И така бих искал с вас да разгледаме тези термини в историческия контекст на 16 - 17 век и след това. Казвам и "след това" понеже върху втория термин има множество семантични наслагвания именно от философите от епохата на Просвещението и в частност Монтескьо. В съврменния речник на хората "деспотизъм" и "абсолютизъм" са напълно (или почти напълно синими. Те се свързват в цяла група форми на политическо управление, в която група присъстват тирания, диктатура, самодържавие и пр. Доколкото всички тези видове власт наистина се градят на поверяването на власт у даден владетел, това родово групиране е в някакъв смисъл вярно. Имам чувството, че все пак с издигането на идеалите на демокрацията, толератността и т.н. в съвременния свят, за множеството хора подобни понятия звучат съвършенно еднакво. Съвременния човек като че ли до такава степен отрича подобен род форма на управление (което, разбира се, не е никак лошо ), че се отвратил от тях. Те не го интересуват. За него наличието на някакъв наложен авторитет е ужасяващо. Това, естествено, е съвсем разбираемо, като се вземе предвид натрупания съвсем скоро през 20. век най- вече исторорически опит, който кара човечеството да си направи една равносметка, която, по мое мнение, ще влияе на развитието му вероятно още дълго време. Все пак от гледна точка на историческата наука, политологията, социология и др. свързани дисциплини, е важно да се направи разликата в измеренията на такива понятия. Затова реших да взема в тази тема именно две родово подобни форми на управление, които съжителстват на европейския континент през даден период - 16 -17 век - абсолютизма в неговата му форма в християнската цивилизация и източната деспотия на мюсюлманска почва. Така бих искал да започна един мои сравнителен анализ на двете системи и да очертая сходствата и разликите. Надявам се, че би могло да се получи една дискусия.
1. Най- напред бих искал да видим как се зараждат тези форми на управление
а/ Източната деспотия - за времево - пространствения си контекст тя изобщо не е нещо ново. На изток от дълбока древност се предава изключителен авторитет на владетеля, най - често божествен. Древна Персия е един класически пример за теократична монархия. В никакъв случаи не тръгвам да твръдя, че тези идеи не търпят някаква променя /не казвам нарочно "еволюция" или нещо подобно/ В различните култури, оформили се по - късно под въздействието на нови веведени религиозни култове, респективно нови норми на поведение, вярвания, морал, идеология, те се преоформят. Така например за християнска Византия обожествяването на владетеля е неприемливо и така той става "поставен от Бога", неговата власт над всичко, което властва, произтича от Бога. Самият той обаче не е Бог. При ислюмизирана Персия и сътветно в предадената от нея традиция на тюркските държавици изникнали през 12- 13. век, нещата стоят по подобен начин. В нашия език, за разлика например от английския /поне аз съм виждал навсякъде само понятието "theocracy"/, имаме две различни понятия за това. Докато при първото, когато самият владетел е отъждаствяван като божествено същество, е теократична монархия, а при втория случаи, когато той е получил властта си от Бога/бога - теокрация. Във втория случи обществениете норми и политика са също толкова подчинени на релгията и култовете, но със съществената разлика, че не е обожествяван владетеля, а неговата власт и правото над нея. В такива исторически услвовия, появата на владетел в Османската империя, като класически пример за Източна деспотия, не е учудва никого. Тя приема от една страна традиционните източни концепции за владетеля /не само чисто ислямски, а просто традиционно обусловени и запазили се в някаква форма през вековете/. Да видим обаче какво е положението на Запад:
