Съобщение

Collapse
No announcement yet.

Изкуствата в Третия райх

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Време
  • Show
new posts

    Изкуствата в Третия райх

    Значи преди време бях тръгнал да пиша всички изкуства в отделни теми, но след съвет от Империал реших да ги слея в една тема и така по-лесно да се обсъждат. Проблема е че повечето от отговорите на предишните теми са се затрили (за литературата може да се намери като потърсите в подфорума "Оста" там темата още стои. За музиката мога да ги сложа ако някой го интерисува), но едва ли това е голям проблем. Също така тук реших да сложа и още две интересни неща незнам доколко са свързани с изкуствата на Третия райх, но ми се струват интересни - Ралитата в Германия и кратки инфота за няколко вестници. Та ето сега всички изкуства:

    Вестници в Третия райх

    Вестникът Bayerische Kurier - Партиен вестник, орган на БНП (Баварската народна партия) на Хелд.

    Вестникът Völkischer Beobachter - тук ще намерите подробна информация - http://thirdreich.boinaslava.net/razni/vbeobachter.htm

    Вестникът Der Stumer - Жестоко антисемитски и често почти порнографски нацистки вестник под редакцията на Юлиус Щрайхер. Редакторът твърди, че това е единственият вестник, четен от Хитлер от първата до последната страница.

    Вестникът Schwarze Korps - Седмичникът на СС. Рупор на Химлер, този вестник отразява неговия начин на мислене - чудноват, критичен, пуритански.

    Вестникът Der Angriff - Основан през 1927 г. от Йозеф Гьобелс в Берлин и в него дава гласност на радикалната страна на нацизма.


    Ралита в Германия - Малко след идването си на власт Адолф Хитлер наблюдава победата на Италия в Авус за берлинската "Гарнд при". Ядосан от факта, че Германия не участва, той насочва средства от две компании за построяването на състезателни автомобили. Двете избрани компании са "Мерцедес Бенц" с база в Щутгарт и "Ауто Юнион"- малка компания с база в Хемниц. "Мерцедес Бенц" прибягва към услугите на Рудолф Уленхаут - известен инженер, и на Алфред Нойбауер - австриец, който живее в Германия за мениджър на тима. "Ауто Юнион" назначават д-р Фердинанд Порше - австриец, който по-късно ще участва в създаването на Фолксваген.

    Знаменитият Рудолф Карачола води тима на "Мерцедес Бенц" до избухването на войната, а втори пилот е Манфред фон Браухич-племенник на ген. Валтер фон Браухич. "Ауто Юнион" разчитат на австриеца Ханс Щук.

    Подобно на други спортове в нацистка Германия и ралитата се организират по нацистка линия. През 1934 г. за Sportskorpfurer на моторните спортове е назначен Адолф Хунлайн, който скоро става известна нациска фигура из цяла Германия. Проявите се характеризират с много добре организирани военни паради и официални церемонии.

    През юли 1934 г. W25 на "Мерцедес Бенц" и А-тип на "Ауто Юнион" правят международния си дебют на ралито "Гранд при" в Монтлери, Франция. Проблеми в механиката обаче елиминират почти всички германски автомобили. Към края на войната германските състезателни коли са вече по-добрите и Щук печели германската "Гранд при". През 1935 г. Рудолф Карачола е провъзгласен за европейски шампион след един отличен сезон за "Мерцедес Бенц".

    През 1936 г. "Ауто Юнион" помитат всички пред себе си и техният Бернд Роземайер става европейски шампион. За разлика от тях "Мерцедес Бенц" успява да спечели само една важна победа. През 1937 г. те възстановяват господството си с невероятно мощния W125 и Карачола отново е обявен за европейски шампион.

    През следващите две години Германия играе доминираща роля в спорта. Карачола става шампион отново през 1938 г., но предишното му високо положение в тима е вече застрашено от бившия механик Херман Ланг и от английския пилот Ричард Сийман. Сийман спечелва през 1938 г. германската "Гранд при" (за голяма изненада на Хунлайн), но е смъртоносно ранен при заключителните етапи на белгийската "Гранд при" през следващата година. Чешката криза от 1938 г. едва не довежда до отмяната на "Донингтън Гранд при" в Англия. С подписването на Мюнхенския договор, ралито се провежда и е спечелено от Нуволари, който представя Германия.

    През 1939 г. Херман Ланг е начело. В деня, когато Англия и Франция обявяват война на Германия, Нуволари извежда автомобил на "Ауто Юнион" до победа в лошо организираното рали "Гранд при" в Белград, Югославия, с което се спуска завесата за международни ралита за шест години.


    Кино, телевизия и радио в Тр. райх

    Кино - Киното в Третия райх е най-вече свързано с филмовата режисьорка Лени Рифенщал (р. 1902 г.). Тя е известна най-вече с пропагандните си документални филми. Първият филм, заснет по поръчка на Гьобелс, е късометражният Sieg des Glaubens (Победа на вярата), който поради отвращението й към Гьобелс (който има особен интерес към актрисите) и трудностите при заснемането му я довежда до нервен срив. Хитлер обаче я убеждава лично да направи друг филм, в който да заснеме конгреса на нацистката партия в Нюрнберг през септември 1934 г. Това е прочутият Триумф на волята (Triumph des Willens) - eдин от най-забележителните пропагандни документални филми, снимани някога. Целта на Хитлер е била да демонстрира единството на партията след !Чистката Рьом и едновременно да представи новите партийни водачи, което е важно в момент, когато телевизия все още няма. Филмът има за цел и да впечатли чуждестранните зрители с могъществото и ефективността на Тр. райх. Той успява. През 1936 г. тя снима Олимпиада - Олимпийските игри в Берлин през 1936 г. Той е от две части: Фестивал на нациите (Fest der Volker) и Фестивал на красотата (Fest der Schonheit). Както и Триумф на волята, този филм е всепризнат за забележително филмово постижение. Германските филми са известни в целия свят и индустрията продължава да произвежда технически издържани произведения, но (с изключение на филмите на Лени Рифенщал) малко са създадените филми с непреходна стойност.

    След ВСВ Рифенщал е закратко вкарана в затвора от французите заради ролята й в нацистката пропагандна машина.


    Радио - За развитието на радиото в Гемания има голям дял Йозеф Гьобелс, който полага големи усилия в тази област и насърчава производството на евтини радиоапарати за населението през 1933 г. Чрез радиото осигурява огромна и все по-нарастваща аудитория за пропагандните си цели. Един от известните радиоводещи в Германия е така известния лорд "Хъм-Хъм" или по-точно Уилям Джойс. Той води радиопредавания от Германиа за Англия по време на ВСВ. Стържещия му глас спечелва прякора. Със сигурност е слушан от широка публика, но повече за забавление, отколкото с доверие. Уилям Джойс е арестуван през май 1945 г. и е обвинен в предателство. Макар да заявява, че е германски гражданин, той е запазил британския си паспорт и този факт е използван от Англия за осъждането му за предателство. Обесен е в затвора Уондсуорт през 1946 г.


    Телевизия - Тр. райх е един от първите потребители на телевизия, но не успява (както и останалите страни от Европа) да я развие през ВСВ, тъй като взаймодейства с радара и би могла да се използва от вражески самолети за самонасочване. През март 1935 г. започват първите в света тв предавания в Берлин. Там обаче е въведена затворена система, която работи през целия период на войната.


