Съобщение

Collapse
No announcement yet.

Не особено известен факт

Collapse
X
 
  • Filter
  • Време
  • Show
new posts

    Не особено известен факт


    Немногие знают, что примерно 1.700 советским военнослужащим, захваченным гитлеровцами в плен, в годы войны удалось бежать в нейтральную Швецию. Единицам - из концлагерей, размещенных на территории самой Германии, большинству - из соседней Норвегии.
    В еженедельнике «Kvalls stunden» («Вечернее время») недавно опубликован материал об одном из шведских лагерей для советских военнопленных, который размещался севернее Стокгольма, у Крампена. Сказано, что жители этого района хранят добрую память о русских. А вот властям они прибавляли забот и тревог: несколько раз разбирали рельсы на железной дороге, по которой из Норвегии на юг следовали немцы-отпускники и военные грузы в закрытых вагонах. На огромной каменной глыбе у лагеря военнопленные выбили пятиконечную звезду с серпом и молотом в центре и слова: «СССР, 1944». Уроженец тех мест Инве Гуннарсон с женой Барбру долгие годы охраняет этот камень у «русской дороги». Недавно там по инициативе общественности установили еще один мемориальный знак в виде каменной глыбы весом более пяти тонн. Открывал мемориал высокий областной чиновник. Цветы к его подножию, кроме других, возложили, не удивляйтесь, и трое потомков советских солдат.
    НА БОЙНОТО ПОЛЕ БЪЛГАРИЯ

    #2
    Да, информацията е интересна. Някога и аз смятах, че бягствата от лагери за военнопленници през миналият век са били нещо почти невъзможно, но съм попадал на множество примери за изобретателността на човешкия ум (и на възможностите на организма). Бягства е имало и през ПСВ и през ВСВ, при това никак не са били малко (е, на фона на общите количества, разбира се, са по-скоро незначителен процент). Интересно ми е дали някой знае за немски военнопленници, които да са успели да избягат и да се върнат след войната (имам предвид преди срока, когато започват да ги пускат обратно (някъде май във втората половина на 50-те години започват да ги освобождават)?

    Comment


      #3
      По поводу бегства не слышал ( у нас не побегаешь ), а вот детишек они оставили порядочно. У меня лично есть два знакомых из разных мест,
      деды которых - немецкие военнопленные.
      "Россия безразлична к жизни человека и к течению времени. Она безмолвна. Она вечна. Она несокрушима..." Томас КАРЛЕЙЛЬ .

      Comment


        #4
        Имаше случай на германски пилот избягал от плен в англия, духнал от лагера, домъкнал се до най-близкото летище и се опитал да подката един Харикейн (не гарантирам моделът на самолета) но докато гадаел как се пали ингилийската машина механиците се осъмнили и го гепили. Това по памет прочетеноо някъде някога. От месо не се интересувам и поради това само толкова.

        Comment


          #5
          Имаше случай на германски пилот избягал от плен в англия, духнал от лагера, домъкнал се до най-близкото летище и се опитал да подката един Харикейн (не гарантирам моделът на самолета) но докато гадаел как се пали ингилийската машина механиците се осъмнили и го гепили. Това по памет прочетеноо някъде някога. От месо не се интересувам и поради това само толкова.
          Филма го въртят от време на време по Дискавари. Щом като го прибират от собственното си летище, англичаните го изпращат във военнопленнически лагер в Канада /навярно с мисълта, че един океан ще го спре /
          Той обаче отново бяга , прехвърля се в Щатите, които по това време са неутрални. Успява да се добере до германското посолство и предизвиква някакви правни спорове относно статуса си. Докото траят преговорите между двете страни, германците тихомълком си го връщат в страната. Завръща се в своята ескадрила и взима участие в кулминацията на въздушните боеве в Битката за Англия. Около два месеца, след успешното си бягство от Америка, той се приводнява в Ла Манша /авария на самолета/ и загива /не успяват да открият тялото му/.

          .
          ..И кажи ми ти страннико,
          чувал ли си звук,
          по- велик от тропота на хиляди коне!!?...

          Comment


            #6
            gollum написа
            Да, информацията е интересна. Някога и аз смятах, че бягствата от лагери за военнопленници през миналият век са били нещо почти невъзможно, но съм попадал на множество примери за изобретателността на човешкия ум (и на възможностите на организма). Бягства е имало и през ПСВ и през ВСВ, при това никак не са били малко (е, на фона на общите количества, разбира се, са по-скоро незначителен процент). Интересно ми е дали някой знае за немски военнопленници, които да са успели да избягат и да се върнат след войната (имам предвид преди срока, когато започват да ги пускат обратно (някъде май във втората половина на 50-те години започват да ги освобождават)?
            Спомням си че някъде бях чел или чул че след пленяването на някой германски летци които бомбардирали Англия част от тях бяха избягали след като прокопали тунел под земята и излезли извън лагера, но после май ги залавяха преди да напуснат страната. После двама от тези са ги преместили май в Канада ако не се лъжа и от там избягват и отиват в САЩ и там германското посолство (още преди САЩ да се намеси във войната) им помага да се върнат в Германия и те пак бомбардират Англия и единия умираше след повреда в самолета. Това ти го разказвам на спомени.
            Къде и да одиш, къде и да шеташ, не се срами, не се плаши българин да си.