б/ Западна Европа - поначало тук също можем да видим форма на теокрация от страна на папския институт. За половин континент само той е възприеман като висшия наместник на Бога и той има точно затова и духовната, и светската власт. Всеки владетел, бидейки някакъв върховен сюзерен легитимира правото си на власт чрез Папството. Оттам той самият вече има право да легитимира правота на своите "хора". Ако загуби правото си от Папата другите, които са под негова опека не са длъжни да се подчиняват. Като идея това има не порсто някакви прагматични измерения за феодалите, а далеч по - сложни идейни. Те разсъждават така: "Властта на моя господар е призната от Папата и респективно чрез него и от Бога. Следователно и моята власт също е легитимирана косвено. Ако властта на господаря ми не е легитимирана чрез наместничеството на Бога, то и моят господар няма никаква власт. То тогава аз не само не съм длъжен да му се подчинява, но и не трябва да му се подчинявам, защото той няма власт, която да е легитимирана чрез Божия наместник и респективно от Бога. Подкрепата ми към такъв човек би значела обида спрямо Божественото наместничество в Земното царство и следователно срещу самия Бог". Затова германския император се подлага на подобно унижение при случая в Каноса. Ако смятаме, че е заради скритото желание на всичките му феодали да граби кой кво може и да си е само за него, то бихме изпаднали в голяма заблуда. Веднъж на една среща коментрахме с Албирео и с Торн, ако се не лъжа, че естественото състояние на една западноевропейска феодална държава е точно разпокъсания вид. Феодалът по пътя на никаква логика не би следвало да иска да се отдели като независим, защото отделяйки се от господаря си, то автоматично самосуспендира и правото си над власт над онова, което му е дал същият господар. В такъв случаи той бива абсолютно нелегитимен според съвременните политически концепции и едиствения начин да запази правото си на власт е да иска признаване на властта си, без върховенствното на господаря си, естествено от най - висшата инстанция. На втора място трябва да се отбележи, че той няма никаква реални ограничения на еднолична си власт в повечето случаи в онази земя, която му е дадена от господаря. Тази теория, разбира се, в никакъв случаи не означава, че не имало случаи, некореспондиращи с нея, но те по- скоро са изключения, които потвърждавате правилото, а пък често са обособени от някаква конкретна международна конюктура. По - стечение на историческите обстоятелства като основна политическа ценност при западноевропейския свят през Средновековието се оформя династията /няма да се впускам тука в подробни обуснения, защото ще се отклоня трърде много от това, до което се опитвам в момента хронологически и идейно да стигна - абсолютизма/. В този смисъл ние пак имаме някакъв своеборазен вид теокрация в Западна Европа, но в един изключително разслоен териоториално вид. В тази епоха въобще, по думите на Гюстав Ганшоф, връзката между хората /конкретно в случая владетелите/ е изключително силна. Накак не се залага пряко на един - единствен властови авторитет, а косвено.
На фона на тази историческа и куртурна среда появата на абсолютна власт в ръцете само на един единствен владетел при една такава традиционно разслоена система на поделяне на властта изглежда на пръв поглед необичайно. Съвременната наука го обяснява най- често с няколко процеса:
- отслабване авторитета на клира и изобщо Църквата през епохата Реформацията. Нормално е владетелите да искат да се отърват от неприятното и понякога опасното върховенство на Римски първосвещеник /Хенри VІІІ/. Така те изобретяват политическата доктрина за Божественото право на владетеля над властта си, което се опитвата по хиляди начини, накои дори и изглеждат наивни в наши дни - да свържат произхода на фамилията с рода на цар Давид (вж. например тук- http://www.kingdavid.org/genealogy.html ). Изобретяването на тази доктрина разбира се не става изведнъж и то има своите дъбоко средновековни, феодални концепционални корени, свързани с династията и унаследяването, но на този етап предпочитам да не се спирам на тях.
- като друга причина за централизацията се дава често техническия прогрес - поддържането на армия с най - нов тип артилерия и снаряжение се превръща в удоволствие, което напрактика не всеки феодал можел да си позволил, но един крал като върховен сюзерен и респективно разполагащ с най - много средства е можел; Един известен немски социолог Ноберт Елиас изказва теорията си, че най - общо абсолютизмът се родил като теория и форма на управление, поради възможносттие на крале като Луи ХІV да противодействат успешно на двете оформили се, по дефиниция противопоставящи се на абсолютна власт у краля обществени слоя - буржоазията, чието богатство постепенно нараствало, и нобилитета, аристокрацията, чиято власт върху феодалните земи била на доизживяване, поради отмиратенето на феодализма, раждането на отношения градящи се вес повече на натрупан паричен капитал, а не на "синя кръв".
