Да, Динайн е прав, че в темата няма някакво що-годе смислено описание преназначението на мините полета. Така че насочване на дискусията в тази посока (не че има какво толкова да се дискутира: по-скоро да се опише) е добра идея.
Аз май бях споменал съвсем накратко нещо по въпроса в онази далечна година (2004-та), но най-ефективни са мините, когато са част от цяла система от отбранителни съоръжения и са "вкарани" в цялостната отбранителна система, т.е. насочват движението на противника към зона, в която се концентрира огневата мощ на защитниците.
Да речем, сега чета книгата на Гланц за Ржев: минните полета играят съществена роля в системата на немската отбрана и заедно с огъня на защитниците и, особено, на артилерията, както и системата от естествени и изкуствени препятствия, допринасят значително за загубите на атакуващите съветски части и подразделения.
За задействането на противопехотните мини - Крамер е описал най-простия механизъм. Ясно е, че има хиляди и хиляди модели мини по света, но при повечето се търси максимална простота, за да бъдат и възможно най-евтини за производство. Описаният механизъм очевидно се задейства при първоначалния натиск, а не след като тежестта бъде премахната. Съвсем по същият начин е описан и механизмът за контактно задействане на s-мината, която се обсъждаше по-долу (или на съветското й копие).
Що се отнася до филмите или книгите - въобще, художествените произведения, - не мисля, че колкото и да са интересни, те следва да се привличат в ролята им на "доказателства" в една или друга посока. Да, "ничия земя" и на мен ми хареса, но не мисля, че авторите са се съветвали с военни специалисти за това дали мината е реалистична, още повече, че бе съществена част от историята. Веднага се сещам и за друг филм - "Взрив" ("Blown away"), да речем, изрично се показваше, че човек трябва да си премести крака, за да "скочи" мината, но си мисля, че и там най-вероятно корените идват от въпросната погрешна брошура на армията на САЩ от ВСВ. А не бих ако повечето хора на изкуството се "впечатляват" от предишни произведения, т.е. тази грешка да се възпроизвежда от филм и книга във филм и книга. Както и да е, това не е съществен въпрос.
tod_or, този сайт не е лош вероятно, но май не е много достоверен. Във всеки случай, забелязах нещо невярно (поне доколкото ми е известно), в описанието на съветското копие на немската скачаща мина пишеше, че то, за разлика от немската мина, можело да се задейства и с електрически взривател. Което не е вярно: немската мина е така направена, че могат да се използват всички стандартни взриватели, които се използват и на останалите немски мини от това време. А това означава и възможност да се свързва към електрически спусък (всъщност, една мина може да се върже към осемнадесет дистанционни "спусъка" или обратното - един такъв дистанционен спусък да задейства до осемнадесет мини). Възможно е да има и други подобни неточности.
Аз май бях споменал съвсем накратко нещо по въпроса в онази далечна година (2004-та), но най-ефективни са мините, когато са част от цяла система от отбранителни съоръжения и са "вкарани" в цялостната отбранителна система, т.е. насочват движението на противника към зона, в която се концентрира огневата мощ на защитниците.
Да речем, сега чета книгата на Гланц за Ржев: минните полета играят съществена роля в системата на немската отбрана и заедно с огъня на защитниците и, особено, на артилерията, както и системата от естествени и изкуствени препятствия, допринасят значително за загубите на атакуващите съветски части и подразделения.
За задействането на противопехотните мини - Крамер е описал най-простия механизъм. Ясно е, че има хиляди и хиляди модели мини по света, но при повечето се търси максимална простота, за да бъдат и възможно най-евтини за производство. Описаният механизъм очевидно се задейства при първоначалния натиск, а не след като тежестта бъде премахната. Съвсем по същият начин е описан и механизмът за контактно задействане на s-мината, която се обсъждаше по-долу (или на съветското й копие).
Що се отнася до филмите или книгите - въобще, художествените произведения, - не мисля, че колкото и да са интересни, те следва да се привличат в ролята им на "доказателства" в една или друга посока. Да, "ничия земя" и на мен ми хареса, но не мисля, че авторите са се съветвали с военни специалисти за това дали мината е реалистична, още повече, че бе съществена част от историята. Веднага се сещам и за друг филм - "Взрив" ("Blown away"), да речем, изрично се показваше, че човек трябва да си премести крака, за да "скочи" мината, но си мисля, че и там най-вероятно корените идват от въпросната погрешна брошура на армията на САЩ от ВСВ. А не бих ако повечето хора на изкуството се "впечатляват" от предишни произведения, т.е. тази грешка да се възпроизвежда от филм и книга във филм и книга. Както и да е, това не е съществен въпрос.
tod_or, този сайт не е лош вероятно, но май не е много достоверен. Във всеки случай, забелязах нещо невярно (поне доколкото ми е известно), в описанието на съветското копие на немската скачаща мина пишеше, че то, за разлика от немската мина, можело да се задейства и с електрически взривател. Което не е вярно: немската мина е така направена, че могат да се използват всички стандартни взриватели, които се използват и на останалите немски мини от това време. А това означава и възможност да се свързва към електрически спусък (всъщност, една мина може да се върже към осемнадесет дистанционни "спусъка" или обратното - един такъв дистанционен спусък да задейства до осемнадесет мини). Възможно е да има и други подобни неточности.
Comment