    Изкуството в Третия райх - въпреки неуспешното си кандидатстване за студент по изобразително изкуство във Виена, Хитлер продължава да гледа на себе си като на художник и влизането му в германската политика след войната не допринася за либерализирането, а дори за разширяването на неговите твърди, почти непоколебими възгледи, които в крайна сметка формират основните догми в изкуството на Тр. райх.

    Очевидно без да съзнава колко близки са неговите предпочитания до съветския социалистически реализъм, Хитлер търси натурализъм в стила и идеализация в темата. Източник на героичния елемент (присъстващ в различна форма и в съветското изкуство) са митовете от германското минало.

    През 1933 г. Алфред Розенберг, автор на Митът на двайсетия век става ръководител на Райхпалатата на културата. Развилите се през последните години течения в изкуството вече са поставени под съмнение. Експресионизмът, сюрреализмът и другите необективни стилове са забранени, а художниците са осъдени на изгнание. Сред седемте подкамари на новата Райхпалата на културата изобразителното изкуство остава като едно от най-важните в идеологическо отношение. Разбира се, и тук трябва да се прилага унификация Gleichschaltung и над 40 000 художници и графици са одобрени за членове на Райхпалатата по визуални изкуства. Неспазването на нацистките артистични и политически стандарти означава Гестапо да отнеме на художника правото да рисува и да го експулсира.

    През юли 1937 г. в Мюнхен се открива Палата на германското изкуство и едновременно се представя изложба на упадъчно изкуство (Entartete Kunst). Участват творби на Клее, Нолде, Бекман и Кокошка, селекция от 6500 "упадъчни" картини, направена от Комисия по визуални изкуства към Райхпалатата след прочистване на националните музеи.

    В речта си при откриването на една художествена изложба през 1938 г. Хитлер казва: "Сила и красота са повикът на деня. Яснотата и логиката доминират в нашата културна битка. Художниците от този век трябва да отъждествяват себе си с века." Нацистката живопис не трябва да се занимава с анализ на личните интереси на художника, нито да експериментира със средствата. Нацистката живопис е ясна, директна и героична. От нея се очаква преди всичко да изразява вижданията на германското общество. В тези виждания няма място за песимизъм или обърканост. Според д-р Гьобелс светът на германеца е представен най-добре в прозаичните политически творби на такива художници като Херман Ото Хайер.

    Тр. райх налага героичния, изчистен, монументален стил в скулптурата. Арно Брекер (род. 1900 г.) е работил в Баухаус, но е нагодил стила си и става любимият скулптор на Хитлер. Неговите масивни бронзови статуи на голи мъжки тела с езически мечове в ръка са поставени пред Райхканцлерството в Берлин. Другият сръчен ваятел на гигантски статуи от Тр. райх е виенчанинът Йозеф Торек, за когото Алберт Шпеер е проектирал невероятно по размерите си ателие. Тези и други скулптори са били заети с изработването на бюстове на водачите на Тр. райх. По поръчка на Райхпалатата на културата те сътворяват за Министерството на пропагандата в традицията на нацисткото изкуство обекти, достойни за уважение, а не аналитични изследвания. Реномето на един художник може да се прецени от значимостта на личността или обекта, които са му поръчани да изобрази: на второстепенните художници е оставено да скулптират множеството орли, поставени над входовете на SS казарми, школи и убежища срещу въздушни нападения.

    Театър в Третия райх - Подобно на другите изкуства, Ваймарската република осигурява плодородна почва за театъра, където процъфтяват експериментът и новите изразни средства.

    Като движение през 20-те години начело на експресионизма са драматурзите Георг Кайзер, Ернст Толер, Фриц фон Унрух и Франц Верфел. По същото време Герхард Хауптман, Хуго фон Хофманстал, Артур Шницлер и Карл Цукмайер създават нови творби, а Бертолт Брехт е в началото на една кариера, която ще му донесе световна известност.

    Макс Райнхард, Леополд Йесмер и Ервин Пискатор смайват публиката с богатото въображение на продукциите си, а големите актьори и актриси от величината на Паул Вегенер, Емил Янингс, Хайнрих Георг, Вернер Краус, Катер Голд и Елизабет Бергнер придават блясък както на класическите пиеси, така и на "новата" драма.

    Настъпването на нацизма слага край на този кипеж от експерименти и нововъведения. Повечето от утвърдените режисьори са поставени извън закона, а почти всички драматурзи са прогонени в чужбина или отстранени. Същата е съдбата и на голям брой от най-известните изпълнители. Въпросът не е в това, че нацистите не се интересуват от театъра; на практика нацистката театрална политика е насочена към увеличаване на зрителите, като предвижда отпускане на билети на изгодни цени чрез организациите "Сила чрез радост" и Трудов фронт. През 1936 г. например има 25 пътуващи трупи, които посещават различни градове, а през 1942 г. публиката в общинските театри се е удвоила в сравнение с 1933 г.

    Нацистката политика има един конкретен принос в театралното изкуство. Т. нар. Thingspiel се базира на идеята за една възстановена ритуална версия на Тевтонските племена - ритмизирано съчетание от живи картини (мистерии) и цирк. Представленията се изнасят на специално построени амфитеатри, наречени Thingspiel-platten. В живите картини често участват състави на "ХитлерЮгенд", или батальони на СА. По-често срещан в ранните дни на Тр. райх, жанрът не оцелява дълго и в известен смисъл такава роля започват да играят сборовете на нацистката партия.

    Политиката на Гьобелс към театъра е много сходна с тази при киното: постоянен ескейпизъм, разнообразяван отвреме навреме от идеологически произведения и непрекъснато захранван с класика. През 1938 г. например театралните хитове на Слугата (The Base Wallah), комедия от живота в армията и Бягство от работното ежедневие (A Leap out of the Workday World) - безгрижна фантазия. Идеологическите произведения са два вида: исторически пиеси за герои от миналото на Германия, като например Барбароса или Хенри IV, или театрални версии на темата Blut und Boden. Тези пиеси възхваляват представата за страстната привързаност на фермерите към земята и свързват плодородието на почвата с плодовитостта на човека. В Гигантът (The Giant) от Рихард Билингер дъщерята на един стар фермер и неговото единствено дете напуска фермата, за да отиде в града, но баща й, който не желае да признае поражението си, създава нов наследник, като се събира с прислужницата си.

    Класиците и особено Шилер, Гьоте, Клайст и пиесите на Шекспир се играят непрекъснато. Понякога се правят някои редакторски намеси, както например при Венецианският търговец (The Merchant of Venice), популярна поради потенциално заложения в нея антисемитизъм. Тук Джесика бива представена за незаконородена, и арийка, така че да може да се омъжи за Лоренцо.

    Дори в края на 1942 г., когато в СССР и Северна Африка във войната има обрат, берличани имат избор между почти 100 различни пиеси в един сезон. Едва през 1943 г. и 1944 г. амбициите на нацистката театрална програма започват да се смаляват под ударите на съюзническите бомбардировки и ограниченията на тоталната война.


    Образование в Третия райх - Германската образователна система исторически поддържа традицията на твърда дисциплина и вяра в имперската роля на Германия. Поради това нацистите правят само някои допълнения към системата, но не и радикални промени. Към 1936 г. на практика 97% от всички учители са членове на Nationalsozialistische Lehrerbund, а 32% са членове на партията, т.е. два пъти повече отколкото в съответното сдружение на цивилните служители. За да се гарантира идеологическата им стабилност, всички учители трябва да преминат едномесечен курс, организиран от партията. Освен уволняването на учителите евреи (което става през първите 6 месеца, след като нацистите взимат властта), единствената съществена промяна е въведената от режима разпоредба, с която се ограничава приемът в германските училища и университети. Това води до намаление с 57% на броя на приетите студенти между 1933 и 1939 г. В частност тази разпоредба замразява процента приемани момичета на 10%. Това не е единствената дискриминационна стъпка срещу висшето образование за жените. Процентът на момичетата, които могат да учат в класическите училища е намален и поставянето на ударението върху домакинските умения често води до така наречената образователна квалификация "пудингова матура".

