Нобуо Фуджита
Нобуо Фуджита (1911-30 септември 1997) (藤田信雄) е офицер от японския императорски флот, който осъществявал своите полети, излитайки от далеко обхватна подводница – самолетоносач ( И -25 ) и провежда единствените неземни бомбардировки над континенталната територия на САЩ. Използвайки запалителни бомби, негова мисия била да започне мащабни пожари на север от Брукингс, Орегон като по този начин пренасочи военните ресурси на САЩ към защитата на собствената си територия и отвлече вниманието на силите им от войната за Пасифика. Това е също и част от японската концепция свързана с балонните нападения от този период.
Живот и кариера
Фуджита служил на И-25 по време на атаката над Пърл Харбър, когато тя и още три подводници патрулирали на 120 мили от Оаху. Самолета на Фуджита (Йокосука Е 14 И ) "Глен" не функционирал и затова той нямал възможност да участва в разпоредената разузнавателна мисия преди атаката.
След Пърл Харбър, И–25 патрулирала по западното американско крайбрежие заедно с още осем подводници където потопяват американски транспортни кораби преди да се завърнат на атола Куаджалейн на Маршаловите острови за да бъдат заредени с гориво и почистени.
Южния Пасифик
Следващата мисия на И–25 била да разузнае около австралийските пристанища Сидни, Мелбърн и Хабърт след това Уелингтън и Оукланд в Нова Зеландия. Вторник–17 февруари 1942 Фуджита извършва полет над авиобазата в Сидни. В 7:30 той се завръща на подводницата където самолета му бил частично разглобен и съхраняван в непромокаемия и хангар.
Следващата му мисия била подобна, само че над Мелбърн. Той излита от Кейп Уикъм в северния край на остров Кинг.
Следващото разузнаване се провело над Хобърт на 1 март 1942 г. И–25 потеглила към Нова Зеландия където Фуджита провел нова мисия над Уелингтън на 8 март 1942 г. След това над Оукланд на 13 март, следван от Фиджи. На 31 март се завръща на Куаджалейн.
На 28 май Фуджита участва в разузнавателния полет нас Кодиак, Аляска в подготовката за завладяването на островите Алуитян. На 21 юни И–25 обстрелвала Форт Стивънс. Той бил на палубата по време на бомбардировките.
Бомбардировки над американска територия
Схема на самолета на Фуджита
Фуджита предложил използването на самолети, излитащи от подводница за бомбардиране на военни цели, кораби, включително и панамския канал. Идеята му била одобрена и И -25 получила назначението си. По-късно подводници –самолетоносачи като гигантската И–400 биват разработени специално за бомбардировка на панамския канал. Към 6 часа в сряда на 9 септември, И–25 се издигнала на морското равнище на запад от границата на Орегон/Калифорния. ‘’Глен’’ излетял с Фуджита и младши офицер Окуда Шьоджи заедно с товар от 340 либри ( две запалителни бомби ). Едната от тях била пусната над Уийлър Ридж, местоположението на другата не е известно. Бомбата над Уилър Ридж започнала малък пожар на 10 мили от Брукингс, който бил загасен от лесничейството. Лош късмет бил факта че предната вечер валяло и гората била мокра. Самолета бил забелязан от двама души–Хауърд Гарднър и Боб Ларсън, на вр. Емили, както и от много други хора, особено когато, Фуджита минал над Брукингс и то в двете посоки. Лесничейството установило че пожара е започнат от японски бомби, около 60 паунда отломки, включително носа на бомбата били предадени на Американската армия.
След атаката И -25 попаднала под атаките на американската авиация, принуждавайки я да се потопи и да се прикрие на морското дъно до Прт Офорд. Атаката нанесла малко щети, и Фуджита излетял за втори път три седмици по–късно на 29 септември. Използвал фара Кейп Бланко като ориентир. След близо час и половина полет на запад,той пуснал бомбите си и докладвал че е видял пламъци. Те обаче остават незабелязани за американците.
След това И -25 потопила СС Камдън и СС Лари Дени. По пътя си за Япония потапя също и съветската Л- 16,която патрулирала между Дъч Харбър, Аляска и Сан Франциско обърквайки я за американска. ( Япония и СССР не са във война по това време )
Тези бомбардировки обаче остават в историята като единствените военно времеви такива над американските континентални територии.
По-нататъшен живот
Фуджита продължил да бъде на служба като пилот на императорските морски сили, главно в разузнавателни мисии до 1944, когато бил пренасочен да тренира пилоти – Камикадзе.
През 1962 г . той бива поканен в Брукингс, и там дарява своя семеен меч (катана на 400 години) като символ на приятелството на Японското правителство след като било получено уверение че няма да бъде съден като военнопрестъпник.
Впечатлен от посрещането си в САЩ, Фуджита поканва три студентки от Брукингс в Япония през 1985 г.
Той се завърнал отново в Брукингс през 1990 ,1992 и 1995 година. През 1992 засажда дърво, на мястото където пада една от бомбите му в знак на мир. През 1995 г. премества меча си от Общинската сграда на Брукингс в новата изложбена зала в библиотеката.
Бива обявен за почетен гражданин на Брукингс, Орегон няколко дни преди смъртта си на 30 септември 1997 г. на 85 годишна възраст. През октомври 1998 г., дъщеря му–Йорико Асакура погребва част от праха му на мястото на бомбардировката .
