Съобщение

Collapse
No announcement yet.

ТИМГАД

Collapse
X
 
  • Filter
  • Време
  • Show
new posts

    ТИМГАД

    В древността в Северна Африка съществували няколко цивилизации, които се сменили, поглъщайки и, разбира се, взаимно обогатявайки се, независимо дали са желаели това, или не.

    Египет не е разпростирал властта си на запад по-далече от Либия, но идеите и пратениците му достигали дори до Атлантическото крайбрежие. Ненапразно върху фреските на Тасили са намерени следи от египетското влияние.

    След египтяните в тези краища се появили финикийците най-големите търговци и мореплаватели на древния свят. Градовете им възникнали преди пет хиляди години по бреговете на днешните Ливан и Сирия.

    Преведена, думата библия означава «книги», Тази дума дължи своя произход на финикийския град Библ (Гублу), в който, макар че не всички езиковеди са съгласни с това, е била създадена фонетичната писменост.

    Финикийците, за разлика от другите създатели на фонетичното писмо, не само го «внедрили» в употреба, но го и разпространили по цялото Средиземноморие.

    Именно финикийците две хиляди години преди Васко да Гама заобиколили Африка, при това по заповед на египетския фараон Нехо, от изток на запад, който искал да възстанови стария канал, съединяващ източния канал на Нил с Червено море. Като преминали канала, финикийските кораби с остри носове и приличащи на полумесеци, вдигнали квадратни платна и се отправили на юг край бреговете на Африка. Когато по техните сметки настъпила есента, моряците слезли на брега, засели пшеница, изчакали реколтата, прибрали я, напълнили трюмовете със зърно и заплували по-нататък. Като пътешествували по този начин, финикийците не се страхували от глад и дългият път не бил страшен. Изминала още една година в плаване, финикийците отново слезли на брега и гребците се превърнали в земеделци. Едва на третата година те се върнали в Средиземно море през Херкулесовите стълбове.

    Херодот чул за пътешествието, но не повярвал на разказа. И имало защо да не се вярва. Ето какво пише мъдрият грък: «Като се върнаха, те казаха (някои им повярваха, а аз не), че когато плавали около Либия, слънцето било от дясната им страна».

    Разбира се, слънцето изгрявало отдясно, както се полага в Южното полукълбо. Херодот, който смятал, че земята е плоска, възприел това най-хубаво и безспорно доказателство за истинността на разказа на финикийците като фантастична измислица.

    Където и да се озовавали предприемчивите и делови жители на финикийските градове, основавали колонии или търговски селища, лесно свиквали с новото място, донасяли нови занаяти, знания и страст към промяната на местата. Търговските им селища се превръщали в градове и веригата от финикийски колонии се проточила по цялото Средиземноморие. По времето, когато корабите на пътешествениците около Африка се завърнали в Средиземно море, те могли да се чувствуват като у дома си в която и да е негова точка: финикийски селища имало на Родос, Кипър, Крит, Малта, Сардиния чак до Испания и Тунис. Завръщайки се у дома, мореплавателите навярно са надникнали и в Картаген, основан от финикийците триста години преди смелото пътешествие.

    Финикийците са отивали навътре в Атлантическия океан и никой не може да каже колко далеч са навлизали те във водите му. Знае се поне, че са ходили в Англия, където купували калай и олово, и на Азорските острови, тогава, когато гърците и римляните нямали още представа за тях. Съществува хипотеза, според която финикийците са посещавали и Америка.

    Картаген, един от най-големите градове на античния свят, постепенно разширил властта си върху цяла Северна Африка и станал главен съперник на Рим. Тази търговска република, управлявана от богати търговски къщи, си приличала по нещо с Венеция от Средните векове. Корабите й били стопани в Средиземно море, а керваните отивали от Картаген във вътрешността на Африка, достигайки до саваните, откъдето Картаген си набавял слонове, черни роби, злато и желязо.

