Съобщение

Collapse
No announcement yet.

Българските въздушни войски през Световната война

Collapse
X
 
  • Filter
  • Време
  • Show
new posts

    Българските въздушни войски през Световната война

    Съгласно мобилизационна заповед № 1/12.09.1915г. Аеропланната рота при Техническата дружина към Инженерните войски се разгръща в Аеропланно отделение към Щаба на Действащата Армия в състав: 12 офицери ( 6 пилоти и 6 наблюдатели ); 1 фелдфебел - наблюдател; 1 подофицер - пилот;3 военни чиновници - техници; 22 подофицери; 84 ефрейтори и редници. Материална част: 5 машини - 2 "Албатроса" с двигател "Мерцедес" 100 к.с; 2 "Блерио" с двигател "Гном" 80 к.с.; 1 "Блерио" с двигател "Гном" 50 к.с. Албатросите са конфискувани турски машини, кацнали в България през юли 1914г. при прелитане от Австрия за Турция. По време на кампанията срещу Сърбия Отделението, базирано на летище София, не е проявило активна дейност - извършило е три бойни полета, най - значителната задача е разузнавателен полет по маршрута Ниш - Лясковец -Куршумли. Направен е опит за разгръщането на Отделението на летище Куманово, приключил безуспешно след разбиването на една машина при кацане на летището в условията на гъста мъгла. На 30.10.1915г. Отделението получава нова материална част - 6 LVG с двигател "Мерцедес" 120 к.с. През януари 1916г. Отделението се разделя на две крила по 3 - 4 самолета, придадени както следва: първото - в Ксанти за охрана на Беломорието ( заедно с едно германско отделение и едно крило германски хидроплани ); второто крило - към Щаба на 2 армия - летище Белица. След приключване на задачата крилото от Ксанти е пребазирано в Белица. Двете крила образуват ! - но аеропланно отделение., придадено към Щаба на 2 армия. На 01.06.1916г. със Заповед № 291/26.04.1916г. се въвежда нова организация на въздушните войски: Въздухоплавателна дружина, подчинена на началника на инж. войски, състояща се от Аеропланна група и Балонна група. Аеропланната група се състои от две отделения и депо ( Аеропланно училище, Работилница и Допълнящ взвод ). Формирани са две Аеропланни отделения - 1 отделение - летище Белица и 2 - летище Удово. Отделението има списъчен състав от 8 пилоти и 8 наблюдатели. Възушните войски разполагат със следната материална част - самолети LVG, DFW, Роланд D II и D ІІІ; Албатрос С І и С ІІІ,Фокер Е 80 и Фокер D VІІ. По време на войната Въздушните войски постигат 5 победи при 2 загуби. На 02.04.1917г. Албатрос С ІІІ от 2 - ро аеропланно отделение с екипаж поручик Божков и поручик Петров е свален във въздушен бой над с. Тушин - Кожух планина; На 20.06.1918г. DFW с еекипаж поручик Пачев и ефр. Зарбев от 2 - ро аеропланно отделение е свален във въздушен бой над Беласица.
    Регистрирани са следните въздушни победи:
    30.09.1917г. капитан Марко Първанов на Фокер D VІІ сваля противников бомбардировач над София.
    05.01.1917г. поручик Узунов и поручик Вакъвчиев от 1 отд. във въздушен бой над Петрич свалят английски изтребител.
    31.08.1918г. капитан Иван Миланов от 1 отд. с Роланд D ІІІ сваля двуместен английски самолет над Орамн - чифлик.
    На 05.05.1918г. майор Пеньо Попкръстев и поручик Иван Иванов от 1 отд. свалят английски самолет над с. Драгичево
    На 08.07.1917г. поручик Влайко Балан и поручик Иван Узунов свалят над Петрич английски изтребител.
    SEMPER AGRESSUS

    #2
    Не смеют крыля черные над Родиной летать,
    поля ее просторные не смеет враг топтать.
    :church: Regnum Serenissima Poloniae :sm229:

    Comment


      #3
      :rock: Някъде скоро пуснах тази снимка, но сега с риск да досадя, ще я туря отново барабар с анотацията на собственика на албума, от който е преснета. По информацията, която е по-горе не се вижда отбелязана тази победа, а ето го свален на 12 февруари 1917 г. при Демир-Хисар, аероплана и пилота подпоручик Стафорд невредими.

      Преди време бях чел, че по-късно този самолет е ремонтиран и използван от нашите ВВС за бомбардировки по фронта. Не знам дали е вярно това, но е напълно вероятно, ако машината е здрава и може да лети.
      Attached Files
      От както е изобретен барута, ангелите не участват в сраженията на хората!

