Съобщение

Collapse
No announcement yet.

Авиация, разузнаване, комуникации ...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Време
  • Show
new posts

    Авиация, разузнаване, комуникации ...

    Докато преглеждах тия дни различни информации за наполеоновата епоха попаднах на два интересни (и поне за мен неизвестни) факта за наполеоновата армия : използването на аеростати за разузнаване и използването на подвижни семафори за комуникация. След като се порових успях да попадна на доста оскъдна информация по въпроса която породи повече въпроси от отговорите които дава. Става дума за следното :
    I. Използването на балони с горещ въздух за разузнаване - според информацията която открих през 1794 г. във Франция се създава Compagnie d'Aerostiers под ръководството на Charles Coutelle. Първото използване на балона L'Entreprenant е на 23 юни в битката при Maubeuge , а на 26 юни благодарение на информацията получена чрез въздушно разузнаване францизите печелят битката при Fleurus. Според едни данни балона е привързан и е с горещ въздух , според други е с водород. Това е единствената конкретна информация за Compagnie d'Aerostiers която успях да открия. Частта явно е била към инжинерния корпус и е ползвала техните униформи, но не можах да открия никаква информация за униформи, отличителни знаци, структура, численост и т.н. Според едни данни частта а разформирована през 1795 г. , според други от Наполеон през 1799 г. Освен оскъдната информация за частта интересно е и друго - каква е причината частта да се разформирова и французите да се откажат от това огромно предимство пред останалите армии ? Доколко балоните от онова време са били използваеми за военни цели, имало ли е релно противодействие срещу тях, с какво евентуално биха могли да се свалят - дали с артилерия или с използваните от англичаните ракети ?
    Поне по мое мнение мнение причината Наполеон да се откаже от използването им е опасноста другите армии да се доберат до технологията и използването им от враговете на Франция да неутраличира тактическото предимство и военния гений на Наполеон на които той толкова много разчита. Дали това обаче е така ?

    II. Семафорната телеграфна система е друго нововъведение използвано от французите и прието на въоръжение в армията на Наполеон за което малко се знае. През 1791 г. Claude Chappe и неговия брат създават първата семафорна линия във Франция. Тя се състои от семафорни станции разположени на растояние 15-25 км. на върха на всяка една от които е разположена мачта висока 9 м. , на края на която има подвижен прът дълъг 4,5 м. със два по-малки пръта закрепени в краищата. В зависимост от взаимното положение на тези пръти могат да се предават 196 различни сигнала, с невиждана за времето си скорост - сигнал се е предавал на 193 км. само за 9 минути !!! До края на използването на системата през 1850-те във Франция има изградени 556 станции простиращи се на 4800 км.
    По-интересно за мен обаче е военното приложение на системата. Освен стационарните станции обаче Наполеон е имал и подвижни такива , едната от които винаги е пътувала с неговия щаб. Има информация че през 1812 г. е разработена подвижна станция монтирана на каруца позволяваща още по-голяма мобилност и разгръщане за много по-малко време от използваните дотогава сглобяеми станции - Това реално е предтечата на радиоколите използвани в съвременните армии ! За съжаление това е всичко което успях да открия по темата - и то поставя някои интересни въпроси. Тази телеграфна част дали е била армейска или гражданска, към коя част от армията е била зачислена, какви униформи и отличителни знаци е ползвала, каква е била структурата и числеността и много други. Особенно ме интересува тази разработена през 1812-та подвижна комуникационна станция - има ли някава информация по въпроса , евентуално запазило ли се е някъде описание или рисунка на системата, въобще всичко свързано със системата.

    Много бих се радвал ако някой има допълнителна информация по темата и се надявам да се завърже една интересна дискусия .

    #2
    Интересна тема, включваме се веднага

    Господин Жан Мари Жозеф Кутел


    По въпроса ти защо са спряли в развитието си. Да, наистина са били преминали от нагорещен въздух на водород, но в тези времена е било скъпо добиването му в количества необходими за такива балони. Трябвало е да се прехвърля и нещо като химическа лаборатория с армията, а това при маневрения начин на война на Наполеон е било непосилно или поне ненужно. Неговите тилови части са си имали далеч по-сериозни задачи като гюлетата и хляба. Виж при обсадите на Мобеж и Шарлеруа, където няма голями придвижвания, балонът l'Entreprenant ( Предприемчиви?!) e бил от забележителна полза, защото е имало как да го вдигнат, да огледа неподвижни цели и да го свалят за да докладва.

    Цялата аеростатна рота е включена в Египетската кампания, но напразно. Част от оборудването е загубено по пътя, част е повредено, и те нищо не могат да направят там за Наполеон. Събират египетски старини, самият капитан , тогава, Кутел, докарва две стели в Париж. След кампанията, закономерно, ги разформироват. Той става интендант, стига до полковник, получава "Почетния легион" и главно служи в Испания.

    А и още нещо, Кутел не е Шарл по малко име, това объркване идва от неговия сътрудник и приятел Шарл Александр, физик, който изобретява метода с водорода.

    Comment


      #3
      Много интересна тема!
      Имам един въпрос към по-запознатите. Относно начините на наблюдение от разузнавателните балони, какви са били тогавашните технологии? Предполагам че са използвали далекогледи и бинокли, но какво увеличение е позволявала технологията по това време?
      Така де, няма много смисъл да се вдигнеш на 100 метра в небето, ако не можеш да виждаш от там...
      "No beast so fierce but knows some touch of pity."
      "But I know none, and therefore am no beast."

