Съобщение

Collapse
No announcement yet.

Диен Биен Фу

Collapse
X
 
  • Filter
  • Време
  • Show
new posts

    Диен Биен Фу

    В края на 1952г. и началото на 1953г. Виетмин израства като страховита военна сила. Геополитическата ситуация е налице. Корейската война е към края си и комунистически Китай обилно снабдява виетнамските комунисти с модерно американско трофейно оръжие. Това довежда до нарастване числеността на виетнамската комунистическа армия със застрашителни размери. През 1953г. Зиап разполага със 150 000 армия, подкрепена от 100 000 регионални войници и около 300 000 местни, или партизански сили. Разполагайки с тази комбинирана военна сила, Зиап решава да промени стратегията. Офанзивните му възможности позволяват да нахлуе в Северен Лаос, където действа стравнително слабото комунистическо движение Патет-лао. В зоните около виетнамско-лаоскота граница живее католическо население, което е лоялно към французите.
    Тази периферна стратегия е добре обмислена и отговаря на нарастналите оперативни възможности на комунистическата армия. Тя е и безотказна, защото през лятото на 1953г. Лаос официално става асоцииран член на френския Индокитайски съюз и Франция е морално здължена да гарантира неговата безопасност. С нахлуването в Лаос Виетмин цели да вкара френския експедиционен корпус в сражение извън укрепения район на Тонкинскита делта и да му наложи генерално сражение далеч, на повече от 300км от неговата основна база. Сега вече Зиап се надява на генерално сражение, на което французите са се надявали през периода 1947 - 1952г.
    От своя страна френския командващ Навар е изправен пред дилемата, която двусмислено и коварно му се препоръчва от френската правителствена политика в Индокитай. Без да поема официални ангажименти за отбраната на Лаос, Комитетът на националната отбрана на Франция изработва становище, което предоставя правото на Навар фактически сам да вземе решение за съдбата на тази страна.
    Макар и да получава противоречиви директиви, честолюбивият френски генерал решава да действа, поемайки цялата отговорност върху себе си, въпреки протестите на част от щабните офицери. Целта е малкия планиснки форт Диен Биен Фу на границата със Севрен Лаос. Селото форт е превзето от частите на Зиап през октомври 1952г. при офанзивата им срещу планиснкото племе тайци. Тогава малкия френски гарнизон се изтегля, без да приема сражения. Основната оперативна идея на френското колониално командване сега е да създаде голяма военна база на границата със Лаос, която да му позволи да води военни операции срещу силите на Виетмин. Подсъзнателно се преследва генерално сражение, защото такава база, разположена в противниковия тил, ще привлече основните сили на Виетмин и така концентрирани и събрани на едно място ще бъдат обект на разгром и унищожение.
    Операция "Кастор" започва на 20.11.1953г. с въздушен десант, с който в околността на Диен Биен Фу са хвърлени 9 батальона от френския експедиционен корпус. За около месец французите изграждат полеви укрепления и самолетна писта за снабдяване по въздуха. Виетминския гарнизон, съставляващ пехотен полк, е отблъснат от селото и французите започват постепенно изграждане на фортифиакционни съоръжения и увеличават войските си до две непълни дивизии.
    Това, което французите смятат да постигнат го постигат противниците им. До началото на март 1954г. Зиап прехвърля главните сис сили/4 дивизии, около 50 000 души и хваща Диен Биен Фу в плътен обръч, като по околните хълмове на низината от около 18 кв.км е разположена артилерията. Виетминците успяват да спечелят и "войната на тиловете", като за целта използват 250 000 "кули"/носачи/, които заедно с транспортното оборудване, получено от Китай, осигуряват прилична логистика на виетминската армия.
    Обсадата на полевата крепост продължава 55 дни. Макар и френския гарнизон да се състои от калени в боевете парашутисти и легионери, съпротивата им без подкрепления или деблокираща операция е обречена. Френската авиация наброяваща 60-75 самолета, не е в състояниое да изпълни дневната норма от 200 тона продоволствие за войската. Вместо тях тя успява да достави едва 100.
    На 13.03. Зиап започва офанзивата като предприема атака срещу периферните френски позиции Ан-Мари, Беатрикс и Габриел. От преки артилерийски попадения загива командването на 13-ти батальон на чуждестранния легион, охраняващ източния периметър. Във жестока фронтална атака загиват около 300 легионери и позицията Беатрикс е превзета. Виетминците използват примитивни тактически схеми, като сапьори осигуряват коридорите за атака, а след това "пехотни вълни" заливат френските позиции със самоотвержени и готови на всичко бойци от комунистическата армия. Полковник Кристиян дьо Касри, командващ френските, не предприема контраатака, държи се пасивно и на другия ден е превзета и следващата позиция Габриел.
    Кастри е храбър френски офицер, протеже на Навар, но не е специалист по отбранителни и фортификационни операции.
    Втората фаза на виетминската офанзива започва на 30.03. срещу укрепените линии Доминик и Елиан. Те съставляват втория отбранителен пръстен и са защитавани фанатично от французите. Втората офанзива е подготвена по-лошо от първата и френската артилерия просто отваря цели проломи през атакуващата виетнамска пехота. Загубите на Виетмин придобиват опустошителни размери, но французите също губят около 2 000 души. Ситуацията се влошава драматично, когато френските местни съюзници тайците напускат отбранителните си позиции и масово се предават. След 50 дни тежки сражения френските сили наброяват 2500 души, докато Виетмин все още разполага с 30 000 войника и офицери.
    Последния акт на френската драма започва на 01.05.1954г. с масирана атака на две виетмиснки дивизии срещу позициите Доминик и Елиан. Притиснати от масирана артилерийска стрелба и потънали до кръста в кал от започналите по-рано мусони, легионерите извършват подвига на техните предшественици в битката при Камерон. През 1863г. в мексиканската колониална война една легионерска рота от 65 човека успява да удържи натиска на 2 000 мексиканци в продължение на 12 часа, като 800 мексиканци загиват по време на обсадата. При Диен Биен Фу ситуацията е идентична. При щурма на Елиан около 2 000 виетминци загиват, напълвайки догоре траншеите на чуждестранния легион.
    Ужасен от загубите Зиап заповядва френската цитадела да бъде взривена чрез минна галерия, прокопана под земята с тонове TNT. Тази методика е известна още от американската гражданска война при обсадата на Питърсбърг. След експлозията 102-ри полк от армията на Виетмин превзема хълма или това, което е останало от него. Сражението продължава още известно време около източния бряг на река Нем-юм, където 70 легионери успяват да пробият и да се изтеглят към границата на Лаос. Френската съпротива е прекратена в 17.00 часа на 07.05.1954г., с предаването на Кастри и офицерите от неговия щаб. След две години на юг се провеждат избори и Франция окончателно се оттегля от своята империя в Далечния изток. Чакам коментари.
    They march in full battle dress
    With faces grim and pale
    Tattered banners and bloody flags
    Rusty spears and blades...

