Съобщение

Collapse
No announcement yet.

Преизползвани шлемове от гробове

Collapse
X
 
  • Filter
  • Време
  • Show
new posts

    Преизползвани шлемове от гробове

    Преизползвани шлемове от гробове
    Един феномен в Древна Тракия

    Станимир Димитров



    ИНМВ, XLIII, 2007, 77-85.


    Доспехите в Античността са скъп и грижливо пазен предмет на войнската екипировка. Често те са доставяни от отдалечени места, събирани са по бойните поля. В това отношение шлемовете използвани в Тракия не правят изключение. Те са претърпявали повреди и поправки, отново са използвани, често до пълното си изхабяване.
    За жалост голяма част от разкритите в територията на България антични шлемове, не принадлежат на затворени археологически комплекси. Част са откривани случайно, на други с годините са се загубили паспортните данни, а и известна част са от иманярски незаконни действия. Това води до загуба на първоначалната информация за средата на откриване, както често и до повреждане на самият предмет.
    Няколко шлема произхождат от не разграбени гробове, като част от тях носят явни следи от повреди. Именно тези “травми” са обект на проучването ми. Не на всички шлемове е правено изследване, но на част от тях има описание, по което може да се възстанови състоянието на доспеха в Античността, в оня момент, когато е бил положен заедно с мъртвеца в земята.
    До този момент от българските земи са ми познати 67 шлема, които могат да се отнесат най – общо в периода V² – ²²² в. пр. Хр. За основа на проучването използвам само тези, за които има данни да произхождат от гробни комплекси. Те се разпределят по видове както следва:
    От халкидският тип шлем в гробни съоръжения са регистрирани деветнадесет екземпляра.
    Групата на тракийският тип шлемове е представена от шест сигурни екземпляра и два вероятни, произхождащи от гробове.
    Шлемовете от Елинизма, за които може да се твърди, че са открити в гробове са съжаление са само три.
    Разгледаните шлемове в голямата си част, носят следи от продължително използване, съпроводено с ремонт. В процеса на тяхната експлоатация те са претърпявали редица повреди, свързани с характера на материала, от който са изработени, начина на свързване на отделните части. Особено уязвима част при шлемовете от халкидски тип са се оказали набузниците. Тези, които са подвижно свързани с течение на времето са чупели пантите си. Това е принуждавало собствениците им, да ги поправят. Набузниците са закрепвани неподвижно към калотата, а при някой екземпляри са изработвани нови, явно оригиналите са се оказвали загубени (Ognenova-Marinova; Stotanov 2005, 519-535). Такъв е железният шлем от Плетена, към който са приспособени набузници от по-стар шлем, заедно с наносник от друг (Василев 1975, 51-61), също и доспеха от Асеновград, който има два различни предпазителя за скулите (Иванов 1948, 100-101).
    Интересна особеност документирана от шлемовете в Сашова могила, Сатовча, и изображенията в гробниците при Казанлък и Александрово е използването на шлем тракийски тип, но без набузници (Китов 2003 б,171; Живкова 1971,40-53). Възможно е тези от погребенията да са имал такива от нетраен материал, но по всяка вероятност те са отсъствали. Това е документирано на стенописите върху гробниците. Има изказана хипотеза, че това е направено с цел да се виждат лицата на персонажите (Алексинский 2003, 21-40), подобна практика на намаляване на набузниците върху паметници ни е позната от Рим. Резонно ми се струва да се приемеме използването на шлемовете без техните допълнителни защитни части.
    Съществуват и друг тип повреди – това са тези получени в бой. Само така може да се обяснят някой от разсичащите или прободни удари върху бронзовите шлемове, които след това грижливо са ремонтирани (Василев 1983, 5-12; Китов 2003а, 84-85). Те показва, че не става дума за съзнателно повреждане свързано с погребалните церемонии.
    Като аргумент за намирането на повреждани и поправяни шлемове в гробове, може да се изтъкне съдбата на техните собственици – войни, влизащи многократно в бой през своят живот. Нужно е да се отбележи, че част от повредите получени в бой, не може да са били преживени от господарите на доспехите. Така, ако вдлъбнатина от ядро за прашка или една забита стрела, могат да причинят на война сътресение или уплаха, то забитото копие в шлема, или разсичането му с меч, най-малко биха довели до тежка контузия, вероятно смърт. Това означава, че боецът погребан с шлема и явяващ се негов последен собственик не е този, който го е носил и получил споменатите поражения. След сражението негодният доспех е бил ремонтиран и по неизвестни за нас начин е попадал в ръцете на новият си собственик.