    В нацистката учебна програма се отделя особено внимание на физическата подготовка и в определен период дори се изисква заместник-директорите на всички училища да са преподаватели по физическо възпитание; изучаването на история се допълва със специални часове по история на партията; биологията, на която се придава също толкова важно значение, набляга на теориите на Мендел за естествения подбор. На 14-годишните абитуриенти фактически се дава десетточков евгеничен план за живот, започващ със: "здравето е предпоставка за вечна красота; търси не приятел, а другар в живота; искай, колкото е възможно повече деца". В същото време релегиозното възпитание постепенно се подкопава. През 1935 г. то престава да е предмет за зрелостен изпит и присъствието по време на религиозна служба в училище не е задължително.

    Конфликтът между училищните власти и "ХитлерЮгенд" е непрекъснат. Често се налага училищата да бъдат инструктирани да освобождават от занятия ученици, за да могат да изпълнят функциите си като членове на Хитлеровата младежка организация. В някои случаи се налага да се осигурят специално учители, които да помогнат на активистите да издържат изпитите си.

    Най-важните допълнения към системата, внесени от Третия райх, са създаването на елитните нацистки училища Nationalpolitische Erziehungsanstalten (Националполитически образователни институции), или съкратено Наполас. Те са замислени като наследници на пруските кадетски академии и имат за цел да произведат следващото поколение високи по ранг партийни и армейски кадри. Принципът при избора им се базира на членство в "ХитлерЮгенд", спонсорирана от партията, арийски произход и физическо здраве. Обучението поставя силно ударение върху придобиването на спортни и технически умения, гребане, бокс, мотоциклетизъм и шофиране. Освен това всеки ученик трябва да придобие опит в индустрията и селското стопанство. През 1936 г. контролът върху Наполас е прехвърлен на СС, а към 1942 г. броят на тези училища в целия Райх надхвърля 40.

    Училищата "Адолф Хитлер", създадени по същото време, са предвидени като учебни центрове за подготовка на бъдещи политически ръководители. Учениците се подбират главно по качествата им на водачи и пълната им расова чистота, дори външен вид. Първоначално училищата "Адолф Хитлер" са имали силно изразена антиакадемична насоченост. Те са поставяли дисциплината над всичко, дори паралелките са заменени с отряди (макар че по време на войната това е отпаднало и са въведени по-обикновени учебни програми).

    След завършване на училището на 18 години обикновено младежите прекарват три години трудова служба или във Вермахта и още четери години за добиване на професионална квалификация. След това някои продължават в "Орденсбург" (Ordensburgen). Тези учебни заведения, разположени в отдалечени и романтични места, са нацистките "побратими" на "Сендхърст" или "Уест Пойнт", но изпълнени с ехото не средновековното рицарство. Замъците на "Орденсбург" са четери: Зонтхофен, Кросинзее, Фогесланд и Мариенбург. Всеки е специализиран в конкретна дейност: например езда и атлетика в Кросинзее, ски и алпинизъм в Зонтхофен. Студентите са известни под името "юнкери", а партията плаща за тяхното образование и издържа семействата им. Но отново водеща е идеологията. Интелектуалните стандарти на (Ordensburgen) се оказват недостатъчни и мнозина от випускниците не оправдават очакванията; в много случаи те дори не успяват да получат назначение във Вермахта.

    Интересно е да се отбележи, че независимо от многото реторика (особено от Роберт Лай, водачът на Трудовия фронт), възможностите за образование за непривилегированите в нацистката държава по времето на Третия райх не са по-добри от тези във Ваймарската република. В края на 30-те години работниците представляват 45% от населението, но дават само 3% от студенството, точно същия процент, както през преднацисткия период.



    Университети в Третия райх - Съществуват всички предпоставки висшите учебни заведения по принцип да са приветствали идването на Третия райх. През март 1933 г. 300 професори са се обърнали към гласоподавателите с манифест, в който искат поддръжката им за Адолф Хитлер. Студентите мислят почти по същия начин. През 1931 г. 60% от всички пруски студенти искат Arierparagraph (клауза за изключването на евреите) да се включи в правилника на университета. През 1931 г. в повечето големи университети избухват антисемитски метежи, включително в Берлин, Кьолн, Хамбург, Мюнхен и Виена.

    През май 1933 г. в някои университети се извършва прочутото ритуално изгаряне на книги, като сред ораторите са такива видни личности като професора по литература Бертрам от Кьолн и професор Науман от Бон. Професорът по физика Джордан, на когото заедно с Хайзенберг и Борн се дължи създаването на квантовата механика, твърди че според него молекулярната структура на веществото е демонстрация на принципа на водачеството (Fuhrerprinzip).

    Въпреки че академичните учреждения са оказали малка реална съпротива на нацистката тирания, има някои забележими изключения. Бултман и Зоден, влиятелни личности в света на теологията, продължават делото на Карл Барт, изгонен заради "нездрави" идеи. Лит публично оспорва расисткия дух на теорията на Розенберг, а мюнхенският професор Хубер е екзекутиран за участието си в организацията "Бяла роза".

    От наличните сведения може да се съди за съществуването на непрекъснато влошаване на стандартите в университетите, дължащо се на идеологическата "усмирителна риза", надяната от партията, но което е по-съществено - на масовото уволнение на еврви и свободомислещи учени; през първите две години нацисткото управление уволнява общо 1200 души. Ефектът е опостушителен за Германия; прочутата Гьотингенска школа по квантова физика се разпада, а това води до по-ранното създаване на атомната бомба от американските университети, където са забегнали учените. Студентският протест се ограничава като цяло до оплаквания срещу задължителните групови лекции по партийни въпроси и до опита за разтуряне на техните братски организации, познати като корпорации. Нацистите се обявяват против дуелите (всеизвестно студентско забавление) на основание, че честта на човека вече не е негов личен въпрос, а въпрос на цялото общество.

    Въпреки това скоро на повърхността изплува сериозно несъгласие. Да се преценятточните му размери, е невъзможно, но съществуването на движенията "Бяла роза" и "Еделвайсите" е достатъчно да подчертае факта, че не всички германски студенти са конформисти и че много от тях са готови да жертват живота си за съпротивата.


    Музика в Третия райх - По време на Ваймарската република Германия запазва славата си на най-активния музикален център на Запад, средище на музикални експерименти и изяви. Атоналната музика, развита в по-късните произведения на Рихард Щраус, Хиндемит, Шьонберг и Албан Берг е чисто германско явление. Но докато експериментите процъфтяват, по-традиционните композитори далеч не са пренебрегнати. Тук са известните фестивали (на Вагнер в Байрот, Моцарт в Залцбург), а изпълненията на другите големи класици и романтици придобиват блясък чрез петимата велики диригенти от този период: Феликс Вайнгартнер, Вилхем Фуртвенглер, Ото Клемперер, Бруно Валтер и Ерих Клайбер.

