Съобщение

Collapse
No announcement yet.

Възраждането - "Златния век" на князете Богориди

Collapse
X
 
  • Filter
  • Време
  • Show
new posts

    Възраждането - "Златния век" на князете Богориди

    Някой ден ще направя по-подробна страница, но засега по-накратко:

    През 1762г. св. Паисий Хилендарски завършил своята "История славянобългарска" и това се счута за началото на Българското Възраждане. Това обаче не е била единствената история на България написана по това време - от това време са Анонимната Зографска история и историята на Блазиус Клайнер (според мен една от най-добрите истории на България и до днес, макар че особено може да се съжалява, че досега не е намерена нейната трета част, без която за Чипровското въстание сме в положението като за Априлското да сме изгубили записките на Захарий Стоянов, но това е друга тема). За разлика от другите съчинения обаче, "История славянобългарска" променила историята на България. Но как станало това. За разлика от другите, тази книга не останала по манастирските рафтове, а св.Паисий тръгнал да я разпространява из България.

    През 1765г. св. Паисий се срещнал със св. Софроний - все още свещенник със светското име Стойко Владиславов. От тази среща започва както историята на князете Богориди, така и българското Възраждане. Наскоро след това събитие следите на св. Паисий, а не минало много време и цариграската патриаршия анексирала автокефалните Българска Охриска и Сръбска Ипекска архиепископии. "История славянобългарска" вече съществувала когато в родната епархия на св. Паисий било въведено богуслужението на гръцки. И всякаш това бил краят.

    Но историята продължава. През 1794г. Стойко Владиславов бил ръкоположен за врачански владика под името Софроний Врачански - така той станал първият от светските и духовни князе Богориди. За книжовната дейност на св. Софроний няма да говоря тук, защото тя е добре известна. През 1803г. св. Софроний отишъл във Влашко, където бил приет от угровлахийския митрополит Доситей с права на епископ. Там го заварила руско-турската война от 1806-1812г. Тогава емиграцията създава първия български комитет, начело на който застава св. Софроний. През зимата на 1809-1810г. св. Софроний се обърнал с възвание към българския народ да подпомага руската армия. За съжаление поради похода на Наполеон в Русия, войната не донесла освобождение на България. На 22/23.ІХ.1813г. св. Софроний починал.

    Първият, който започнал да носи името Богориди, бил внукът на св. Софроний - Стойко Цонков Стойков. Той е роден около 1780г. баща му починал и св. Софроний се погрижил за Стойко и брат му Атанас. Когато учел в бейската академия променил името си на Стефан Богориди. По-късно Стефан Богориди станал преводач на Хосреф паша и го придружавал по-време на битката при Абукир през 1799г. През 1812г. покровителят на Богориди - Скарлат Калимахи бил назначен от портата за княз на Молдова и поставил Стефан за хетман (управител) на Галац. Там двамата останали до 1819г., когато се завърнали в Цариград. През 1821г. Калимахи бил назначен за княз на Влахия, а Богориди за негов заместник. Но скоро станал велик везир противник на Калимахи и Стефан бил принуден да избяга при Селих паша, главен управител на дуновската област. В развихрилото се гонение бил обесен цариградския патриарх, някои от владиците, покровителя му Скарлат бил отровен (брата на Скарлат, бивш велик везир бил заклан, а за баща им е спорно дали е бил заклан или удушен). Самият Стефан Богориди бил заточен за 3г. в Никопол. През 1828г. обаче той се завърнал в политиката и станал приближен на султан Махмуд ІІ. Поради затруднения да го назначи за княз на Молдова, Махмуд ІІ направил Стефан Богориди княз на Самос. Ще спра до тук с успехите на Богориди в Османския двор, за да обърна повече внимание направеното от него, което е свързано с българската история. С неговото име се свързва опита да се създаде българско княжество в Добруджа след руско-турскота война през 1828-29г. Когато султан Махмуд ІІ починал ролята на Богориди в управлението нарастнала. По това време бил издаден важния за нашата история "Гюлхански хатишери". С. Богориди издействал ферман и подарил мястото, на което в Цариград бил изграден храма, наречен на именния му светия - "Св. Стефан". На 01.08.1859г. княз Стефан починал или по думите му - отишъл при царя на царете.

    Има анекдот, че след гръцкото въстние, когато бил обесен патр. Григории, Махмуд ІІ мислел да постави за патриарх българин, но се оказало че няма подходящ кандидат. По-времето на княз Богориди обаче положението значително се променило. Защото след него, от неговите деца, поднастойни и съграждани тръгват няколко пътя, които променили положението на българския народ.

    Единият и най-маловажен за историята е сродяването на българи с управляващите кръгове - синът му Николай Конаки-Богориди станал княз на Молдова и с времето на неговото управление там се свързва създаването на известната Болградска гимназия. Едната му дъщеря Смарагда била омъжена за княз Михаил Струдза, другата Ана - за Мирзус паша, грък, турски посланник в Лондон, Ана - за молдавски болярин, а друга негова дъщер - Мария се омъжила за сина на руския канцлер Горчаков.