    Самите повреди получени в сражение могат да ни дадат ценна информация за начина на сражение в Древна Тракия. В литературата се набляга на тактиката на траките да водят подвижен начин на бой, избягвайки преките сблъсъци. Подчертава се търсенето им в Гърция като пелтасти и стрелци (Конноли 2001, 49; Михайлов 1972, 147-167). Тази теза може да се преразгледа в светлината на пораженията върху доспехите. Като изключим няколко пробива останали от стрели или копия, преобладават повредите нанесени от сечащи оръжия, довели до тежки деформации на доспехите. Това могат да бъдат единствено мечове и махайри, което показва тяхното наличие в тракийските войни, както и сражението лице в лице, при което те могат да се получат. В гробовете на богатите траки неизменна принадлежност са елементите на конската амуниция. От техните среди се е съставяла и тежката кавалерия. От няколко богати погребения произхождат и махайри, едно оръжие използвано преди всичко за сечене. Част от пораженията по шлемовете са именно в тяхната челна част, което говори за пряк сблъсък, при който стрелите вече не играят роля (Василев 1983, 10-11).
    Ясно е, че в Античността бронзовите доспехи са имали голяма стойност и това е налагало тяхното поправяне и преизполване продължително време. Явно поколения мъже са носели един и същи шлем до пълното му износване, грижливо поправяйки неговите повреди (Алексинский 2003, 21-40; Jackson1987, 112-114). Той е можел да се предава по наследство, но вероятно е преминавал от едни ръце в други и като плячка след победно сражение. От гръцките източници знаем, че победителите след сражение прибирали своите убити, издигали победен трофей, като не забравяли да вдигнат и оръжието останало след боя. Дори от римската епоха имаме данни за прибиране на всички метални предмети от полесражението (Bishop, Coultson 1993, 61).
    От изброените по-горе находки става ясно, че шлемовете се откриват в погребения с богат инвентар. Това е напълно естествено, след като знаем, че в Елада хоплитите са набирани от средните слоеве, можещи да си позволят закупуването на доспехите. Това с още по-голяма сила е важало за Тракия. Тук не имало заможно градско и селско население, което да състави средното съсловие. Доспехите са можели да станат собственост само на аристократите и войните от тяхното обкръжение (Димитров 2005 в, 291). Явно след сражение бедните не са имали право вземат от плячката това, което са заграбили – тук се намесвало социалното разделение.
    Непонятен остава факта на наличие на силно износени и многократно преправяни доспехи в гробове с богат инвентар. Едва ли техните собственици, притежаващи такава икономическа мощ, да не са можели да си набавят нови, модни доспехи. Останалите погребални дарове говорят за съществуването на стабилни връзки с гръцките колонии, от където е можело да стане набавянето и на нови доспехи.
    Основавайки се на бойните повреди можем да допуснем, че тези шлемове са били ценен трофей, придобит на бойното поле на който починалият е държал много. Тази теза не е добре защитима понеже, някой от шлемовете носят следи от многократно преправяне, други са силно износени. Те са били такива и преди да попаднат в ръцете на погребаната личност. Явно и предишният им собственик не е бил достатъчно заможен, а от тук и прочут, за да носи стари доспехи.
    За съжаление на изследователите, в Гърция през Класическата епоха отсъстват гробове с доспехи. Тази празнина може обаче частично да се допълни от откритите в Олимпия доспехи, в частност шлемове (Snodgrass 1967, 48-49). На част от тях са видими поправки, които предшестват момента на поднасянето н дар на боговете. Това означава, че и тук доспехите са се използвали, дълго време след като са били произведени.