    Пуническите войни, известни на всеки ученик, славните имена на картагенските пълководци Хаздрубал и Ханибал, битката пред Рим, морските сражения титанската борба на най-силните държави по това време довели до унищожаването на Картаген. На прага на новата ера той паднал и бил разрушен, но финикийските колонии в Северна Африка не изчезнали. Населението им било смесено, финикийците били малцинство: там живеели либийци, бербери, преселници от Азия и Италия, араби и негри; като създали свой свят на африканския бряг, финикийците умело се втъкавали в съществуващите връзки, като постепенно заемали ръководно положение и подчинявали местните династии.

    По този път тръгнали и римляните, които сменили картагенците третата власт в Северна Африка. Римският ред се оказал дори по-ефикасен и здрав, отколкото властта на Картаген. Подобно на кушанското царство, което възприело външно египетския пантеон, египетското изкуство, египетските концепции за власт, така и градовете, създадени от Рим на мястото на финикийските в Северна Африка, външно не се отличавали от римските градове в Европа или Азия; римляните били опитни организатори на империята.

    Въпреки че населението на градовете на Магриб си оставало смесено и римляните никога не били мнозинство, атрибутите на римския град тук са толкова очевидни, че ако такъв град би бил пощаден от времето и враговете, не би било лесно веднага да се определи в кой район на Римската империя е построен.

    Характерен пример за подобен град в Северна Африка бил Тимгад. Основан през 100-тната година на мястото на картагенско селище от император Траян, той скоро получил правото на римски град, тоест признаване на гражданите му за почти равноправни граждани на империята. Разширила се до крайните предели на могъществото си, империята се грижела за верността на покрайнините.

    На Тимгад му провървяло: когато западнал и загубил значението си, сравнително бързо го изоставили и забравили. След падането на Римската империя минал под властта на Византия, но когато земетресение разрушило част от града, той вече умирал.

    Икономическата система на Римската империя била разрушена, износът на пшеница, с който се поддържала Северна Африка, спаднал, климатът станал по-сух, пресъхнали изворите, подхранващи града, и загубила смисъл сложната водопроводна система, дълга повече от тринадесет километра, която с помощта на акведукти подавала вода от извора в планината до фонтаните и резервоарите на Тимгад. И това, което в римско време изглеждало проста инженерна задача да се намерят нови извори и да се прокарат още няколко километри акведукти, в началото на Средновековието вече не било възможно. Сахара взела своето. Хората напуснали града и го забравили. А тъй като нямало наблизо вода, то и селяни не се заселвали до развалините и не разграбили скъпоценните плочи за стопански постройки, както се случило по други места. Сахара, която погубила града, го запазила както лавата запазила Помпей.

    Тимгад, образцовият римски град, бил построен с линия и пергел: две широки централни улици го пресичали, срещайки се в центъра. До тях, като шахматни квадрати, чак до градските стени, които подсещат, че Тимгад отначало е бил военен лагер както и много колониални градове на империята, били разположени еднакви жилищни квартали. По-късно, когато градът станал център на района, военният лагер бил пренесен в Ламбезис, където се е запазила внушителна триумфална арка, която по нещо прилича на средновековен замък.