    С покровителството на княз Богориди се е ползвал котленеца Неофит Бозвели, а от там то минава и върху неговия сподвижник Иларион Макариополски. Под натиска на княз Стефан патриархът бил принуден да ръкоположи Иларион за Макариополски епископ.

    Най-известната фигура обаче е един от поднастойните на Стефан Богориди, в сянката на когото в историята остават и княза, и велкия му дядо св. Софроний - Сава Стойков Попович, по-известен като Георги Раковски. Когато отива да учи в Цариград, негов настойник станал княз Стефан. Там той се сближил с Неофит Бозвели и Иларион Макариополски, и макар да участвал в движението за независима църква неговото име остава известно с дейността му за политическо освобождение на България. Това е втория път, който тръгва от дома на княз Богориди.

    А третия път е на чиновниците - сред които са синът на княз Стефан - Алеко Богориди и друг негов поднастоен Гандьо Къдюв Баюв, също останал известен в историята ни не под истинското си име, а като Гавраил Кръстевич - те станали съответно първия и последния губернатори на Източна Румелия. По време на тяхното управление завършило със Съединението, областта привлякла културния и политически елит на България, в т.ч. и от затъналото в политически борби княжество. За този период се отбелязва напр., че макар покрива на конака да течал, областната управа предпочела да отдели средства за строеж на нова гимназия.
    След Съединението, когато Батемберг абдикирал, обмислял възможността да се завърне, а докато отсъствал Александър Богориди да бъде наместник. Това обаче не се осъществило. Това бил краят на века на Богориди и за съжаление край на годините на стремителен възход. настъпило времето на поражения, кризи и национални катастрофи.

    #2
    Бре! Пусни още, много е интересно!

    Comment


      #3
      В книгьата на Стефан Каракостов "Диарбекирските заточеници" се подчертава, че поне за Георги Мамарчев покровителството на Богориди е било изтезание. Заточен в Коня, Богориди го прибира на ос. Самос и при него и при Гавраил Кръстевич след него Мамарчев тъне в нищета.

      Гавраил Кръстевич


      Стефан Богориди

      Comment


        #4
        Е, никой не е идеален. После, има и много субективизъм в сведенията за тия отношения, вкл. и от участниците в тях. Прибрал го - прибрал го, не е ясно какво още му е дължал. Сега и заплата ли да му дава?

        Прави впечатление друго- всички са си сменили българските имена. За пръв път чоувам, че Гаврил Кръстевич се казвал Гандьо Къдюв Баюв. Не е толкоз смешно името, колкто изглежда, пък и е принадлежало на един от най-добрите юристи на турската империя, доколкото помня.
        Дали с чисто български имена прогресът из цариградските лабиринти е бил по-труден?

        Comment


          #5
          muntzer2 написа
          В книгьата на Стефан Каракостов "Диарбекирските заточеници" се подчертава, че поне за Георги Мамарчев покровителството на Богориди е било изтезание. Заточен в Коня, Богориди го прибира на ос. Самос и при него и при Гавраил Кръстевич след него Мамарчев тъне в нищета.
          Стефан Богориди може да е бил велика личност, ама този дето може да нахрани всички, май е само "царя на царете". А и не виждам защо, ако на Мамарчев толкова е тежало покровителството на Богориди, не е избягал. По-интересен е въпросът, че Богориди е имал смелостта да покровителства Мамарчев - та той е бил руски комендант на Силистра и сред организаторите на един от най-големите опити за освобождението на България по времето на княза (повечето от другите организатори на Велчовата завера отишли на бесилото). Да не говорим, че Мамарчев се озовал в Коня, защото Русия дипломатично предпочела вместо да го закриля, любезно да го върне на султана (пред който Мамарчев доста си развързал езика).

          А за имената. В началото наистина било трудно да се просперира с българско име. Софроний си го сменил заради замонашването, което винаги е свързано с промяна в името. Раковски пък го е променил за конспирация.
          Интересно е, но мнозина в нашата история са имали и други имена или са известни под разни псевдоними, прякори - първо княз Борис ² със семейството си при покръстването са си променили имената ,после Константин Бодин и Теодор се прекръстили като царе на Петър, като минем през духовниците като Кирил (рожд. име Константин) и Методий, Евтимий, Паисий ... - които по правило са с други имена макар че на много от тях въобще не се знаят истинските) и стигнем до Бенковски, Левски, Александър Екзерх, царица Йоана (иначе Джована)...