    Преизползвани, стари шлемове се срещат и при скитските погребения. В своя статия Н. Сударев разглежда 11 такива доспеха, 8 от които са открити в гробове (Сударев 1990, 99-105). Той подкрепя едно по-старо мнение на Е. Черненко, според което от шлемовете умишлено са отстранявали наносниците, набузниците и затилъците. След това те са заменяни с такива от нетрайни материали, възможно подсилени с метални пластини (Черненко1964, 94-95). Тази трансформация повишавала обзорното поле на боеца и неговата подвижност. Считам, че тази хипотеза е трудно възприемима. Ако е била толкова важна нуждата от открито лице, не е ясно защо бронзовите части са заменяни с такива от органична материя. От друга страна ако варварите са можели да внасят шлемове без защитни части, като тези от типовете беотийски и пилос. Находките от България, показващи многобройни поправки, ясно говорят, че загубата на предпазните части не е ставала първоначално, а в следствие на продължителна военна служба на доспеха.
    Тук бих искал да доразвия една идея, свързана с погребалният култ, изказана по рано от мен в друга статия (Димитров 2005 а, 70). Изучаването на шлемовете на траките, позволява към настоящият момент да се установят два “пласта” на техните погребални церемонии.
    Първият “пласт” е по – лесно доловим: в един момент вярата в задгробният живот е започнала да се профанизира. Хората са осъзнали че един скъп предмет може да бъде заместен с друг, повреден или излязъл от употреба. Такъв се е явявал бронзовият шлем. Ритуалът е налагал неговото присъствие в гроба на война – аристократ, но поради голямата му себестойност, близките на покойника го заменяли с подобен, излязъл вече от употреба. Вероятно това е бил пътя за трезориране на шлемовете пострадали при бойни действия. Това дава отговор на наличието на шлемове по-стари с 50-100 г. от момента на погребването и то в гробове, чиито собственици явно са имали нужната икономическа мощ да бъдат в крак с новото (Василев 1979, 66-71). Колкото и да е закъснявала военната мода докато достигне траките, техните лидери са били достатъчно състоятелни да си закупят от колониите последната новост. Трудно бихме си представили един пълководец, обкичен заедно с коня си с благородни метали, да носи доспехи от времето на своя дядо. Трябва да се отчете и естетическият ефект на бляскавата повърхност, нарушена от вдлъбнатини и “кръпки”, при многобройните поправки.
    Към настоящият момент е трудно, ако не и невъзможно да се отговори на въпроса, как се е избирало времето в гроба да се поставят предмети, които са се съхранявали от две – три поколения. Често срещани са украшения от благородни метали, които значително са по-възрастни от погребалната церемония и то не в рамките на един живот. Същото важи и за бронзовите съдове.
    Факт е, че от тридесете шлема открити в гробни комплекси, петнадесет от тях са с поправки, или бойни повреди. Това са 50 %, твърде сериозна цифра, за да бъде отнесена към случайност, а не преднамереност.
    Вторият “пласт” за сега е по – трудно определим, но съществуването му е факт. Възможно е наличие и на друг ритуал, при който се е изисквало полагането на стар, взет от другаде шлем. Хипотетично част от шлемовете могат да са синхронни на някой от излезлите от употреба и мода предмети полагани при погребението. На този ритуал се дължи полагането на вече остаряло и преправяно въоръжение в безспорно богати гробове. Това може много добре да се илюстрира с находките от Дуванлий и Сашова могила, където без съмнение са погребани лица с висок социален статус.
    Във връзка със вторият “пласт” могат да се отнесат част от преправяните шлемове, като е вероятно специално да са изготвяни за погребалната церемония, като да не са използвани в реален бой. Това са шлемовете от Дуванлий, Плетена и вероятно шлема от Асеновата крепост въпреки, че липсват данни да е откриван в гроб (Василев 1980, 10-11). Емблематична е находката от Дуванлий, където частите от бронзов шлем са допълнени с органична материя и са положени в гроб с богат инвентар (Филов 1934, 242-244). Тук явно проличава сакралният характер на доспеха.
    През 2007 г. на аукциона e-Bay бяха предложени за продажба два шлема тракийски тип, кробилосите на които са обърнати назад. Многобройните ракурси на артефактите показват, че вероятно това са истински доспехи, а не съвременни фалшификати. Не са познати до този момент изображения или реални находки, при които кробилоса да е насочен назад. Това ми дава увереност да предположа, че тези два екземпляра са били изготвени за погребенията, във връзка с споменатата по – горе идея. Добре позната практика от Античният свят е ритуалното унищожаване или повреждане на оръжието в гроба, както и размяната на традиционната посока на различни предмети или части от облекло.