    #2
    Снимка
    (\_/)
    (°_°)
    (> <) <- This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination.

    Comment


      #3
      Чудя се имало ли е есесовци в чуждестранния легион, които са взели участието в битката? Някой знае ли нещо?
      They march in full battle dress
      With faces grim and pale
      Tattered banners and bloody flags
      Rusty spears and blades...

      Comment


        #4
        Вероятно.
        Със сигурност е имало доста немци и нищо чудно част от тях да са били именно есесовци. В няколко книжки написани от бивши легионери съм чел, че на вечери с ветерани - на празника на легиона, повечето са били все немци и то ветерани от Индокитай, Алжир и останалата Африка - 50те и 60те год. В една статия на един южноафриканец - Крис Вермаак съм срещал подобно твърдение - за цял батальон есесовци воювал в Индокитай.
        Recalibrating my lack of faith in humanity...

        https://www.youtube.com/watch?v=MvqjkS6t9Yk

        Comment


          #5
          Чак сега прочетох статията. Интересна безспорно. Обаче доколкото знам легионери са пристигали и след началото на обсадата, дори знаейки че няма как да се измъкнат после. Чувството за съпричастност към Легиона е било по-силно. След като е било превзето летището, са продължили да скачат с парашути. Въобще една статия за историята на Френския Чуждестранен Легион би била интересна за мен и за други предполагам.

