Съобщение

Collapse
No announcement yet.

Една любопитна съпоставка между генерал Салан и генерал Йорк.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Време
  • Show
new posts

    Една любопитна съпоставка между генерал Салан и генерал Йорк.

    Една любопитна съпоставка между генерал Раул Салан и генерал Йорк, на която попаднах в Шмитовата "Теория за партизанина". Текстът е на руски, за което се извинявам, но нямам време да го преведа.


    Настоящий враг

    Объявление войны всегда есть объявление врага; это само собой разумеется; а при объявлении гражданской войны это тем более подразумевается. Когда Салан объявил гражданскую войну, он в действительности провозглашал двух врагов: в отношении алжирского фронта продолжение регулярной и нерегулярной войны; в отношении французского правительства начало нелегальной и нерегулярной гражданской войны. Ничто иное не проясняет безвыходность ситуации Салана так отч¸тливо, как рассмотрение этого двойного объявления врага. Каждая война на два фронта вызывает вопрос, кто же на деле является настоящим врагом. Не знак ли это внутреннего раздвоения – иметь больше одного единственного настоящего врага? Враг – это наш собственный вопрос как гештальт. Если собственный гештальт однозначно определ¸н, откуда тогда бер¸тся удвоение врага? Враг – это не нечто такое, что по какой-либо причине должно быть устранено и из-за своей малоценности уничтожено. Враг находится в моей собственной сфере. По этой причине я должен столкнуться с ним в борьбе для того, чтобы обрести собственную меру, собственные границы, собственный образ и облик.
    Салан считал алжирского партизана абсолютным врагом. Внезапно в его тылу возник гораздо более скверный для него, более интенсивный враг – собственное правительство, собственный начальник, собственный брат. В своих вчерашних собратьях он внезапно увидел нового врага. Это суть случая Салана. Вчерашний брат раскрылся как более опасный враг. В самом понятии врага должна заключаться путаница, которая тесно связана с учением о войне и прояснением которой мы займ¸мся теперь, в конце нашего изложения.
    Историк найд¸т для всех исторических ситуаций примеры и параллели в мировой истории. Мы уже обозначили параллели с процессами 1812/13 годов прусской истории. Мы также показали, как в идеях и планах прусской реформы армии 1808/13 годов партизан обр¸л свою философскую легитимацию, а в прусском эдикте о ландштурме апреля 1813 года - свой исторический аккредитив. Так что теперь не должно показаться странным, как было бы на первый взгляд, если мы для лучшей разработки главного вопроса привлеч¸м в качестве примера ситуацию прусского генерала Йорка зимы 1812-1813 годов. Вначале в глаза конечно бросаются громадные противоположности: Салан, француз левореспубликанского происхождения и современно-технократической чеканки, против генерала императорской прусской армии 1812 года, который определ¸нно не мог прийти к мысли объявить своему императору и высшему военачальнику гражданскую войну. Перед лицом таких различий эпох и типов представляется второстепенным и даже случайным, что и Йорк воевал офицером в колониях Ост-Индии. Впрочем, именно бросающиеся в глаза противоположности тем более отч¸тливо проясняют то, что главный вопрос тот же самый. Ибо в обоих случаях речь шла о том, чтобы решить, кто был настоящий враг.
    Децизионистская точность господствует в функционировании каждой современной организации, в особенности в функционировании каждой современной, регулярной государственной армии. При этом главный вопрос для ситуации сегодняшнего генерала весьма точно предста¸т как абсолютное Или-или. Резкая альтернатива легальности и легитимности – это лишь следствие французской революции и е¸ столкновения с реставрацией легитимной монархии 1815 года. В такой дореволюционной легитимной монархии, как тогдашняя королевская Пруссия многие феодальные элементы сохраняли связь начальства и подчинения. Верность ещ¸ не стала чем-то “иррациональным” и ещ¸ не растворилась в простом, исчислимом функционализме. Пруссия уже тогда была ч¸тко выраженным государством; е¸ армия не могла отречься от фридерицианского происхождения; прусские реформаторы армии хотели модернизировать, а не возвращаться к каким-либо формам феодализма. Тем не менее обстановка и среда легитимной прусской монархии того времени может показаться сегодняшнему наблюдателю и в конфликтном случае менее острой и резкой, менее децизионистско-государственной. Об этом сейчас не требуется спорить. Дело заключается только в том, что впечатления различных одеяний эпох не стирают главный вопрос, именно вопрос о настоящем враге.