    Каталог :

    Върбица – шлемът е намерен фрагментиран, но благодарение на усилията на В.Василев, днес е известно, че десният му набузник е бил разсечен, по-късно поправен с парче, заловено с нитове. Той е произхождал от монументална каменна гробница, заедно с него са открити позлатени сребърни пластини, които според Л. Огненова са от защитен нагръдник. Най-вероятната датировка на комплекса е в края на ²V – началото на ²²² в. пр. Хр., докато шлема може да отнесе в края на V – началото на ²V в. пр. Хр. (Василев 1979, 66-71).

    Браничево – шлемът е с отрязани косо набузници, като и при двата се е търсела симетрия в новата форма. На калотата от лявата страна има повреда, вероятно поражение от стрела, която е допълнително поправена. Той е открит в гробница с части от ризница и нагръдник, три железни копия, сребърна фиала, бронзова ситула, апликации за конска сбруя, глинени съдове Разкопвача датира гроба в доста широк диапазон-от началото на ²V в. пр Хр. до началото на ²²² в. пр. Хр. самият шлем, В. Василев поставя в V в. пр. Хр. (Дремсизова 1958, 445).

    Руец – шлемът е намерен в гроб, от който произхождат бронзова броня и множество бронзови и глинени съдове. Шлемът, както многократно е писано вече, е силно изхабен и предхожда като производство значително погребението (Василев 1979, 70-71). Той вероятно е изработен в началото на V в. пр. Хр. (Ognenova-Marinova; Stotanov 2005, 519-535).

    Кралево – шлемът е намерен в градена от камъни гробница (Гинев 2005,24-26). Заедно с него са открити желязна махайра, глинени съдове, датирани като цяло в края на ²V в. пр. Хр. Първоначално шлемът е имал подвижни набузници, които в даден момент са били занитени с правоъгълни бронзови планки неподвижно за калотата.

    Лавино – шлемът е открито могилно погребение, от което произхожда бронзов шлем. Неговите набузници са били отрязани и закрепени наново, чрез занитване.

    Завет – също е от могилно погребение. Според Т. Стоянов, позоваващ се на масивността му, вероятно е лят. Набузниците са били отрязани (Ognenova-Marinova; Stotanov 2005, 519-535).

    Муртагоново – е открит в могилно погребение заедно с връх на копие, нож и юзда. Фрагмениран, не е ясно дали има следи от поправки в древността.

    Могиланската могила – произхожда силно натрошен шлем, съпроводен с сребърен наколенник, златен венец, сребърни и глинени съдове. Не може да се каже дали е бил използван продължително време.

    Васил Левски – е натрошен, като не е ясно дали набузниците са подвижни. Има гравирано изображение на лабрис. Произхожда от разрушен гроб, заедно с бронзова ситула, бронзова кана, глинени съдове.

    Розовец – е открит в гроб, заедно с бронзови апликации за конска сбруя, желязно оръжие.

    Дуванлий – е много интересна, защото тя ни дава една възможна комбинация между бронз и органичен материал за изработка на шлем. На практика бронзови, вероятно от по-стар шлем – халкидски тип, са набузниците и затилъка. Те според Б. Филов са били прикрепени към шлем, изработен от дебела кожа, чрез бронзови нитове. Пак според разкопвача, кожата е била апликирана с бронзови украшения. От гроба произхождат богати дарове: желязна махайра с дръжка от слонова кост, железни пластинки от доспех, копие, бронзова хидрия, сребърни и глинени съдове (Филов 1934, 245-247).

    Синева могила – шлемът е отлично запазен. По челната част на калотата има следи от удари, причинили вдлъбнатини. Датиран най – общо в ²V в. пр. Хр.

    Голяма Косматка – шлемът е открит в монументална гробница с разкошен инвентар. От тук произхождат бронзови наколенници с релефна глава на Атина, кожен нагръдник, златен венец с дъбови листа, златни и сребърни и бронзови съдове.
    Шлемът на тила е претърпял удар, като хлътването в метала след ремонт е било поправено. Погребението е датирано в началото на ²²² в. пр. Хр. и се свързва със Севт ²²² (Китов 2003а, 84-85).

    Сашова могила – шлемът е открит в градена гробница заедно с желязна плетена ризница, умбо за щит, копие, меч, украшения, сребърни и глинени съдове. Върху него има вдлъбнатини, които според разкопвача са от удари с ядра за прашка. Липсват набузниците. Погребението е датирано в края на ²²² в. пр.Хр.

    Плетена – шлемът е твърда интересен изработен от желязо, като към калотата са прикрепени набузници от друг шлем от тракийски тип и наносник от халкидски шлем. Заедно с него в плосък гроб са намерени бронзови, поправяни наколенници, шест бронзови торкви, желязна ромфея. Погребението е датирано в края на ²V – началото на ²²² в. пр. Хр. (Стоянова-Серафимова 1975,41-50).

    Сатовча – шлемът произхожда от цистов гроб. В него е имало два глинени съда, вероятно бронзова броня, ромфея, две фибули. Шлемът е открит с липсващи набузници. Комплексът е датиран в ²V в. пр.Хр. (Жуглев 1991, 21-23).

    Горно Дряново – шлемът е открит в гроб шлем, заедно с бронзова броня, бронзови торкви и ромфея. Точно под кробилоса, там където се свързва с калотата е имало пукнатина, която е била прикрита от вътре с бронзово парче. Проучвателя свързва погребението във връзка с похода на Александър ²²² срещу трибалите в 335 г. пр. Хр. (Жуглев,35-41).

    Асеновград – вероятен гроб, в който е имало бронзови броня, наколенници и торква. Шлемът има два различни набузника, принадлежащи към различни защити за глава (Иванов 1948, 100-101).