          Comment


            #6
            Пише, че на Мамарчев е отпускано от султана 1500 гроша месечно, но благодарение на Кръстевич му ги спират, и при което М. пратил жена си и 4те си деца при майката на Г.С.Раковски. Раковски нарича Кръстевич "черна фанариотска душа". Логично е, че Богориди и Костович са за еволюционо придобиване на Българско освобождение и не са защитници на революциония комитет. След 1878 Алеко Богориди и Кръстевич са последователни говернанти на Източна Румелия и при обединяването се поругават с Кръстевич.
            Last edited by dibo; 19-05-2005, 18:17. Причина: Правопис

            Comment


              #7
              Това последното изречение не го разбрах...
              We don't see things as they are, we see them as we are
              ---Anais Nin----

              Comment


                #8
                така е като пиша с краката си. Имах предвид

                На 6 септември рано сутринта, войските разположени в околностите на Пловдив, начело с майор Д. Николаев и четата на Чардафон Велики влизат в Пловдив, обкръжават конака и арестуват Г. Кръстевич. Румелийското правителство е свалено. Провъзгласява се Съединението на Южна и Северна България.
                Ако не ме лъже памета го арестуват и публично разкарват из Пловдив до затвора. С цел да го подиграят/погърчения туркофил/.

                Comment


                  #9
                  Бях почнал да пиша това, но го сметнах като отклонение от темата и се отказах.
                  Гавраил Кръстевич е бил много добросъвестен като чиновник и по правилото "Какъвто царят, такива и поданиците" това дало отражение и на останалите в областта.
                  Съединението обаче поставило и Кръстевич, и служителите на областта в много деликатно положение: като служители в турска област трябвало да предотвратят отцепването й от империята; като българи пък трябвало да подкрепят народополезното дело.
                  Та в навечерието съединистите трябвало да създадът малко пукотевица в Пловдив, но служителите от сигурността набързо ги окошарили. След това охраната на Пловдив спряла идващите сили на съединистите и само благодарение на вълшебната формула "ти си първо българин, после войник" успели да се доберат до конака. Там охраната също ги спряла - този път конакът паднал след намесата на руския консул, който се появил там под предлог, че отишъл да спасява турския генерал-губернатор, а в действителност да покаже, че Русия неофициално подкрепя станалото. Кръстевич казал известната фраза "Ако аз изгубих, поне народа спечели", спасителя-консул си заминал, а Кръстевич останал в ръцете на съединистите.
                  Тогава последвало разхождането на Кръстевич из Пловдив. Той се разсърдил, че го конвоирала мома и от там по прякора на годеника на въпросната мома, думичката "чирдафонщина" добила лошото си значение (както беше казал един нашенец - не съм против Чирдафон Велики, а против чирдафонщината). Всъщност с шествието се е търсела аналогия с априлското въстание - разбира се в историята нито Кръстевич останал да бъде наричан княз, като Алеко Богориди, нито пък Недялка Шилева останала известна подобно на Райна Попгеоргиева като княгиня.
                  А за процесията - когато привременното правителство разбрало какво става, тъй като счело, че това което става е обидно за Кръстевич, наредило шествието да бъде спряно. Иначе Кръстевич не е бил хвърлян в затвора, а откаран в едно село (май беше революционното Голямо Конаре). Там вече се поуспокоил, че никой няма намерение да го убива. Интересното е, че това шествие и до днес мъчи много повече българската съвест отколкото някои много по-драстични актове като напр. погрома над опозицията след 9.9.1944г.

                  А когато веста за смъртта на Кръстевич била обявена в Народното събрание, всички депутати станали прави да го почетат.
                  Last edited by dibo; 20-05-2005, 12:10.

                  Comment


                    #10
                    Качих и книгата за Богориди, поне това което съм скенирал, не помня дали беше цялата. Филовете са pdf-ове и са по 5МВ и понеже заемат 2/3 от памета на сайта мисля да ги сваля след 1-2 седмици. АКо има свобода памет в Бойна Слава предлагам да ги качим тук. Книгата е от 1929 едва ли някои ще ни притиснява за издателски права.

                    Bogoridi1

                    Bogoridi2

                    Comment


                      #11
                      При мен нещо не се отваря, но ако е тази книга, която си мисля, идеята е чудесна. А и сайта ти не е посочен при профила.

                      Авторските права се простират 50 години след смъртта на автора. След това произведението е културно достояние на цялото човечество. Има 2 конвенции - Женевска и Бернска с различен срок 25г. и 50г., ама нашите нали са по-католици от папата и по-турци от султана са взели по-дългия срок.

                      Comment


                        #12
                        прецака се нещо лимита за дата-трансферирането на сайта
                        я влез тук и виж дали от там не се отварят

                        Comment


                          #13
                          Поне при мен не става - за книгата. Иначе снимките се отварят. На втората чест ми дава грешка, на първата червено "х". Акробата по принцип е малко капризен и проблемен.

                          Comment


                            #14
                            Благодаря за усилието!

                            Успях да сваля само първия файл; вторият дава съобщение, че сайтът е "unavailable or cannot be found". Линкът също не работи.

                            Още веднъж, благодаря за труда.
                            Никто не обнимет необъятного! - Козьма Прутков
                            A який чоловiк горилку не п'є - то вiн або хворий, або падлюка. - Невідомий українець

                            Comment


                              #15
                              Nick понеже сам си пиша кода и бях направил една грешка. Сега би трябвало д аможеш да свалиш и 2ра част от книгата. Иначе мога да я пратя виа емаил ако има желаешти.

                              Comment

                              Working...
                              X