Във връзка с последния пост, съответно на pnp5q и AYB, ще си позволя една забележка (оставам настрана оная част с нападките и "Discovery Channel" като авторитет) - няма съмнение, че всяка една игра в някаква степен може да се използва за стимулиране на някакво качество, което е необходимо в определена среда и ситуация (например, военна). още по-малко има съменние в това, че различни тренажори и симулативни програми могат да се използват в процеса на обучение на военни специалисти, защото симулират близки до реалните ситуации. Тези неща всъщност са единствено технологично развитие на доста по-древни методи на обучение - ученията и щабните разигравания. Същественото тук е, че тези методи позволяват абстрактна симулация на определен аспект, характерен в някаква степен и за реалната ситуация, поради което могат да се използват в процеса на обучение. Това обаче няма много общо с предвиждане на изхода от сражение или война, а това е, което ми се струва, че изпускате от поглед.
Ще илюстрирам горното с пример. Може да се създаде тренажор на танк, примерно и да се симулира сблъсък между два танка (совй и противников) в различни ситуации, въз основа на което да се съзцдаде статистика на вероятния изход от подобен сблъсък, която примерно ад даде в дадени условия вероятност за успех, да речем 80% за нашата страна.
Какво общо има това с реалната ситуация, обаче? То може да ни даде някакво указание за това какви сили (в наши танкове) можем да очакваме да бъдат достатъчни за да се справят с чужди танкове, което на свой ред да залегне като тактическо положение в уставите. Основата на това ще е заключението, че при голямо множество сражения статистиката се проявява. За конкретно сражение, обаче, тази система по никакъв начин не дава някаква сигурност, защото статистиката не се проявява в единичен случай. А ако впоследствие се окаже, че точно този сблъсък е емила по-голямо значение от останалите?
Мисля че това добре илюстрира разликата между принципна симулация, която използва относителното подобие, за да се подготвят и обучават специалисти и моделът, който следва да ни даде предсказание за реална ситуация. Никой не окачва от ученията или щабните игри да дават точни предсказания за това, какво ще се случи когато войната започне, нали?
Ще илюстрирам горното с пример. Може да се създаде тренажор на танк, примерно и да се симулира сблъсък между два танка (совй и противников) в различни ситуации, въз основа на което да се съзцдаде статистика на вероятния изход от подобен сблъсък, която примерно ад даде в дадени условия вероятност за успех, да речем 80% за нашата страна.
Какво общо има това с реалната ситуация, обаче? То може да ни даде някакво указание за това какви сили (в наши танкове) можем да очакваме да бъдат достатъчни за да се справят с чужди танкове, което на свой ред да залегне като тактическо положение в уставите. Основата на това ще е заключението, че при голямо множество сражения статистиката се проявява. За конкретно сражение, обаче, тази система по никакъв начин не дава някаква сигурност, защото статистиката не се проявява в единичен случай. А ако впоследствие се окаже, че точно този сблъсък е емила по-голямо значение от останалите?
Мисля че това добре илюстрира разликата между принципна симулация, която използва относителното подобие, за да се подготвят и обучават специалисти и моделът, който следва да ни даде предсказание за реална ситуация. Никой не окачва от ученията или щабните игри да дават точни предсказания за това, какво ще се случи когато войната започне, нали?
Comment