    Литература :

    Алексинский 2003: Алексинский, Д. Ранние елинистические шлемы с тиаровидной тульей из Восточного Средиземномория.Parabelum, 5, 2003
    Алексинский 2007: Алексинский, Д. Античные сфероконические шлемы в собрании Эрмитажа.
    Ботушарова 1954: Ботушарова, Л. Погребение с глинен саркофаг при с. Песнопой. ГМПО, 1954
    Василев 1975; Василев, В. Технологически проучвания на тракийското въоръжение от с. Плетена, Благоевградски окръг. Археология,4, 1975
    Василев 1979; Василев, В. Шлемът от Върбица, Преславско и шлемовете от халкидски тип в Тракия. Векове, V²²², кн.6, 1979.
    Василев 1980; Василев, В. Производство на тракийски шлемове в Родопите, Археология XXII 1980 кн 3.
    Василев 1983; Василев, В. Повреди и поправки на шлемове от Тракия V-²²² в. пр. н.е. МПК, 5-6,1983
    Гинев 2006;Гинев, Г. Могила ² от некропола при Кралево. ИИМТ, т.², 2005
    Димитров 2005 а; Димитров, Ст. Шлемове “тракийски” тип. Произход и разпространение.ИРИМВТ, ХХ, 2005
    Димитров 2005 б; Димитров, Ст. Коринтски шлем върху монети на Месамбрия и неговото разпространение в Тракия. Юбилеен сборник в чест на ст. Н. С. Д-р. Христо Харитонов. 2005.
    Димитров 2005 в: Димитров, Ст. За тракийската ромфея. Тракия и околният свят. МИФ, 9. София, 2005.
    Димова 1966; Димова, В. Гробна находка от с. Обретеник, Русенско.-Инм-Русе ²², 1966
    Дремсизова 1958; Дремсизова, Ц. Надгробна могила при с. Браничево. Изследвания в чест на акад. Д. Дечев. С. 1958
    Иванов 1948: Т. Иванов. Предпазно въоръжение на тракиец от Асеновград. – РП, ², 1948.
    Катинчарова 2003; Катинчарова, Д. Гроб на войн от елинистическата епоха при Црънча, Пазарджишко. Археология, ХL²V, кн.4, 2003
    Кисьов, К. Тракийската култура в региона на Пловдив и течението на р. Струма през втората половина на ² хил. Пр. Хр. С. 2004 г.
    Китов 1996; Китов, Г. Новооткрити тракийски династични гробници в Казанлъшко. Векове, кн.1, 1996
    Китов 2003а; Китов, Г. Долината на тракийските царе.Варна, 2003
    Китов 2003б; Китов, Г. Гробницата в Александрово. ИИМХ, 2, 2003
    Конноли 2001: Конноли, П. Греция и Рим. Енциклопедия военной истории М. 2001
    Кулов 1990; Кулов, И. Нова находка на тракийско въоръжение от село Средна Гоцеделчевско. ИИМК, т.²², 1990
    Маразов, И. Тракийският войн.София, 2005.
    Михайлов 1972; Михайлов, Г. Траките. С. 1972
    Живкова 1971; Живкова, Л. Казанлъшката гробница. София. 1971
    Жуглев 1991; Жуглев, К. И. Погребение на тракийски воин при с. Сатовча, Гоцеделчевско. Археология, 1991
    Жуглев, К. И. Погребения на тракийски воини при с.Горно Дряново, Гоцеделчевско.
    Стоянова-Серафимова 1975; Стоянова-Серафимова, Д. Въоръжение на тракиец от с.Плетена, Благоевградски окръг. Археология,4, 1975, с.41-49
    Сударев 1990; Сударев, Н.И. К вопросу об античных шлемах, подвергшихся переделке.Традиции и иновации в материалном културе древнеиших общетва. Москва 1990.
    Филов 1934: Филов, Б. Новооткрити тракийски гробници отъ Дуванлий.С.1934
    Черненко1968; Черненко, Е.В. Скифский доспех. Киев. 1968
    Чичикова 1969; Чичикова, М. Тракийска могилна гробница от с. Калояново, Сливенски окръг. ИАИ, ХХХ², 1969
    Bishop, M.C., Coultson, J.C.N. Roman Military Equipment from the Punic Wars to the fall of Rome. London, 1993, p. 61.
    Dintis 1986, Dintis, P. Hellenistische Helme, Roma. 1986.
    Kunze 1967; Kunze, E. Halkidishe Helme. VII Olympia Bericht, Berlin, 1967
    Ognenova-Marinova, Stotanov 2005; Ognenova-Marinova, L\ Stotanov, T. The chalkidian helmets and origin of the north Thracian ceremonial armour.
    Studia Archaeologica Univesitatis Serdicensis, Sofia 2005
    Jackson 1987; Jackson, A. An Early Corinthian Helmet in the Museum of thee British School at Athens. ABSA, 82, 1987
    Pflung 1988; Pflung, H.Antike Helme. Mainz, 1988
    Snodgrass 1967; Snodgrass, A.M. Arms and armour of the Greeks. London..
    Stotanov 2005; Stotanov, T. A bronze helmet of chalkidian type from Golyamo Shivachevo, Sliven District. Notes on the chalkidian helmets in Trace. Studia Archaeologica Univesitatis Serdicensis, Sofia 2005