    Йорк в 1812 году командовал прусским вспомогательным корпусом, который как союзный Наполеону отряд принадлежал к армии французского генерала Макдональда. В декабре 1812 года Йорк переш¸л на сторону врага, на сторону русских, и заключил с русским генералом фон Дибичем известную Таурогенскую конвенцию. Во время переговоров и при заключении конвенции с русской стороны в качестве посредника принимал участие подполковник фон Клаузевиц. Письмо, которое Йорк 3 января 1813 года направил своему королю и верховному главнокомандующему, стало знаменитым историческим документом. Это справедливо. Прусский генерал с большим почтением пишет, что он ожидает от короля суждения о том, может ли он, Йорк, сражаться “против настоящего врага”, или же король осуждает поступок своего генерала. Он преданно ожидает ответа, готовый, в случае порицания, “ждать пули на поле битвы”.
    Слова о “настоящем враге” достойны Клаузевица и схватывают суть. То, что генерал готов “ждать пули на поле битвы”, относится к солдату, который отвечает за свой поступок, не иначе чем генерал Салан был готов крикнуть Vive la France! в окопах Vincennes перед расстрелом. Однако то, что Йорк, при вс¸м почтении к королю, оставляет за собой право решать, кто является “настоящим врагом”, - прида¸т его словам подлинный, трагический и бунтарский смысл. Йорк не был партизаном и, пожалуй, никогда бы им не стал. Но в горизонте смысла и понятия настоящего врага шаг в партизанство не был бы ни абсурдным, ни непоследовательным.
    Конечно это только эвристическая фикция, допустимая на краткое мгновение, когда прусские офицеры возвысили партизана до идеи, то есть только на это поворотное время, которое привело к эдикту о ландштурме 13 апреля 1813 года. Уже спустя несколько месяцев мысль, что прусский генерал мог бы стать партизаном, стала бы даже как эвристическая фикция гротескна и абсурдна и оставалась бы такою навсегда, покуда существовала прусская армия. Как было возможно то, что партизан, который в 17 веке опустился до Picaro (плута) и в 18 веке принадлежал л¸гкому, подвижному отряду, в канун 1813 года на краткое мгновение предстал героической фигурой, чтобы затем в наше время, более ста лет спустя, стать даже ключевой фигурой в международных событиях?
    Ответ на этот вопрос явствует из того, что нерегулярность партизана оста¸тся зависимой от смысла и содержания конкретно регулярного. После разложения и распада в Германии 17 века, в 18 веке развилась регулярность войн по династическим причинам. Эта регулярность придала войне настолько сильные оберегания, что война могла рассматриваться как игра, в которой нерегулярно участвовал л¸гкий, подвижный отряд и враг как просто конвенциональный враг стал партн¸ром в военной игре. Испанская герилья началась, когда Наполеон осенью 1808 года разгромил регулярную испанскую армию. Здесь имелось различие с Пруссией 1806-1807 годов, которая после поражения своей регулярной армии тотчас же заключила унизительный мир. Испанский партизан снова восстановил серь¸зность войны, а именно в противоположность Наполеону, соответственно на стороне обороны старых европейских континентальных государств, чья старая, ставшая конвенцией и игрой регулярность показала себя не на высоте новой, революционно заряженной, наполеоновской регулярности. Враг тем самым вновь стал настоящим врагом, война – снова настоящей войной. Партизан, защищающий национальную почву от чужого завоевателя, стал героем, который по-настоящему боролся против настоящего врага. Это был в самом деле важный процесс, который прив¸л Клаузевица к его теории и к учению о войне. Когда потом сто лет спустя теория войны такого профессионального революционера, как Ленин слепо разрушила все унаследованные оберегания войны, война стала абсолютной войной и партизан стал носителем абсолютной вражды против абсолютного врага.
    Last edited by ivan_kunchev; 01-03-2009, 23:09.

