Съобщение

Collapse
No announcement yet.

Развитие на европейските държави 1900-1914

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Време
  • Show
new posts

    #16
    В онези времена, 50% от световната търговия, предполагам че значи и почти същият процент от световното производство?!?
    Не е задължително, все пак търговията си е именно търговия, т..е размяна. А не производство.
    Иначе данните за икономическото развитие показват една тенденция на противопоставяне между Великобритания и Германия, което се вижда и в реалността.

    ПП Данните наистина са много интересни. Браво на Даниц :tup:.

    Comment


      #17
      Мда, имаше изчисления, че ако реформите в Русия са имали време за развитие, тези на Витте , в края на ХХ век Русия е щяла да бъде 600 млн. да доминира не над Европа, ами над света. Да овладее ресурсите на Сибир и да го засели. Руснаците дори направиха филм по тези статистически изчисления "Россия которая потеряли".

      За евреите, наистина много. Поделени са после с Полша. А после, знаем каква е съдбата им. За Великобритания, да огромна част от световната търговия е в ръцете и. Нещо повече, тя е нейно дело. Впечетляващо е как Германия се е вместила

      Comment


        #18
        Да, Германия определено не само се е вместила, но се е развивала с тенденцията да започен да "притеснява", а след време и да измества. Може би е функция на бурното развитие на търговския й флот, на индустриалния подем и следователно на общото й икономическо развитие.
        За Русия - това са утопии, ще се съглася с теб, Даниц по този въпрос.

        Comment


          #19
          Голъм, имах в предвид по-опростената търговска схема. Стрижеш овце-тъчеш плат-изнасяш плат. За това си позволих да направя подобен паралел. Естествено, че дори тогава нещата са малко по-сложни.
          This is my signature. There are many like it but this one is mine.

          Comment


            #20
            Разбрах те, но това е много опростено за този период. За да търгуваш трябва да имаш средството (най-вече голям търговски флот) и финансите (за закупуване на стоки, които ще се препродават). Дали стоките се произвеждат от националната икономика или не, не е толкова важно (освен с оглед на финансите).
            Правя уточнението не за друго, а защото доскоро се мъчих бая време със създаването и донякъде с опростяването на икономически модел баш за този период и при все че има много място за подобрение, извадих някои подобни "основни принципи" .

            Comment


              #21
              Айде да погледнем към нас си на този фон. Ние сме част от събитията. Говоря от икономическа гледна точка. Какво представлява нашата икономика, стопанство и най-вече индустрия в периода? Според анкетата проведена от доктора по икономика Александър Цанков (същият) в 1909, буквално , Българската индустрия
              "има миниатюрен характер, който съответства на миниатюрния характер на българското производство и богатство".
              Според данните събрани от него имаме тогава, в първата година на независимостта, 266 индустриални предприятия, все пак насърчавани и покровителствани от Закона за насърчаване на местната индустрия. Капиталът вложен в частните предприятия, които са 261, е 64 милиона и 400 хиляди лева, смятай франка. Обаче на година са произвеждали фабрикат на стойност 74 млн., т.е. повече от колкото струват. Много добре и пак подобно на сегашното ни състояние. Имали сме около 15 хиляди работника. Работели сме пак с чужди материали.

              Чуждите капитали са били 14 649 080 лв. Нещо около 22% от нашия. Но хубавото е, че сме били изпреварили Сърбия, Гърция, Турция. Но не можем да се мерим дори с Унгария в империята. Румъния пак ние изпреварвала.
              Last edited by von Danitz; 25-09-2007, 17:07.

              Comment


                #22
                Закона за насърчаване на индустрията, не беше ли отроче на Стамболов? Нещо от рода на: Щом произвеждаш нещо, първите години никакви данъци! Човека взима и първите външни заеми, за да насърчи индустрията. Ако не се лъжа от Франция? Надявам се, че не бъркам периода.
                This is my signature. There are many like it but this one is mine.