    Сред еднообразните квартали, сред малките къщички на гражданите, се издигат големи обществени сгради: на римския град му се полагало да има пълен комплект от тях. Градски бани, където са се запазили мазетата на парните котли, от които идвала пара, затопляща помещенията с ваните. Там и днес се разпознават топлите и горещите басейни, залата за изтриване и площадките за бавни беседи на «истинските» римски граждани, които никога не били виждали Рим. Една от главните улици на града декуманус, в чиято каменна настилка са се запазили дълбоки белези вековни следи от каруци, води до величествената арка на Траян как може римски град без триумфална арка? Статуите, които са я украсявали, са изчезнали, но колоните стоят както по-рано и улицата минава под три отвора широк, централен, за колите, странични за пешеходците. Убедихте ли се? При нас всичко е както в Рим! В самия център се намира разбира се, форумът. От главната зала се е запазил само пода на курията, където заседавал муниципалитетът, и насреща базиликата, където се намирали съдът и борсата. Тимгад бил главно търговски град. Търгувал със зърно. От статуите на императорите и на други знатни и достойни лица са останали само основите, но броят им говори, че и в това римските граждани от различни националности са се стараели с нищо да не изостават от столицата. Две гигантски колони увенчават хълма, на който някога е бил Капитолът храм, посветен едновременно на трима богове: Юпитер, Юнона и Минерва. Някога пред предната фасада на Капитола имало шест колони, вътре в храма огромната зала се разделяла на три притвора за всеки бог отделен.

    Пазарът в Тимгад, който се е запазил по-добре, отколкото в други римски градове, е интересен и необикновен: запазили са се дюкянчета с каменни маси и тезгяхи вътре. Дюкянчетата са украсени богато с орнаменти и релефи, които замествали фирмите. Не е трудно да си представим как е шумял пазарът, когато тук са се събирали керваните от пустинята и от крайбрежието.

    Римските граждани се стараели да подражават на европейските си съотечественици и в изкуството. Грамадният театър на Тимгад бил с диаметър шестдесет и три метра и побирал до четири хиляди зрители. Едва ли такива размери са се диктували изключително от суетност градът бил културен център на цялата околност. Към паметниците на културата се отнася и тимгадската библиотека полукръгла двуетажна сграда с ниши за свитъци, шкафове за книги и дори с книжен склад в двора. Строителството на библиотеката, както се вижда от намерения там надпис, струвало 400 хиляди сестерции и я финансирал някой си Марк Юлий Квинтан. Фондовете на библиотеката били големи дори и в сравнение със съвременните мащаби около двадесет и пет хиляди тома.

    Изглеждало, като че ли градът е умрял, без да остави следи. Заличил се споменът за форума, шумния пазар и ромона на фонтаните, за мъдрите беседи на терасите на баните. Завоевателите, които дошли тук, след като изчезнал споменът за римляните, не се интересували нито от книгите им, нито от боговете им, нито от театрите им

    И все пак това не е така. Градът бил африкански в какъвто и «същински римски» външен вид да се е гиздил. И когато го напуснали последните римски граждани либийци, финикийци, бербери, негри, тоест търговците, робите, занаятчиите, те отнесли със себе си спомена за статуите, книгите и театралните маски и този спомен, видоизменен в поколенията, отишъл в други области на черния континент, влял се като ручейче в широкия поток на африканската култура. Иска ми се да вярвам, че в скулптурите на Нок, в главите на Ифе, в стените на Зимбабве, макар не пряко и несъзнателно, но се е отразило това, което е съществувало тук преди едно и половина хилядолетие, така както потомците на творците на фреските на Тасили, отивайки в други земи, са донесли със себе си опита и спомена за своето високо изкуство, което никак не намалява постиженията на други времена и други народи.
    Last edited by Dobromir Rusev; 22-02-2007, 19:05.
    Колко бързо изчезва всичко — и самите тела във вселената и споменът за тях във вечността. Каква е природата на всичко сетивно и особено на онова, което ни примамва с удоволствие, плаши с мъка или заслепява тщеславието на хората с празната си външност. Колко евтино, презряно, нечисто и изложено на гибел е то в оценката на умствената способност.

    МАРК АВРЕЛИЙ, "Към себе си", II, 12

    #2
    Чудесна статия! :tup:

    Comment


      #3
      строен към 100 г. от н. е. от войниците на III легион Тамугади наистина е чудесно пример за римски град.



      sigpic

      Comment


        #4
        Много приятно. Русев има просто талант за гид. Това си е истинска беседа - исторически издържана и елегантно поднесена.
        Поздравления!