    #2
    Това е много интересна тема! А картинки има ли!? ….и аз като децата!

    Ту видях много интересна тема за елинистични шлемове!

    Сетих се и за корицата на онова списание издание от 1985!

    Само това можах да намеря в съвременно “качество”!:next_verysad2:
    Last edited by Dany Boy; 12-07-2010, 18:35.

    Comment


      #3
      от линка който си дал, няколко са от Италия, а само последният беотийски е от България-намира се в Русе

      Comment


        #4
        Предполагам за този говориш!
        Beotian

        Comment


          #5
          А намирани ли са от археолози (от иманярите няма как да знаем) в погребения на нашата територия класически или подобни на коринтските шлемове!?
          Благодаря
          Last edited by Dany Boy; 06-09-2010, 07:39.

          Comment


            #6
            Коринтски шлем е откриван при Челопеч и Челопечене, както има сведения и за 2-3 от иманяри

            Comment


              #7
              В този празничен ден-Честито ви Съединение, скъпи съфорумници!
              А сега по темата!
              Това, че са намирани тук коринтсики шлемове е толкова вълнуващо и същевременно жалко, че не можем да видим снимки!
              В този смисъл без да твърдя, че съм посетил много музейни експозиции в Българи, може ли и къде да се видят подобни артефакти в някой наш музей!?
              Наличието на подобни находки тук, като древни еленистични шлемове е доказателство, че ние българите които живеем в пределите (а и не само) на България сме наследници на една от най-старата култури върху чиито темели е построена съвременната европейска цивилизация.
              В Добрич вече е факт съдебното решение за регистрация на нашият клуб за исторически възстановки "Сдружение за исторически реконструкции-Скития Минор-IV Легион Скитика" и ето аз неслучайно я повдигам тази тема!
              Запитването ми идва понеже наши членове, приятели и съмишленици на клуба не желаят да влязат в ролята на римляни, а настояват да участват във възстановките като скити и траки. Не, че не се предлагат реплики на тракийски шлемове за подобни цели, но за по-голяма колоритност сме си говорили и за евентуално участие на възстановчици въоръжени и екипирани с коринтски шлемове!

              А доколко това би било достоверно ще се радвам да чуя и вашето мнение!
              С уважение
              Данчо
              Last edited by Dany Boy; 06-09-2010, 13:06.

              Comment


                #8
                единият е в НИМ другият в Военно-историческият
                не е лошо да прочетете малко,, кое и кога се използва, за да не бъдат безмислени вашите усилия.
                когато идват тук римляните нито има скити, нито коринтски шлемове
                по въпроса за репликите въврви на сайта на Традиция и питай благар

                Comment


                  #9
                  Благодаря за информацията, при първа възможност ще посетя тези музей с цел да задоволя любопитството си относно тези коринтски шлемове намерени в България.
                  Не съм съгласен, че при настъпването на римската империя по нашите земи скити е нямало вече! Може би не в онова си изразително и доминиращо присъствие от по-ранни времена, но със сигурност са населявали осезаемо пределите на сегашна Добруджа, а и не само тази част от съвременна България в периода I в. преди и след Христа. Като това е ставало наред с други тракийски племена.
                  Съгласен съм, че трябва да се черпи информация и да се чете какво са казали и написали наши и чужди историци по тази тема!
                  След овладяването на Добруджа от скитите тя става известна като Малка Скития (Μικρά Σκυθία, Scythia Minor). В античността тези земи са част от най-значимата тракийска държава - Одриското царство, а през I-ви век пр. Хр. са завладени от римляните (които ги включват в провинция Мизия, а след разделянето ѝ — Долна Мизия и Малка Скития) като част от Римската империя, по-късно в източния ѝ дял, наричан още Византия.
                  71-72 Марк Лукул нанся поражение на понтийските войски и ги изтласква от западно понтийското крайбрежие.Той обсажда и разграбва Аполония за назидание на другите западно понтийски градове които не оказват по нататък въоръжена съпротива.В района около разположените на север от Одесос градове са граничили с гети,скити и бастарни които са се считали за свободни и са били настроени враждебно към Рим.
                  През 62 г.пр.н.е. за заместник на на Рим в Македония е назначен Гай Хибрида на който са били подчинени отделни територии в Тракия.През 62-61 г.пр.н.е.Гай Хибрида презимува в Дионисопол и вероятно прави опит да получат финансови средства от западно понтийските градове извън римските договорености.Това поражда въоръжен конфликт между обединените сили на градовете от района и местните племена.Римските войски са разгромени от бастарните и др.обединени племена край Истрия с което се загубва постигнатия римски успех от Марк Лукул в района.
                  По същото време Буребиста завършва обединяването на гетските племена от двете страни на Дунава .
                  46 г.от.н.е.Одесос губи и останалите западно понтийски градове губят своята автономност и се превръщет от част от Тракийско царство в Римска провинция.