            Никой не е по-сляп от този, който не иска да вижда.

            Войната е много сладко нещо за тези, които не са я виждали.

            Comment


              #7
              Gaden Gogi написа
              Имаше случай на германски пилот избягал от плен в англия, духнал от лагера, домъкнал се до най-близкото летище и се опитал да подката един Харикейн (не гарантирам моделът на самолета) но докато гадаел как се пали ингилийската машина механиците се осъмнили и го гепили. Това по памет прочетеноо някъде някога. От месо не се интересувам и поради това само толкова.
              Доколкото си спомням летеца се е казвал Давера! Или може би де Вера.
              НА БОЙНОТО ПОЛЕ БЪЛГАРИЯ

              Comment


                #8
                Фон Вера !

                Comment


                  #9
                  Човекът се опитваше да открадне Хърикейн от едно летище и да отиде в Германия, но го хванали. За малко да излети
                  „Аз, Драгомир, писах.
                  Аз, Севаст Огнян, бях при цар Шишман кефалия и много зло патих. В това време турците воюваха. Аз се държах за вярата на Шишмана царя.“

                  Модератор на раздел "Военна Авиация"

                  Comment


                    #10
                    Става дума за лейтенант Франц фон Верра. Не помня ескадрилата, май беше JG 3.

                    Comment


                      #11
                      В една книга, за съжаление не помня името и, се разказваше за американски/английски пилот свален зад фронтовата линия във Франция. Той катапултира и се спасява, укрива се в гората, и започва да се придвижва към линията на съюзниците. Неочаквано излиза на немско летище на което са строени 2 Фокера, човека без много да му мисли подкарва единия, никой не стреля по него вярвайки че е немец. Но тук възниква проблема, ако се прибере с немски самолет, най-вероятно ще бъде свален от своите. Затова лети ниско, и когато наближава своето летище вижда долу как хората почват да тичат към зенитните установки. Успява да кацне по корем без да губи време. Голям късмет че не са го гръмнали. Спомням си думите му, че "като влязъл в кокпита на Фокера, не можел да разбере кое какво е - всичко било на немски"
                      "I'm a fuel injected suicide machine. I am the rocker, I am the roller, I am the out-of-controller!"

                      Comment


                        #12
                        Та тук ще попитам как се запуска двигателят на Фокер-а, нали става въпрос за Фв-190?Защото за запускането на двигателят на Ме-109 трябват двама души които да въртят манивелите на инертният запусквач, ако ФВ-то се запуска със сгъстен въздух или стратер няма проблем. Нещо ми мирише на гнило
                        То исторически филми в България не се правят, щото няма продуктово позициониране - Симеон Цветков 2012г.

                        Comment


                          #13
                          Parabellum написа
                          Та тук ще попитам как се запуска двигателят на Фокер-а, нали става въпрос за Фв-190?Защото за запускането на двигателят на Ме-109 трябват двама души които да въртят манивелите на инертният запусквач, ако ФВ-то се запуска със сгъстен въздух или стратер няма проблем. Нещо ми мирише на гнило
                          Мисля че в книгата се казваше, че самолетите са били с пуснати двигатели, но не си спомням подробностите, нито гарантирам за автентичността - все пак я четох преди около 3-4 години. Като се прибера в БГ, ще се разтърся ако мога да я намеря и да постна целия разказ. Спомням си само, че действието се развиваше рано сутрин, и ако не се лъжа, той спомена, че било практика, механиците периодично да загряват по този начин двигателите при студено време. Пускали ги, и оставяли така известно време да работят.
                          "I'm a fuel injected suicide machine. I am the rocker, I am the roller, I am the out-of-controller!"

                          Comment


                            #14
                            така съм съгласен.Вярно е.Механиците сутрин подгряват двигателите, това и нашите пилоти го пишат в своите спомени.Значи пича се е усетил овреме и газ.Много яко.винаги съм се кефел на такива хора, било, немци, американци, или руснаци.Трябва да имаш адски много кураж и съобразителност за да извършиш такова нещо.
                            То исторически филми в България не се правят, щото няма продуктово позициониране - Симеон Цветков 2012г.

                            Comment


                              #15


                              Тук можем да споменем съветския пилот Девятаев в чийто живот има доста загатки. Ето с какво е влязъл той в историята на космонавтиката:

                              24 ноября на 86-м году жизни скончался легендарный советский летчик Михаил Петрович Девятаев. 8 февраля 1945 года вместе с девятью товарищами по несчастью совершил дерзкий побег на угнанном самолете из нацистского концлагеря на острове Узедом, где создавалось ракетное оружие. Судя по всему, бежал не с пустыми руками, так как звание Героя Советского Союза в 1957 году он получил по ходатайству Сергея Павловича Королева.
                              Ще допълня само че самолета е бил Хейнкел-111 .
                              Ето кратка справка кой е той:
                              http://www.peoples.ru/military/hero/devitaev/
                              http://www.1tv.ru/owa/win/ort6_main....ws_razdel_id=1
                              НА БОЙНОТО ПОЛЕ БЪЛГАРИЯ

                              Comment

                              Working...
                              X