        Comment


          #5
          Наистина добра статийка, но мене ме вълнува един въпрос, който намирам за подходящо да задам тук? Имало ли е негри в Северна Африка през античността?
          A strong toun Rodez hit is,
          The Castell is strong and fair I wis...


          блог за средновековна балканска история

          Comment


            #6
            Ами братко, най-малко по мозайките от Лептис Магна, Сабрата и Оеа става ясно, че е имало, дори не само със статус роби или освободени такива или гладиатори, а и кураторес и дори заможни патриции.
            А принципно, изхождайки от факта, че човекът е започнал своето велико преселение по континентите именно от Африка, съм склонен да мисля че негри там е имало дори много преди това.

            И за да съм коректен - в понятието "негър" не влагам никакви пейоративни нюанси, при евентуална поява на недоволство или съмнение за дискриминация!
            Колко бързо изчезва всичко — и самите тела във вселената и споменът за тях във вечността. Каква е природата на всичко сетивно и особено на онова, което ни примамва с удоволствие, плаши с мъка или заслепява тщеславието на хората с празната си външност. Колко евтино, презряно, нечисто и изложено на гибел е то в оценката на умствената способност.

            МАРК АВРЕЛИЙ, "Към себе си", II, 12

            Comment


              #7
              Dobromir Rusev написа
              Ами братко, най-малко по мозайките от Лептис Магна, Сабрата и Оеа става ясно, че е имало, дори не само със статус роби или освободени такива или гладиатори, а и кураторес и дори заможни патриции.
              А принципно, изхождайки от факта, че човекът е започнал своето велико преселение по континентите именно от Африка, съм склонен да мисля че негри там е имало дори много преди това.

              И за да съм коректен - в понятието "негър" не влагам никакви пейоративни нюанси, при евентуална поява на недоволство или съмнение за дискриминация!
              Усещам някаква ехидност в изказването ти. Извинявай ако съм те засегнал. Понятието "негър" означава букв. "черен" и не влагам в него никакъв расизъм или обида. Защо зададох този така интригуващ ме въпрос? Защото в Северна Африка, като че ли, откак е започнало "великото преселение" преди 60-70 000 години, не са живели негри. Нейните земи принципно са местообитание на друга раса- хамитите (представители: бербери, сомалийци, етипоци итн.). От друга страна пък римляните и гърците май са поназнайвали нещо и са имали контакт с истински негри. Дали обаче този контакт е бил пряк- с автохтонни негърски племена в Северна Африка, или косвен- чрез берберските ловци на роби от пустинята? Та затова ми беше въпроса...

              ПП: А въпросните мозайки не съм ги виждал. Да не би на тях да се изобразени хамити? Те приличат на негрите по тъмната кожа и къдравите коси, но носът им е прав.
              Last edited by Guy de Mont Ferrand; 24-02-2007, 12:08.
              A strong toun Rodez hit is,
              The Castell is strong and fair I wis...


              блог за средновековна балканска история

              Comment


                #8
                Колеги,панагюрското златно съкровище съдържа еди си колко предмета.Единият от тях е нещо като поднос - чиния,на който от долната страна са направени изпъкнало релефни глави,които се колкото по-към центъра се приближават стават по-малки.По думите на гида на музея една с друга не си приличат,но това което е интересно,че главите са негърски! Нерде Ямбол,нерде Стамбул но това е факт неоспорим.Явно траките са познавали хората от Африка или поне този който е произвел въпросният предмет.Далече съм от мисълта за някаква там фараонка,която е имала замък в нашата Странджа планина.