      Comment


        #4
        Според данни от книгата на И.Попов, "Криле на Родината", С., 1958г., Българската армия пленява 6 самолета на противника.
        SEMPER AGRESSUS

        Comment


          #5
          Приключения, станали при бойните летения.
          На 14.04.1916г. при един разузнавателен полет, летците поручик Миланов - пилот и поручик Дремсъзов - наблюдател от Аеропланното отделение при Действащата армия със самолет Албатрос С ²²², поради повреда на витлото от противовъздушен огън, кацат на неприятелска територия при гр. Орфано. Летците запалват самолета и след петдневно скитане преминават предните линии при моста "Велика България" и се завръщат в частта си.
          На 08.09.1916г. при изпълнение на разузнавателна задача, летците фелдфебел Димитров - пилот и поручик Скутунов - наблюдател от 1 отделение са обстрелвани от противников артилерийски огън при Дова тепе. Двигателят е повреден, поради което кацат на неприятелска територия. Летците запалват самолета и след дълго скитане се завръщат в частта си.
          На 23.05.1918г. при изпълнение на нощна бомбардировъчна задача от летиците Узунов - пилот и поручик Попатанасов - наблюдател от 1 отделение с трофеен "Армстронг" самолетът е обстрелван от ПВО. Самолетът е повреден и каца на неприятелска територия. Летците разрушават самолета и на 26.05.1918г. се завръщат в частта си.
          SEMPER AGRESSUS

          Comment


            #6
            Бойна дейност на балонната група.
            През 1915г. балонната група се състои от балонно отделение с привързани балони и газодобивно отделение. През м. октомври 1916г. се формира второ балонно отделение, а след това и трето. Балонната група се придава към 3 армия срещу румънските войски. След завладяването на Добруджа, първо балонно отделение се установява при Мачин, второ - при Тулча, газодобивното отделение - в с. Каталой, южно от Тулча. На въоръжение са били български змейков балон "Солун"; по - късно са внесени 2 змейкови балона с обем 600 куб.м., разпределени във всяко отделение по един.След това са доставени нови два балона с обем 800 куб. м. През м. юли 1918г. балонната група е преместена на Южния фронт. ² балонно отделение е придадено към 5 Дунавска дивизия и заема позиция до с. Конско, Гевгелийско. ²² балонно отделение е придадено към 9 Плевенска дивизия, и заема позиция западно от вр. Дуб; газодобивното отделение се установява до ЖП линия близо до щаба на 1 армия; щабът на балонната група е разположен в с. Фурка при щаба на 9 Плевенска дивизия.
            До края на 1915г. са извършени няколко издигания за разузнаване и корегиране на арт. стрелба.
            По време на настъплението на ²²² Армия в Добруджа ²² балонно отделение провежда бойна дейност в продължение на 21 дена, като балонът престоява във въздуха 46.40ч., предадени са 26 разузнавателни донесения.
            През 1917г., ²² балонно отделение провежда бойна дейност в рамките на 105 дни, балонът престоява 360.30 ч. във въздуха, дадени са 99 бойни донесения.
            Балонът на ² отд. е бил нападнат от неприятелски самолети; след поправката му бива унищожен от неприятелски арт. огън. ²² отд- губи своя балон при буря.
            SEMPER AGRESSUS

            Comment


              #7
              :nworthy: :rock: Открих още един малко-познат факт за свален хидроплан на съюзниците!!

              :twak: На 6 февруари 1917 г., в залива Лефтера, Беломорието, противников хидроплан обстрелва наши военни обекти. Забелязан е от семафорния пост, който открива огън и го сваля в морето.
              :sm100: ЦВА, Ф. 40, оп. 2, а.е. 623, л. 269.
              От както е изобретен барута, ангелите не участват в сраженията на хората!

              Comment


                #8
                Според Владимир ( Влайко ) Балан, през 1914г., 4 машини, предназначени за авиацията на Турция, закупени от Австро - Унгария, поради привършване на горивото, на територията на България - два "Албатроса" и 2 "Румплера". Машините са конфискувани. През 1915г. двата "Румплера" са върнати на Турция, а "Албатросите" - остават на въоръжение на Въздушните войски, както остроумно споменава В. Балан в "Спомени летят.." за "закрепване на приятелството" между България и Турция.
                SEMPER AGRESSUS

                Comment


                  #9
                  В своите спомени В. Балан описва въздушен бой над Петрич на 08.07.1917г., в който прострелва едно английско летало ВЕ. Аеропланът каца принудително в разположението на нашите войски.Пилотът - кап. О`Дуайер, командир на 17 - та ескадрила - е пленен.
                  И нещо доста интересно - нощен прехват с Роланд Д 2 на 30.07.1917г. В.Балан и И.Узунов излитат около 22.30 ч. по сигнал за прехват на английски бомбардировачи. Не е осъществен контакт с противника.
                  SEMPER AGRESSUS

                  Comment

                  Working...
                  X