----------------------------------------------------------------------------
Охх, утре вероятно ще продължа изложението на идеите си, защото сега съм много уморен нещо. От доста време не съм пускал тема в този форум и от доста време не съм писал нещо прилично. Време е това да се поправи, мисля си Само искам да кажа, че цялостната ми констатация е, че "абсолютизъм" и "източна деспотия", въпреки че имат общи родови прилики, са две системи на управление, родени в различен историко- културен и политически контекст, който обуславятехните своеборазия най- вече в отношението поданици - владетел и някои други своебразия, който трябва да се отчетат и сямтам да засегна. Та общо взето идеята ми е, че е изключително некоректно да се приравняват двете понятия, макар и да е много изкушаващо и макар да има доста сходства. Планирам да засегнем и отношението на Монтескьо и другите Просвещенски философи, които в крайна сметка въвеждата понятието "диспотизъм" с определено значение, което не е съвсем коректно, разбира се, но зяблудата им е актуална и днес малко или много. Надявам се темата да ви допадне
1. Най- напред бих искал да видим как се зараждат тези форми на управление
а/ Източната деспотия - за времево - пространствения си контекст тя изобщо не е нещо ново. На изток от дълбока древност се предава изключителен авторитет на владетеля, най - често божествен. Древна Персия е един класически пример за теократична монархия. В никакъв случаи не тръгвам да твръдя, че тези идеи не търпят някаква променя /не казвам нарочно "еволюция" или нещо подобно/ В различните култури, оформили се по - късно под въздействието на нови веведени религиозни култове, респективно нови норми на поведение, вярвания, морал, идеология, те се преоформят. Така например за християнска Византия обожествяването на владетеля е неприемливо и така той става "поставен от Бога", неговата власт над всичко, което властва, произтича от Бога. Самият той обаче не е Бог. При ислюмизирана Персия и сътветно в предадената от нея традиция на тюркските държавици изникнали през 12- 13. век, нещата стоят по подобен начин. В нашия език, за разлика например от английския /поне аз съм виждал навсякъде само понятието "theocracy"/, имаме две различни понятия за това. Докато при първото, когато самият владетел е отъждаствяван като божествено същество, е теократична монархия, а при втория случаи, когато той е получил властта си от Бога/бога - теокрация. Във втория случи обществениете норми и политика са също толкова подчинени на релгията и култовете, но със съществената разлика, че не е обожествяван владетеля, а неговата власт и правото над нея. В такива исторически услвовия, появата на владетел в Османската империя, като класически пример за Източна деспотия, не е учудва никого. Тя приема от една страна традиционните източни концепции за владетеля /не само чисто ислямски, а просто традиционно обусловени и запазили се в някаква форма през вековете/. Да видим обаче какво е положението на Запад:
б/ Западна Европа - поначало тук също можем да видим форма на теокрация от страна на папския институт. За половин континент само той е възприеман като висшия наместник на Бога и той има точно затова и духовната, и светската власт. Всеки владетел, бидейки някакъв върховен сюзерен легитимира правото си на власт чрез Папството. Оттам той самият вече има право да легитимира правота на своите "хора". Ако загуби правото си от Папата другите, които са под негова опека не са длъжни да се подчиняват. Като идея това има не порсто някакви прагматични измерения за феодалите, а далеч по - сложни идейни. Те разсъждават така: "Властта на моя господар е призната от Папата и респективно чрез него и от Бога. Следователно и моята власт също е легитимирана косвено. Ако властта на господаря ми не е легитимирана чрез наместничеството на Бога, то и моят господар няма никаква власт. То тогава аз не само не съм длъжен да му се подчинява, но и не трябва да му се подчинявам, защото той няма власт, която да е легитимирана чрез Божия наместник и респективно от Бога. Подкрепата ми към такъв човек би значела обида спрямо Божественото наместничество в Земното царство и следователно срещу самия Бог". Затова германския император се подлага на подобно унижение при случая в Каноса. Ако смятаме, че е заради скритото желание на всичките му феодали да граби кой кво може и да си е само за него, то бихме изпаднали в голяма заблуда. Веднъж на една среща коментрахме с Албирео и с Торн, ако се не лъжа, че естественото състояние на една западноевропейска феодална държава е