    #2
    Sir Gray написа Виж мнение
    Е да де, доктринален наръчник, точно. Ама то и затова го нахокват, щото то който се води по някакви предписани доктрини обикновено го изненадват следващата война
    Между другото това на Клаузевиц не е баш философия - би трябвало тогав ада се занимава със смисъла на войната и морала - а по-скоро е съществото на войната (под черта разбира се: на определен тип война)
    А именно - на партизанската, според Шмит. И доста добре се аргументира, между другото.
    Войната като "династично дело" отминава в историята след Наполеон. Между другото - именно "регулираната война" наподобява игра, Голъм. Онова, дето го прави революционната френска армия хич не е игра, а връща сериозността на войната, сериозността на врага. Така е според Шмит, де.
    А иначе - поздравления за темичката - интересна е.

    Comment


      #3
      Между другото - именно "регулираната война" наподобява игра, Голъм. Онова, дето го прави революционната френска армия хич не е игра, а връща сериозността на войната, сериозността на врага.
      Иване, струва ми се, че нещо не си ме разбрал: съгласен съм, че регулираните войни са много по-игрови. Колкото повече са правилата и ограниченията, толкова повече се приближаваме до играта. Тя, разбира се, се случва и играе само между хора, принадлежащи към една и съща общност (независимо каква, ако щеш и общността на тези, които признават правилата и задължителността им върху себе си), когато това не е така дори и във времената на "регулирана и подобна на танц война", се воюва по съвсем друг начин, за което примери има много. Дори можем да обсъдим как съвременността се опитва да ес върне към регулираните и игрови войни. Обаче да се приравнява партизанската към тоталната война ми се вижда неправилно - чудех се дали да не се включва в другата ти тема по въпроса, но ти махна въпросите от нея и някак изгубих мотивация за това.
      Както и да е, отклоних се. Причината да пиша това бе различна: революционните войни (и Наполеоновите), разбира се, не са игрови в този смисъл - напротив, те са си сериозни, може би и поради това, че вече не си признава статута на "принадлежащи към една общност". Но като пиша за "игра" нямам предвид характера на самите войни, а по-скоро отношението на Наплоеон като стратег към целия проблем. И това е само едно бегло впечатление.

      Comment


        #4
        Виж, би могло да се премести оттук, но... Както прецените.
        От оная тема махнах въпросите, щото придаваха някаква насока, която е само една от възможните при срещата с текста на Шмит, а не си струва да предрешавам насоката по някакъв начин. Както и да е.
        Всъщност наистина много бих искал да обсъдим дали съвременността се опитва да се върне към регулираните и игрови войни и как. Нещо не и се получава, струва ми се. Това е по-скоро задача, която трябва да бъде изобщо легитимирана като задача, и то - може би - главна. Ти как го виждаш този въпрос - не знам.
        Иначе вече с доста бегли спомени по въпроса - мисля, че Шмит не отъждествяваше направо партизанската война с тотална. По скоро говори, че опитът на испанската съпротива срещу Наполеон, чиято армия всъщност е проводникът на новия тип война, е опит, възвръщащ сериозността на войната, на врага като истински. Испанските партизани са нещо като "гещалт" на партизаните изобщо и особеното тук е, че това е едно съзнателно излизане от регулярността на войната, което не само не спазва досегашните и правила, например - по отношение на милостта към военнопленниците, но и само знае, че не трябва да очаква милост и закрила, ако се попадне в ръцете на врага. Според Шмит опитът на испанската съпротива е интериоризиран като централен в съществото на войната изобщо оттук нататък. Това става всъщност у Клаузевиц, който интериоризира точно този тип война като "войната". Т.е, според Карл Шмит се върви в едно постепенно заличаване на границата между война и вражда изобщо, докато преди Наполеон враждата е била "изтласкана" от полето на войната, войната е била "регулярно", регламентирано дело. Третата стъпка беше сторена у Ленин, който вече на мястото на "истинския" основополага "абсолютния враг". Това вече е пълно изплъзване на войната към размяната на терор. Ако в момента войната е нещо подобно, то как би могла да се върне към "предишния модел"?
        Иначе - ОК, говориш за Наполеон като поглед върху войната. Любопитно е дали това е съвсем точно - не зная.

