If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Ами то самата тема е разклонение на отдавнашния ни спор за революцията и еволюцията. Можем да разглеждаме опитите за социално инженерство като вид революция, тъй като се опитват да променят естествения ход на нещата, винаги според тясната гледна точка на извършващия процеса субект, който е вид маниак, подвластен и сляпо вярващ в някаква идеологема. Резултатът винаги е плачевен. Дай ми пример за един такъв процес с положителни резултати.
"If elections changed anything, they would be forbidden" ~ Kurt Tucholsky
Е, то зависи какво се разбира под еволюция...ако това е естествен процес на развитие...,защо революцията да не е част от този естествен процес...тя да не би да е противоестествена, просто трябва да признаем, че "революциите" са част от нашата еволюция. като се замисли човек, то все революции - че френска ли, индуистриална ли, буржоазна ли не беше...и май въпреки първоначалните резултати, всички те са положителни погледнато от дистанцията на времето. така, че социално-канализационното инженерство, защо то да не е една положителна "революция", ако човек по някакъв начин избегне тесногръдъдието и има достатъчно отворен ум...
Ти си това,което е твоето най-голямо желание,
каквото е желанието ти,такива са и мислите ти,
каквито са мислите ти,такива са делата ти,
каквито са делата ти, такава е и съдбата ти.
"Free my mind, yeah, free my mind.." каза Нео преди да падне от n-тия етаж
да, ама после само лекинко го боляха зъбките :tup:
Ти си това,което е твоето най-голямо желание,
каквото е желанието ти,такива са и мислите ти,
каквито са мислите ти,такива са делата ти,
каквито са делата ти, такава е и съдбата ти.
Абе, както някой беше казал - лесно им е на Избраните (щото другите кат ги заковат на кръста, примерно, няма мърдане).
Абе, той и той беше избран, ама нейсе...какво беше казал Адамс по случая..."на Земята всички хора са нещастни, даже тези, които имат електронни часовници и са имали Бог, ама са го заковали на кръст..." какво беше това, бе пфу тая моя памет изперкана... :evil:
Ти си това,което е твоето най-голямо желание,
каквото е желанието ти,такива са и мислите ти,
каквито са мислите ти,такива са делата ти,
каквито са делата ти, такава е и съдбата ти.
Не искам и аз да се впускам в моралните аспекти на проблема. Затова да вземем теоритичните въпроси, които постави gollum, но подкрепени с някои примери от истинската история (защото фондацията на Азимов може никога да не се случи). “По-висшата” цивилизация наистина оказва влияние във всички области на “по-нисшите” (степенуването може да се направи чрез определянето на нивата на положителна активност (НПА) на отделните цивилизации). Постепенно при справянето със средата и външните “по-нисши” цивизации от страна на “по-висшата” се наблюдава влияние не само към тях, но и към експанзионистичната цивилизация с по-високо НПА (дотук повтарям накратко gollum). Но след справянето със естествената среда и външните цивилизации се получава вакуум и високата положителна активност, която досега е била насочена навън, започва да оказва деструктивна роля върху самата развита (“висша”) цивилизация. От друга страна “по-нисшите цивилизации”, приобщени вече към ценностите проповядвани от “висшата”, придобиват също високо НПА, което започва да търси поле за външна изява. Посоката за изява на това НПА обикновено е територията на “висшата цивилизация”, която вече е в криза. Само да спомена, че влиянието на външните цивилизации и средата спрямо развитата цивилизация с високо НПА, в началото е минимално (и тук съм съгласен с gollum), но постепенно със засилването на влиянията (едновременно с това се наблюдава и повишаване на НПА) на “нисшите” се динамизират процесите и тогава не може да се говори за никаква латентност.
Пример може да се даде с най-познаваната от европейците империя – Римската. В началото романизира почти целия средиземноморски свят (променя средата и външните цивилизации и култури). В последствие настъпва деградация в самата империя (не казвам, че това е обусловено само от липсата на поле за изява на високото НПА, но несъмнено е важен фактор) и тя не може да се справя с новите предизвикателства вътре и вън от нея.
Пример в духовната сфера може да се даде с християнството и езичниците (приемаме първото за “висша”, а другите за “нисши”). За разпространението на християнството и справянето с многото раннохристиянски секти е изразходвана положителната активност. Несъмнено обаче от езичниците са останали множество влияния (в България – Трифон Зарезан, паленето на огньове на Сирни заговезни и др.). При християнството след налагането му в цяла Европа и след настъпилия упадък не се наблюдава изцяло рухване на старата система, докато при политическите формации почти винаги следва края на “висшата” система. Разбира се това рухване не е само плод на липса на поле за изява на положителната активност и деструктивната посока, която поема. Почти винаги се намесва и нов фактор, различен от “висшата” и предишните “нисши” – това А. Тойнби (един много уважаван от мен автор) назовава “вътрешен и външен пролетариат”.
Интересно е, че въпреки краха на “висшата” цивилизация (култура, религия), влиянието и върху новия външен пролетариат се оказва много продължително и по-плодотворно, отколкото влиянието, оказвано над тогавашните “нисши” като израз на високото НПА.
Иключение от гореописаната система на действие са само USA, които през XIXв. при завладяването на дивия запад променят средата и “нисшите” култури (индианците). Може би, защото не се появява факторът външен пролетариат, а от “нисшите” остават твърде малко. Нещо подобно се наблюдава сега в световен мащаб, но това е друга тема.
Надявам се да не съм се оплел прекалено в разсъжденията си. Иначе темата наистина е безкрайна.
“Никога не е имало война, която по-лесно би могла да бъде
предотвратена от тази, която току-що бе доразрушила
всичко, останало от света при предишната битка.”
Сър Уинстън Чърчил
март 1948г.
Comment