                Comment


                  #9
                  Няма никаква ехидност в изказването ми. Ако съм те засегнал с тон или съдържание - извинявай! Повече от добронамерен съм! Трудно е да се усети правилното чувство само от писан език. Затова сега ти казвам: уточнението го сложих единствено и само защото ми се струва, че е нужно да бъдем politicaly correct принципно.
                  Сега по темата: Контакти с негри е имало първоначално както казваш чрез берберските ловци. Вярно е, че до прага на новата ера Рим сравнително малко познава тези народи в детайл. Териториите на юг от провинция <Africa>, <Numidia>, <Mauritania>, за древния човек са свързани с мистерии и край на света. В Тунис, на мозайките в Бардо например, негри са изобразени като гладиатори, като роби във вилата на господаря, като част от екипаж в либурна и като ловци на диви зверове. Трудно е да се определи точния им произход, само мога да ти кажа, че е използван матово черен обсидиан за камъчетата на лицата им - вулканична скала, внесена от Италия в Северна Африка. Приличат наистина на хамити, но не съвсем. При териториалния върх на империята при Траян вече има пряк контакт с хора и население дори много извън <prata>-та на провинция <Aegyptus> и <Аrabia Magna>. На югоизток Траян завзема Суза, отива до Червено море ( дори има сведения, че тръгват кораби на юг, където една трета от <Arabia> е просто обходена, без сериозни сражения и съпротива, а от друга страна земите на Судан и Сомалия пък са толкова неприветливи и далечни, че войниците окапват поголовно). Историята не случайно показва, че в тази пустош на Сахара, е цяло чудо, че оцеляват дори много по-късните глинени джамии от Тамбокту. Нямаме епиграфски източници, затова с какви хора точно се е срещал Траян. Има едно голямо количество роби, които взема навръщане и сред тях определено има и негри, които явно са обитавали значително по-северните части на Африка.
                  А що се касае до Пангюрското съкровище - Иван Венедиков има много хубава книга за него, в която може отлично да се проследи цялата му история, съдържание, орнаментация, тълкуване и подробности - от омфалоса ( или "пъпа на света") през митологичните сцени, до негърските глави. А и не само това. Има още много съкровища с такива изображения, но те все пак не са открити в Северна Африка.
                  Колко бързо изчезва всичко — и самите тела във вселената и споменът за тях във вечността. Каква е природата на всичко сетивно и особено на онова, което ни примамва с удоволствие, плаши с мъка или заслепява тщеславието на хората с празната си външност. Колко евтино, презряно, нечисто и изложено на гибел е то в оценката на умствената способност.

                  МАРК АВРЕЛИЙ, "Към себе си", II, 12

                  Comment


                    #10
                    Вярно, че е възможно тия берберите да са могли многократно да се впускат в походи на юг през Сахара и примерно да отвличат голям брой негри, които по-късно да формират значителна популация (като в средновековния Ирак, където халифите имат големи проблеми с бунтовете на многобройните роби негри). И това да са го правели с цел задовлоляване на нуждата от робска работна ръка отначало за финкийците, а после за Рим. Поне част от нубийците със сигурност са били негри, така че е възможен приток на хора и от там в Мавритания, Нумидия и Африка. Римляните със сигурност са достигали до Нубия (а и по Нил чак до непроходимите блата в дн. Уганда), както и навътре в Сахара почти до р. Нигер (за която някой мислели, че е Нил) т.е. до земи, които и днес са заселени предимно от негроиди.
                    Щом е имало и патриции между тях, явно не са ги дискриминирали .
                    A strong toun Rodez hit is,
                    The Castell is strong and fair I wis...