                Comment


                  #23
                  Не, този е от 1905, на Стамболов е за Насърчаване на стопанските и индустриални камари. Няма проблем, вървяли сме все в тая посока, но все по нашенски.

                  Comment


                    #24
                    Дааа, поздравления за интересните данни... А само да попитам, върти ми се нещо из главата, че Германия към края на 19 век е втора и почти догонва САЩ... Но ме мога да се сетя точно в какво - но по производство май беше...(не говоря за търговия)
                    "... намерих ключа и отворих вратата. Там - царството на моите сънища и мечти - беше пусто, глухо... отидох до картинаната, изтрих я от прахта, исках да видя още веднъж следите на онова, което някога мислех възможно. Но можех ли да вярвам на очите си? ..."

                    Comment


                      #25
                      Тези неща мисля Пол Кенеди на български отдавна е достъпен. Това дава той за индустрията, но в по-широка времева рамка
                      Attached Files

                      Comment


                        #26
                        За българската икономика от тоя период имам някои западни нещица, като се върна в задморско да ми напомнят заинтересуваните.
                        albireo написа
                        ...в този форум... основно е пълно с теоретици, прогнили интелигенти и просто кръчмаро-кибици...

                        Comment


                          #27
                          Но темата ни е за развитието на Европейските държави в периода 1900- 1914 година. Ако периода 1870- 1890 е триумфа на Европа над всички останали, то в следващия период, се вижда рязка промяна,макар че никой не я усеща . Вярно е, че Съединените щати, бързо и сигурно подкопават това общо господство на Европа, но нито икономисти, нито политици, нито пък военни го разбират. За да стане това факт, им трябва войната от 1914-1918, за да станат от длъжник, кредитор на Европа. Делът от световното индустриално производство се измества. От 1893 до 1914 той е съответно към 100:

                          За Съединените щати от 28 , става 38
                          За Германия от 14 става 18
                          За Великобритания от 27 пада на 14

                          Железопътната мрежа в Европа се развива, подобно на всички останали сектори, сред които не малък дял има нарастналите аграрни добиви, което довежда и до нуждата от повече, и по разклонен транспорт.

                          В 1890 година ЖП мрежата на Стария континент като цяло е 223 000 км
                          В 1913 тя е 342 000 км

                          В Щатите през 1890 тя е 268 000 км
                          В 1913 ЖП мрежата е вече 402 000 км.

                          Във всички останали райони на Света през 1890 мрежата е 92 000км
                          В 1913 е едва 226 000 км!

                          Падат цените на превозите, това е защото транспорта става по бърз и по-многоброен. Като се има предвид, че през 1890 парните кораби са 60% от всички, а през 1914 са 95 %, и развитето на другите видове транспорт, включително и автомобилния се получава следното:
                          През 1890 да се прекара един тон товар от Марсилия до Хонг Конг е струвало 86 франка
                          През 1906 70 франка
                          През 1913 вече е 57 франка

                          Всички тези промени водят до изменение на начина на живот. А от там и до политически изменения. Русия през 1905 постепенно променя автокртичния си начин на управление. Няма непосредствена връзка, но накрая и погледнато като цяло, се получава точно така. Същото става и в Османската империя. Испания, Сърбия с отменени функции на парламентите, ги възстановяват.

                          В най-развитите държави като Съединените щати и Германия, успехите пораждат и чувство на превъзходство. Тази "публична психология" се префасонира в национално чувство. Все повече като политически виждания и проекти се появява както от ляво, така и от дясно, желанието да се демонстрира превъзходство, да се парадира с престиж пред другите народи и държави. Това е особено силно сред мощните държави като Германия, Великобритания и Франция.

                          Това е пресата, това са темите, това всекидневието. Все едно дали става дума за Daily Mail, Le Petit Parisien или Le Matin и Berliner Morgenpost.

                          А някои народи не са толкова развити, и то в Европа, други пък още имат да решават въпросите с целостта и независимостта си. Все едно дали става дума за Ирландия или Австрийска Полша, Босна или Норвегия. Това поражда и кризите.