    С идването на нацистите на власт през 1933 г. на тази блестяща сцена настъпва почти пълно затъмнение. Антоналността е заклеймена като упадъчна и поток от музиканти-емигранти (композитори, диригенти и изпълнители) напуска страната. Сред най-известните от тях са композиторите Шьонберг, Хиндемит и Курт Вайл, а сред изпълнителите: Артур Шнабел, Лоте Леман и Елизабет Шуман. Прочутите диригенти Валтер, Клемперер и Клайбер, поставени извън закона като неарийци, напускат Третия райх, а Вайнгартнер се връща в Австрия. Вилхем Фуртвенглер обаче остава.

    Изразител на официалната нацистка линия е Райхкамарата по музика, чийто пръв председател е Рихард Щраус, макар да напуска през 1935 г. вероятно поради официалното изразено незадоволство от работата му с либретиста Стефан Цвайг, който е евреин. Хитлер, за когото произведенията на Вагнер винаги са били извор на вдъхновение, участва активно в Байройтския фестивал, като му дава големи годишни субсидии и изцяло го освобождава от данъци. Фестивалът става важно събитие в нациския календар и се използва широко в нациската пропаганда.

    Преди 1939 г. изкуството вече е проникнато от идеология. Музиколозите от Третия райх участват в сложни идеологически спорове за необходимостта важните произведения да се композират в мажорна, а не в минорна тоналност. Подобни идеологически съображения довеждат дори до изпълнението на Шуман в "героичен стил".

    В областта на популярната музика американският джаз и суингът особено си навличат враждебността и ненавистта на нацистките музикални институции. Саксофонът е забранен като символ на негърския декаданс, макар да е истина, че когато музикално-танцовия състав на Джак Хилтън свири на бала на берлинския печат през 1937 г. и Гьоринг, и Гьобелс са танцували. В по-тежките дни на войната джазът (особено в Холандия и Франция) ще се превърне в символична музика на протеста.

    Сред най-преуспелите и получили одобрение по-млади композитори на Третия райх са Вернер Егк и Карл Орф. Вълшебната цигулка на Егк придобива изключителна популярност и представлява на практика нов вид фолк-опера (това и аз не знам какво означава и как звучи ). Както Егк, така и Карл Орф получават партийния знак за одобрение, когато им е поръчано да напишат музика за Олимпийските игри от 1936 г. След това Орф продължава да пише много успешни произведения, включително Кармина Бурана по сюжет от средновековието и композира най-известната си опера "Умницата" (Die Kluge) през 1941-1942 г.



    Литературата при Третия райх - Подобно на всички останали изкуства от този период - театър, кино, музика и живопис, поемането на властта от нацистите оказва силно влияние върху литературата. Новия "тон" е даден с изгарянето на книгите през май 1933 г. Много от най-изтъкнатите германски писатели (като международноизвестните: Томас Ман, Емил Лудвиг, Леон Фойхтвангер, Стефан Цвайг и Ерих МАрия Ремарк) отиват в изгнание заедно със също толкова известни драматурзи като Ернтс Толер и Бертолд Брехт. Наличието на голяма читателска аудитория в Германия обаче осигурява добро съществувание за онези автори, които са били готови или да действат като адвокати на нациското мислене, или да останат напълно аполитични.

    Сред най-преуспелите автори, получили официално покровителството на партията са: Ханс Грим, чийто бестселър "Народ без пространство" (публикувана за първи път през 1926 г.) е едно измислено оправдание на тезата за жизненото пространство и Ханс Кароса, чийто романи ловко успяват да не повдигат никой от въпросите, стоящи в центъра на вниманието в нациска Германия. Характерни представители на литературното течение Fronterlebnis са Хайнц Щегувайт, Едвин Ерик Двингер и Вермер Боймелбург. Техните романи са изцяло посветени на бойното другарство от ПСВ. Борис фон Мюнхаузен (потомък на авантюристичния героичен лъжец Барон фон Мюнхаузен) пише рицарски произведения в баладичен стил, повечето добили известност в Източна Прусия. Подобно на някои други поддръжници на режима, той се самоубива през 1945 г.

    Друга важна и (за партията) ценна литературна форма е битовата новела. Понякога в нея се набляга на забавните елементи в христианската, обикновено католическа набожност на селския живот. Такива автори са Ернст Вайхерт и Х. Кункел. Твърде сходен, но по принцип езически е стилът "кръв и земя", чийто водещ представител е Херберт Боме.

    Някои писатели като Ерих Кестнер (авторът на "Емил малкият детектив") остават в Германия, но публикуването на техните книги е забранено. Други като Фридрих Георг Юнгер са поставени извън закона; трети като Албрехт Хаусхофер (чиито добре известни поеми "Moabiter Sonette" са писани в затвора) са екзекутирани като антихитлеристки конспиратори.

    Основното заключение за литературата на Третия райх е може би, че независимо от невероятно нарасналия брой обществени библиотеки от 6000 през 1933 г. на 35 000 през 1943 г. и рязко увеличилия се брой издателства и книжарници, бестселърът за целия този период е "Моята борба", от която са продадени повече от 6 милиона екземпляра.

    П.С. Изгаряне на книги - Като министър на пропагандата, Гьобелс насърчава студентите от цялата страна да изземат "негерманските" книги от библиотеките и да ги изгорят. През нощта на 11 май 1933 г. в Берлин са изпратени групи от СА и СС, които провеждат факелно шествие в центъра на града, където биват унищожени 20 000 книги. Сред тях са произведенията на евреи, социалисти и либерали като Томас МАн, Айнщайн, Фройд, Пруст и Х. Дж. Уелс.
    Къде и да одиш, къде и да шеташ, не се срами, не се плаши българин да си.

    Никой не е по-сляп от този, който не иска да вижда.

    Войната е много сладко нещо за тези, които не са я виждали.

    #2
    Може би е добре като статия да бъдат обединени тези теми, но ако ще се обсъждат - по-добре да са отделно. Спомням си, че когато бяха пуснати като отделни теми в "Литературата" и "Музиката", имаше интересни коментари.

    Аз искам да кажа нещо по повод на университетите и по-конкретно за един случай, който ми беше много интересен навремето и доста попрочетох по него. Става дума за Мартин Хайдегер, немски философ-онтолог, който през 1933 година става ректор на университета във Фрайбург. През 1934, след по-малко от година, се отказва от ректорството. Тези месеци стават фатални за живота му и досега се обсъждат: доколко големият учен би трбявало да бъде припознат само като учен и доколко обществените му прояви влияят върху оценката ни за него. През тази една година Хайдегер не назначава след конкурси двама евреи с оправданието, че са били по-слаби като подготовка от другите кандидати, маха наслова на книгата си - посвещение на учителя си Хусерл, който е евреин, охладнява в личните си отношения с Ясперс, чиято жена е еврейка. Същевременно след ппо-малко от една година се отказва от ректорството, поддържа дългогодишна връзка със своята докторантка Хана Аренд, също еврейка, не участва в никакви нацистки прояви, горене на книги и т.н. От 1934 до края на войната Хайдегер не се занимава с политика. След войната войната "прогресивната" общественост започва един дълъг дебат за и против Хайдегер и защо той не е устоял, не се е държал настрана от нацизма. Хайдегер от своя страна, вече със самочувствието на голям учен, каквото самочувствие през 33-та е нямал (това е моята трактовка) се обръща против течението и отказва да се покае за членството си в партията и ректорството. Аз лично нямам твърда позиция за въпроса за вината, за това дали интелектуалната и моралната същност на един човек (творец, учен) могат да бъдат разделени и доколко едното влияе върху другото. То същите неща се отнасят и към интелектуалците, близки до комунистическите режими.

