Съобщение

Collapse
No announcement yet.

РИМСКИЯ ФЛОТ

Collapse
X
 
  • Filter
  • Време
  • Show
new posts

    РИМСКИЯ ФЛОТ

    Тази статия има за цел да запознае любопитните относно класовете кораби използвани от РИМЛЯНИТЕ.

    Римляните известни с могъщата си сухопътна армия разполагали също и с силен флот.
    Макар и добил мощ по късно флота постепенно станал господар на Средиземно море и изиграл съществена роля в Римските завоевания.

    #2
    РИМСКИЯ ФЛОТ

    Sega malko kartinki текстът по-късно.
    Трирема

    Квадрирема

    Квинквирема

    Хексера

    Енера

    Децимрера

    Comment


      #3
      Още картинки защото сега нямам възможност да пиша:
      Бирема

      Триера

      Римски търговси кораб

      Пентера

      Римска галера

      Comment


        #4
        НАЧАЛОТО


        Римският Флот като правило копира гръцките кораби, характерното за римските корабин са доработките породени от специфичния начин на водене на военни действия.


        Като един от първите кораби добили популярност в РИМ е така наречиния
        "ПЕНТЕКОНТОР"

        Думата означава, че кораба има 50 вестла на една палуба. Характерно за този тип кораби е че целият екипаж е съставен от ХОПЛИТИ тежко въоръжени пехотинци.
        Имал преблизително 116 -120 тона водоизместване.
        Дължина - 31м.
        Широчина - 5,5м
        Газене - 1,2м
        Тактиката се състояла в това, че кораба се засилвал и протаранвал противника в суматохата ХОПЛИТИТЕ се изсипвали на вражеската палуба и избивали тези които оказвали съпротива. По-силната пехота на римляните превърнала Абордажа в любим метод на морско сражение. Докато противници те им се стремяли да правят по мореходни кораби и на умението да маневрират с тях, то единствена цел на легионерите била как да се изсипят на палубата на врага. Рим гледал на корабите като на платформа за пехотата.

        С течение на времето се появили "БИРЕМИТЕ"

        Кораби с две палуби гребци.

        Имали по висок борд от ПЕНТЕКОНТОРА и се появило затрудне тежката пехота да щурмува по-високия противников борд, това било достатачно ясен знак, че старите кораби са вече неподходящи вече. При Биремата вече имало разграничение между моряците(гребците) и Морската Пехота на борда. Такъв кораб имал 88 гребла значи и 88 гребци допълнително още 15 души за работа с платната, 18 били ХОПЛИТИТЕ.

        Comment


          #5
          НОВИТЕ КОРАБИ


          С увеличаване на размерите на корабите се появила и нуждата да се запази тяхната скорост - решението да се увеличат глеблата, респективно гребците. Термина "рема" означава МЯСТО ЗА ЕДИН ГРЕБЕЦ ВЪВ ВЕРТИКАЛНАТА РАВНИНА.
          Монера с една палуба гребци , по един гребец на гребло.
          с две палуби гребци, по един гребец на гребло. – биреми или либурни,
          с три палуби гребци, по един гребец на гребло. – триери или триреми,
          с две палуби гребци, по двама на едно гребло - куатрореми
          с три палуби гребци, на две палуби по двама на гребло и на третата палуба по един на гребло - куинтореми
          с три палуби по двама на гребло - хексера.

          Кораби с по голяма номерация на гребците се използвали но рядко.


          РИМСКА БИРЕМА

          Вижда се ясно кулата за морската балиста.



          РИМСКА ЛИБУРНА

          Водоизместване 80 - 100 тона.
          Дължина - 30м.
          Широчина - 5м.
          Газене 1м.
          Скорост - 7 - 8 възла.
          Морска Пехота 1центурия(50-60 легионера)
          Въоръжение 1балиста и 1врана
          Моряци 88. Имала и толкова гребла.

          Тези кораби се използвали масово по време на пуническите войни

          Comment


            #6
            Само ще добавя че римляните възприели тактиката на абордажния бои по принуда. В стремежът си да построят флот те използували неподходящи материали-сурово дърво, в резултат на това както и на липсата на квалифицирани моряци и корабостроители , римските кораби се получили бавни и неманеврени. единственото решение било да се намери способ да бъде реализирано римското превъзходство в ръкопашният бои. Такъв способ се оказал абордажният мост (вижда се много добре на картинката на Либурна. Този мост бивал наричан "гарван" поради острият "клюн" в края, с "клюна" мостът се забивал в противниковата палуба и по него пехотата абордирала....

            Comment


              #7
              ТРИЕРА ИЛИ ТРИРЕМА

              След последната пуническа война 146г.п.н.е - 143г.п.н.е. Римския Флот станал практически господар на Средиземно море. Либурните донесли победата се оказали не годни за мирно съществуване.
              Враната и Кулата с Балистата се оказали твърде високо и корабите били твърде неустойчиви на бурното море. Имало няколко случая когато при най малкото вълнение цели флоти от по 200 - 300 кораба отивали на дъното.
              При това положение Римляните Преминали към ТРИРЕМИ. Тези кораби копирали едно към едно гръцката ТРИЕРА.



              РИМСКА ТРИРЕМА

              Водоизместване - 230 - 250т.
              Дължина - 40 - 45м.
              Широчина - 6м.
              Газене - 2,5м.
              Скорост - 7,5възла.
              Екипаж :
              гребци - 170
              моряци за платното 15 - 20
              Морска Пехота за Римска ТРИРЕМА - 1 центурия , за Гръцка ТРИЕРА 18 до 30 ХОПЛИТА

              Comment


                #8
                КОРАБИТЕ НА ИМПЕРИЯТА


                През 1в.п.н.е. в РИМ има две граждански войни, ТРИРЕМИТЕ били на въоръжение при всички.
                На всеки от генерал му се искало да има по мощен кораб в флота си.
                Този кораб бил "КУИНКОРЕМАТА"

                Имала 5ма гребци по вертикала на три нива.
                Водоизместване - 500 т.
                Дължина - 50 - 60м
                Широчина 8м.
                Газене 3,5м.
                Скорост 6 - 7 възла.
                Екипаж 300 гребци
                20 - 25 моряка
                120 - 150 Морска пехота или пак 1центурия.

                Освен воените кораби широко се използвали и такива за забавление ето един пример на антична яхта, нарича се
                "актуария"

                Comment

                Working...
                X