                          Comment


                            #28
                            --------------------------------------------------------------------------------------------------------------
                            20 януари 1900 г...
                            Германия изготвя проектозакон за бойната флота... Алфред фон Тирпиц, държавният секретар на имперските военноморски сили, твърдо е решен да разчупи окoвите на стария "ту-пауър-станрард", т.е. два британски кораба срещу един немски... До 1917г. отношението на корабите трябва де се измени на 2:3. Като цяло корабостоенето е едно от важните пера за икономиката на Германската империя. Но също така това е важна и неизбежна мерка. Самият Тирпиц заявява, че според него Германия в идния век ще загуби свята роля на велика сила, ако не гони енергично, неотложно и систематично своите военноморски интереси..." А статистически данни говорят, че Великобритания изразходва 4 пъти повече средства отколкото Германия...
                            12 юни 1900 г.
                            Приет е вторият закон за военноморските сили (по този начин е премахнат този от 1898г.). И така визията за новия флот е следната:
                            - 4 ескадри, всяка от по 8 редови кораба, 8 тежки и 24 леки крайцера
                            - 4 редови кораба
                            - 3 тежки крайцера
                            - 10 леки крайцера
                            - 2 флагмана
                            + резерви
                            Немската флота трябва да бъде силна при евентуален сблъсък с други флоти, флоти, за които този сблъсък да е много рискован... Това преследват Тирпиц и Бернхард фон Бюлов(мин. на външните работи)...
                            --------------------------------------------------------------------------------------------------------------
                            Last edited by Sir Gray; 27-09-2007, 10:58.
                            "... намерих ключа и отворих вратата. Там - царството на моите сънища и мечти - беше пусто, глухо... отидох до картинаната, изтрих я от прахта, исках да видя още веднъж следите на онова, което някога мислех възможно. Но можех ли да вярвам на очите си? ..."

                            Comment


                              #29
                              Да, кайзерът заявява направо: "Нашето бъдеще е през морето!" Тирпиц е изразител на това виждане, в което Германия отказва да играе повече зависима от Великобритания роля. "Екзотичната" и, колониална империя обаче, не дава големи възможности за базиране. В бъдещата война германския флот по простата механика на "на кой, какво е нужно" би трябвало да е агресивен. "Експанзията, пише Ernst Hasse в Deutrsche Politik през 1905, е необходим етап от развитието на един жизнен и пълнокръвен организъм."

                              Изключителен сайт по въпроса е http://kaiserliche-marine.de/

                              Но забележи обстановката. Точно по това време в Китай е избухнало така нареченото въстание на боксьорите. Германия изпраща експедиционен корпус. Това е и когато кайзерът съветва войниците си да се държат като "хуни". Германия вече е световна сила, глобално ангажирана.

                              А целта на Тирпиц се очертава в законите от 1906 и 1907 , тя е пускане на 4 броненосеца, или вече по-големите дреднаути, на година. А защо, ми за да се създаде, цитирам го "Флот, способен да действа между Хелголанд и английския бряг. " А общо, за да се уважава навсякъде "германския интерес". Това пак идва от икономическата загриженост: " Ние трябва да изнасяме, за да можем да внасяме. А трябва да внасяме за да можем да живеем и работим." - смята адмиралът. Е се оказва прав. Точно това ги побеждава. Края на вноса и износа разбива империята.

                              Но аз мислех да караме подред, след икономиката да хвърлим поглед към обществените интереси, социалния живот и откритията, а с армиите и флота, не знам дали тук му е мястото, все пак това е една сравнително мирна епоха.
                              Last edited by von Danitz; 27-09-2007, 09:57.

                              Comment


                                #30
                                а с армиите и флота, не знам дали тук му е мястото, все пак това е една сравнително мирна епоха.
                                Аз съм съгласен. За тези цели си има специализирани форуми. Там достатъчно място се отделя.

                                Comment

                                Working...
                                X