление и разумно съединение на неговитѣ сили, за да може той да направи превратъ въ своето сѫществувание
                Но хапузханитѣ сѫ направени само за раята, а особено за онзи класъ отъ нашия народъ, възъ който лежи всичкиятъ товаръ на данъцитѣ и на злоупотрѣбленията и който действително намира утешение и спокойствие въ тия човѣколюбиви заведения на варварщината. А русчушката хапузхана е мѣрило на нашия въ това отношение щастливъ напредъкъ. Напредъкъ, защото съ това се умножава нашиятъ пролетариатъ, който навсѣкѫде е билъ и ще да бѫде двигатель на всичкитѣ революции. А нашиятъ народъ сиромашее все повече и повече и привиква вече да не жалѣе кѫщата си, паритѣ си и жената си. Нека ми докаже нѣкой, че това не е напредъкъ за единъ народъ, който не намира другъ изходъ изъ положението си, освенъ революцията. Тая е моята крайна вѣра въ народа и за това мене не занимаватъ другитѣ дневни въпроси, освенъ въпроса за умножението на нашитѣ нещастия. Нека ни колятъ, нека ни биятъ, нека ни безчестятъ, нека ни обиратъ, нека мремъ отъ студъ и отъ гладъ, нека гинемъ като скотове. Азъ се радвамъ и желалъ би да се простре това зло и връзъ нашитѣ чорбаджии и попове и да докара и тѣхъ до просешка торба.


                thorn

                Средновековните църкви в България

                Comment


                  Thorn написа Виж мнение
                  Чудя се каква мисъл стои зад тази глупост неземна. Предполагам нещо от типа - аз не харесвам лявото, но Ботев е икона, значи трябва да отричаме, че е бил с леви убеждения. Ама той е бил! И е обръщал внимание на "социалния въпрос", който определено е виждал в дневния ред.
                  Ако мислиш така, значи досега нищо не си чел от това, което съм писал. Поне погледни книгата на Евгени Волков там е описано посещението на българи от революционно настроената емиграция при известни революционери из Европа и защо те смятат, че социалните проблеми не са на дневен ред. В спомените си Иван Андонов предава като думи на Ботев: "За провалянето на руския монархизъм аз ще работя съгласно устава на Бакунин, а за освобождението на България - с устава на Тайния революционен комитет". Андонов няколко пъти използва аналогични изрази предадени като ботеви думи. Дори да има съмнение в достоверността им, делата на Ботев ги потвърждават. С червеното знаме ли влиза той в Българско? Чорбаджии и попове ли е тръгнал да избива?
                  Накрая, жестоко се лъжеш, ако мислиш, че робувам на клишета, или политически доктрини, когато става дума за история. Или сега ще започнем да се мерим щой колко и какво е чел? От тона ти съдя, че и до там ще стигнем. А ако се напънеш да четеш Волков и Иван Андонов и при това да осмисляш прочетеното въобще няма да те търся за извинение.

                  П. П. Моля изтрития мой пост да бъде възстановен, или да ми се даде обяснение защо е изтрит? Ако не спокойно може да изтриете и акаунта ми. Не дължа нищо на този форум.
                  Last edited by boilad; 14-08-2013, 00:57.
                  Liberte, egalite, fraternite
                  Viva la revolution
                  Zalmoxis написа
                  Имайте предвид, че влизането в Бойна Слава за средния българин е значителен културен шок.
                  http://hristoen4ev.blogspot.com/
                  dibo написа
                  Преценил съм като модератор, че езикът Ви е неподходящ и толкова.
                  - това се случва, когато се докладват богопомазани като Тора.

                  Comment


                    Аз ти цитирам самия Ботев, с достатъчно недвусмислени цитати, ти някакви твои интерпретации на Евгени Волков, които даже не подкрепят тезата ти. Никой не отрича, че Ботев е смятал решаването на националния въпрос за приоритетно пред социалния. Но ти каза, че социалният въпрос въобще не е стоял на дневен ред. Или не съм те разбрал правилно или обясни цитираните от мен цитати от статии на самия Ботев, от които личи, че "социалният въпрос" го е вълнувал особено много. При това не става дума за "лирическия герой".


                    thorn

                    Средновековните църкви в България

                    Comment


                      boilad, мнението ти е изтрито, защото съм преценил, че само последното му изречение е по темата. Модераторска преценка и решение.

                      Ще помоля настоятелно като модератор всички пишещи в темата, да не се отклоняват от нея и да се въздържат от лични нападки.
                      We don't see things as they are, we see them as we are
                      ---Anais Nin----

                      Comment


                        Thorn написа Виж мнение
                        Никой не отрича, че Ботев е смятал решаването на националния въпрос за приоритетно пред социалния.
                        Щом националния въпрос е приоритет, как може социалния да е на дневен ред?
                        Ето какво пише Волков, предавайки спомените на Теофан Райнов:
                        Той, както казва Т. Райнов, възторжено изслушал заявлението на българските делегати, че българите не мислят за социализъм, тъй като икономическите условия на живота им са добри, че те искат само свобода и прекратяване на турските зверства
                        Тоест същото (или почти същото), кието пише Ботев в "Народът - вчера, днес и утре":
                        Нашият народ има свой особен живот, особен характер, особна физиономия, коя го отлича като народ — дайте му да се развива по народните си начала, и ще видите каква част от обществения живот ще развие той, дайте му или поне не бъркайте му да се освободи от това варварско племе, с кое той няма нищо общо, и ще видите как ще той да се устрои. Или не видите семето, зародиша в неговите общини без всяка централизация, в неговите еснафи, дружества мъжки, женски и детински?
                        П. П. Благодаря за отговора dibo.
                        Last edited by boilad; 14-08-2013, 01:17.
                        Liberte, egalite, fraternite
                        Viva la revolution
                        Zalmoxis написа
                        Имайте предвид, че влизането в Бойна Слава за средния българин е значителен културен шок.
                        http://hristoen4ev.blogspot.com/
                        dibo написа
                        Преценил съм като модератор, че езикът Ви е неподходящ и толкова.
                        - това се случва, когато се докладват богопомазани като Тора.

                        Comment


                          макар Ботев да е прекалено силно пропагандиран, пак някак си не стига до сърцата на българите и не ги вдъхновява.
                          Last edited by Mishok; 05-09-2013, 11:13.

                          Comment


                            макар Ботев да е прекалено силно пропагандиран, пак някак си не стига до сърцата на българите и не ги вдъхновява.
                            Предлагам да подкрепиш мнението си със статистически данни, щом имаш претенцията да обобщаваш.

                            Comment


                              Аз да си кажа (щото нали все призоваваш за това, а и един вид е цивилизован подход към проблемата) съм докладвал горния пост като обиден към личността ми с особеното си остроумие .

                              Comment


                                Аха, знам, не си само ти . Това е правилния подход. Но не съм модератор на раздела, мисля че вече са взели мерки (самия пост е променен, не че така е по-смислен).

                                Comment

                                Working...
                                X