    Comment


      #3
      Относно киното в Третия Райх може да се говори още. За начало може да разгледате тук - качват се филми от този период. В момента процесът е в застой, но скоро ще потръгне отново.
      Тези дни ще спретна и кратко представяне извън личността на Рифенщал.

      Comment


        #4
        Благодаря ви че проявявате интерес към изкуствата в райха. Значи за отговорите на старите теми единствено ще мо га да намеря тези за музиката, за литературата ето тук ги има - http://forum.boinaslava.net/showthre...7&page=1&pp=25 а за останалите май няма нищо освен ако Империал не е запазил нещо, но доколкото знам не е. Иначе също така ако имате интересни неща около темите продължавайте да споделяйте.


        Ето старите отговори за музиката в райха:

        Hana:

        Цитат:
        Shelenberg написа
        Атоналната музика, развита в по-късните произведения на Рихард Щраус, Хиндемит, Шьонберг и Албан Берг е чисто германско явление.


        Аз не съм голям меломан, но доколкото знам идеята за атоналната музика е възникнала и се е развила във Виена. Корените й са в музиката на Вагнер, вярно, но бащата на атоналната музика е Шьонберг, който е работил предимно във Виена и там е създал тази школа: Албан Бърг, Антон Веберн. Учениците му от немския му период не са авангардисти. Вярно, че по това време връзките в немскоезичния свят на музиката са много силни, но все пак се говори за Нововиенска школа, не за ваймарска или нещо друго.



        Shelenberg
        По принцип и аз не съм голям меломан и наистина това и аз съм го чувал (но само чувал и то доста отдавна) че атоналната музика е възникнала и развила във Виена. Но там от където четох за музиката пише че е германско явление. Добре е някои специалисти в тази област да кажат кое е вярното, защото и аз не съм сигурен.



        mellisa:
        Накратко, най-общо казано Хана е права, Шьонберг се счита за създателя, в началото на 20ти век на атоналната музика. Реално погледнато обаче той е този, който окончателно ще легализира едно течение, започнало своето развитие още с Дебюси и Сати. Шьонберг е този, който заменя 8 нотната диатонична тонална гама с додекафонизмът на 12те не свързани една с друга ноти. Приема се, че първото атонално произведение е създадено през 1908, а двамата с Кандински ще са бащите на der blau reiter /извинения, ако греша правописа/.

        Към така представената картина на музиката в Третия Райх аз бих добавила и някои не особено приятни страни.
        Между 33 и 39 повече от 150 музиканти ще напуснат страната, повечето ще умрат в мизерия или ще се самоубият, а някои дори ще бъдат преследвани от нацистите и убити. От тези, които остават, някои отказват да композират или ако го правят, е тайно и без да публикуват или свирят.
        Но онези, които остават и приемат да работят за режима са много повече /много повече и от напусналите страната!/, поради различни причини предполагам - кариеризъм, опортюнизъм, наивност може би, но много алчност най-вече, тъй като нацистите им предлагат чудесни условия за творене и живот. Страхът да не навредят на тези благинки ги кара да си затварят очите пред случващото се на техни колеги от оркестрите, репресиите на други композитори и музиканти евреи. Но стилът на музиката вече се е променил, променила се е и нейната функция. Музикантите ще творят все повече една музика, която завзема и превзема и се налага във всички сектори на живота, от военната страна, до политиката, икономиката, спорта...Музиката е вече част от пропагандната машина, която трябва, в зависимост от задачите, да развлича, но и да повлича, да интегрира индивида в масата и тълпата, а ако може и да му промие мозъка, гъделичкайки нежно неговата гордост за принадлежност към избраната раса, толкова по-добре.
        Най-тъжното е, че много големи имена и таланта, като Караян, Бьом, Йохум, Кемф и Лиз Шварцкоф публично подкрепят нациската идеология, за възможно най-голяма международна слава на тяхната родина и партия.
        Верни на идеята за великите предци, музиката също е обърната към рнесанса на Бах, Шютц, Бетовен, Шуман, Брамс, Брюкнер, Хендел също донякъде, след като е пречистен от еврейските елементи. Деветета симфония е изопачена за да се превърне в символ на една общност, създадена и групирана около своя Фюрер. Макар романтичната музика да не изчезва от репертоарите, някои от големите композитори романтици са забранени, като Менделсон или Малер. Евреите са обвинени и в опорачаване музиката на Вагнер, ако не се лъжа от Nacht und Nebel на Вагнер са взети двата инициала, които Химлер рисува на гърба на някои затворници, виждайки се вероятно сам в ролята на Фафнер /който а пропо е гигант /. Въобще, нацистите са си пъхали доста носа в работата на композиторите и музикантите, Гьобелс лично ще пише на Фюрвенглер за да му обясни каква е истинската музика и ще отхвърли модерната музика, заклеймявайки я за следващите 10 години в Германия. А Бьом ще пише в дневника си, че винаги трябва да се допитва до дълбоките и впечатляващи познания на Фюрера в областта на музиката.
        Къде и да одиш, къде и да шеташ, не се срами, не се плаши българин да си.

        Никой не е по-сляп от този, който не иска да вижда.

        Войната е много сладко нещо за тези, които не са я виждали.

        Comment


          #5
          набляга на теориите на Мендел за естествения подбор.
          Теорията за естествения подбор е на Чарлз Дарвин, който вижда в него основен механизъм на еволюцията. Тезата е развита в "Произход на видовете", издадена 1859 г. Интересно и многозначително е, че идеологическа окраска на Дарвин много преди нацистите придава и Маркс, който смята, че дарвиновото виждане за еволюцията подкрепя схващането му за класовата борба като двигател на историята.

          Грегор Мендел пък е австрийски монах-августинец, чийто много прецизни и търпеливи експерименти с растителни хибриди поставят началото на развитието на генетиката. Той умира през 1884 г. и делото му е преоткрито едва в самото начало на 20 в. В негова чест един тип унаследяване на признаци е наречен Менделов тип унаследяване или закони на Мендел. Горещ почитател на расовите теории, Хитлер се е интересувал живо от генетиката и е подкрепял развитието и. Точно обратно на Сталин, който за споменаването на думата "ген" в някой научен труд е пращал в Сибир.
          Човешката глупост е безпределна, защото разумът му е неограничен!

          Comment


            #6
            През март 1935 г. започват първите в света тв предавания в Берлин.
            Това не е вярно.

            Първите в света редовни ТВ-предавания започват през 1928 година в САЩ. Излъчвани са от Дженеръл Електрик в Шенектади през всеки следобед - вторник, четвъртък и петък.

            Интересно е, че в СССР първите редовни ТВ предавания започват през октомври 1931 (по 12 пъти месечно). Първоначално - без звук, после - със звук, предаван по отделна радио-честота. Има най-малко 1500 саморъчно направени ТВ-приемници от разни ентусиасти.

            Comment


              #7
              Немско кино 1933-1945г.

              Забележка: Съдържанието на долния списък с филми няма за цел да пропагандира каквато и да е прикрита или явна форма на националсоциализъм, расизъм, омраза и нетърпимост,
              а е създаден с изследователска цел. Долните филми следва да се разглеждат като исторически документи, хвърлящи светлина върху епохата в която са създадени и в този смисъл не нарушават
              Правилника на форум "Бойна слава" точки 1.2, 1.3, 1.4, 1.5, 1.6 и 1.7. Всеки, който счита, че това е злоупотреба със свободата на словото моля, нека да не чете този пост...

