Хаха, по офф-топика съм напълно съгласен с теб Интересно, хора с безкрайно различни нагласи правят едно и също: фризират и парфюмират миналото макар и с различни подбуди и по различни начини. Споменатите от теб благочестиви представители на богословския антиисторизъм са само едната страна на медала (те всъщност отхвърлят някои доста смислени опити за рефлексия над църковната история като тези на Майендорф). От другата се намират феновете на политкоректния антиисторизъм. Докато търсех нещичко за "Разходката", попаднах на уикански сайт, където се описваше такава идилична, егалитарна, толерантна, мултикултурална, миролюбива и политкоректна картинка на древното скандинавско общество, щото реших, че викингите са украсявали носовете на корабите си с рози и здравец, а не с драконови глави. Отвратително кичозни представи са и двете.
По темата. В "Изгарянето на Нял" има описание на "Разходката"? Срам за мене! Чел съм я, имам я, при това в цялостен английски превод, а не помня. И в Англосаксонската хроника? Още по-голям срам... Благодаря ти. Явно не става дума за съвременна фантастика.
Мисълта ми беше, че при толкова разнообразни описания и споменавания на действително жестоки мъчения, хем от различни източници, няма начин всички тези данни просто да се сметат под килима като неверни. Може картината да е донякъде преувеличена поради религиозни и/или художествени цели, но е имало какво да бъде преувеличено. Реакцията на саговите герои на болка и смъртни опасности и тяхното самообладание или липса на такова е толкова важна за съставителите на сагите, че според мен (а и не само според мен, разбира се) жестокостта действително има ритуално значение. Да умреш в мъки без да мигнеш или пък да измислиш страшна смърт за врага си - това не е само измислица на късни и враждебно настроени автори. Това са ценности на скандинавското дохристиянско общество. Част от воинския етос.
Друг е въпросът дали всички тези описания на мъчения сочат съществуването на трайни обичаи. Напълно възможно е да става дума не за тип жертвоприношение "кървавия орел", а за еднократно жестоко хрумване при първото му прилагане и за последващи имитации, когато вестта за ужасната гибел на някого се разпространи от скалдовете. Следващият вожд, пленил противник може да постъпи като предшественика си или пък да помисли над нещо не по-малко отблъскващо, за да се прочуе и той. И като имаме предвид, че в саговата литература напълно отсъства етическа оценка, тезата за християнската враждебност и за подражанието на мъченическите жития донякъде олеква - поне когато жертвата също е скандинавец. При описания на ужасната смърт на християнски крал или епископ в ръцете на викингите съм по-способен да допусна повлияване от агиографията.
По темата. В "Изгарянето на Нял" има описание на "Разходката"? Срам за мене! Чел съм я, имам я, при това в цялостен английски превод, а не помня. И в Англосаксонската хроника? Още по-голям срам... Благодаря ти. Явно не става дума за съвременна фантастика.
Мисълта ми беше, че при толкова разнообразни описания и споменавания на действително жестоки мъчения, хем от различни източници, няма начин всички тези данни просто да се сметат под килима като неверни. Може картината да е донякъде преувеличена поради религиозни и/или художествени цели, но е имало какво да бъде преувеличено. Реакцията на саговите герои на болка и смъртни опасности и тяхното самообладание или липса на такова е толкова важна за съставителите на сагите, че според мен (а и не само според мен, разбира се) жестокостта действително има ритуално значение. Да умреш в мъки без да мигнеш или пък да измислиш страшна смърт за врага си - това не е само измислица на късни и враждебно настроени автори. Това са ценности на скандинавското дохристиянско общество. Част от воинския етос.
Друг е въпросът дали всички тези описания на мъчения сочат съществуването на трайни обичаи. Напълно възможно е да става дума не за тип жертвоприношение "кървавия орел", а за еднократно жестоко хрумване при първото му прилагане и за последващи имитации, когато вестта за ужасната гибел на някого се разпространи от скалдовете. Следващият вожд, пленил противник може да постъпи като предшественика си или пък да помисли над нещо не по-малко отблъскващо, за да се прочуе и той. И като имаме предвид, че в саговата литература напълно отсъства етическа оценка, тезата за християнската враждебност и за подражанието на мъченическите жития донякъде олеква - поне когато жертвата също е скандинавец. При описания на ужасната смърт на християнски крал или епископ в ръцете на викингите съм по-способен да допусна повлияване от агиографията.
Comment