        Comment


          #5
          Това става всъщност у Клаузевиц, който интериоризира точно този тип война като "войната".
          Ммм, веднага уточнявам - не съм чел нищо от въпросния Шмит, а и от Клаузевиц съм прехвърлял преди време основният му труд в един от българските преводи (май все пак по-добрия), така че впечатленията ми могат да се назоват и бегли. Но все пак: не мисля, че може да се твърди, че войната, така както е описана (структурирана) при Клаузевиц е изцяло рожба на френските упражнения на Иберийския полуостров, т.е. на ирегулярната война. Според мен, по същият начин може да се изведе от "армията от нов тип", родена в революционна Франция и дори основанията ще са значително по-сериозни. Т.е. войната не като дело на професионалисти, което странично засяга останалите, а като порив, базиран върху определена социална прослойка и дори на едно общество срещу друго, в което военната съставка е само инструмент.
          Впрочем, този момент присъства - както споменах в предходния пост - там, където войната се води между противници, които не признават равнопоставеността си, т.е. няма условия за спазване на "правилата и етикета". А такива примери не липсват, според мен, далеч преди Наполеоновите войни и доколко точно испанската кампания променя всичко това... не знам, не ми се вярва.
          Може би ще е по-точно да се сметне, че това са две различни тенденции в организираното насилие, на които може да се придаде достатъчно общ характер и да се сметне, че са характерни въобще за историята, като вероятно ще можем да ги открием на всяко ниво като крайност на насилието и организация (очовечаване) в търсене на ограничена форма. Т.е. не може да се каже, че войната-церемониал не може да присъства редом с войната като крайност на насилието (терор, както си го определил) и то у едни и същи хора и организации.
          След това, Ленин: струва ми се, че тук ще е неправилно да му се приписва нещо, което вече се е случило и случвало преди него: войната вече е излязла далеч извън границите на воините (хората, занимаващи се професионално с нея, на границите на професия, ако щеш).
          Въпросните правила (милост, към военнопленниците, закрила, уважение към парламентьори и прочее) са не повече от опит за организиране на войната, обличане в "цивилизована форма", което важи само когато тя се води между страни, признаващи си взаимно цивилизования статут. И напускаща тези форми, когато такова признание липсва: независимо от времето и мястото.
          Ако се върна на подхвърлянето си относно съвременността: всичките конвенции могат да се разглеждат (а тяхната история е доста дълга, така че "съвремие" в този смисъл е доста широко понятие) както като опит за връщане към времето на церемониалната война", така и като опит за цивилизоване на новият тип война, рожба на индустриалната епоха (ако признаем някакви достатъчно нови и различни характерни черти на този "нов тип воюване"), извършван независимо от някакви спомени за някогашните различни времена, самостоятелно.
          С други думи, струва ми се, от малкото, което съм прочел в цитати от въпросния Шмит, че той твърде много подчинява (насилва) нещата, за да ги вкара в някаква удобна и вероятно красива схема.

          Comment


            #6
            http://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%9A%...B8%D1%82%D1%82

            Ето нещо за него. Доста любопитна фигура, подсъдим в Нюрнберг. Отлично образован юрист. Доколкото знам - парадоксално, но част от законотворческото му дело е използвано като заемка при създаване конституцията на Израел.
            Част от нещата му са отпреди 1933г когато е вероятно най-уважаваният професор по право в Европа, ако не и в света. След съпричастността му към нацизма върху него пада сянка. Доста любопитно е поведението му пред Нюрнбергския трибунал, където с познанията си в правната област парира пледоариите срещу себе си - това не съм го проверявал за подробности.
            След войната е заглушаван, но напоследък отново към творчеството му се появява нарастващ интерес.
            Иначе, ако се зачетеш в последния абзац - там по-добре е казано това, което се опитах да препредавам. Възможно е и да става дума за някаква "красота на концепцията", но ми се струва, че ако се види всичко в контекста на цялото ("Теория за партизанина") проследява доста точно втъкаването на феномена на "партизанската война" с нейната почти пълна освободеност от правила в съвременното понятие за война. Между другото изследва и едно правна тенденция през ХХв за смекчаване на отношението към партизанина - особено по отношение на сравнението с конвенциите от началото на века с тези от 1949г.
            Last edited by ivan_kunchev; 24-03-2009, 21:02.