          ПП Интересува ме каква ударна авиация са имали французите в тази битка, ако са имали въобще?
          "No beast so fierce but knows some touch of pity."
          "But I know none, and therefore am no beast."

          (Richard III - William Shakespeare)

          Comment


            #6
            принципно ползват Сийфайъри и френската модификация на Корсара (F4U7), обаче на мен ми е известно основно за снабдителни полети, а не за щурмови.

            поправка. за участие в битката на сийфайъри не пише (макар да ги имат в региона), обаче участват B-26, Corsair, Bearcat, Helldiver, Privateer(!!!) от към въздушна поддръжка и С-119 и С-47 като транспорти. на 6 май участват почти 200 самолета (общо) при което виетминската зенитна артилерия благоразумно мълчи. и все пак това не е достатъчно да предотврати падането на позицията...

            Comment


              #7
              Благодаря за информацията, 3Ф122, въпреки че не съм толкова запознат че да разбирам значението на удивителните след Privateer Стар ли е, какво?
              В толкова залесен терен наистина авиацията има малко значение, освен ако не разполага с много голяма огнева мощ - с каквата разполагат само САЩ по-късно, с "килимите", напалма и стратегическите бомбардировачи. Иначе растителността предостава прекрасна маскировка на зенитните оръдия и установки (когато ги е имало де), докато авиацията не разполага с огневата мощ да подави всяко зенитно оръдийце и всяка батарея, като дори не може да ги открие преди въпросната батарея да започне да стреля. Терена е безспорно в полза на по-ниско технологичната армия...
              "No beast so fierce but knows some touch of pity."
              "But I know none, and therefore am no beast."

              (Richard III - William Shakespeare)

              Comment


                #8
                Dinain написа
                В толкова залесен терен наистина авиацията има малко значение,
                Говориш само за ударната авиация нали? Щото иначе съм дълбоко несъгласен. Авиацията има огромно значение с ролята, която и е дадена в стратегията за участие в конфликти с ниска интензивност. Независимо от терена - пример Малая. Изводите от там са че само с авиация не става, но пък без нея накъде. И има огромно значение, независимо че отдолу са джунгли. Холандците в Ява са също добър пример.
                Пък и за ударна авиация - не е нужно да имаш огнева мощ способна на "килимени" бомбардировки за да си ефективен. Французите в началния етап на войната се задъхват заради старите им и непроектирани за максимална ефективност на ниски височини самолети, с малки ударни възможности, но по късно когато получават помощ от САЩ се справят доста добре. нещата се подобряват значително и бих казал че са ефективни. При всички случаи поражението им не се дължи на слаба ефективност на авиацията им.
                Recalibrating my lack of faith in humanity...

                https://www.youtube.com/watch?v=MvqjkS6t9Yk

                Comment


                  #9
                  ако това което е написано там е вярно, то Privateer е еднокилев вариант на Б24 Либерейтър първоначално строен по поръчка на авиацията на флота на САЩ - патрулен бомбардировач с много голям радиус на действие. (килът му е като на Б32 Dominator.) това ме и учуди, защото самолетът е сериозен по размери и възможности да носи товар, а не съм чел, че са имали такава част там (вероятно мой пропуск ), та за мен употребата му там беше малко неочаквана.

