Дали идеята за един учебник по история за всички ученици от страните-членки на ЕС е опит за налагане на едно виждане или на единна гледна точка от позициите на европейската перспектива, пита полското издание "Впрост" и цитира мненията за това на полски политици и историци.
Роман Гертих - министър на образованието на Полша заявява:
"Във всички европейски страни изучаването на историята поставя различни акценти. Поради това е трудно да си представим изучаване на "историята на Европа". Това е опит за създаване на "европейска идентичност", а аз не съм съгласен с това. Ако темата бъде повдигната по време на срещата на министрите на образованието от ЕС в Хайделберг през следващата седмица, ще декларирам позицията си. Не съм сигурен, че точно германското председателство на ЕС е най-доброто време за обсъждане на общ учебник по история. Историята на Германия и отношенията й с нейните съседи имат много особен характер."
Елжбета Якубяк - началник на кабинета на президента, заявява, че идеята на немския министър за такъв общ учебник е добра тема за разговор.
"Не мисля, че е възможно създаването на такъв учебник. Възможни са спорове, свързани с разбирането ни за историята, например - кои са събитията, довели до падането на комунизма. Кое беше по-рано - "Солидарност" или падането на Берлинската стена... Ние, поляците, бяхме вече свободни, когато отидохме да рушим стената и седяхме върху нея като поляци от свободна страна, а Европа смята, че падането на комунизма е започнало именно с разрушаването на стената. Друг спорен въпрос е ролята на Полша във Втората световна война. Смятат, че армията ни е била десетхилядна, а това е много мощна европейска сила, създадена в много особени условия. Разговорът за общ учебник ще засяга много детайли и, поради това, ще бъде трудно да се споразумеем."
Проф. Зджислав Мах от Центъра за европейски проучвания в Ягелонския университет смята, че: "Изработването на общ учебник по история за всички ученици в страните от ЕС е добра идея, тъй като един от основните проблеми на общността е, че нейните граждани знаят твърде малко едни за други. Такъв учебник ще даде възможност да се коригират едностранни схващания за някои факти и да се елиминират премълчаванията. Важно е това, че създаването на обща европейска идентичност изисква поглед върху историята именно от европейска перспектива. Отделните събития придобиват смисъл, само когато ги поставим в определена рамка. Ако ЕС има усещане на обществено-културна общност и, ако трябва да съществува европейска идентичност, струва ми се, че общото изучаване на историята е задължително. Важно е също да се обсъдят различните интерпретации на историческите факти, даже когато за някои неща не можем да се споразумеем до края. На Европа трябва да се гледа като на едно цяло. Общият учебник ще помогне за преодоляване на стереотипите и предразсъдъците, които все още произлизат от незнанието и едностранчивостта."
Роман Гертих - министър на образованието на Полша заявява:
"Във всички европейски страни изучаването на историята поставя различни акценти. Поради това е трудно да си представим изучаване на "историята на Европа". Това е опит за създаване на "европейска идентичност", а аз не съм съгласен с това. Ако темата бъде повдигната по време на срещата на министрите на образованието от ЕС в Хайделберг през следващата седмица, ще декларирам позицията си. Не съм сигурен, че точно германското председателство на ЕС е най-доброто време за обсъждане на общ учебник по история. Историята на Германия и отношенията й с нейните съседи имат много особен характер."
Елжбета Якубяк - началник на кабинета на президента, заявява, че идеята на немския министър за такъв общ учебник е добра тема за разговор.
"Не мисля, че е възможно създаването на такъв учебник. Възможни са спорове, свързани с разбирането ни за историята, например - кои са събитията, довели до падането на комунизма. Кое беше по-рано - "Солидарност" или падането на Берлинската стена... Ние, поляците, бяхме вече свободни, когато отидохме да рушим стената и седяхме върху нея като поляци от свободна страна, а Европа смята, че падането на комунизма е започнало именно с разрушаването на стената. Друг спорен въпрос е ролята на Полша във Втората световна война. Смятат, че армията ни е била десетхилядна, а това е много мощна европейска сила, създадена в много особени условия. Разговорът за общ учебник ще засяга много детайли и, поради това, ще бъде трудно да се споразумеем."
Проф. Зджислав Мах от Центъра за европейски проучвания в Ягелонския университет смята, че: "Изработването на общ учебник по история за всички ученици в страните от ЕС е добра идея, тъй като един от основните проблеми на общността е, че нейните граждани знаят твърде малко едни за други. Такъв учебник ще даде възможност да се коригират едностранни схващания за някои факти и да се елиминират премълчаванията. Важно е това, че създаването на обща европейска идентичност изисква поглед върху историята именно от европейска перспектива. Отделните събития придобиват смисъл, само когато ги поставим в определена рамка. Ако ЕС има усещане на обществено-културна общност и, ако трябва да съществува европейска идентичност, струва ми се, че общото изучаване на историята е задължително. Важно е също да се обсъдят различните интерпретации на историческите факти, даже когато за някои неща не можем да се споразумеем до края. На Европа трябва да се гледа като на едно цяло. Общият учебник ще помогне за преодоляване на стереотипите и предразсъдъците, които все още произлизат от незнанието и едностранчивостта."
Comment