точно разпокъсания вид. Феодалът по пътя на никаква логика не би следвало да иска да се отдели като независим, защото отделяйки се от господаря си, то автоматично самосуспендира и правото си над власт над онова, което му е дал същият господар. В такъв случаи той бива абсолютно нелегитимен според съвременните политически концепции и едиствения начин да запази правото си на власт е да иска признаване на властта си, без върховенствното на господаря си, естествено от най - висшата инстанция. На втора място трябва да се отбележи, че той няма никаква реални ограничения на еднолична си власт в повечето случаи в онази земя, която му е дадена от господаря. Тази теория, разбира се, в никакъв случаи не означава, че не имало случаи, некореспондиращи с нея, но те по- скоро са изключения, които потвърждавате правилото, а пък често са обособени от някаква конкретна международна конюктура. По - стечение на историческите обстоятелства като основна политическа ценност при западноевропейския свят през Средновековието се оформя династията /няма да се впускам тука в подробни обуснения, защото ще се отклоня трърде много от това, до което се опитвам в момента хронологически и идейно да стигна - абсолютизма/. В този смисъл ние пак имаме някакъв своеборазен вид теокрация в Западна Европа, но в един изключително разслоен териоториално вид. В тази епоха въобще, по думите на Гюстав Ганшоф, връзката между хората /конкретно в случая владетелите/ е изключително силна. Накак не се залага пряко на един - единствен властови авторитет, а косвено.
На фона на тази историческа и куртурна среда появата на абсолютна власт в ръцете само на един единствен владетел при една такава традиционно разслоена система на поделяне на властта изглежда на пръв поглед необичайно. Съвременната наука го обяснява най- често с няколко процеса:
- отслабване авторитета на клира и изобщо Църквата през епохата Реформацията. Нормално е владетелите да искат да се отърват от неприятното и понякога опасното върховенство на Римски първосвещеник /Хенри VІІІ/. Така те изобретяват политическата доктрина за Божественото право на владетеля над властта си, което се опитвата по хиляди начини, накои дори и изглеждат наивни в наши дни - да свържат произхода на фамилията с рода на цар Давид (вж. например тук- http://www.kingdavid.org/genealogy.html ). Изобретяването на тази доктрина разбира се не става изведнъж и то има своите дъбоко средновековни, феодални концепционални корени, свързани с династията и унаследяването, но на този етап предпочитам да не се спирам на тях.
- като друга причина за централизацията се дава често техническия прогрес - поддържането на армия с най - нов тип артилерия и снаряжение се превръща в удоволствие, което напрактика не всеки феодал можел да си позволил, но един крал като върховен сюзерен и респективно разполагащ с най - много средства е можел; Един известен немски социолог Ноберт Елиас изказва теорията си, че най - общо абсолютизмът се родил като теория и форма на управление, поради възможносттие на крале като Луи ХІV да противодействат успешно на двете оформили се, по дефиниция противопоставящи се на абсолютна власт у краля обществени слоя - буржоазията, чието богатство постепенно нараствало, и нобилитета, аристокрацията, чиято власт върху феодалните земи била на доизживяване, поради отмиратенето на феодализма, раждането на отношения градящи се вес повече на натрупан паричен капитал, а не на "синя кръв".
----------------------------------------------------------------------------
Охх, утре вероятно ще продължа изложението на идеите си, защото сега съм много уморен нещо. От доста време не съм пускал тема в този форум и от доста време не съм писал нещо прилично. Време е това да се поправи, мисля си Само искам да кажа, че цялостната ми констатация е, че "абсолютизъм" и "източна деспотия", въпреки че имат общи родови прилики, са две системи на управление, родени в различен историко- културен и политически контекст, който обуславятехните своеборазия най- вече в отношението поданици - владетел и някои други своебразия, който трябва да се отчетат и сямтам да засегна. Та общо взето идеята ми е, че е изключително некоректно да се приравняват двете понятия, макар и да е много изкушаващо и макар да има доста сходства. Планирам да засегнем и отношението на Монтескьо и другите Просвещенски философи, които в крайна сметка въвеждата понятието "диспотизъм" с определено значение, което не е съвсем коректно, разбира се, но зяблудата им е актуална и днес малко или много. Надявам се темата да ви допадне
Comment