      (Richard III - William Shakespeare)

      Comment


        #4
        Трудно е някакви ТТ данни да се представят. l'Entreprenant е поемал 130 куб м. газ, държан от 20-тина души, е можел, теоритично да се издигне на 500 м с двама души в кош. На практика го прави при обсадата на Майнц, когато австрийците извеждат парламентьори да отидат при французите и да ги помолят да го свалят, тъй като Кутел рискува живота си твърде серизно. Но 200 метра ги вдигат редовно. Морските далекогледи са давали увеличение до 6 -8 пъти. Съобщението е ставало посредством торбички с доклади. Правят и опити с флагчета, но така подробности не се получават. 20-тината държачи, е трябвало да бъдат бая оправни, особено при вятър. Ставали са и проблеми при изпускане. Самият балон е изкарвал 2 месеца, един път зареден, но пък е било опасно за пожари.

        Comment


          #5
          von Danitz, благодаря за включването и допълнителната информация. Единствените данни които открих са в "Osprey - Men At Arms 199 - Napoleons Specialist Troops", бегло споменаване в един абзац където се казваше че оборудването било унищовено в битката при Нил. А Жан Кутел го срещнах като Шарл в wiki-то и от там идва объркването ми - благодаря за уточнението.
          Замислих се все пак за логостичните трудности които спомена - доколкото ми е известно по това време са добивали водорода като са разтваряли желязо в сярна киселина, така че логично погледнато би трябвало да транспортират само серния окис за правенето на киселината , останалото - вода и желязо не би трябвало да е проблем да се достави и на място и не би изисквало транспортирането на сложна лаборатория. А и при евентуални проблеми какво им пречи да използват балони с горещ въздух - тогава поне не биха имали проблеми с горивото.
          Също така ти спомена "аеростатна рота" - рота ли е било формированието , каква е била численоста и структурата ? В книжката на Osprey се споменава че са били с униформи на инжинерните части - дали са имали собствени отличителни знаци или по нищо не са се различавали от останалите части ?
          Друг въпрос който изниква е как точно са ползвали балоните - вдигат го , оглежда и го свалят или седи горе и постоянно пуска бележки какво става ? А и нека обсъдим въпроса ако Наполеон все пак бе използвал балоните по-масово враговете му биха ли могли реално с нещо да им противодействат ? Бих се радвал на всякаква информация и коментари по темата.
          Интересен ми е и другия въпрос - за подвижните семафорни станции - някой попадал ли е на информация за тях, описания, рисунки ?

          P.S. von Danitz , изпревари въпроса ми с отговора си - явно все пак са ги бомбардирали с доклади свише От къде черпиш информацията си - би ли сподел източника че ми е интересно, стига да не е тайна де

          Comment


            #6
            Аз чета от библиотека Галика, една популярна книга наречена: Les merveilles de la science, ou Description populaire des inventions modernes или Чудесата на науката или популярно описание на изобретенията от Луи Фигюе. Там има и за семафорите, просто малко по-нататък ще сложа и за тях, че е много пространно. За униформите, ето една илюстрация от книгата

            А ето инсталацията за пълнене с газ. Ротата, много бързо станала батальон от 2 роти по 48 души. Всяка рота имала трима офицера. Това разрастване се дължи на факта, че разкрили училище, което за 4 години съществуване дало 66 випусника от 1784 до 1788. (първото военно-въздушно училище в света )
            Last edited by von Danitz; 23-04-2008, 13:25. Причина: Автоматично сливане на двойно мнение

            Comment


              #7
              von Danitz написа
              Аз чета от библиотека Галика, една популярна книга наречена: Les merveilles de la science, ou Description populaire des inventions modernes или Чудесата на науката или популярно описание на изобретенията от Луи Фигюе. Там има и за семафорите, просто малко по-нататък ще сложа и за тях, че е много пространно.
              Чакам с нетърпение да пуснеш нещо за семафорите. Има ли я тази книга в електронен вариант? Събирам материали за историята на комуникациите . Благодаря за интересната :tup: тема!
              "...7. Пациентите във форумите трябва да се съобразяват с условието, че тук не е място за интелектуални изяви от типа на философски монолози, това е лечебно заведение." - Правила за форуми

              Comment


                #8
                Книгата я има на този адрес - http://gallica2.bnf.fr/ark:/12148/bp....f1.pagination . Доста е интересна , но за съжаление е на френски и почти нищо не отбирам - успях само да разгледам картинките Но има доста информация и по двата въпроса и много ще се радвам ако някой добър човек преведе съответните части от книгата и ги постне тука.

                Comment


                  #9
                  Благодаря Avatar! Книжката е супер. Сега разбирам какво влияние са имали френските железници върху европейските и в частност - нашите - надписите в помещенията на гарите ни са на български и на френски ( :sm186: ) , а аеросемафорите са подобни, но еднораменни, явно производни на тези двураменните, показани в книжката. Просто си личи френското влияние от километри...
                  "...7. Пациентите във форумите трябва да се съобразяват с условието, че тук не е място за интелектуални изяви от типа на философски монолози, това е лечебно заведение." - Правила за форуми

                  Comment

                  Working...
                  X