Съобщение

Collapse
No announcement yet.

Тракийски и възрожденски мистерии

Collapse
X
 
  • Filter
  • Време
  • Show
new posts

    #31
    Най-добре ще е ако тук въобще престане да се търси каквато и да връзка между културата на Първото българско царство и траките. Такава просто няма.
    Между другото квадрите в стил рустика въобще не са това което описваш.

    Comment


      #32
      А приемствеността между древните езически светилища и българската народна култура? Например в Бузовград директорът на ист. музей в Казанлък, след разкопките на култовия комплекс - с новооткритите ритуални тракийски огнища, гробници от една страна и от друга - открития средновековен некропол изтъква, че имаме пример на приемственост между тракийската и средновековната българска култура. Изследванията за древно тракийското наследство в българската народна култура не са никак малко - щом като такава нещо има, това е било факт и през ПБЦ.
      "Какво ли толкова се е зачела тази свиня? - зачуди се докторът - Кое ли тъй яростно подчертава с молива?"

      Comment


        #33
        pehotinec написа Виж мнение
        А приемствеността между древните езически светилища и българската народна култура? Например в Бузовград директорът на ист. музей в Казанлък, след разкопките на култовия комплекс - с новооткритите ритуални тракийски огнища, гробници от една страна и от друга - открития средновековен некропол изтъква, че имаме пример на приемственост между тракийската и средновековната българска култура. Изследванията за древно тракийското наследство в българската народна култура не са никак малко - щом като такава нещо има, това е било факт и през ПБЦ.
        Ми да така е, със същия успех може да се изтъкне и приемствеността между древните езически светилища и хетеродоксните мюсюлмански такива, примери колкото щеш

        Comment


          #34
          pehotinec написа Виж мнение
          А приемствеността между древните езически светилища и българската народна култура? Например в Бузовград директорът на ист. музей в Казанлък, след разкопките на култовия комплекс - с новооткритите ритуални тракийски огнища, гробници от една страна и от друга - открития средновековен некропол изтъква, че имаме пример на приемственост между тракийската и средновековната българска култура. Изследванията за древно тракийското наследство в българската народна култура не са никак малко - щом като такава нещо има, това е било факт и през ПБЦ.
          Пак ще отбележа, че когато цитираш чужди думи си длъжен да показваш и източника. Откъде да сме сигурни, че въпросният директор точно това е казал? Всъщност, ако го е казал, е казал една огромна глупост - ако средновековен некропол от 12-14 в. от н.е. върху или в непосредстевна близост до тракийско светилище от 5-4 в. пр.н.е., доказва "приемственост", веднага възниква въпросът, какво точно доказва периодът от 1 700 години разделящ въпросното светилище от средновековния некропол? Следвайки твоята и евентуално логиката на директора на музея в Казанлък, че излезне че циганите от Аджи Асан махала в Пловдив са потомци на римляните, тъй като махалата е върху най-представителната част на римския Филипопол, циганите от Шекер махала пак в Пловдив са потомци на траките и македонците, тъй като тази махала е в непосредствена близост до една елинистическа гробница, а пък циганите от Столипиново (отново в Пловдив) са преки потомци на хората живели тук през неолита, тъй като махалата е до една селищна могила. Въобще следвайки логиката на тракоманите, човек може да направи потресаващи открития.

          Айде, когато понаучиш елементари неща като що е то рустицирана квадра (каквито през ПБЦ въобще не са се дялали)и що е то квадров градеж в системата "биндер-лойфел", тогава да обсъждаме културата ПБЦ. Пак повтарям, най-добре да се прекрати обсъждането на връзките траки - ПБЦ.

          Comment


            #35
            Въпросният директор се казва Момчил Маринов, а интервюто е от 28 окт. 2012 г. пред агенция "Фокус". За рустика - виж какво е написано, когато потърсиш за градежите в плисковско -преславската култура. Така са написали хората. Щом още преди време отрече проф.Е. Димитров и "Древнотракийското наследство в бълг. фолклор", сигурно ще направиш това и за доц. Васил Марков Марков- той поне си е чист археолог. Богомил Нонев - който десетки години е имал достъп до всички източници, музеи, по света и у нас ето и той покрай камарите книги е писал за зидовете без пълнеж - което е явна грешка, като помисли човек как иначе ще се докара такъв зид на дебелина. Щом това, което те са написали толкова ти е проблем, не му обръщай пък внимание . Аз мисля, че форумът е за това - да се обменят мнения и да се научат нови неща и или пък да се коригират. Разбрах твоето мнение и го уважавам, макар и да не съм най-съгласен с него.
            "Какво ли толкова се е зачела тази свиня? - зачуди се докторът - Кое ли тъй яростно подчертава с молива?"