            Comment


              #7
              Ако ми позволите, малко уточнение по отношение на Клаузевиц: той говори за "ограничена война" като диаметрално противоположна на "тоталната война". Помежду двата абсолютни, платонови вида е целият диапазон на реалните конфликти, според съответния си интензитет. По-ограничената война, характерна за западно- и централноевропейската, до-наполеонова епоха е водена между професионалисти със стремеж за максимално ограничаване на жертвите предимно поради практически съображения. Тя е рационална война и тн.
              Напълно съм съгласен с Голъм, че "народната армия" на Франция, води до основната промяна в доктрината. Съпротивата в Испания показва, че партизанските действия могат да бъдат част и дори сериозен фактор при една война, но в никакъв случай на този етап не и основополагащ, особено в контекста на Клаузевиц. Разбира се, партизанската война е част от модела доближаващ се до тотална война, но до концепциите на Ленин и Мао има още доста време.

              Колкото до генерал Йорк, мнението ми е, че действията му далеч не са толкова новаторски и героично-трагични, колкото на френския генерал в Алжир. За мен обстоятелствата и последствията от двете постъпки правят съпоставката невъзможна.
              Какво зората? Ние сме Урук-хай — не спираме да се бием ни денем, ни нощем... Какво зората?

              Comment


                #8
                Карл Шмитт
                Теория партизана
                Промежуточное замечание по поводу понятия Политического
                Перевод Ю.Ю.Коринца



                Посвящается Эрнсту Форстхоффу
                к 60-летнему юбилею
                13 сентября 1962 года






                Предисловие



                Данное сочинение о Теории партизана возникло из двух лекций, которые я прочитал весной 1962 года - 15 марта в Памплоне, по приглашению Estudio General de Navarra, и 17 марта в университете Сарагосы, в рамках мероприятий Catedra Palafox, по приглашению ее директора, профессора Луиса Гарсия Ариас. Лекция напечатана в публикациях Catedra в конце 1962 года.
                Подзаголовок Промежуточное замечание по поводу понятия Политического можно объяснить исходя из конкретного мгновения публикации. Издательство в настоящее время готовится вновь опубликовать мой текст 1932 года. В последние десятилетия появились многочисленные следствия на данную тему. Данное сочинение не является таким следствием; это самостоятельный, пусть и эскизный труд, тема которого неизбежно выливается в проблему различения друга и врага. Таким образом, я хотел лишь представить эту разработку моих лекций весны 1962 года в непритязательной форме промежуточного замечания и тем самым сделать их доступными для всех тех, кто до сих пор внимательно следил за сложной дискуссией о понятии политического.

                Февраль 1963 года
                Карл Шмитт

                Содержание



                Введение …………………………………………………………..


                Взгляд на исходное положение 1808/13 …………………………

                Горизонт нашего рассмотрения …………………………………..

                Слово и понятие партизан ………………………………………...

                Взгляд на международно-правовое положение ………………….

                Развитие теории …………………………………………………..

                Прусские разногласия с партизанством…………………………...

                Партизан как прусский идеал 1813 года и поворот к теории ……

                От Клаузевитца к Ленину …………………………………………..

                От Ленина к Мао Цзэ-дуну …………………………………………

                От Мао Цзэ-дуна к Раулю Салану …………………………………

                Аспекты и понятия последней стадии ………………………….

                Аспект пространства ………………………………………………..

                Разрушение социальных структур ………………………………….

                Всемирно-политический контекст …………………………………

                Технический аспект …………………………………………………

                Легальность и легитимность ……………………………………….

                Настоящий враг ……………………………………………………..

                От настоящего врага к врагу абсолютному ……………………….