                    блог за средновековна балканска история

                    Comment


                      #11
                      Да, и аз се замислих за същото в тази връзка. Исках да повдигна въпроса за дискриминацията в античния свят (обществен статус приет за даденост, съобразно разделението, или проблем?). И то не класова дискриминация, а расова. + това зависи и за кои общества говорим, струва ми се. Факт е, че Рим толерира мъжеството, достойнствата и качествата на мъжа като на бог Аполон и красотата, смирението и добротата на жената като на Венера и египетската Изида. Не се прави разделение по расов признак, а съобразно общочовешките качества на човек. Има толкова много статуетки на идеализирани негърки, а и на актьори и музиканти, на сатири, което говори за една естествена асимилация в обществото. Робът негър, показал специфични умения и преданост, е бил освобождаван и е имал право на собственост.Това е интересен казус, при все, че бих се заинтересувал, ако представиш данни и за зрелия феодализъм в отдел Средновековие. С удоволствие бих прочел всичко по този проблем.
                      Колко бързо изчезва всичко — и самите тела във вселената и споменът за тях във вечността. Каква е природата на всичко сетивно и особено на онова, което ни примамва с удоволствие, плаши с мъка или заслепява тщеславието на хората с празната си външност. Колко евтино, презряно, нечисто и изложено на гибел е то в оценката на умствената способност.

                      МАРК АВРЕЛИЙ, "Към себе си", II, 12

                      Comment


                        #12
                        Наскоро попаднах на един надпис от Помпей, който хвали любовта на "черно момиче" като казва: "Който обича тъмнокожо момиче, гори върху черни въглени; видя ли черно момиче, с радост ям черни капини."

                        "...В помпейските мозайки, както от частни домове, така и от обществени бани се появява фигурата на черен плувац или теляк: четири са намерени в дома на Цезий Бланд, три - в малката частна баня в къщата на Менандър, други - в предията на Юлия Феликс...." - из "Помпей - живият град" от Ал.Бътъруърт и Р.Лорънс /интересна книга, доста добре написана, но лошо преведена; въпреки всичко си струва прочитта./
                        чл. 39 /1/ Всеки има право да изразява мнение и да го разпространява - писмено или устно, чрез звук, изображение или по друг начин...
                        /Из Конституцията на Република България/

                        Comment


                          #13
                          Интересно ми е как в тези римски градчета в Африка, като Тимгад, е можело да се построят толкова солидни каменни сгради, като арката, акведукта и театърът, който бил с около 3500 места. И как са се поддъжали в икономическо отношение такива сгради? При това, в град с максимално население от 15 000 души. Някъде в тези малки градчета, а дали не беше и в самия Тимгад, имало и немалка гладиаторска арена, пак с много места. Поне тия дни гледах филмче, в което говориха за този и подобни нему градчета. И ми е интересно каква е била икономическата основа, върху която са седяли такива гигантски сгради?
                          Да поясня малко питането си - според големината на сградите, излиза, че там населението трябва да е било 100% платежоспособно. Разбира се, робите не се включват в сметките. Но в тия 10 000, ако изключим децата от тяхното число, излиза, че в публичните места, като театър и арена, е имало места едва ли не за цялото население. Или, за по-голямата част от населението и пътуващите търговци.
                          Last edited by messire Woland; 01-06-2009, 15:28.
                          Модератор на раздели "Втора световна война" и "Междувоенен период".
                          Проект 22.06.1941 г.
                          "... там можете да попаднете на персонажи като например "честен прокурор" - а това, съгласете се, е същество къде-къде по-фантастично от някакъв си там "тъмен елф"." ©

                          Comment


                            #14
                            Икономическата основа е високоплатената армейска част, базирана там, жените и, децата и, робите и, обслужващите търговци, занаятчии, циркаджии, проститутки, баняджии, администрацията.


                            thorn

                            Средновековните църкви в България

                            Comment


                              #15
                              Thorn написа Виж мнение
                              Икономическата основа е високоплатената армейска част, базирана там, жените и, децата и, робите и, обслужващите търговци, занаятчии, циркаджии, проститутки, баняджии, администрацията.
                              А и провинцията е била доста благоустроена, с плодородни земи и многобройно население- пустинята тогава се е намирала по на юг, както е отбелязал авторът на статията.
                              A strong toun Rodez hit is,
                              The Castell is strong and fair I wis...


                              блог за средновековна балканска история

                              Comment

                              Working...
                              X