            Comment


              #36
              pehotinec написа Виж мнение
              Въпросният директор се казва Момчил Маринов, а интервюто е от 28 окт. 2012 г. пред агенция "Фокус". За рустика - виж какво е написано, когато потърсиш за градежите в плисковско -преславската култура. Така са написали хората.
              Много хора пишат много неща и често много големи глупости. Това, че има написан текст от човек свързан с някаква научна институция, съвсем не означава, че въпросният текст трябва безкритично да се приема. А който е изтресал рустицираните квадри в Плиска е изтресъл огромна глупост и очевидно или халхабер си няма що е то "рустицирана квадра", или халхабер си няма от плисковските градежи, а най-вероятно и двете. И да не съм голословен, ще ти цитирам най-новото изследване за българската култура през езическия период и конкретно за Плиска:
              Рашев, Р. - Българската езическа култура V²² - ²Х век, С. 2008, с. 76 "Никъде не е засвидетелствано рустициране на лицевите страни". Кратко, точно и ясно.

              pehotinec написа Виж мнение
              доц. Васил Марков Марков- той поне си е чист археолог.
              Не е. Културолог е. А човек винаги трябва да е много предпазлив когато чете писано от културолог.

              Comment


                #37
                ....което обаче, не отрича наличието на др. тракийски/античен/ пласт в българския фолклор, народна култура и пр.?
                "Какво ли толкова се е зачела тази свиня? - зачуди се докторът - Кое ли тъй яростно подчертава с молива?"

                Comment


                  #38
                  pehotinec написа Виж мнение
                  ....което обаче, не отрича наличието на др. тракийски/античен/ пласт в българския фолклор, народна култура и пр.?
                  Българите, бидейки във вековни, вече13, века в перманентен контакт с ромеи, в последствие гърци и власи, са възприели доста от тяхната култура, съответво античната гръцка, римска култура и ранновизантийска култура. Античен пласт - да. Тракийски - не.

                  Comment


                    #39
                    Но пък не е ли по-добре да се каже, че е вероятно чрез античния пласт /наследство/да се приемат някои отделни тракийски митологични и пр. преживелици,естествено трансформирани до голяма степен, доколкото към 5 - век тракийския език е изгубен и пр.? Отделен въпрос е как тези неща се интерпретират или по-скоро преекспонират в някои среди и как после се възприемат от читателите и потребителите.
                    "Какво ли толкова се е зачела тази свиня? - зачуди се докторът - Кое ли тъй яростно подчертава с молива?"

                    Comment


                      #40
                      Преди време чух за източник наречен "Корпус за делата на Карл Велики", където се казва, че той трябвало да иде да бъде коронясан в Константинопол и да получи там своя меч. Това както знаем от историята не е така, ... но в случая впечатление ми направи описанието на Константинол, който е описан като магически град, чиито жители можели да променят времето, имало градини с бронзови дървета и златни птички, лъвовете на трона на василевса можели да мърдат лапи и пр., което е много интересно и свръхестествено, и показва някои общи неща в легендите от различни времена и места. Понеже не намерих нещо конкретно и понеже това донякъде е в обсега на тази тема, чието заглавие "Тракийски мистерии" като че ли най-добре ще е да се промени на "антични.." се питам, дали някой може да даде някаква насока към този "Кодекс..." и пр.?
                      "Какво ли толкова се е зачела тази свиня? - зачуди се докторът - Кое ли тъй яростно подчертава с молива?"

                      Comment


                        #41
                        pehotinec написа Виж мнение
                        Преди време чух за източник наречен "Корпус за делата на Карл Велики", където се казва, че той трябвало да иде да бъде коронясан в Константинопол и да получи там своя меч. Това както знаем от историята не е така, ... но в случая впечатление ми направи описанието на Константинол, който е описан като магически град, чиито жители можели да променят времето, имало градини с бронзови дървета и златни птички, лъвовете на трона на василевса можели да мърдат лапи и пр., което е много интересно и свръхестествено, и показва някои общи неща в легендите от различни времена и места. Понеже не намерих нещо конкретно и понеже това донякъде е в обсега на тази тема, чието заглавие "Тракийски мистерии" като че ли най-добре ще е да се промени на "антични.." се питам, дали някой може да даде някаква насока към този "Кодекс..." и пр.?
                        Това са разни джунджурии изобретени, ако не се лъжа, от Лъв Математик в средата на ²Х в. А че Византия е оказала огромно влияние върху българите на всяко ниво, мисля че в това спор няма.

                        Comment


                          #42
                          Тайните в долината на река Ореше, дунавският тракийски конник и др. - http://history.rodenkrai.com/new/liu...ka_oreshe.html
                          "Какво ли толкова се е зачела тази свиня? - зачуди се докторът - Кое ли тъй яростно подчертава с молива?"