                Введение

                Взгляд на исходное положение 1808/13

                Исходным положением для наших размышлений о проблеме партизана является герилья, которую испанский народ вел в 1808 – 1813 годах против войска чужого завоевателя. В этой войне народ – добуржуазный, доиндустриальный, доконвенциональный народ – впервые столкнулся с современной, вышедшей из опыта Французской революции, хорошо организованной, регулярной армией. Благодаря этому открылись новые пространства войны, образовались новые понятия ведения войны, и возникло новое учение о войне и политике.
                Партизан сражается нерегулярным образом. Но различие между регулярной и нерегулярной борьбой зависит от точности регулярного и обретает свою конкретную противоположность и тем самым также свое понятие только в современных организационных формах,которые возникают из войн Французской революции. Во все времена человечество вело войны и битвы; во все времена имелись правила ведения войны и правила ведения боя, и вследствие этого также нарушение правил и небрежение правилами. В особенности во все времена разложения, к примеру, во время Тридцатилетней войны на немецкой земле (1618-48),далее во всех гражданских войнах и во всех колониальных войнах мировой истории снова и снова обнаруживаются явления, которые можно назвать партизанскими. Только при этом следует иметь ввиду, что, для теории партизана в целом, сила и значение его нерегулярности определяется силой и значением партизаном под вопрос поставленного регулярного. Именно это Регулярное государства как и Регулярное армии обретает как во французском государстве, так и во французской армии благодаря Наполеону новую, точную определенность. Бесчисленные войны белых завоевателей против американских индейцев с 17 по 19 века, впрочем, как и методы Riflemen (стрелков) во время американской войны за независимость против регулярной английской армии (1774-83) и гражданская война в Вандее между шуанами и якобинцами (1793-96) относятся все без исключения еще к до-наполеоновской стадии. Новое военное искусство регулярных армий Наполеона возникло из нового, революционного способа ведения боевых действий. Одному прусскому офицеру того времени вся кампания Наполеона 1806 года против Пруссии представлялось лишь как “Одно большое политиканство1”.
                Партизан испанской герильи 1808 года был первым, кто отважился нерегулярно бороться против первых современных регулярных армий. Наполеон осенью 1808 года разгромил регулярную испанскую армию; собственно испанская герилья началась только после этого поражения регулярной армии. Еще нет полной, документированной истории испанской партизанской войны.2 Она, как говорит Fernando Solano Costa (в своем цитированном в примечании сочинении Los Guerrilleros) необходима, но и очень трудна, поскольку общая испанская герилья складывалась из приблизительно 200 региональных маленьких войн в Астурии, Арагонии, Каталании, Наварре, Кастилии и т.д., под руководством многочисленных борцов, чьи имена окутаны множеством мифов и легенд, среди них Juan Martin Diez, который как Empecinado стал ужасом для французов и сделал дорогу из Мадрида в Сарагоссу ненадежной.3 Эта партизанская война велась обеими сторонами с самой ужасной жестокостью, и не вызывает удивления то, что много текстов друзей французов напечатаны как труды сторонников герильи. Однако как бы ни соотносились миф и легенда, с одной стороны, и документированная история, с другой, - линии нашего исходного положения в любом случае ясны. Согласно Клаузевитцу часто половина общей французской военной силы находилась в Испании и половина ее, а именно 250-260 000 человек, были втянуты в герилью; их число оценивается Gomez de Arteche в 50 000, другие предлагают гораздо меньшие цифры.
                Ситуация испанского партизана 1808 года характеризуется прежде всего тем, что он отваживался на борьбу на своей небольшой родной почве, в то время как его король и семья короля еще точно не знали, кто же был настоящим врагом. В этом отношении легитимная власть вела себя тогда в Испании не иначе чем в Германии. Кроме того, высшее духовенство и буржуазия повсюду были afrancesados (друзья французов), то есть ситуация в Испании характеризуется тем, что образованные слои аристократии, симпатизировали чужому завоевателю. И в этом отношении выявляются параллели с Германией, где великий немецкий поэт Гете создавал гимны во славу Наполеона, и где немецкое образование никогда окончательно не уяснило для себя, на чьей же оно стороне. В Испании Guerrillero осмеливался на безнадежную борьбу, бедняга, первый типичный случай нерегулярного пушечного мяса конфликтов, имеющих политическое значение для всего мира. Все это в качестве увертюры принадлежит теории партизана.
                В то время искра попала из Испании на север. Она не раздула там такой же пожар, который обеспечил испанской герилье ее всемирно-историческое значение. Но она оказала там такое воздействие, чье развитие сегодня, во второй половине 20 века, изменяет облик Земли и человечества. Она вызвала к жизни теорию войны и вражды, которая последовательно достигает апогея в теории партизана.
                Сначала, в 1809 году, во время краткой войны, которую вела австрийская монархия против Наполеона, была сделана планомерная попытка подражать испанскому примеру. Австрийское правительство в Вене инсценировало с помощью знаменитых публицистов, среди которых были Фридрих Гентц и Фридрих Шлегель, национальную пропаганду против Наполеона. Были переведены на немецкий язык и распространялись испанские труды.4 Генрих фон Клейст поспешил сюда и продолжил после этой австрийской войны 1809 года антифранцузскую пропаганду в Берлине. В эти годы, вплоть до своей смерти в ноябре 1811 года, он стал собственно поэтом национального сопротивления чужому завоевателю. Его драма “Тевтобургская битва” (“Die Hermannsschlacht”) - это самое великое партизанское творение всех времен. Он также сочинил стихотворение Палафоксу (An Palafox), поставив защитника Сарагосы в один ряд с Леонидом, Арминием и Вильгельмом Теллем.5 То, что реформаторы в прусском генеральном штабе, прежде всего Гнейзенау и Шарнхорст, были глубоко потрясены испанским примером и старались в своих реорганизациях иметь его в виду, известно и ниже будет еще разбираться. В мире идей этих прусских офицеров генерального штаба 1808-1813 годов заключены также ростки книги О войне, благодаря которой имя Клаузевиц получило почти мифическое звучание. Его формула о войне как продолжении политики содержит уже в сжатом виде теорию партизана, чья логика доведена до конца Лениным и Мао Цзэ-дуном, как будет нами показано ниже.


