Само отвътре-навън Дано да проработи експеримента. Пишат че енергията на частиците била много малка, но пък и няма никакво съпротивление.
Съобщение
Collapse
No announcement yet.
Космически новини
Collapse
X
-
Въпреки това, обаче, прогнозата, че "тази ракета вече практически няма комерсиално бъдеще" ми се вижда попресилена. Аварии са ставали и ще стават, но пък Протон беше и е между най-евтините ракети в своя клас, заради изгодното съотношение между теглото на полезния товар, който може да изведе на преходна орбита, и цената на пуска (под 100 млн долара).
Второ, дори цената на полета с включената застраховка да е по-ниска от алтернативите, клиента все пак го интересува най-вече спътникът да бъде успешно изведен в орбита. Дори след евентуална авария да получи пълната стойност от застрахователя, изстрелването на спътник е процес, който често отнема години и ще трябва тепърва да започне отново.
Трето - SpaceX вече е напълно реална алтернатива. Те вече минаха през цикъла с ранните провали (споменат по-горе) на тяхната ракета (Falcon 9) и стигнаха нивото, където са изключително надеждни (мисля, че имат 20тина полета без провал), като в същно време цените им са едни от най-ниските на пазара (мисля, че са около нивото на руските доставчици или дори по-ниски). Нещо повече - тяхната ракета чисто конструктивно има някои особености, които доста подобряват надеждноста - вместо няколко мощни имат 9 по-слаби двигатели, като ефектът от това е, че дори един от двигателите да аварира, може да бъде спрян и това да бъде компенсирано с по-дълга работа на останалите двигатели. Тази способност беше демонстрирана при един от предишните им полети (мисля, че преди около година), когато се наложи единият от двигателите да бъде изключен аварийно, но въпреки това основните параметри на полета бяха изпълнени. Самата ракета Falcon 9 към момента има сравними възможности с повечето конфигурации на Delta IV и Atlas, освен най-мощните, като единствено отстъпва за геостационарни орбити, защото Delta IV и Atlas имат по-високоенергийни криогенни последни степени. Съвсем логично, това се е отразило на полетния им манифест, който е запълнен за доста напред и към момента ограничението им е техният капацитет (честотата, с която могат да провеждат полетите), а не липсата на клиенти. В също време мисля, че към момента за Протон са останали едва няколко ангажирани комерсиални полета.
Comment
-
a_godumov написа Виж мнениеВ цената на полета обаче, трябва да се включи и цената на застраховката, която зависи много силно от успеваемостта на ракетата и след няколкото последни провала, за Протон ще стане много скъпа.
За Фалкон не съм сигурен доколко е алтернатива на този етап. Мексиканският спътник беше доста над 5 тона, а такъв товар Фалкон-ът може да вдигне само теоретично. Мисля, че имат заплануван такъв полет, но дори всичко да мине добре, такъв товар ще е твърде близо до критичното тегло, на което ракетата е способна и едва ли ще се превърне в постоянна практика. Просто е нужна друга, по-тежка от Фалкона, ракета.Човешката глупост е безпределна, защото разумът му е неограничен!
Comment
-
Imperial написа Виж мнениеЧовешката глупост е безпределна, защото разумът му е неограничен!
Comment
-
Да, нещо такова, въпреки че това е ракета по-скоро от свръхтежък клас, тя е отвъд класа на Протон. Отива към съветските "Енергия", ако трябва да се търси руски аналог. Иначе NASA си се занимава със своята SLS, например, но и тя май има проблем с намирането на товари.
Но пък разликите в цената на пуск са в пъти по-ниски от тези на конкурентите (с изключение на китайската ракета, но и тя е с подобен процент неуспешни полети), особено след девалвацията на рублата. Никакви премии няма да могат да компенсират тези разлики и Протоните ще си останат недостижими като цена поне в близко бъдеще. А
1) Falcon 9 - 61.2 милиона долара при следните показатели 13,150 кг при ниска околоземна орбита с инкланация 28.5 градуса и 4,850 кг при геостационарна орбита с инкланация 27 градуса. За съжаление не успях да намеря някъде официално и черно на бяло написано какви са цените на Протон, но мисля, че започват от около 100 милиона долара (това съм го виждал в статии, но не мисля, че това може да се счита за толкова официален източник, колкото сайта на SpaceX). Другото, което съм чел е, че за програмата за полети на американски астронавти със Союз, таксуват НАСА по 50 милиона долара на място в космическия кораб. Според мен обаче, в случая руснаците (напълно разумно) таксуват по цените, които пазарът е склонен да плати и при нужда могат да ги свалят. Основните разходи по развойната дейност на тези системи (Протон и Союз) отдавна са изплатени и сега се правят основно инкрементални промени и подобрения. Но все пак това е положението към момента и излиза, че Falcon 9 е горе долу на същата цена (или значително по-евтин ако цените от 100 милиона долара при Протон се окажат верни). Относно способностите на двете ракети, отново не намерих някакви официални данни, но това, което пише в уикипедия е 20.7 тона на ниска околоземна орбита и 6 тона на геостационарна орбита. Тук мисля, че по-малката разлика се обяснява както от по-северното разположение, от където изстрелват, така и от използването на хиперголично гориво (несиметричен диметилхидразин/диазотен тетраоксид) в първите три степени.
2) Falcon Heavy - 90 милиона долара при 53 000 кг на ниска околоземна орбита и 21 200 на геостационарна орбита. В случая това са прогнозни цени, но мисля, че са повече от впечатляващи.
PS
Мисля, че започваме да се отклоняваме от темата, която съгласно заглавието е за новини. Може би е време за отделна тема, където да обсъждаме различните ракети
Comment
-
Не мисля че е толква учудващо. В едно от интервю чичко Мъск беше казал, че причината да се откаже от първоначалната си идея за кооперация с руснаците са били високите им цени. За това решил да започне от нулата, като оптимизира употребата на скъпите ресурси за производство на ракетата. Редки метали, скъпи стомани и т.н.
Самият той твърдеше че е успял в начинанието, за оптимизиране на разходите. Линк към интервюто има някъде в тази тема, ама сега не ми се рови.This is my signature. There are many like it but this one is mine.
Comment
-
albireo написа...в този форум... основно е пълно с теоретици, прогнили интелигенти и просто кръчмаро-кибици...
Comment
-
a_godumov написа Виж мнение1) Falcon 9
a_godumov написа Виж мнениеМоже би е време за отделна тема, където да обсъждаме различните ракети
Кухулин написа Виж мнениеНе се знае руснаците колко могат да смъкнат цената, ако ножа опре до кокала. Няма да се учудя, ако в някакъв момент пуска се окаже $50 млн.Човешката глупост е безпределна, защото разумът му е неограничен!
Comment
-
"Китай иска и Луната
Китай има нова амбиция: да стане първата страна в света, изследвала далечната страна на Луната. За какво й е всичко това? За престиж, но и заради природните богатства, които се намират там, пише Франк Зирен..."
Китай има нова амбиция: да стане първата страна в света, изследвала далечната страна на Луната. За какво й е всичко това? За престиж, но и заради природните богатства, които се намират там, пише Франк Зирен.
"Предполага се, че на Луната има запаси от около 1 милион тона хелий-3, определян от някои учени като енергията на бъдещето – стига да напредне достатъчно технологията на фузионните реактори"
После да не се чудим кой пръв ще тръгне из далечния космос.
Comment
Comment