                  Последният римлянин също споменава във редовете си тук Скитите.


                  Без да се опитвам да спамвам темата с моите re-enactment вълнения, свързани с военното присъствие на римските легиони и битките водени с местните царе респективно с техните армии, смятам, че не бива така на принципът “Рече и осече” категорично да твърдим, че един вид шлемове, каски и кожени шапки са били на почит и въоръжение при тракийските воини, а други от столетия са лежали забравени дълбоко в могилите!
                  Разбира се не всеки трети или десети воин е носел коринтски шлем, а според моето виждане и разсъждения по-вероятно единици от елитни и знатни хора заемащи високи позиции в обществената и военна ерархия!
                  В този смисъл няма друг шлем в нашата Европейска история, който с годините да е придобил еквивалентност на божественост и висок статус и които може би притежаван и носен от собственика си е бил символ за високо положение в обществото!
                  Казвам може би, понеже мога само да предполагам, като се има предвид, че не съм свидетел на онези антични времена, а и не вярвам, че някой от нас да е!
                  Но само забележете от колко много антични монети, които са били в обръщение по нашите земи, включително и през средновековието и от чиито AV ни гледат Атина и Марс на чиито глави ясно си личи коринтският шлем.
                  Не се съмнявам, че скулптори малки и големи на същите божества за били пред очите на нашите предшественици. В този смисъл наскоро ми направи впечатление чудесна мраморна скулптора във Варненският археологически музей на Атина със чудесен стилизиран коринтски шлем на главата. Мислех да я снимам но лелката явно ме усети и до последно не ме остави насаме!





                  С две думи защо да не е било възможно коринтски шлемове да са били все още в обръщение в този относително ранен период от нашата история I век преди и след Христос!
                  Този тип каски е бил познат и припознат от населението с елинистична култура недолюбваща персите. Едва ли с героичната гибел на спартанците при термопили са измрели и майсторите ковали този тип шлемове! Предполага се, че търговията по море и суша е довяля и този вид “мода” на въоръжение по нашите земи!
                  Според мен всички онези шлемове които са били изработвани от най-древна античност е можело къде по-рядко къде по-често да са използвани в сражения на наша територия освен утвърдените и получили гражданственост халкидски и фригийско-тракийски тип каски.

                  А ето го и шлемът известен сред нашите иманяри като пожарникарски!

                  При разкопки в землището на село Плетена е открито тракийско въоръжение от края на IV в. пр.Хр. - два тракийски бронзови шлема, което се намира в историческия музей в Благоевград.

                  Гладиаторе, тази чудесна рисунка, която видях в един от твоите постове привлече вниманието ми и особено с този фрагмент! Жалко, че не можем да я видим в по добро качество.

                  С най-голямо удоволствие ще си сътрудничим с Традиция, но засега те не показват даже най-малък интерес към възстановики свързани с нашата антична история!
                  Поздрави
                  Данчо

                  Comment


                    #10
                    коринтският шлем няма как да се носи в ² в., просто вече от векове не го използват, а именно богатитте и знатните, които ти посочваш, желаят да са в крак с модата!
                    На част от изображенията си посочил итало-кирнтски тип, който се използва ан Апенините до ² в. пр. Хр.
                    Моля, все пак се съобръзявай с заглавието на темата и си отвори нова, ако желаеш да разглеждаш въпроса