                          Comment


                            #43
                            Много е писано за родопския силивряк - орфеевото цвете със седемте имена - за неговите лековити качества, за това, че старо 2 милиона години, че може да покълне след като е престояло 30 месеца в хербарий, че идват хора от далече да го видят и пр. Най - вече се споменават мистериите и легендите от които произлиза името му - ту от кръвта на Орфей, когато го разкъсали вакханките, ту от сълзите му по Евридика. Но запис на оригиналната най - стара легенда не можах да намеря нито в 7 томника, нито в 12 томника по български фолклор, а за СбНУ - точно сега нямам нито достъп, нито пък време. Интересно как стоят обстоятелствата около записа на тази легенда? На мене ми се струва, че зад тези романтични обяснения става дума за някакви други оставени на заден план интересни факти и процеси.
                            "Какво ли толкова се е зачела тази свиня? - зачуди се докторът - Кое ли тъй яростно подчертава с молива?"

                            Comment


                              #44
                              pehotinec написа Виж мнение
                              Много е писано за родопския силивряк - орфеевото цвете със седемте имена - за неговите лековити качества, за това, че старо 2 милиона години, че може да покълне след като е престояло 30 месеца в хербарий, че идват хора от далече да го видят и пр. Най - вече се споменават мистериите и легендите от които произлиза името му - ту от кръвта на Орфей, когато го разкъсали вакханките, ту от сълзите му по Евридика. Но запис на оригиналната най - стара легенда не можах да намеря нито в 7 томника, нито в 12 томника по български фолклор, а за СбНУ - точно сега нямам нито достъп, нито пък време. Интересно как стоят обстоятелствата около записа на тази легенда? На мене ми се струва, че зад тези романтични обяснения става дума за някакви други оставени на заден план интересни факти и процеси.
                              Може да си сигурен, че няма и да намериш. Това са съвременни "легенди".

                              Comment


                                #45
                                Важни са ритуалните практики. Само във „Видрица" на поп Минчо Кънчев ако си поставим за цел, то ще видим как първо хайдутите отсичат главата, на този който противно на клетвата искал да обира българи; после как хайдутите отрязат главата на Муртазата и навървена е диви лози през очите я закачат на портите на Ахиевския чифлик; Гълъб убива невярната си годеница; като пускат откупен с пари пленник хайдутите му обръсват главата; как враговете приготвят едни за други сребърни куршуми, а се пазят с муски - примерите следват един след други. Уреченият знак е сърнешки глас, по-късно, в комитетско време се появяват пароли/лозинки/, химическо мастило, тайни имена и названия. Особено важно е полагането на клетвата, един върховен момент при който закълнатите са разтреперват и изпадат в силно вълнение, което само по себе си е един акт на посвещение в тайното общество на „комитетите „.
                                Еволюцията на човека и обществата от силно и единствено религиозно мислене, където денят започа и завършва с предсказание , към мислене светско и научно изглежда е по-дълъг от колкото си мислим. Вероятно редица сдружения, съюзи, общества във времето носят белег на древни мистични тайнства или дори ползват различни запаметени правила , тайни езици и други, какъвто например е и тайния език на строителите. Такива организации преносители на запомнени стари практики в Османската империя биха могли да бъдат еснафите.

                                "С цел улесняване на правораздавателната дейност еснафските организации създали система от публични и частни разпоредби, съвкупността от които може да се
                                определи като своеобразно „еснафско право”. Тези правила били изписани в уставите и уставните решения на еснафските организации и в официални документи на османската власт, на базата на които се правораздавало. Характерно за еснафските устави е, че те съдържат предимно наказателноправни разпоредби. Когато липсвали писани правила, лицата се ръководели от обичайноправни норми, възприети и спазвани от „старо време”. "

                                "Нарушителят, наречен „тюхметлия”, подлежал на две групи санкции. От една страна той търпял духовно наказание – проклятие, наказание от Божи съд, клетва.
                                Подобна заплаха грозяла нарушителите на установените правила и ред в организацията: „да бъде проклет от триста и осемнадесет отци5 и от Свети
                                Пантелеймон6 и от нас грешните; проклети да бъдат и делата му на ръцете и да не види хаир и берекет от занаята във всичкия си живот и след смъртта да не види лице божие”7 , както и проклятието: „Да бъде техният двор пуст и в жилищата им да няма живи.”8 От друга страна нарушилият правилата бил наказван и от земните съдници с различни светски санкции ..."

                                "Някои от тях са посочени във фермана на Мустафа Хан от 1773 г.: „Тоя еснафски съд осъжда провинените членове от еснафа на публично опозоряване, на изгонване от еснафството, на забрана да работи занаятската професия, на телесно наказание с пръчки, на временно арестуване, на парични глоби в полза на еснафа, на изобличение и на други подобни укори и наказания.” ВИДОВЕ НАКАЗАНИЯ В БЪЛГАРСКИТЕ ВЪЗРОЖДЕНСКИ ЕСНАФСКИ ОРГАНИЗАЦИИ
                                ас. д-р Петя Неделева1
                                Нартиада

                                Comment

                                Working...
                                X