Позволявам си да отворя тази тема, защото попаднах на ценни материали, които хвърлят светлина върху редица събития и обстоятелства, свързани с бойните действия на подводните флоти през Втората Световна. Превеждам и подбирам само най-интересното от тях, първоначално, акцентът е върху подводните сили на СССР.
Изхождайки от анализа на подводната война за периода 1939-1945, можем да кажем, че старото правило „Командирът загива заедно с кораба си” не е абсолютно валидно за подводничарите през Втората световна. Като цяло, повечето подводници загиват заедно с целите си екипажи, но в някой случай именно техните командири се оказват в числото на неколцината оцелели. Също толкова често се случва подводницата да оцелее, а командира загива, при това – неведнъж по причини, които не са свързани пряко с бойни действия. На тези моменти са посветени следващите ми постове, ще ги групирам по флотове, започвайки с:
ЧЕРНОМОРСКИ ФЛОТ
В началото на войната, от Севастопол на бойни позиции излизат три съветски подводници – Щ-205, Щ-206 и Щ-209. Този първи поход завършва неуспешно – Щ-206 не се връща в базата, а другите две лодки не откриват противника. На командира на Щ-205 - капитан-лейтенант Павел Севастиянович Дронин – била поставена задача да заеме позиция в района на нос Олинка. Прекарвайки 18 денонощия на море, лодката се завръща в Севастопол на 9 юли. След проверка на картите и дневника на бойните действия се оказва, че „щука-та” не е достигнала до определената позиция, което бива оценено като безотговорност на командира и неизпълнение на бойна заповед. Капитан-лейтенант П. С. Дронин е предаден на военен трибунал и разстрелян по негово разпореждане.
След извършен масиран нальот над пристанището в Туапсе от немската авиация през 1942 г. загиват двама командири на подводници – капитан трети ранг Иван Назарович Киселев и капитан-лейтенант Дмитрий Митрофанович Денежко. И двамата командват лодките си – Щ-209 и Щ-213 от самото начало на войната, извършвайки през това време по шест бойни похода всеки. Интерес предизвикват двете бойни победи на капитан-лейтенант Денежко в района на Босфора на 23 и 24 май 1942 година. Първият ден потопява турския танкер „Чанхай” – 454 брт, а втория – българския каботажен кораб „Струма” – 144 брт.
Изхождайки от анализа на подводната война за периода 1939-1945, можем да кажем, че старото правило „Командирът загива заедно с кораба си” не е абсолютно валидно за подводничарите през Втората световна. Като цяло, повечето подводници загиват заедно с целите си екипажи, но в някой случай именно техните командири се оказват в числото на неколцината оцелели. Също толкова често се случва подводницата да оцелее, а командира загива, при това – неведнъж по причини, които не са свързани пряко с бойни действия. На тези моменти са посветени следващите ми постове, ще ги групирам по флотове, започвайки с:
ЧЕРНОМОРСКИ ФЛОТ
В началото на войната, от Севастопол на бойни позиции излизат три съветски подводници – Щ-205, Щ-206 и Щ-209. Този първи поход завършва неуспешно – Щ-206 не се връща в базата, а другите две лодки не откриват противника. На командира на Щ-205 - капитан-лейтенант Павел Севастиянович Дронин – била поставена задача да заеме позиция в района на нос Олинка. Прекарвайки 18 денонощия на море, лодката се завръща в Севастопол на 9 юли. След проверка на картите и дневника на бойните действия се оказва, че „щука-та” не е достигнала до определената позиция, което бива оценено като безотговорност на командира и неизпълнение на бойна заповед. Капитан-лейтенант П. С. Дронин е предаден на военен трибунал и разстрелян по негово разпореждане.
След извършен масиран нальот над пристанището в Туапсе от немската авиация през 1942 г. загиват двама командири на подводници – капитан трети ранг Иван Назарович Киселев и капитан-лейтенант Дмитрий Митрофанович Денежко. И двамата командват лодките си – Щ-209 и Щ-213 от самото начало на войната, извършвайки през това време по шест бойни похода всеки. Интерес предизвикват двете бойни победи на капитан-лейтенант Денежко в района на Босфора на 23 и 24 май 1942 година. Първият ден потопява турския танкер „Чанхай” – 454 брт, а втория – българския каботажен кораб „Струма” – 144 брт.
Comment