Нобуо Фуджита (1911-30 септември 1997) (藤田信雄) е офицер от японския императорски флот, който осъществявал своите полети, излитайки от далеко обхватна подводница – самолетоносач ( И -25 ) и провежда единствените неземни бомбардировки над континенталната територия на САЩ. Използвайки запалителни бомби, негова мисия била да започне мащабни пожари на север от Брукингс, Орегон като по този начин пренасочи военните ресурси на САЩ към защитата на собствената си територия и отвлече вниманието на силите им от войната за Пасифика. Това е също и част от японската концепция свързана с балонните нападения от този период.
Живот и кариера
Фуджита служил на И-25 по време на атаката над Пърл Харбър, когато тя и още три подводници патрулирали на 120 мили от Оаху. Самолета на Фуджита (Йокосука Е 14 И ) "Глен" не функционирал и затова той нямал възможност да участва в разпоредената разузнавателна мисия преди атаката.
След Пърл Харбър, И–25 патрулирала по западното американско крайбрежие заедно с още осем подводници където потопяват американски транспортни кораби преди да се завърнат на атола Куаджалейн на Маршаловите острови за да бъдат заредени с гориво и почистени.
Южния Пасифик
Следващата мисия на И–25 била да разузнае около австралийските пристанища Сидни, Мелбърн и Хабърт след това Уелингтън и Оукланд в Нова Зеландия. Вторник–17 февруари 1942 Фуджита извършва полет над авиобазата в Сидни. В 7:30 той се завръща на подводницата където самолета му бил частично разглобен и съхраняван в непромокаемия и хангар.
Следващата му мисия била подобна, само че над Мелбърн. Той излита от Кейп Уикъм в северния край на остров Кинг.
Следващото разузнаване се провело над Хобърт на 1 март 1942 г. И–25 потеглила към Нова Зеландия където Фуджита провел нова мисия над Уелингтън на 8 март 1942 г. След това над Оукланд на 13 март, следван от Фиджи. На 31 март се завръща на Куаджалейн.
На 28 май Фуджита участва в разузнавателния полет нас Кодиак, Аляска в подготовката за завладяването на островите Алуитян. На 21 юни И–25 обстрелвала Форт Стивънс. Той бил на палубата по време на бомбардировките.
Бомбардировки над американска територия
Схема на самолета на Фуджита
Фуджита предложил използването на самолети, излитащи от подводница за бомбардиране на военни цели, кораби, включително и панамския канал. Идеята му била одобрена и И -25 получила назначението си. По-късно подводници –самолетоносачи като гигантската И–400 биват разработени специално за бомбардировка на панамския канал. Към 6 часа в сряда на 9 септември, И–25 се издигнала на морското равнище на запад от границата на Орегон/Калифорния. ‘’Глен’’ излетял с Фуджита и младши офицер Окуда Шьоджи заедно с товар от 340 либри ( две запалителни бомби ). Едната от тях била пусната над Уийлър Ридж, местоположението на другата не е известно. Бомбата над Уилър Ридж започнала малък пожар на 10 мили от Брукингс, който бил загасен от лесничейството. Лош късмет бил факта че предната вечер валяло и гората била мокра. Самолета бил забелязан от двама души–Хауърд Гарднър и Боб Ларсън, на вр. Емили, както и от много други хора, особено когато, Фуджита минал над Брукингс и то в двете посоки. Лесничейството установило че пожара е започнат от японски бомби, около 60 паунда отломки, включително носа на бомбата били предадени на Американската армия.
След атаката И -25 попаднала под атаките на американската авиация, принуждавайки я да се потопи и да се прикрие на морското дъно до Прт Офорд. Атаката нанесла малко щети, и Фуджита излетял за втори път три седмици по–късно на 29 септември. Използвал фара Кейп Бланко като ориентир. След близо час и половина полет на запад,той пуснал бомбите си и докладвал че е видял пламъци. Те обаче остават незабелязани за американците.
След това И -25 потопила СС Камдън и СС Лари Дени. По пътя си за Япония потапя също и съветската Л- 16,която патрулирала между Дъч Харбър, Аляска и Сан Франциско обърквайки я за американска. ( Япония и СССР не са във война по това време )
Тези бомбардировки обаче остават в историята като единствените военно времеви такива над американските континентални територии.
По-нататъшен живот
Фуджита продължил да бъде на служба като пилот на императорските морски сили, главно в разузнавателни мисии до 1944, когато бил пренасочен да тренира пилоти – Камикадзе.
През 1962 г . той бива поканен в Брукингс, и там дарява своя семеен меч (катана на 400 години) като символ на приятелството на Японското правителство след като било получено уверение че няма да бъде съден като военнопрестъпник.
Впечатлен от посрещането си в САЩ, Фуджита поканва три студентки от Брукингс в Япония през 1985 г.
Той се завърнал отново в Брукингс през 1990 ,1992 и 1995 година. През 1992 засажда дърво, на мястото където пада една от бомбите му в знак на мир. През 1995 г. премества меча си от Общинската сграда на Брукингс в новата изложбена зала в библиотеката.
Бива обявен за почетен гражданин на Брукингс, Орегон няколко дни преди смъртта си на 30 септември 1997 г. на 85 годишна възраст. През октомври 1998 г., дъщеря му–Йорико Асакура погребва част от праха му на мястото на бомбардировката .
Comment