                Ако се прочете текста внимателно ясно личи, че става дума за испанската съпротива в контекста на новия начин на война, възникнал откъм френската революция и особените събития довели до феномена "Френска революционна армия и начин на водене на война". Това Шмит го знае. Също е очевидно, че регулярност и нерегулярност е имало и преди Клаузевиц. В последните редове обаче е ясно какво се има предвид.
                И още нещо към края на тази глава. Класическото право на война води със себе си един куп разграничения между война и вражда, или ако щете - между враг и престъпник. С размиването на тази граница вече става невъзможно и класическото сключване на мир. Доколкото разбирам това има предвид Шмит.
                А всичко това е поставено само като забележка към концепцията му за политическото - автономна опозиция враг-приятел, която съществува редом до областите на етическото с неговото разграничение добро-зло, естетическото с "красиво-безобразно", икономическото - с "рентабилно-нерентабилно" и т.н. С тази си оригинална концепция най-вече е известен. Политическото е философски легитимирано и то - откъм войната. Там, където опозицията врагове-приятели се размие до опоненти в дискусия, или конкуренти в икономическото "състезание на пазара" - там политическото престава да присъства. Също така - там, където войната се изтръгне от регулярността, макар и в нейния нов вид, където избухне "стихията на враждата", където врагът е обявен за престъпник, и то - абсолютен, което се случва през ХХв, но води началото си от слъсъка на наполеоновата армия с испанската съпротива - там политическото "експанзира" до вражда, едва ли не обхващаща цялото битие. И в двата случая политическото е застрашено (а то е, "автентичното битие" на човека, според Шмит) - чрез разразяването на войната отвъд правните рамки.

                Comment


                  #9
                  Да, така нещата вече са по-ясни за мен. С тази формулировка повече или по-малко съм съгласен. Разбира се, струва си да се обсъди доколко и как се променя войната, благодарение на Наполеон и "френската революционна армия" (и всички останали фактори, които вероятно имат своето място: индустриални, идеологически (национализъм) и прочее).
                  Между другото, този текст (цялата книга) има ли го някъде он-лайн, защото така ми изглежда от цитата, който си привел?

                  Comment


                    #10
                    "Понятието за политическото" -
                    http://www.thepaganfront.com/brangol...y/Schmitt2.rar

                    "Теория за партизанина" - http://www.conservatism.narod.ru/korinez/partizan.rtf - оттам са цитатите.

                    И нещо, което сигурно би ти било интересно - фундаменталното противопоставяне между морските и земните държавно-политически обединения като двигател на световната история -
                    http://www.conservatism.narod.ru/korinez/schmitt.doc - писано през 1941г.

                    И доразвиването на тая концепция след войната -
                    http://www.arcto.ru/modules.php?name...rticle&sid=524

                    Любопитно е, че докато Германия е на вълната на победите Шмит обосновава "окончателната победа на сушата над морето"; след войната преразглежда концепцията си в полза на "таласокрацията".

                    Comment

                    Working...
                    X