                  Динаин мисля, че сериозно мже да се спори за ефективност на щурмовите самолети във виетнам и като цяло във войната в джунглата. ако не бяха нужни нямаше да се правят гъншип самолети и хеликоптери - дрънкахме ги в друга тема - както и не би се използвал А1 Скайрейдър в безброй и една модификации. особенно А1, познат и като АD1 (от абревиатурата АD идва и прякорът му "Able Dog") е толкова ефективна машина, че след като почти всички налични самолети просто се износват до 69 година (толкова много са летели, просто до полуда) няма какво да ги замени и остава солидна празнина в поддръжката за пехотата. когато ги ползват за охрана на района на катапултирали пилоти самият факт, че са наблизо карал пилотите да се мобилизират и концентрират върху качването на хеликоптера - толкова уверени били че "Sandies" (позивната на А1 по време на тези операции) ще ги опазят. достатъчно бързи за да дойдат навреме и достатъчно бавни, за да уцелят когото трябва, много управляеми и не по-малко устойчиви А1 са нещо, което все още няма аналог в авиацията на ВВС, флота или морската пехота по универсалност. факт е, че за да се намери замяна на самолета се ползва какво ли не - учебни (Т28), разузнавателни (ОV10), патрулни (PV2) и свързочни (индекса не помня, но името на модела е Bird Dog) самолети. сети се примерно за А37 Dragonfly също преработен от учебен с 10 подкрилни пилона. Close support просто е нужно да има независимо от релеф, сложност на обстановка и условия.

                  Comment


                    #10
                    Албирео, не говоря за транспортните самолети, те са "товарния кон". Ако под "ударна" разбираш "въоръжена" (защото може да се разбере и като "щурмова"), да, нея имам предвид.
                    Говоря специално за авиацията в началото на 50-те и то за тази, с която са разполагали французите. Не съм толкова запознат, но не мисля че комуникациите и електрониката са били на достатъчно ниво за ефективен close support на наземните части. Как ще различиш своите от врага в джунглата с наличната технология?!
                    За останалото - бомбардиране на врага и тила му, ми се струва че просто французите не са имали достатъчно на брой и с достатъчна огнева мощ самолети. Ако няма огнева мощ, то поне да може да се локализира точната цел и да се порази точково - но в джунглата е лесно маскирането, а пък електрониката (отново - така ми се струва, не съм голям разбирач) не е достатъчна. То и днес май не е. Така че освен в случаите на сражения "на живо", когато щурмовите самолети могат да локализират врага по стрелбата му, не виждам как могат да навредят сериозно на Виетмин. Още повече ако комуникациите му разчитат на носачи и пътеки, т.е. скрити от горската растителност.
                    "No beast so fierce but knows some touch of pity."
                    "But I know none, and therefore am no beast."

                    (Richard III - William Shakespeare)

                    Comment


                      #11
                      просто знамена, форми на релефа (и на самата гора ако щеш - във Виетнам 1st Air Cavalry "изсича" емблемата си на огромна площ в една гора близо до база), РАДИО - дали с определяне на координати или с пеленг (благодарим на германците за това) и smoke markers които има във всеки филм (не са чак толкова нови като идея).

                      електрониката е на достатъчно високо ниво още в началото на конфликта - разбирай радари и инфрачервени прибори за нощно виждане, радиомаяци, дори ТВ системи за наблюдение (монохромни, ама ги имало), системи за откриване на запалителната уредба на двигатели с вътрешно горене и т.н. - точно те позволяват да се позлват гъншипите нощем по пътечката на хо ши мин. на пешите носачи едва ли са нанесли особен ущърб, но си мисля, че ако имаха достатъчно такива машини за да покриват поне основните направления 24 часа биха спрели болшинството доставки.

                      а ген. Зиап има спомени (на руски от http://militera.lib.ru) kъдето се вижда колко е блестящ... 300те хиляди местни от първия пост на SS-man просто не ги вярвам, но със сигурност във вълните от човешки тела, които този "освободител" на виетнам изпраща във фронтални атаки загубите са десет пъти по толкова.