              1. Deutschland erwacht (1933г.) подзаглавие- Един документ за преродената Германия. Първият пропаганден филм на Третия райх, създаден месеци след завземането на властта. Уводна реч
              на др. Гьобелс, реч на Х. Гьоринг, погребението на Ханс Майковски, първата реч на А. Хитлер като райхсканцлер 10.02.1933г. в Berliner Sportpalast.
              2. Hitlerjungend in den Bergen (1932г.) Документален. Младежките лагери на Hitlerjungend.
              3. Morgenrot (1933г.) Първият игрален филм на Третия райх. Става дума за акцията на една немска подводница през Първата световна война.
              4. Blut und Boden (1933г.) Документален. Разработва се идеята за кръвта и почвата. Кризата в немското село до 1933г. и мерките, които се
              прилагат след идването на власт на Хитлер за подобряване положението на немския селянин.
              5. Der Sieg des Glaubens (1933г.)- документален на Лени Рифенщал. За партийния конгрес в Нюрнберг 1933г.
              6. Der Stosstrupp 1917 (1933г.) игрален. Западният фронт през Първата св. война
              7. Fluechtlinge (1933г.) игрален. Евакуация на германците през Китай по време на съветската революция
              8. Fuer uns zum Apell (1933г.) документален. В памет на Мюнхенския пуч 1923г.
              9. Hans Westmar (1933г.) игрален. За живота на митологизирания Horst Wessel
              10.Hitlerjunge Quex (1933г.) игрален. Биографичен за живота на Херберт Норкус-младеж от Hitlerjungend убит от комунистите.
              11.SA- Mann Brand(1933г.) игрален. С горните два прави трилогия. За загиналите членове на Движението в борбата с комунистите в Германия до 1933г.
              12.Die Reiter von Deutsch-Ostafrika (1934г.)игрален. Немските колонии в Африка до Първата световна война.
              13.Ich fuer dich du fuer mich (1934г.) игрален. За немските трудови бригади
              14.Um das Menschenrecht (1934г.) игрален. Става дума за доброволческите отряди Freikorps в борбата им срещу революцията в Бавария
              15.Ein Dorf im roten Sturm (1935г.) игрален.Немско село в източните провинции на райха след края на войната остава в границите на Русия.На власт обаче идват болшевиките...
              16.Останалите документални филми на Лени Рифенщал - Triumph des Willens (1935г.)партийният конгрес в Нюрнберг 1934г.,
              Tag der Freiheit(1935г.)Демонстрация на Вермахта след отхвърлянето на Версайските ограничения, Festliches Nuremberg (1937г.)Партийните конгреси 1936-37г.,Olympia(1936г.)Летните олимпийски игри в Берлин- в две части
              17.Der Heerscher (1936г.)игрален.Разработва идеята за фюрерския принцип.
              18.Ewiger Wald (1936г.) документален.Природните забележителности на райха.
              19.Ewige Wache (1936г.) документален.Отново за Мюнхенския пуч 1923г.
              20.Heer im Werden (1936г.) документален.Новият Вермахт.
              21.Jungend der Welt(1936г.) документален.Зимните олимпийски игри в Германия.
              22.Няколко шпионски филма:Verraeter(1936г.), Achtung- Feind hoert mit!(1940г.), GPU(1940г.), Die goldene Spinne(1940г.)-Вариации на тема шпиони на Англия и СССР се опитват да разкрият немски военни технологии.
              23.Серия игрални филми за историята на Германия- De Groesse Koenig(1940г.), Der alte und der junge Koenig (1935г.)Младостта на Фридрих Велики, Der Choral von Leuten(1933г.)и Friedericus (1935г.)-живота на Фридрих Велики, Bismark (1940г.)-за Ото фон Бисмарк
              24.Urlaub auf Ehrenwort (1937г.)игрален. Първа световна война...Войници в отпуск
              25.Erbkrank(1938г.) Документален.За пробема с наследствено болните хора.
              26.Pour le Merite(1938г.)игрален. За кайзеровите въздушни асове през Първата св. война.
              27.Flieger, Funker, Kanoniere (1937г.) Документален. Х. Гьоринг хвърля светлина върху новосъздаденото Luftwaffe
              28.Gebt mir 4 Jahre Zeit(1937г.) Документален. Отчет на А. Хитлер за свършеното през 4-те години управление.
              29.Fallschirmjaeger (1937г.)Документален. Тренировка на новосъздарените парашутни войски.
              30.Die Danziger Bucht wieder deutsch (1939г.)Документален. Данциг-отново в отечеството.
              31.Im Kampf gegen den Weltfeind(1939г.)Документален.За немските доброволци в Испанската гр.война и легионът "Кондор" на Уго Шперле.
              32.Mussolini in Deutschland(1939г.)Документален.Дуче в Гемания.
              33.Schicksalswende (1939г.)Документален.Аншлусът с Австрия
              34.Tag der Deutschen Kunst(1939г.)Документален в цвят. денят на немското изкуство в Берлин.
              35.Der ewige Jude (1940г.)Документален.антисемитизъм.
              36.Der Feldzug im Polen (1940г.)Документален.Кампанията в Полша
              37.Der Marsch zum Fuehrer(1940г.)Документален.Hitlerjungend на партийния конгрес в Нюренберг.
              38.Die Rotschilds(1940г.)игрален.Историята на еврейската фамилия Ротшилд
              39.U-Boote Westwards (1940г.)игрален. Немска подводница на лов в Атлантическия океан.
              40.Feuertaufe (1940г.)Документален. Luftwaffe в полската кампания.
              41.Jud Suess(1940г.)игрален.антисемитизъм.
              42.Die Hermann Goering Werke bauen (1941г.)Документален.Индустриалните предприятия на Х. Гьоринг.
              43.Ernst Udet-ein Fliegerleben(1941г.)Документален.За големият ас Ернст Удет през Първата св. война.
              44.Flieger am Feind (1941г.)Документален.Luftwaffe в английската въздушна кампания.
              45.Heimkehr(1941г.)игрален.Терорът над немското малцинство в Полша.
              46.Mein Leben fuer Irland (1941г.)игрален.Антибритански.
              47.Ohm Krueger (1941г.)игрален.Боерската война в Африка 19в.
              48.Sieg im Westen (1941г.)Документален. Западната кампания
              49.Stukas (1941г.)игрален.Щуките във Френската кампания
              50.Gebirgsjaeger(1942г.)Документален.За планинските части на фронта
              51.Geheimnis Tibet (1942г.)Документален.Експедицията на СС в Тибет за търсене на Арийските корени.
              52.Himmelhunde (1941г.)игрален.За пилотите от Luftwaffe
              53.LSSAH im Einsatz (1942г.)Документален.Leibstandarte в Полша, Франция,Югославия,България и Гърция
              54.Sprung in den Feind (1942г.)Документален.Десант на парашутистите в Холандия
              55.Asse zur See (1943г.)Документален.Торпедните катери в Английския канал
              56.Kampfgeschwader Luetzow (1941г.)игрален.Въздушният екипаж Лютцов в Полската кампания и над Британския канал
              57.Besatzung Dora (1943г.)игрален.Акции на Luftwaffe в Африка и СССР
              58.Soldaten im Eis und Schnee (1943г.)Документален.Първата зима на Източния фронт
              59.Junker den Waffen SS(1943г.)Документален.Тренировка и обучение в школата за младши офицери на СС в Бад Тьолц.СС на източния фронт.
              60.Maenner gegen Panzer (1943г.)учебен.Немските бронеизтребители на Източния фронт.
              61.Pioniere voran!(1943г.)учебен.Десантните и инженерните войски на Източния фронт.
              62.Unternehmen Kreta (1943г.)Документален.Десантът на остров Крит
              63.Kameraden unterem Edelweiss(1942г.)Документален.Планинска бойна единица "Еделвайс" като част от Група армии Юг в Източната кампания.
              64.Junge Adler(1944г.)игрален.Младежи работещи в самолетостроителен завод.
              65.Heimkehr ins Reich (1944г.)Документален.За присъединяването на Австрия,Судетите, Бохемия, Моравия и Мемел към райха.
              66.Scharfschutze in der Gelaеdeausbildung (1943г.)учебен.Обучението и бойните действия на немските снайперисти.
              67.Kolberg(1945г.)игрален в цвят.Съпротивата срещу Наполеон.
              68.Unter den Bruecken (1945г.)игрален. Военните несгоди.