                    Comment


                      #11
                      Прав си гладиаторе в твоята тема няма вече за какво да дискутираме. От екстремалната категоричност на твоите твърдения в мен не остава съмнение, че и ти си един от онези преки свидетели на античността! ….някой подобен на Connor MacLeod, онзи чиито вид са живели вечно измежду нас от как съществуват човешките цивилизации !
                      Къде ги видя в илюстрациите ми тези Апуло-коринтски шлемове!
                      Вярно, че художника на Фреската от Помпей, представляваща Марс който “полазва” Венера е стилизирал шлемът но няма как Марс да е с Етруско-коритски шлем!
                      Ето тук сме провокирали темата с брат ми относно Апио-коринтските шлемове, но ако нямаш регистрация няма да разбереш за какво дискутираме, понеже илюстрациите не ще ги видиш, а ние разсъждаваме върху снимки на намерени артефакти, опитваме се да четем между редовете на коментарите на световните професионалисти, археолози и историци!
                      Last edited by Dany Boy; 10-09-2010, 11:05.

                      Comment


                        #12
                        Момко, това е за последно-нямам намерение да обсъждам кой къде и кога е регистриран,
                        друго за твое сведение-просто не се пише Апио???!!!
                        И трето, вземи малко да попрочетеш, осатви форумите, пък токаз си вади....и я мери...и чети между редовете
                        като начало ти препоръчвам Ръсел-Робинсън - макар и вече поостарял, Коноли, Бишоп, Петрос Динтис и екипа на прекрасната Hellenistische Helme
                        апропо-все пак ти препоръчвам да си промениш възгледите относно ² в.пр. Хр., или да престанеш да даваш за примери доста по-стари паметници...и не говорим за каски...нали, или си усвоил езика на любимите си иманяри
                        колкото до това кой е Макклауд-прости ми, не ползвам любимата ти латиница, то в археологията се използват доказателства и примери, а не празни бръштолевения и мечти за трако-скитски възтановки в римско време, така, че шще е добре да посочиш примери за реални коринтски шлемове в римско време...а аз само ще ти посоча, че до сега имам три потвърждения за използването на Итало-коринтски шлем на Балканите, две от които са от България
                        абе я ме светни Марс кой Фенер полазва
                        Last edited by gladiator; 10-09-2010, 06:29.

                        Comment


                          #13
                          Уважаеми българино!
                          Не виждам причината да си изпускаш нервите и показваш липсата на добър маниер.
                          Обръщенията ти не само към мен, издават липса на стил и уважение към околните и нежелание за колаборативност.
                          Грубостта и нетърпимостта е признак на слабост и нежелание да се води диалог на форумно ниво.
                          Непровокираното озлобление насочено от анонимният ти профил към моите опити да достигнем до някакви изводи и заключения няма да доведе до нищо от което да се обогатим и научим нещо ново и полезно.
                          Не си прав за много неща както и за наименованията носещи римските шлемове с козирки излъчващи елинистично влияние наподобяващо корински анфас.
                          В този смисъл не си единственият които се интересува и търси информация на тема шлемове и каски тип Apulo-Corinthian и тяхното използване, като последната мраморна фреска с наличието на такъв шлем е датирана трети век след Христа и не е чудно, че са намерени и в България такива!
                          Апуло-коринтски, Етруско-коринтски и хайде добре Итало-коринтски, това са само наименования и начин да се даде описание и име на този необичаен и не достатъчно добре описан и датиран шлем или каска няма значение. Casque, между другото е чуждица в българският език, дума която е жива и се използва не от иманярите, а във всеки френско езичен текст в който се пише или говори за средство служещо за защита на човешката глава от травми!
                          Хайде, хайде недей да остроумничиш относно описанието ми на фреската с Марс и Венера! Поправил съм си буквичката и ти правиш грешки както всички нас при писане, но не това е важното, а информацията която съм си направил труда да споделя! Не виждам ти да казваш нещо конструктивно!
                          Поздрави на всички показали отношение и взели участие към този опит за дискусия!

                          Comment


                            #14
                            мисля, че няма нужда от коментар! Българино...пък френско - езичен текст...здраве да е....дано ги намериш...аз съм до тук...Драги ми неанонимнико,...добре, че сме анонимните...мисля че колаборативността никога не е приемана и приветствана...
                            нищо---Ти си имаш Апиото и Фенера..късмет...не мисля, че съм те нападал, напротв тръгнах с добри чуства...но си е казано в Книгата...
                            Не хвърляй бисера си пред свине!

                            Comment


                              #15
                              Да, наистина началото беше прилично но май твоите познания бяха дотук и ти остана единствено позата на антична амфора.
                              Наричаш бисери, това което сееш! …а ние какви сме!?
                              Какво отношение и какъв стил на писане само!
                              Last edited by Dany Boy; 11-09-2010, 13:11.

                              Comment

                              Working...
                              X