                      Comment


                        #12
                        просто знамена, форми на релефа (и на самата гора ако щеш - във Виетнам 1st Air Cavalry "изсича" емблемата си на огромна площ в една гора близо до база), РАДИО - дали с определяне на координати или с пеленг (благодарим на германците за това) и smoke markers които има във всеки филм (не са чак толкова нови като идея).
                        Ехеее, ти го изкарваш ужасно просто! Съжалявам, но мисля че си доста далеч от реалността. За изсичане на емблеми - мислиш ли че има време за това винаги? Говорим за сражения извън бази, патрули и засади. Машините са рядкост, главното е пехота. Знамена? Това да не е Гаврош на барикадата? Извинявай за сарказъма, но знамето ако го развеят над короните на дърветата ще служи и за отличен прицел за врага, не мислиш ли?
                        Форми на релефа - особено в хълмистата джунгла бих искал да чуя как ще опишеш на летящ пилот къде се намираш. Ами ако обърка "вражия" хълм с твоя и изсипе бомбите там?
                        Координати - теоретично, да, ако става дума за хвърляне на доставки и т.н. Става дума за close support, когато врага се намира предимно на 50-100 метра от теб. Нима радиокоординатите са толкова точни? Сериозно питам. Да не забравяме че не винаги има радиовръзка между всички наземни части и пилотите.
                        Димки - това също може да действа, но разбира се, не винаги. Първо, че се изисква преди всичко да обозначиш целта, а не себе си, и второ, че врага може да използва и той димки за объркване. И го правят, от ВСВ до сега. А ако си гледал кадри от сражения във Виетнам (снимани от самолет), няма как да не забележиш - много дим и тук-там през дупки в зеленината се виждат бягащи насам-натам човечета. Иди намери димката...

                        ПП За да не стане недоразумение: всичките средства които си изброил се използват (освен знамената може би ), но много по-неефективно отколкото биха се използвали при други условия (терен). Затова и ударната авиация е много по-неефективна, дори когато се използват "килими". С една дума, локализирането на цели е всичко друго но не и
                        просто
                        "No beast so fierce but knows some touch of pity."
                        "But I know none, and therefore am no beast."

                        (Richard III - William Shakespeare)

                        Comment


                          #13
                          ой, ой, спокойно сега дадох прмери за тогава. казах и за маяците, а и пилотите там не са вчерашни. после емблемата я дадох за пример като форма, а не като масово явление. маркерите и радиото са много често ползвани. ако търсиш безпогрешно решение - няма такова. и при последната простотия в ирак имаше свалени свои, разстреляни свои и взривени свои. не само от авиацията, разбира се. но това не спира щурмовата авиация или военни действия като цяло, нали? между другото не знам дали сте чели темата за виетнамската въздушна война, но се забелязва, че обикновено виетнамците ползват прехващачи, рядко изтребители бомбардировачи (и то срещу кораби). така че отгоре могат да те забележат относително по-рядко. който е по-високо е по-силен важи, особенно за виетнамските минометни групички, но американците имат превес от към firebases, защото осъзнават достатъчно бързо това правило. и при Диен Биен Фу е така, артилерията на виетнамците е по-високо от базата. но това не е правило важно е да си маркиран отгоре. виж снимки от ВСВ - немците слагат знаме върху почти всяка машина въпреки факта, че действа сериозна авиация срещу тях на всички фронтове.

                          може да не е лесно, но не е невъзможно.

                          Comment


                            #14
                            но това не спира щурмовата авиация или военни действия като цяло, нали?
                            Военните действия, разбира се, не спира, но щурмовата и особено разузнавателната авиация силно ограничава. Аз това и казах, не съм твърдял че е абсолютно безполезна.

                            темата за виетнамската въздушна война
                            Чел съм я, поне повечето. Но искам да разграничим нещата. Аз говоря за френската авиация в началото на 50-те, а ти са американската 10-15 години по-късно. Мисля че разликата е огромна.

                            виж снимки от ВСВ - немците слагат знаме върху почти всяка машина
                            Къде ги видя тези снимки? Аз знамена по танкове не съм виждал, освен на разни паради, тържествени влизания в град, плакати на пропагандата и т.н. Предимно съветски
                            "No beast so fierce but knows some touch of pity."
                            "But I know none, and therefore am no beast."

                            (Richard III - William Shakespeare)

                            Comment


                              #15
                              Често са слагани знамена по танковете отгоре, за да ги разпознава собствената авиация.
                              albireo написа
                              ...в този форум... основно е пълно с теоретици, прогнили интелигенти и просто кръчмаро-кибици...

                              Comment

                              Working...
                              X