              Документални и учебни поредици:

              1. Die Deutsche Wochenschau - седмична кинохроника. По време на войната излизат повече от 200 емисии (от номер 470 до номер 755)
              2. Die Frontschau - учебна поредица от 13 филма, относно различни аспекти на войната на изток (руските отбранителни позиции, марш,
              атака на пехотата,планински и танкови части в акция,зимна позиционна битка,зимни затруднения, преминаване през заледена река и тн. т.)
              3. Echo der Heimat- новини
              4. Monatsbildbericht- новини
              5. Panorama - цветни информационни емисии.


              Това е само една част от филмите, които имам...Не се сещам за всички...
              Last edited by Panzerjaeger; 15-09-2007, 14:13.
              Comment is free, but facts are sacred.

              Comment


                #8
                ...които имаш ?!
                На какъв носител ги имаш и знаеш ли къде има някои оттях в интернет - торенти или просто видеофайлове?
                Но разкажи със думи прости на тях, на бъдещите хора, които ще поемат поста ни, че ние храбро сме се борили!

                Comment


                  #9
                  Голямото медли с войнишки песни (Großes Soldatenlieder-Potpourri)

                  През 1959г. Шести армейски оркестър на Бундесвера заедно с войнишкия хор на учебните батальони на
                  Второ офицерско армейско училище в Хамбург записват Голямото медли с войнишки песни
                  (Großes Soldatenlieder-Potpourri)- песни популярни сред немските войници от Вермахта през Втората световна война.


                  Заглавие на албума:
                  Drei Lilien, drei Lilien... (Großes Soldatenlieder-Potpourri)
                  Артист:
                  (Heeres)Musikkorps 6 der Bundeswehr, Hamburg; Ltg. Gerhard Scholz
                  mit Soldatenchor des Lehr-Bataillons der Heeresoffizierschule II, Hamburg
                  Дата на записване:
                  1959.





                  Съдържание:

                  1.част
                  - Heute wollen wir marschier’n... (Westerwald-Lied)
                  - Ein Schifflein sah ich fahren...
                  - Ein Tiroler wollte jagen einen Gemsbock...
                  - Wenn wir marschieren...
                  - Argonnerwald um Mitternacht... (Pionier-Lied)
                  - Zehntausend Mann die zogen ins Manöver...
                  - Schwarzbraun ist die Haselnuß...
                  - Droben im Oberland...
                  - Auf der Heide blüht ein kleines Blümelein... (Erika)
                  - Wohlan, die Zeit ist kommen... (Husarenliebe)
                  - Das schönste auf der Welt ist mein Tirolerland...
                  - Schatz, ach, Schatz... (Im Rosengarten)
                  - Gloria, Gloria, Gloria, Viktoria... (In der Heimat, da gibt's ein Wiedersehn)
                  - Wer weiß, ob wir uns wiedersehn am schönen Strand der Spree...
                  2.част
                  - Drei Lilien, drei Lilien...
                  - Im grünen Wald da wo die Drossel singt... (Schwarzwald-Lied)
                  - Ihr lustigen Hannoveraner...
                  - Im Wald, im grünen Walde... (Lore)
                  - Wenn die Soldaten durch die Stadt marschieren...
                  - Alle aufgepaßt, alle Tritt gefaßt... (Funker-Lied)
                  - Hamburg ist ein schönes Städtschen...
                  - Ob’s stürmt oder schneit, ob die Sonne uns lacht... (Panzer-Lied)
                  - Ich bin ein freier Wildbretschütz...
                  - Morgen marschieren wir zu dem Bauern...
                  - Es wollt' ein Mädel früh aufstehn...
                  - Vor der Kaserne, vor dem großen Tor... (Lili Marleen)

                  а ето и линк за директен даунлоуд на медлито...наздраве и приятно слушане! :tup:

                  Comment is free, but facts are sacred.

                  Comment


                    #10
                    HERMS NIEL – НАЙ-ИЗВЕСТНИЯТ НЕМСКИ КОМПОЗИТОР НА ВОЕННА МУЗИКА


                    Хермс Нийл е роден като Ferdinand Friedrich Hermann Nielebock на 17. IV 1888. Умира в Берлин през 1954г. През периода на Третия райх е диригент на оркестъра на Имперската трудова служба (Reichsmusikzug des RAD.)
                    Писал е предимно “любовни песни”, които се изпълняват и днес, но също е писал и пропагандни лирики и музика като тази:
                    "Deutsche Frau'n und Kameraden, streitet alle tapfer mit,
                    nieder mit den Bolschewisten, mit den Juden und dem Brit'..." (песента "Im Osten pfeift der Wind")
                    Най-вероятно тази не се е изпълнявала след войната...

                    Добил професорска титла по музика през 1941г., неговите композиции остават неизличима следа през Втората световна война и скоро Нийл станал най-обичания композитор на военна музика в нацистка Германия, запомнен със създаването на класическите маршови песни като:

                    Liebling, wenn Ich traurig bin - Edelweiss - Wenn die Sonne scheint, Annemarie - Rosemarie - Es geht um's Vaterland - Ruck-Zuck - Matrosenlied - Heut' stechen wir ins Blaue Meer - Gerda-Ursula-Marie - Heute muss ich scheiden - Erika - Marsch der Gebirgsjäger - Jawoll, das stimmt, jawoll! - In der Heimat steh'n auf Posten и др.

                    По-долу следва списък с маршови песни в които автор или съавтор се явява Хермс Нийл.

                    Adler sind Großdeutschlands Zeichen... (Adler-Lied)
                    (Musik: Herms Niel; Text: Heinrich Anacker)
                    Als Soldaten Adolf Hitlers... (Im Westen pfeift der Wind / Gegen Briten und Franzosen)
                    (Musik und Text: Herms Niel, 1940)
                    Als Soldaten Adolf Hitlers... (Im Osten pfeift der Wind / Gegen Osten laßt uns fahren)
                    (Musik und Text: Herms Niel, ca.1941)
                    An der Front im Westen... (Der Feldpostbrief)
                    (Musik und Text: Herms Niel)
                    An der Nordsee, an der Donau... (Jawoll, das stimmt, jawoll)
                    (Musik und Text: Herms Niel)
                    Auf allen Meeren der weiten Welt... (Unsere Flagge)
                    (Musik: Herms Niel; Text: Rudolf Zurth)
                    Auf der Heide blüht ein kleines Blümelein... (Erika)
                    (Musik und Text: Herms Niel, ca.1930)
                    Auf endlosen staubigen Wegen... (Mit Mercedes Benz voran)
                    (Musik: Herms Niel; Text: Alfred Richter, 1941)
                    Auf Wiedersehn, mein Schätzelein...
                    (Musik und Text: Herms Niel)
                    Der Hauptmann hat uns ausgewählt... (Der Stoßtrupp / Ein Leutnant und zehn Mann)
                    (Musik: Herms Niel; Text: Heinrich Anacker)
                    Der Tag war grau, der Tag war schwer... (Antje, mein blondes Kind)
                    (Musik: Herms Niel; Text: Heinrich Anacker, 1940)
                    Die Mädchen, die Mädchen... (Die kleinen Mädchen)
                    (unconfirmed)
                    Ein Seemann muß... (Ich geh' auf große fahrt, Marie / Leb' wohl, mein Mädel, laß mich geh'n)
                    (Musik: Herms Niel; Text: Peter Brank, 1941)
                    Es blitzen die stählernen Schwingen... (Jagdflieger-Lied)
                    (Musik: Herms Niel; Text: Heinrich Anacker)
                    Es ist so schön Soldat zu sein... (Rosemarie)
                    (Musik und Text: Herms Niel)
                    Es scheinet die Sonne so schön... (Rosemarie)
                    (Musik: Herms Niel; Text: Herms Niel / Erik Wallnau)
                    Es steht ein kleines Häuselein... (Ruck, zuck)
                    (Musik und Text: Herms Niel)
                    Es war einmal zur schönen Maienzeit...
                    (Musik: Herms Niel; Text: Herms Niel / K. Wilke)
                    Fest dröhnt der Schritt der Infant’rie
                    (Musik: Herms Niel; Text: Feldwebel Angenendt)
                    Flieg, Vogel, flieg
                    (Musik: E. Oehrens / Kollmar; Text: Herms Niel, 1940)
                    Frühmorgens wenn die Sonn' aufgeht... (Tschingta, tschingta, bummtara)
                    (Musik und Text: Herms Niel)
                    Ganz einsam und verlassen... (Edelweiss)
                    (Musik und Text: Herms Niel)
                    Gestern Abend ging ich halt durch den schönen grünen Wald... (Schön sind die Wälder)
                    (Musik und Text: Herms Niel)
                    Hab' acht, Kamerad
                    (Musik und Text: Herms Niel)
                    Heut’ sind wir wieder unter uns...
                    (Musik und Text: Herms Niel)
                    Heute muß ich fort von dir...
                    (Musik: Herms Niel, 1938; Text: ?)
                    Ich bin Soldat und bleibe Soldat
                    (Musik: Herms Niel; Text: Kurt Ebert)
                    Im Rosengarten von Sanssouci, da saßen wir beide allein...
                    (Musik: Hans Ailbout; Text: Herms Niel)
                    In der Heimat steh'n auf Posten... (Der Wachtposten)
                    (Musik und Text: Herms Niel)
                    In Sanssouci, am Mühlenberg... (Veronika- Marie)
                    (Musik und Text: Herms Niel)
                    Kamerad, wir marschieren im Westen... (Das neue Frankreich-Lied / Frankreich-Lied)
                    (Musik: Herms Niel; Text: Heinrich Anacker, 1940)
                    Kleine Elisabeth, schöne Elisabeth
                    (Musik und Text: Herms Niel)
                    Liebchen, adé, scheiden tut weh... (Annemarie)
                    (Musik und Text: Herms Niel)
                    Liebling, wenn ich traurig bin...
                    (Musik: Herms Niel; Text: Erich Effler)
                    Mann an Mann marschieren wir... (Gerda, Ursula, Marie)
                    (Musik und Text: Herms Niel, 1939)
                    Marsch der deutschen Jugend
                    (Komponist: Herms Niel)
                    Mein Bismarckland
                    (Musik und Text: Herms Niel)
                    Morgens durch das Lagertor... (Wenn wir so marschieren)
                    (Musik: Herms Niel; Text: Hermann Kretzschmann)
                    Morgenstund', Morgenstund', wie man's sagt, hat Gold im Mund... (Zicke-zacke)
                    (Musik und Text: Herms Niel, 1935)
                    Ritter der Nordsee in blauen Gewand... (Unser die Freiheit der Meere)
                    (Musik: Herms Niel; Text: Heinrich Anacker)
                    Rosalinde ging einmal spazieren... (Rosalinde)
                    Musik: Herms Niel; Text: Alexander Fleßburg)
                    Schatz, mein Schatz, du bist so wunder- wunderschön... (Du schönste vom Städtel, schwarzbraunes Mädel)
                    (Musik und Text: Herms Niel)
                    Schulter an Schulter den Nacken gespannt... (Spaten und Wehr)
                    (Musik: Herms Niel; Text: Käthe Sommer, 1939)
                    Siehst du die Schwingen am Horizont... (Stuka über Afrika)
                    (Musik: Herms Niel; Text: Peter Holm)
                    Sitz auf, kameraden, den Motor werft an...
                    (Musik: Herms Niel; Text: RKT Obltn. Freiherr von Brackel)
                    Soldat sein, heißt treu sein, mein Schätzelein... (Hannelore)
                    (Musik und Text: Herms Niel, 1938)
                    Stolz marschieren wir zu drein... (Die ganze Kompanie)
                    (Musik und Text: Herms Niel, 1938)
                    Über den Wassern die Sterne... (Käpt'n Prien)
                    (Musik: Herms Niel; Text: Heinrich Anacker)
                    Über Land und Meere... (Fliegerkuss)
                    (Musik und Text: Herms Niel)
                    Waldtraut ist ein schönes Mädchen...
                    (Musik und Text: Herms Niel)
                    Weißt du es noch, wie wir zu zwei'n... (Komm, heute trinken wir Brüderschaft)
                    (Musik: Bruno Press; Text: Herms Niel, 1939)
                    Wenn die Sonne scheint, Annemarie... (Die Landpartie)
                    (Musik und Text: Herms Niel, 1938/39)
                    Wenn ein Soldat ein Mädel liebt... (Das ist nun einmal so)
                    (Musik und Text: Herms Niel)
                    Wir Deutschen stehen marschbereit... (Es geht ums Vaterland)
                    (Musik und Text: Herms Niel)
                    Wir sind Kameraden, von altem Schrot und Korn...
                    (Musik und Text: Herms Niel)
                    Wir sind vom Heer, die Infanterie... (Schneidig ist die Infanterie)
                    (Musik und Text: Herms Niel)
                    Wohlan, die Zeit ist kommen, es muß geschieden sein... (Märkerland / Heute muß ich scheiden)
                    (Musik: Herms Niel; Text: Joseph Lang)
                    Comment is free, but facts are sacred.

                    Comment


                      #11
                      и малко немска поща
                      "Мисля, че видът на изпотени мъже им въздействаше." - дан Глокта

                      Comment


                        #12
                        Немската пропаганда и бира Гинес
                        Click image for larger version

Name:	02.jpg
Views:	1
Size:	133.3 КБ
ID:	539002
                        Click image for larger version

Name:	34.jpg
Views:	1
Size:	161.4 КБ
ID:	539003
                        Click image for larger version

Name:	64.jpg
Views:	1
Size:	125.9 КБ
ID:	539004
                        Click image for larger version

Name:	114.jpg
Views:	1
Size:	301.3 КБ
ID:	539005
                        Модератор на раздели "Втора световна война" и "Междувоенен период".
                        Проект 22.06.1941 г.
                        "... там можете да попаднете на персонажи като например "честен прокурор" - а това, съгласете се, е същество къде-къде по-фантастично от някакъв си там "тъмен елф"." ©

                        Comment

                        Working...
                        X